Mondeo 2.0 tdci 2009 højtrykspumpe {{forumTopicSubject}}
Hej
Har en mondeo 2.0 tdci som har problemer med brændstoftrykket.
Motorkode QXBA
Symptomer:
Vælter i tomgang
Hugger/tøver i 3 gear ved 2800omdrejninger men hvis jeg sparker til den trækker den nogenlunde.
Udlæsning
Fejlkode p120f - fuel pressure regulator excessive variation.
fuel rail pressure kører op og ned i tomgang - Man kan høre det på motoren og se det på omdrejningstælleren.
Hvordan tester jeg om pumpen virker som den skal. I live data kan jeg se at den spasser helt ud i tomgang og når jeg kommer op omkring 2800 omdrejninger og holder den der.
Er det muligt at rense pumpen?
Er det selve pumpen den er gal med eller er det de 2 sensorer der sidder på den?
Kan et beskidt brændstoffilter gøre dette?
Hvis jeg sparker til den er der ikke noget problem. Så fejlen kommer kun i tomgang eller når man kører stille og roligt.
Jeg synes det bliver mere merkant når Aircon er slået til men den gør det også når det er slået fra.
Håber i kan hjælpe
mar 2012
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 5 Svar: 1.038
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 64 Svar: 169
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 31 Svar: 2.900
Skift filteret og se hvordan den kører, ellers kan du skifte højtrykspumpen efterfølgende, filteret skal jo skiftes under alle omstændigheder.
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 64 Svar: 169
apr 2008
Følger: 13 Følgere: 13 Biler: 2 Emner: 43 Svar: 2.271
Desuden viser et tilstoppet filter sig ofte ved at bilen ikke vil trække ordentlig/går i stå ved fuld last, ikke ved at gå dårligt i tomgang. Så det er også spild af tid at skifte det.
Jeg ville kigge på ventilen der styrer diesel trykket.
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 64 Svar: 169
Det er præcis sådan jeg også selv tænker det og derfor jeg skrev. Ventilen sidder monteret på pumpen. Den kan man købe for omkring 500kr så det er da et forsøg værd. Det er bare irriterende at jeg ikke rigtig kan teste det på nogen måder
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 64 Svar: 169
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Jeg ved ikke om dette link kan hjælpe.
Mvh. Gert
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.908
kan du mens du køre, se om den holder rail trykket, og om det er stabil.
så jo man kan teste der.
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 64 Svar: 169
Tak for linket. Jeg har også googlet mig selv ihjel så jeg havde faktisk fundet det link også.
Linket passer præcis på den fejl jeg har og de symptomer jeg har + fejlkode. Og han ender med at skifte pumpen da det ikke var nogen af de andre sensor/ventiler der sidder på den. Så jeg må sq bare skifte den.
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 64 Svar: 169
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 264
Hvis alt brændstoffet render direkte ud af returen vil du også få brændstoftryk fejl. Det er tit set på de gamle mondeoer der
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Hvis alt brændstoffet render direkte ud af returen vil du også få brændstoftryk fejl. Det er tit set på de gamle mondeoer der smiley
#12 Sidder der en brændstoftrykregulator på railen som kan være defekt ?.
maj 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 264
Ja det gør der, og siger heller ikke at den ikke kan være defekt.
Men når han nu skriver han ikke ville skfte dele i blinde, så kunne han jo starte med at tjekke returolie på sine dyser.
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 42 Svar: 2.194
Enig, det var bare lige for at komme til næste trin.
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 64 Svar: 169
Det viste sig at være en dårlig ledning til rail sensoren. Jeg fik sat hånden på ledningen også slappede den fuldstændig af. Så klippede det syge væk og loddede noget nyt på.
Mondeo 2.0 tdci 2009 højtrykspumpe