{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
519 visninger | Oprettet:

Christoffer U
Christoffer U
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 18

Dæk rotation {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har netop skulle skifte til sommerdæk for første gang på vores “nye brugte bil”, da de fulgte med ved købet. Jeg har altid selv stået for dækskiftet, men blev alligevel lidt i tvivl, da jeg så, at rotationsretningen på alle fire sommerdæk vender samme vej.

Kigger man på indersiden af dækket, ser det nemlig ud til, at rotationsretningen er modsat af den udvendige side. Det betyder, at når jeg monterer dækkene, så passer rotationsretningen korrekt på ydersiden af den ene side af bilen – men ser forkert ud, hvis man kigger på indersiden. Dette mønster er spejlvendt på den modsatte side.

Jeg tænker, at det måske er fordi dækkene er designet til at kunne monteres både på højre og venstre side – ligesom nogle modeller fra Continental. Men jeg er stadig i tvivl. Er der nogen, der har erfaring med lignende dæk?

Alle dæk er monteret korrekt i forhold til mærkningen “outside” og “inside”.

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• udskift af jord med muld i bede 3.000 kr.
  • Starthjælp til en benzinbil 220 kr.
  • inst af opvaskemaskine 500 kr.
  • Køleskabsreparation 1.380 kr.
  • Reparation af Samsung vaskemaskine 800 kr.
  • VVS-montering og -reparationer 1.300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dæk rotation
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.628
    #2   12. apr Inside og outside kan snyde ens tro omkring dækretning, men så længe de markeringer er korrekt, så er dækkene korrekt monteret..

Fandt dette fra tidligfere opslag som virkelig viser det, og det er sådan de skal sidde på bilen, selvom det ser dumt/forkert ud

profilbillede
  • #3   12. apr Så må to af de dæk, vi har fået med, være forkerte, da alle fire har samme rotationsretning. Det betyder, at uanset hvordan jeg vender dem, vil rotationsretningen være forkert på den ene side af bilen.

Noget ved dækkene får mig dog til at tro, at de måske er designet til at kunne monteres både på højre og venstre side – da pilene for rotationsretning på den indvendige og udvendige side peger mod hinanden.

• #4   12. apr Skriv dæk fabrikat + type, post et billede.
    Så er du 112% nemmere at hjælpe, og ingen behøver gætte, tro, måske vide eller have en onkels hvis frisør der også har sjove dæk på Berlingo’en.

• #5   12. apr Selvfølgelig, dækkene der sidder på er.

Dunlop sport bluresponse 185 60 r15 84h

profilbillede
  • Klavs
    Klavs Tilmeldt:
    sep 2023

Svar: 63
    #6   12. apr Og du er helt sikker på du ikke bare forveksler Dunlop's bomærke son en pil for rotationsretning?
    Det er der andre der har gjort før.

Er mærkningen 'outside' synlig på ydersiden af alle 4 dæk, er de monteret korrekt.

• #7   12. apr Jeg tror, du har fuldstændig ret. Jeg kender ikke dækkene så godt, da det er nogle, jeg bare fik med, da jeg købte bilen i vinters. Men jeg søgte på Dunlop-mærket, og det ligner det, man kan ane på dækket – man kan faktisk se det, hvis man zoomer ind på billedet.

Alle dæk er monteret korrekt i forhold til “inside” og “outside”, så det tyder på, at de er designet uden en fast rotationsretning.

Tror det løser hele mysteriet – tak for hjælpen

Kommentér på:
Dæk rotation

Annonce