{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.387 visninger | Oprettet:

Daniel V
Daniel V
Tilmeldt:
21. mar 2017
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 14

Service fusk eller??? {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har lige været til service med min Ford Fiesta 2018. På servicet skulle de bland andet have skiftet tændrør, men bagefter lagde jeg mærke til at de var støvet, og umidbart så ud til at de ikke var blevet rørt. er der andre ting man kan tjekke for at se om de har lavet service, eller om de har fusket?


Kommentarer på:  Service fusk eller???
  • Daniel V
    Daniel V Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 14
    #1   2. jul 2020 Jeg har vedhæftet et billed at tændrørende, hvor det ikke ser ud til at de er blevet rørt

    profilbillede
  • #2   2. jul 2020 Det er tændspolerne du viser. Prøv og skru den ene af, og kig til tændrøret under.

    Mvh Mathias


  • #3   2. jul 2020 som der bliver sagt det er tændspoler du kan se. Og det ikke tændrør de sidder under dem, så for at kunne se dem skal du løsne dem og hive dem op.

  • Daniel V
    Daniel V Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Emner: 14 Svar: 14
    #4   2. jul 2020 Ja sorry, mente tændspolerne smiley Men de skal jo af når man skifter tændrørene, og så burde man kunne se at de har været taget af, i form af finger aftryk eller ligende

  • #5   2. jul 2020 på 2 af dem ligner det også der har været rørt ved dem syntes jeg?

  • #8   2. jul 2020 Det handler om tillid til sin mekaniker. Jeg vælger at tro på at hvis de siger de har skiftet tændrør, så har de skiftet tændrør.

    Jeg pudser sq ikke tændspolerne efter skift af tændrør. Det har jeg ikke tid til.
    - Du kommer desuden ps til at betale for det, i arbejdsløn.

    Har jeg ekstra god tid, så renser jeg som regel motordæksel eller andet, så det ser fint ud.

    Du må jo pille tændspoler op, og tjekke tændrør hvis ikke du stoler på din mekaniker.


  • #10   2. jul 2020 Ned og kig på tændrør smiley

  • #11   2. jul 2020 Morten C
    Jeg tror det er de færreste der renser toppen af en tændspole.
    Det er jo ikke den eneste bil der skal laves på en dag.
    Men lækkert du gør det, det ser jo godt ud smiley


  • #12   2. jul 2020 #9 Hvis man som mekaniker skal rense/rengøre alt hvad du rører ved, bliver du som kunde jo nok præsenteret for en regning på 10.000 kr for et simpelt olieservice. Det giver jo ingen mening

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.774
    #13   2. jul 2020 de fleste værksteder, har meget kort tid til at lave service.
    i sær hvis der er fast pris på service.

    så alt sådan noget med ekstra rengøring bliver der ikke brugt tid på.
    der bliver kun lavet det der stå på service skema


  • #14   2. jul 2020 Når man skal montere tændspolerne igen, trykker man let ned på dem, for at få dem til at tage fat i tændrørene... Sysnes satme, at de ser lige lovlig uberørte ud. Jeg ville ikke stole på dem, som siger, at tændrørene er skiftet på denne bil smiley

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.774
    #15   2. jul 2020 manden må kontroller om der er skiftet tændrør.
    før man beskylder nogen for fusk.


  • #16   4. jul 2020 Det lyder godt med at kontrollere efter, de er ikke til stole på.
    Jeg har engang fået skiftet pære og så efterlader de dæksel på motor og kør. Det var heldigt den ikke ramte kilerem mens jeg kørte.
    Hvis de har brugt handsker kan støvet godt blive siddende.


  • #17   4. jul 2020 Northlife.

    Det er hvad der kan ske, desværre.
    Jeg ved heldigvis at langt de fleste værksteder er til at stole på.

    Tilgengæld ved jeg os at Fx. Autobutler kunder ikke er nogle man skal lave bil for.


  • #18   4. jul 2020 Boltene til tændspolerne ser støvede ud og ikke som noget de har set et stykke værktøjer længe.
    Mange mekanikere fusker med sådanne småting
    Det er trist men det ses


  • #19   4. jul 2020 #18

    Det kan godt være, at der findes nogle meget perfektionistiske mekanikere, som har en bøtte ægte engelsk Ford støv liggende, som de drysser ud over delene efter endt arbejde, for at få dem til at fremstå med original patina, som fra fabrikken...? Så du skal ikke dømme for hurtigt smiley


  • #20   4. jul 2020 hvis du er i tvivl så pil en ud, virker lidt mærkeligt de ikke har skiftet tændspoler når de var i gang

  • Mr. Gsi
    Mr. Gsi Online Tilmeldt:
    nov 2005

    Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.774
    #21   4. jul 2020 #20 tændspoler er ikke en slid del.

    det er tændrør. og ved nogen service, stå der man skal skifte tændrør.

    tændspolen skiftes kun når de er defekt


  • #22   4. jul 2020 Jeg vil sige lad være med at røre noget som helst.
    Ring og spørg om de har glemt det og få en aftale om at I sammen kigger på det.
    Selv. Så tager det sgu ti sekunder at tage en klud og lige tørre over.

    Jeg synes ikke det ser ud til at der er rørt ved tændrør/tændspoler.


  • #24   5. jul 2020 Fordi autobutler kunder kun vælger ens værksted fordi de fik en billig/billigste pris. De vil have det bedste til den billigste pris.

    Jeg vil hellere have loyale trofaste kunder på værkstedet. Kunder der stoler på mig og som kommer igen. Det er meget meget sjældent de kunder kommer via autobutler.


  • #26   7. jul 2020 Det må vel fremgå af fakturaen om de har skiftet tændrør og hvis der står der er skiftet tændrør så ville jeg pille en ud og kontroller den, og så ringe til værkstedet.
    Alternativ hvis du er FDM medlem så kør forbi et af deres service centre og spørg om de mener de er skiftet.


  • #27   13. jul 2020 Jeg ville selv indkøbe og skifte tændrør, fremfor at give kr. 100,-/stk + moms for at overlade det til en tilfældig læredreng på et autoværksted.

  • #28   13. jul 2020 Tja, det ville nu ikke være første gang, man hører om fusk. Jeg passede gennem mange år bil for mange af mine kolleger, blandt dem min daværende daglige leder. Han var et udpræget ordensmenneske, og han havde gemt samtlige arbejdssedler og fakturaer fra de tidligere værkstedsbesøg. Noget, jeg straks kunne konstatere var, at man ved hvert eneste service havde skiftet og justeret platiner. Man må så undre sig, da vognen var og alle dage havde været udstyret med kontaktløs tænding. OK, det er jo ikke de helt store penge i det tilfælde, men lidt her og lidt der. Og opdager man, de har fusket bare et sted, hvordan kan man så være sikker på, de ikke også gør det andetsteds....? Vel, de kære mekanikere skal jo også leve - og sandsynligheden for, kunden opdager sådan en "smutter" er vel i de fleste tilfælde ganske ringe. Jeg påstår dog på ingen måde, at ALLE værksteder benytter sig af sådanne metoder, men autoværksteder er - præcis som læger og tandlæger - i høj grad et spørgsmål om tillid. Finder man et, man føler, man kan stole på, så hold dig endelig til det...,.

  • #29   13. jul 2020 Jeg stoler aldrig på mekanikerne, derfor siger jeg altid at det de piller af skal bare ligge i bilen når de er færdige. Så er du tvunget til at skifte hvad de siger

  • #30   13. jul 2020 #24 for mit vedkommende er det både et ja og nej, og samtidig et særtilfælde?
    Første gang jeg brugte Autobutler var det oprindeligt med tanke på billig skift af tandrem, men fravalgte det billigste til fordel for et autoriseret værksted - jeg har lige siden vendt tilbage dertil smiley
    Jeg tror de er lige så glade for mig, som jeg er for dem, for har af flere omgange været forbi med spørgsmål, og tjek af mindre ting som de ikke har faktureret mig for


  • #31   14. jul 2020 Mit første spørgsmål er, er du faktureret for tændrør? Fordi hvis du er det ville jeg få undersøgt om de er skiftet, fordi det ser det ikke meget ud til. Det er selvfølgelig helt uacceptabelt hvis de har faktureret dig for tændrør du ikke har fået.

    For det andet vil jeg godt som mekaniker prøve at forklare nogen af de situationer man tit står i når folk "bare" lige skal ha lavet en service.

    Stort set altid en bil kommer til service om det er 60-75-80.000km eller noget helt andet, så er bilen kørt så meget ved siden af service interval at det kan være svært at sige hvad service den skal ha lavet. Ikke unormalt folk bestiller et service og smider en bil der køre 20000km interval, med 69500km på tælleren, hvilken service skal jeg så lave????? der ud over har den fået lavet de 3 første service 3 forskellige steder og er måske på anden ejer. Her står mekanikeren så med et svært valg, for lige meget hvad han gør nu, er der ret stor chance for en utilfreds kunde.

    Enten skifter man dem, med fare for kunden havde set et tilbud på et service meget billigere et andet sted.

    Ellers lader man være med at skifte dem, i troen om de enten er skiftet eller at man er overbevist om de kan køre til næste service (hvad de på langt de fleste biler kan), men nu er man endt som et forum opslag på bil galleri.

    Og sidste mulighed er og ringe og spørge kunden, som helt sikkert har sagt ring hvis der er noget, men selvfølgelig ikke tager telefonen eller ringer tilbage inden midt på eftermiddagen, og nogen folk går helt op i sort hvis de får at vide det koster 6-700kr mere end forventet, og nogen siger bare skift den, det kan godt være de også blev skiftet sidst, men jeg aner det faktisk ikke, men bilen skal bare køre uanset prisen.

    Så når man bestiller tid til service, så uddyb måske lidt mere om hvad du forventer der bliver lavet.


  • #33   14. jul 2020 #29 det er satme nemt at smide fire brugte tændrør fra en anden bil i bagagerummet....

  • Legs
    Legs Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Svar: 1
    #34   14. jul 2020 Hej
    Det har jeg også prøvet
    godt råd er at mærke alle bolte så man kan se om de har været demonteret


  • #35   14. jul 2020 #34
    Simpelthen mærke ALLE bolte?? smiley Fritid too much?
    Godt råd?? Er du klar over, hvor mange bolte/møtrikker er der i sådan en bil?? smiley

    Seriøst, hvis man er så sej, at man tager og mærker alle bolte, kan man ligeså godt selv lave service...


  • #36   16. jul 2020 For ca 17 år siden kørte jeg i en Opel Vectra B, købt med 130.000 km på klokken og jeg kom fra en gammel BX GTI som jeg havde makket i. Efter at ha kørt ca 25.000 km begyndte bilen at sætte ud når den var varm. 1,6 ecotec var ikke svær at servicere men jeg havde ikke før kørt 45.000 km om året så skidtet blev skiftet, tændrørene med nye japanske fra FTZ i Aabenraa. Jeg har ikke været ved mekaniker ret mange gange på de 16-17 år og har kørt diesel, Octavia, Mazda 6 og Opel Meriva. Glæden ved selv at lave tingene holdt op imod garanti på 150 tkm plus biler købt i ren handel, er megastort når jeg ser naboens faktura fra ‘Wikke & Rasmussens’ autobix. Overvej at gøre det selv evt med hjælp fra en god ven eller kollega, sådan lærte jeg mig selv at makke i biler. Udlært laborant smiley god service er ikke en selvfølge - selv med dyre ‘uafhængige’ værksteder. Pt er prisen 485 kr uden moms i Rønde og oplandet. Det giver en god timeløn for dig - og køb et godt voltmeter og et topnøglesæt - så er du kørende smiley

Kommentér på:
Service fusk eller???

Annonce