{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
456 visninger | Oprettet:

Batteri afladet - hvorfor? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Håber i lige kan bidrage med lidt input til nedenstående.

Min far har en Toyota RAV4 1,8 (benzin) fra 2003. Den har kørt ca. 1/4 mio. km.

For et par dage siden kunne bilen ikke starte.

Jeg tog mit multimeter og målte 10,00 V direkte på batteriet.

Vi gav batteriet max 15-20 minutter med ladeapparatet, hvorefter batteriet viste godt 13 V. Bilen startede herefter upåklageligt.

Jeg ved godt, at vi jo pt. ikke har voldsomt kolde temperaturer - heller ikke om natten - men bilen har nu kørt flere ture og har startet upåklageligt hver gang, selv efter at have stået natten over.

Henset til at batteriet kunne lades op og henset til at der er kørt flere ture og startet flere gange UDEN at batteriet tømmes for strøm, så kan det vel hverken være batteriet eller generatoren, som er / var problemet? Efterfølgende målinger på batteriet har vist ca. 12,7V (aldrig under)

Umiddelbart er mit gæt jo en eller anden strømkilde, som evt. har tappet batteriet, efter at bilen har stået "ubrugt" hen i et par dage.

Min far har dog deaktiveret kabinelyset (så det heller ikke tænder / slukker sammen med dørene) og der er mig bekendt heller ikke engang lys i handskerummet.

Der er heller ikke megen anden elektronik i en ældre RAV4, med lavt udstyrsniveau.

Indtil videre er det jo fint, at det ser ud til at virke og at bilen starter, men har i evt. bud på, hvilke andre strømkilder, der kan have tappet batteriet? Eller kan det være batteriet, som synger på sidste vers? (Batteriet vurderes som minimum at være 4-5 år gammelt)

På forhånd tak for input!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Batteri afladet - hvorfor?
Kommentér på:
Batteri afladet - hvorfor?

Annonce