{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.792 visninger | Oprettet:

Mondeo 2.0 tdci 2009 højtrykspumpe {{forumTopicSubject}}

Hej

Har en mondeo 2.0 tdci som har problemer med brændstoftrykket.

Motorkode QXBA

Symptomer:
Vælter i tomgang
Hugger/tøver i 3 gear ved 2800omdrejninger men hvis jeg sparker til den trækker den nogenlunde.

Udlæsning
Fejlkode p120f - fuel pressure regulator excessive variation.

fuel rail pressure kører op og ned i tomgang - Man kan høre det på motoren og se det på omdrejningstælleren.

Hvordan tester jeg om pumpen virker som den skal. I live data kan jeg se at den spasser helt ud i tomgang og når jeg kommer op omkring 2800 omdrejninger og holder den der.

Er det muligt at rense pumpen?

Er det selve pumpen den er gal med eller er det de 2 sensorer der sidder på den?

Kan et beskidt brændstoffilter gøre dette?

Hvis jeg sparker til den er der ikke noget problem. Så fejlen kommer kun i tomgang eller når man kører stille og roligt.

Jeg synes det bliver mere merkant når Aircon er slået til men den gør det også når det er slået fra.

Håber i kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Mondeo 2.0 tdci 2009 højtrykspumpe
  • #1   25. feb 2021 hvis filteret har kørt mange km og over interval kan det jo stoppe til så den ikke får nok diesel igennem. Skift filter hvis du ikke ved hvornår den sidst er skiftet.

  • #2   25. feb 2021 Enig - men hvad med selve pumpen. Kan man vedligeholde den?

  • #3   25. feb 2021 Du kan ikke rense eller vedligeholde/servicere højtrykspumpen, det er finmekanik der er slidt igennem tiden.
    Skift filteret og se hvordan den kører, ellers kan du skifte højtrykspumpen efterfølgende, filteret skal jo skiftes under alle omstændigheder.


  • #4   25. feb 2021 Ok - der sidder to højtryksventiler på den som man kan købe løse. Er der nogen der har erfaringer med at det er dem der går eller er det bare en ny komplet pumpe?

  • #5   25. feb 2021 Hvis den trækker nogenlunde når du sparker til den, så kan pumpen jo godt levere tryk. Der arbejder pumpen jo mange gange hårdere end i tomgang hvor du også oplever problemer.

    Desuden viser et tilstoppet filter sig ofte ved at bilen ikke vil trække ordentlig/går i stå ved fuld last, ikke ved at gå dårligt i tomgang. Så det er også spild af tid at skifte det.

    Jeg ville kigge på ventilen der styrer diesel trykket.


  • #6   25. feb 2021 Hej Henrik

    Det er præcis sådan jeg også selv tænker det og derfor jeg skrev. Ventilen sidder monteret på pumpen. Den kan man købe for omkring 500kr så det er da et forsøg værd. Det er bare irriterende at jeg ikke rigtig kan teste det på nogen måder


  • #7   25. feb 2021 Jeg hader at skifte dele i blinde

  • #8   25. feb 2021 https://forum.rac.co.uk/threads/13842-Focus-2-0-tdci-P120F?p=88853#post88853

    Jeg ved ikke om dette link kan hjælpe.
    Mvh. Gert


  • #9   26. feb 2021 med tester der kan vise live data.
    kan du mens du køre, se om den holder rail trykket, og om det er stabil.

    så jo man kan teste der.


  • #10   26. feb 2021 Jeg har tester og forscan og kan aflæse trykket som kører op og ned men det fortæller jo ikke om det er selve pumpen eller om det er tryksensor eller trykventil den er gal med eller om det er sensor på railen.

    Tak for linket. Jeg har også googlet mig selv ihjel så jeg havde faktisk fundet det link også.

    Linket passer præcis på den fejl jeg har og de symptomer jeg har + fejlkode. Og han ender med at skifte pumpen da det ikke var nogen af de andre sensor/ventiler der sidder på den. Så jeg må sq bare skifte den.


  • #11   26. feb 2021 Den holder iøvrigt fint trykket når den får noget at leve af men der er nogle områder omkring 2000 omdrejninger og 2800 omdrejninger hvor den kører op og ned og også i tomgang

  • #12   27. feb 2021 Kontroller lige din returolie på dyserne inden du skifter alt for meget.
    Hvis alt brændstoffet render direkte ud af returen vil du også få brændstoftryk fejl. Det er tit set på de gamle mondeoer der smiley


  • #13   27. feb 2021 Kontroller lige din returolie på dyserne inden du skifter alt for meget.
    Hvis alt brændstoffet render direkte ud af returen vil du også få brændstoftryk fejl. Det er tit set på de gamle mondeoer der smiley

    #12 Sidder der en brændstoftrykregulator på railen som kan være defekt ?.


  • #14   28. feb 2021 #13
    Ja det gør der, og siger heller ikke at den ikke kan være defekt.
    Men når han nu skriver han ikke ville skfte dele i blinde, så kunne han jo starte med at tjekke returolie på sine dyser.


  • #15   28. feb 2021 starte med at tjekke returolie på sine dyser.

    Enig, det var bare lige for at komme til næste trin.


  • #16   5. jun 2021 Hej

    Det viste sig at være en dårlig ledning til rail sensoren. Jeg fik sat hånden på ledningen også slappede den fuldstændig af. Så klippede det syge væk og loddede noget nyt på.


Kommentér på:
Mondeo 2.0 tdci 2009 højtrykspumpe

Annonce