{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.131 visninger | Oprettet:

Gearing på elmotor? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Har funderet en del over den gearing der sidder på en elmotor i min Tesla.
Som jeg kan finde frem til er det en gearing på ca. 9:1 reduktion.

Men hvad gør det ved hestekræfter og moment fra motoren? burde de ikke blive forstærket igennem gearingen med omdrejninger som kost?

Grunden til spørgsmålet er at en 300hk AC motor fylder en Europalle, og det hænger slet ikke sammen med at min Tesla Model 3 Performance skulle have næsten 500hk på AC motorer.
Så gearingen må have noget med det at gøre.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearing på elmotor?
  • #1   12. nov 2019 Gearing ændrer ikke noget på KW, det ændrer på NM. De har valgt den gearing der sørger for at momentet er det rette.

  • #2   12. nov 2019 Men man kan jo umuligt lave en 350HK AC motor i så lille en pakke som sidder i en Tesla?

  • #3   12. nov 2019 Her er en 300hk AC motor og jeg tænker ikke der sidder sådan 2 i en Tesla

    profilbillede
  • #4   12. nov 2019 Som jeg forstår det er Hestekræfter= Moment over tid
    Så hestekræfter burde også blive større ved at lave en nedgearing


  • #5   12. nov 2019 Niks, KW eller hestekræfter, er den energi den kan omdanne til kinetisk, hvis man vil sige det sådan. Det kan eks. være den energi, der skal til at accelerere en bil fra 0-100. Jo mere energi/heste, jo hurtigere kan det gøres. Energien udmønter sig i et drejningsmoment på dækket, og jo højere drejningsmoment, jo større acceleration. Indtil man når dækkets grænse, naturligvis.
    Motorer fås i alverdens udformninger, og industrimotorer kan ikke sammenlignes med bilmotorer. Man bruger heller ikke en motorcykelmotor i en traktor, selvom de egentlig har samme antal heste. Man kunne sagtens lave en traktor med en motorcykelmotor, den ville bare ikke holde længe.


  • #6   12. nov 2019 Ok, jamen hvor mange HK og NM har en elmotor så der er opgivet til 350hk og sidder på en 9:1 gearing?

    Hvor mange HK og NM på motor?
    Og hvor mange HK og NM på hjulene?

    Der er nogle der har rullet en Model 3 til at have knap 6000nm og andre nærmere 700nm


  • #7   12. nov 2019 Her er en der beskriver det:

    Technically, Horse Power(HP)=Torque*RPM

    The unit of Horse Power is Watts or Horsepower, where 1Hp=746Watts

    and the unit of torque is pound-feet or Newton-Meter.

    Torque is what amount of torsion does the crankshaft produces due to the combustion in the IC Engine with the help of piston’s connecting rod without considering the RPM, to drag the vehicle,

    whereas…the Power represents how many watts of power is produced with that torque and its corresponding RPM in the dynamic position of the vehicle.

    Remember, as the power is conserved,(P=T*RPM), thus when the torque is increased, the RPM decreases and vice versa.

    For more information do watch this explanation on YouTube by Donat Media:
    https://youtu.be/mRROa_plpTc


  • #8   12. nov 2019 En 350 hestes motor har 350 heste ved optimalt moment. Og så æder gearkassen en smule, så der er lidt mindre på den anden side af den.

    Model 3 har så sikkert 700 på motoren, og når den er reduceret 1:9 har den så ca. 6000 nm. Det lyder jo meget rigtigt.


  • #9   12. nov 2019 Jeg må erkende at det lyder helt hen i vejret det der...

    NM er jeg godt med på i gearingen, men HK skal også være anfægtet af gearingen.

    Hvis du ruller i almindelig manuel gearet bil i 4. gear og igen i 2. gear får du også 2 vidt forskellige resultater på


  • #10   12. nov 2019 Det er korrekt. Hvis du yder 100 heste ved 5000 omdrejninger ved 100 nm (opdigtede tal) så kan du have en motor, der yder 100 heste ved 10000 omdrejninger ved 50 nm.

    Og man bruger netop gear til at ramme momentet, så der er selvfølgelig stor forskel på trækket i 2. og 4. gear. 2 gear er også kun brugbart så længe du har omdrejninger at lege med, når du løber tør må du op i 3, hvor den ikke accelererer lige så godt som i 2. fordi du ikke har lige så meget moment i 3.


  • #11   12. nov 2019 Ja men når en elmotor kan tage 20.000 omdrejninger så er gearet jo næsten uendeligt?

  • #12   12. nov 2019 Nej, der er jo også det med det rette moment. Og så er der meget med hvor energiforbruget er bedst, det er formentlig i et bestemt område. Der er mange faktorer, der spiller ind.

  • #13   12. nov 2019 Så vi er i hvert fald enige om at sådan en bil sagtens kan have 6000nm
    Det er der nemlig utroligt meget debat om at der ikke kan passe.

    Men jeg syntes det giver fint mening da moment jo lige præcis er det en elmotor er allerbedst til


  • #14   12. nov 2019 Her kan du se hvad med mener:

    https://danielmiessler.com/study/horsepower/

    Stop thinking of horsepower and torque as completely separate
    The mistake most people make when engaging in this debate is considering horsepower and torque independently. Almost everyone argues as if they are separate, unrelated values—which they are not.

    Horsepower = (Torque x RPMs)
    This equation is the second most important thing on this page, and it’s the reason that anyone telling you that horsepower and torque should be considered equally and separately is significantly mistaken. Horsepower is the product of torque and another value—(RPMs divided by 5252). It’s not unrelated, separate, or different.


  • #15   12. nov 2019 Det hænger selvfølgelig sammen, men en motor yder et antal watt, et antal hk. Og selvfølgelig et drejningsmoment, som man så gearer i forhold til det, motoren skal trække. Ved en brændstofmotor er momentkurven begrænset, så der er behov for flere gear.

  • #16   13. nov 2019 Jeg kan huske at jeg googlede motorydelsen da jeg fik min Model S. De to motorer havde tilsammen 514HK, men den havde 329HK på hjulene. Så den havde ihvertfald et ret stort tab i gearet.

    Jeg vil tro at det der gør forskellen i motorstørrelsen, er forskellen i antal omdrejninger de tager.

    Jeg mener at eks. en Tesla elmotor tager op til 18.000 omdr/min. Det gør den store motor du har billede af måske ikke.


  • #17   13. nov 2019 Ja omdrejninger har helt klart en indflydelse.
    Dem der har målt Model 3 Performance er ret enige om at HK er der som lovet på hjulene så der mangler den ikke noget


  • #18   13. nov 2019 Hk er altid udregnet efter momentet. Nm x rpm giver hk. Der er altid en del ubekendte, fx varmeudvikling. Jeg burde have 270 hk beregnet hk på min diesel, men den smider 240.

    Mht. el motor, kan du lave stor effekt på lille motor ved at køre højspænding.


  • Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Svar: 5
    #19   30. jul 2020 Har lige været i Tyskland. Jeg kørte fra Hamburg mod Bremen med ca. 120 km/t der var noget morgen trafik. Der kom en Tesla 3 og en MB lidt hurtigere samme vej. Jeg fulgte efter for jeg ville godt se hvordan sådan en ellert performer på en rigtig Autobahn smiley
    Det blev hurtig sat noget fart på da trafikken tillod det. Der blev kørt 160-200 km/t Det meste af tiden når trafikken tilllod. Jeg var noget spændt på at se hvrdan min Polo Blue GT fulgte med. (1,4TSI 150 HK / 250Nm ) Nu da jeg har manuel gear så forgik det i 5 & 6 gear. Det var ikke noget problem at følge disse biler fra 100-200 km/ timen var dog et par gange tæt på min topfart 220. Når vi rykkede fra 100/120 op til 200 så fulgte den fint med i 5. gear og faldt fra i 6. gear hvis vi var helt nede på 100. Men hvis jeg nu havde brugt flere gear eller haft DSG så havde det nok været nødvendigt at blinke med lygterne for at komme forbi smiley Min bil køre lige så stærk i både 5 &6. gear da den er brænstofbegrænset op mod topfarten. (4,4km/l ind til begrænser) Så tror ikke at en Tesla 3 Dual motor yder ret meget mere end mine 250 nM Men her ved den fart afhænger meget af luftmodstand og front aral.


  • #20   30. jul 2020 haha! det var da alligevel noget af en teori du har dig der smiley

    Jeg kan så sige dig at min Model 3 har et topfart på 270km/t
    Og du aner jo ikke om manden i Tesla'en sidder med sømmet i bund som du sikkert har gjort smiley

    De fleste biler i dag kan køre 200km/t hvis de får tid nok til det.

    Prøv at tag en stående start fra 0-200 i din Polo mod Tesla'en så vil forskellen blive meget tydeligt meget hurtigt smiley


  • #21   30. jul 2020 Ej hvor jeg elsker sådanne betragtninger.. "Jeg kørte 210km/t i min 150hk bil, og der var masser tilbage at give af, så derfor er min bil lige så hurtig som en Ferrari.."

    They'll drag you down to their level, and beat you with experience


  • Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Svar: 5
    #22   30. jul 2020 Jeg ved udemæket at en Polo eller en anden benzin/ Diesel bil ikke kan være med fra 0-? Da vi jo ikke har et MEGA moment fra 0 smiley Men Elmoter har jo ikke samme kurve på moment som en benzin motor. En El motor begynder med et et højt moment og falder af som den kommer op i omdrejninger. Lidt lige som en retvinklet trekant.
    Ja jeg træder pedalen i bund når farten skal hæves på Autobahn. smiley Men set på at vi var 3 biler der kørte som et tog og ingen af dem rykkede fra hinanden smiley Så yde de nok noget af det samme for der blev ikke givet noget ved dørene ud over alm fornuft og sikkerhed. Det er jo lidt sjovt at en Polo Blue GT Øko racer kan være med biler der på papiret yder langt mere smiley Mener at kan huske en WRC Polo med 300 HK ca. kan gå 270 km/t på toppen.


  • #23   30. jul 2020 Næste gang skal du prøve at trække toget.. Du får virkelig meget foræret i form af de bryder luftmodstanden.. Bare i tour de France bruger de æsler til at trække deres stjernerytter.. Også i nascar osv..

  • #24   30. jul 2020 Tesla Model 3 dual motor/performance bør være markant hurtigere, hvis man kigger på luftmodstand og motorydelse.

    Tesla Model 3 har en drag coefficient (kan ikke huske det danske ord) på kun 0.23, hvilket er noget nær det laveste (bedste) i en bil i produktion i dag. Polo'ens Cd er på 0.3, hvilket i bedste fald kan kaldes okay.

    Tesla'en bør også have en markant fordel ifm. topfart når man ser på HK. Selv ved max omdrejninger, hvor Tesla'en yder mindst, yder den langt mere end en Polo Blue GT gør når den yder max.

    Jeg tror ikke at ham i Tesla'en har givet den fuld pedal, men det er jo heller ikke uvæsentlig. Mange tør ikke køre deres biler fuldt ud, hvilket gør, at dem der tør, har en stor fordel, selvom de har mindre muskler under hjelmen smiley


  • Peter B
    Peter B Tilmeldt:
    mar 2016

    Følger: 1 Svar: 5
    #25   31. jul 2020 Ja topfart kan beregnes... smiley Rullemodstan,front areal & CW værdi. Kan ikke helt huske formlen mend en kan sikkert let findes på netttet;) Så hvis man man vil køre 200 på toppen kræver det X antal HK og den rigtige gearing samt moment der kan trække bilen der op. På en benzin bil er moment kurven jo lidt lige som en bjergtop der er trykket flad i toppen. På en elbil er kurven mere som en retvinklet trekant. Jeg ved ikke sådan en ellert yder men det kunne jo være sjovt at se et par kurver fra et rullefeldt. smiley Jeg bruger hele motorkraften når jeg kan komme til det på Autobahn smiley
    Jeg køre ikke som de 2 Tesla S modeler jeg kom om ved. De kunne ikke trække væk fra fart pilot 120 km/t. Men må se til næste gang turen går syd på om mn kan finde nogle Elbiler der er med på lidt rap kørsel på autobahn.


  • #26   1. aug 2020 Jeg har set et dyno print af en Model 3 performance, og så vidt jeg husker er max. ydelsen omkring 465HK, og ved ca. 11.000 omdr/min hvor den yder mindst, er det vist omkring 200HK.

    Jeg havde den mindste Model S, som på det tidspunkt var en 70D, og den havde et fornuftigt overskud, også ved motorvejshastigheder. Jeg havde den dog aldrig over ca. 175 km/t, jeg synes ikke der er så meget sjovt i tophastigheder. Det højeste jeg har været oppe på i egen bil er 280 km/t, og det synes jeg ikke var noget specielt.


  • #27   2. aug 2020 Peter

    jeg ved ikke hvad for en fantasiverden du lever i

    her kan du se hvordan sådan en klare sig på en dyno.

    https://youtu.be/deOMyvbtoFE

    og du siger bare til, jeg udradere gerne din stakkels Polo


Kommentér på:
Gearing på elmotor?

Annonce