{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.358 visninger | Oprettet:

Tab af kølervæske - gentagne problemer hjææælp! {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er ejer af en Opel Vectra C 2,8 V6 Turbo fra 2008. Bilen har kørt godt 250.000 km.

Jeg har i det forgangne år haft en del problemer med tab af kølervæske og er - for at sige det mildt - ved at være meget træt af det hele. Der er ikke megen plads i motorrummet på min bil, hvilket vanskeliggør fejlsøgningen og gør det svært at se, hvor bilen taber væske, selv om jeg også har brugt endoskop / kamera med "svanehals" ved flere lejligheder.

Jeg skal prøve at gøre indlægget så kort som muligt, men der er sket mange ting smiley

1) September/oktober 2019: Tab af kølervæske i venstre side. Det viser sig, at termostaten, som sidder i området under turboen var defekt. Jeg får en lokal mekaniker til at skifte termostaten og alt er tæt igen.

2) Februar / marts 2020: Tab af kølervæske i højre side. Jeg konstaterer selv, at på en af kølerslangerne, hvor der sidder en krympet ring ind over et plastik-forbindelsesstykke, da er "krympe-ringen" knækket. Jeg udskifter til et almindeligt spændebånd og det hele er tæt igen.

3) April 2020: Det drypper igen ganske lidt i højre side. Denne gang kan jeg se, at kølervæske er løbet ned ovenfra via en kølerslange, der er forbundet med et plast-fordelerstykke, ned til det sted, hvor jeg lige har skiftet krymperingen ud med et spændebånd. Der er kun et ganske beskedent tab af væske, og jeg konstaterer det kun denne ene gang og ikke siden da fra dette sted.

4) Maj/juni 2020: Hver gang når jeg lige har slukket motoren og stillet bilen, så drypper der en BETYDELIG mængde af kølervæske ned på jorden. Jeg finder ud af, at det kommer fra, hvad jeg kalder overtryksslangen, som er monteret direkte på ekspansionsbeholderen til kølervæske. Et klogt hoved her på BG siger til mig, at det kan være et problem med overtryksventilen i dækslet til ekspansionsbeholderen. Jeg køber herefter et nyt dæksel (uoriginal del fra T-Hansen). Det løser problemet, og alt er tæt igen!

5) Primo september 2020: Nu er den gal igen. Samme problem som under punkt 4 ovenfor. Det "pisser" ud fra overtryksslangen. Jeg har lidt korrespondance med et par folk på nogle engelske og tyske Opel-fora. Flere skriver til mig, at de uoriginale dæksler til ekspansionsbeholderen kan være problemet. Jeg køber derfor et original GM-kølerdæksel, og så er det hele tæt igen!!

6) I går konstaterer jeg så, at det har dryppet ned på jorden, der hvor min bil har stået parkeret på mit arbejde. Efter at jeg kommer hjem, får jeg kigget op under bilen og kan ikke umiddelbart se noget væsentligt tab af væske, men der er et par dråber på en plastafdækning i højre side. Som jeg ser det er det ikke så langt fra, hvor vandpumpen sidder.

7) I dag - efter at jeg er bakket ud fra p-pladsen på mit arbejde, tjekker jeg lige, om der er vådt på asfalten, der hvor bilen holdt parkeret. Det var ikke tilfældet - det var helt tørt. MEN - for et par timer siden - efter at bilen har holdt 4-5 timer i min garage, så tjekker jeg garage-gulvet. Der var en våd plet på gulvet, lige i det område hvor det normalt har dryppet ned efter at det som under punkt 4+5 er løbet ud af overtryksslangen. Det skal siges, at jeg i morges (efter væsketabet i går) fyldte væske efter i ekspansionsbeholderen. Jeg skal ikke udelukke, at jeg fik fyldt liiiige rigeligt med væske på bilen. Om det så er årsagen til, at der i dag er løbet lidt ud af overtryksslangen skal jeg ikke kunne sige.

Inden indlægget bliver alt for langt, så vil jeg bare sige, at når jeg har SÅ mange problemer med kølervæske-tab, så har jeg en STÆRK mistanke om, at der er en defekt toppakning, hvilket - efter hvad jeg har hørt - øger trykket i kølesystemet.

Jeg gider ikke rode meget mere med det selv, da det åbenbart aldrig får nogen ende. Jeg har dog overvejet, om jeg lige skulle købe mig en Co2-tester på eBay - for selv at prøve at teste, om der er co2 i kølervæsken (= defekt toppakning). Jeg gider nemlig ikke, at en eller anden lokal mekaniker skifter toppakning alene på en mistanke!

CO2-testere kan fås på eBay fra ca. 40 Euro og helt op til 120-150 Euro - men er de billige mon gode nok?

Det der taler IMOD , at jeg har en defekt toppakning er:

1) Når bilen har stået et par timer er der ikke noget voldsomt (over-) tryk, når jeg skruer dækslet til ekspansionsbeholderen af

2) Der er ikke "skum" på dækslet til oliepåfyldningen

3) Jeg synes ikke, at bilen i nævneværdig grad ryger "hvidt" ud af udstødningen på kold motor. Der kan vel altid være lidt kondens?

4) Jeg synes ikke jeg kan se, at der er olie i kølervæsken, men det kan være svært at se.

Beklager meget det lange indlæg, men der er meget, som skal beskrives.

Hvad er jeres anbefaling? Og har i gode / dårlige erfaringer med de lidt billigere CO2-testere? Jeg gider ikke bruge 120-150 Euro, hvis de billige er gode nok smiley

Som sagt kan jeg jo også bare køre på værkstedet, men har alle værksteder CO2-testere? Jeg ORKER ikke, at et værksted går i gang med at udskifte en masse ting på mistanke (min svoger fik lige hele køleren skiftet, fordi værkstedet fejlagtigt mente den var utæt), og HVIS en mekaniker siger det er toppakningen, så vil jeg også gerne være HELT sikker på at han har ret, og at han ikke bare siger det er toppakningen ud fra en mistanke!

På forhånd tak for jeres indlæg


Kommentarer på:  Tab af kølervæske - gentagne problemer hjææælp!
  • #2   18. sep 2020 @Morten C - Tak for input......eller noget

  • #3   18. sep 2020 Mener du kan købe det kit i biltema.
    Men hvis du får systemet trykprøvet ved et værksted, og får testet kølervæsken, så behøver de da ikke at reparere det for dig.
    De test kan du jo bare bede dem om at lave.
    Og så ellers ikke have så meget mistro til alle værksteder


  • Nick H
    Nick H Tilmeldt:
    jan 2013

    Emner: 14 Svar: 50
    #5   18. sep 2020 Hej GrandMaster mit råd til dig er
    Køb et Kølertrykprøvesæt så du kan se hvor den er utæt henne.
    Den kan være utæt flere steder uden du ved det.
    Så test den og få et overblik.
    Så spare du også et værkstedbesøg i første omgang.

    Håber du kan bruge det til noget. smiley


  • Ivan H
    Ivan H Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 1 Svar: 66
    #6   18. sep 2020 Hej du kan prøve at se her en gang, det er godt nok en saab men går udfra det er samme motor.
    https://youtu.be/MPHDyVcFpzc


  • #7   18. sep 2020 Det der skriger så langt væk af utæt toppakning. Trykket bliver for højt i kølesystemet, og alverdens ting og sager bliver herved utætte. Samlinger med spændebånd, termostat, vandpumpe osv. Men det kan være svært at finde på en nyere turbomotor, pga ståltoppakningen kan den sagtnens være tæt nok ved kold motor eller lav belastning, og så utæt ved varm motor eller høj belastning. Eller omvendt. Men find en mekaniker der har logikken i orden, så er det ikke så svært at fejlsøge på.

  • #8   18. sep 2020 Hej
    Følgende utætheder:
    1 Køler
    2 Mørnet slange
    3 utæt vandpumpe
    4 utæt oliekøler, hvis findes.
    5 utæt toppakning.
    6 utæt varmeelement
    7 utæt påfyldeprop
    8 tæret frostprop
    9 flækket blok
    10 revne i topstykke
    Søg og pludselig er fejlen fundet.
    Mvh Kp


  • #9   19. sep 2020 Tak for alle kommentarerne - og det er virkelig værdsat.

    Som sagt: Jeg VED godt at kommentaren blev lang. Men hvis jeg bare havde skrevet "Min bil taber kølervæske" - så havde jeg fået de første 500 svar, som jeg ville kunne have afvist, fordi der er en længere og kendt historik på væsketabet.

    Og JA - meget peger i retning af en defekt toppakning, det er jeg desværre nok enig i. Jeg er generelt ikke specielt mistroisk overfor mekanikere, men min erfaring er bare desværre, at mange vælger nemme løsninger og at de ikke altid undersøger tingene til bunds men udskifter på mistanker. Som i eksemplet med min svoger, hvor der helt formålsløst blev skiftet en køler og det er ikke et enkeltstående eksempel.

    Mht. en tryktester - så ved jeg ikke, hvor meget jeg får ud af at købe sådan én. Problemet med denne bil / motor er, at ALT er så tæt bygget, så der skal bygges et hav af dele og komponenter af, før man kan komme til tingene. Jeg ved jo i grove træk, hvor det har dryppet henne, men de steder, hvor det har været skjult (som fx ved termostaten), da ville jeg ikke være kommet videre med en tryktester, fordi udløbspunktet er skjult og det løber ned af diverse skjolde og andre komponenter langt fra der, hvor utætheden er.

    MEN - Jeg må hellere finde en mekaniker jeg har tiltro til, og så tage snakken med ham og forklare alt det der er sket.

    Og til Morten:

    Jeg synes ikke, at jeg har haft mange problemer med min Opel. Jeg har ejet bilen siden 2012. Siden da har jeg - ud over sliddele kun skiftet følgende:

    - Vakuumpumpe til bremsesystemet - blev udskiftet med brugt del til EUR 90,-
    - Accelerationssensor EUR 135,-
    - Skift af termostat efter væsketab, kr. 2.900,- hvoraf en stor del var timeløn.
    - Defekt "klimabetjeningspanel" pga. kold lodning = kr. 2,00 til lidt loddetin

    Det er ALT jeg har haft af problemer med bilen siden 2012, dvs. reparationsudgifter på under kr. 5.000 over godt 8 år. Det tror jeg ikke, at mange andre brugte biler, der har kørt over 250.000 kan gøre den efter

    Derudover lidt underholdende, at du snakker om Opel og defekte / dårlige motorer, når man tænker på, at du selv kører VAG-biler, og når man tænker på, hvor M A S S I V E problemer VAG-koncernen haf haft med alt lige fra "strukne" knastkæder over til - nu vi snakker om det - defekte toppakninger til defekte turboer og kompressorer og tidligere også lorte DSG-gearkasser. Og det er vel at mærke problemer, som ikke blot rammer få biler - men som rammer i hundredetusindvis af biler - bl.a. hvis man tænker på knastkæde-problemet.

    I 2015 var jeg kortfristet ejer af en Audi A4 fra 2010. Man tror det ikke, men den var allerede begyndt at ruste flere steder. For nylig var der en firmabil, en Audi A6 fra mit arbejde til salg fra 2016. Den havde også flere ruststeder. Så jeg tror BESTEMT ikke - over en bred kam - at Opel er et dårligere mærke end VW/Audi og da SLET ikke, når man tager prisen med i betragtning.


  • #10   19. sep 2020 Som start ville jeg prøve at lægge et noget køkkenrulle papir i nærheden af overtryksafløbet for kølervæske beholderen. Så kan du se om den smider noget ud den vej, og det er da forholdsvis nemt.

  • #11   19. sep 2020 Hvis du køre på et værksted som jeg skrev, så vil det max tage en time.
    En tryktester er jo ikke kun for at se hvor den smider vand, du kan jo også se om den laver for meget tryk når motor et startet.
    Du må da også kunne se at du ikke skal demontere og bygge om, for at sætte en tester på.


  • #12   19. sep 2020 @Henrik C - Takker for dine meget specifikke og brugbare kommentarer - de er seriøst guld værd og tak fordi du tager dig tiden smiley

    Jeg vil prøve det med køkkenrullen også, for overtryksafløbet har jo været et problem indtil flere gange. For nogle dage siden fyldte jeg jo lidt væske efter, og jeg er rimelig sikker på, at jeg nok desværre fik fyldt lige rigeligt på, men jeg havde lidt travlt. Kan den så også "trykke det ud" den vej, når der kommer tryk på systemet og det udvider sig?

    Jeg tror derudover du har en pointe, når du skriver at det kan være toppakningen og at den kan være tæt i visse situationer, (fx at den kun smider væske når den bliver presset osv.). For det er sgu nogen gange lidt svært at blive klog på det hele smiley

    I går var der tørt under bilen efter jeg bakkede ud fra P-pladsen på mit arbejde, da den havde stået der hele dagen. Og den har heller ikke smidt så meget som 1 dråbe fra i går efter jeg kom hjem fra arbejde og til nu.



  • #13   19. sep 2020 @Buggi - Sorry, jeg har nok misforstået det. Jeg troede i farten (og fordi jeg ikke læste ordentligt efter smiley ) at der var tale om et sæt, som sætter tryk på systemet, så man også på kold motor kan se, hvor det drypper ud henne. Og da var min pointe bare, at det kan jeg jo også gøre ved bare at få motoren op på driftstemperatur og så se hvor det drypper ud henne.

    Men MY BAD - jeg misforstod!


  • #14   19. sep 2020 Normalt er det ikke et problem at der bliver overfyldt, men det kommer selvfølgelig an på kølesystemetsstørrelse osv. Så det kan ikke udelukkes at det er pga. at beholderen har været overfyldt, at den har dryppet.

  • #15   19. sep 2020 Super.....jeg prøver i hvert fald at lægge noget køkkenrulle ned under udløbet ved "overtryksslangen". Væsken er lyserød, så det bør jo kunne ses på hvid køkkenrulle, hvis det er løbet over smiley

    Kan en defekt vandpumpe egentlig i sig selv give et højere tryk i systemet? Som nævnt var der få fugtpunkter ovre på højre side i umiddelbar nærhed af der, hvor vandpumpen sidder.


  • #16   19. sep 2020 Ja prøv det.

    Og nej en vandpumpe tilføjer ikke tryk til systemet, den laver en lilletrykforskel, for at kunne cirkulere vandet, men det vil aldrig kunne resultere i et "overtryk" i systemet.


Kommentér på:
Tab af kølervæske - gentagne problemer hjææælp!

Annonce