{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
545 visninger | Oprettet:

Ny motor eller reparation? {{forumTopicSubject}}

Er i lidt af et dilemma med min Qashqai 1,5 dci - tandremmen er sprunget - nogle der har erfaringer med hvad der er smartest - reparation af den defekte motor (270K km), eller en "ny" motor?
Ha tjekket priser på motorer på nettet, der er et spænde på ca 20k mellem billigste og dyreste.

Kommentarer på:  Ny motor eller reparation?
  • #1   22. sep ny motor

• #2   22. sep Hvorfor ikke bare skifte toppen?

• #3   23. sep Hvad JEG ville gøre:

Gå på Reddit eller tilsvarende sociale medier.

Bliv gode venner med nogle sorte mekanikere (de er guld værd også med andet).

Kontakt så diverse skrothandlere for at finde en ny motor.... det er sikkert ikke nemt, men ikke umuligt. så stop ikke når den første siger sådan en motor har vi altså ikke.

Når føromtalte sorte mekaniker så har puttet den i bilen så giver du naturligvis en kasse øl og en is eller pizza gg.

Ellers er alternativet ja at skrotte den, men det er også synd op en "forholdsvis ny bil"...

• #4   23. sep hvis man vil renovere motor/toppen
    skal man sikre sig, at der ikke er skader på stempler .og at toppen kan renoveres.

så det er en vurderings sag
    og kan man finde en god brugt motor er det tit hurtigere bare og skifte motor
    men husk skift kæde/tandrem inden man sætter motoren i.
    det er nemmer

• #5   23. sep https://www.bildelsbasen.se
    https://returbilen.se/category.html?anl=1
    Husk at en svensk mil. Er 10km/ og vekselkursen mellem dansk og svensk valuta.

• #6   23. sep Har den aldrig været skiftet ?

• #7   23. sep Skal man vurdere om det kan betale sig at lave motor, så skal man have topstykket af og se hvor store skaderne er....Prøv at undersøge hvad et topstykke koster, har blok/stempler ikke taget skade så er det måske den billigste løsning....

• #8   23. sep Tak for de mange svar - og nej jeg ville ikke være spor forbavset, hvis det var den havde kørt samtlige 272k med den originale fabriksmonterede rem. Tror heller ikke tidligere ejer måske har været særlig krakilsk mht km intervaller, motorolie og den slags trivialiteter.
    Den har panoramatag - så om ikke andet, kan man jo bruge den til at ligge inde bag i, og betragte stjernehimlen - jeg prøver at hive topstykket af den, og så vurdere der ud fra.

• #9   23. sep Hvis motoren ellers kørte fint, så er det fedest med den originale motor med en anden top på.
    En 'ny' motor kan have et hav af andre fejl, som du ikke kender før du får den lagt i bilen.

• #10   23. sep ja det er også min største bekymring, at man får købt sig en række nye problemstillinger...
    Men tak for alle betragtninger og indlæg. Det er altid dejligt, at der er nogen der gider bruge tid på ens bøvlerier.

• #11   23. sep Den motor er ellers kendt for at køre en halv million km, hvis man overholder service.

• #12   28. sep Ifølge en bekendt der jævnligt reparerer dieselmaskiner, skal man passe meget på, hvis stemplet har bøjet en eller flere ventiler.
    Stempelkronen får et voldsomt slag, der forplanter sig i plejlstang og dennes lejer.
    Umiddelbart kan det sagtens se pænt og intakt ud, men der kan være opstået skader af væsentlig betydning senere hen.
    Så selvom toppen bliver skiftet, og alt spiller efter noder lige her og nu, kan der være en grum overraskelse på vej i motorens indre.
    Han råder kategorisk til udskiftning af blokken, eller en renovering med lejer og plejlstænger, vejede stempler og renoveret oliepumpe.

Kommentér på:
Ny motor eller reparation?

x