Tikken efter tandremsskift på VW Golf 4 1,6L 16V med motorkode BCB {{forumTopicSubject}}
Hej derude
Jeg har en VW Golf 4 fra 2003, 1,6L 16V med motorkode BCB, som kun har kørt 67.000 km.
Jeg skiftede tandrem i går, og da jeg forsøgte at starte motoren, hørte jeg en tikkende lyd, som skræmte livet af mig, så jeg slukkede den med det samme og endte nærmest i fosterstilling fordi jeg antog at timingen var forkert og jeg nu har bøjet en eller flere ventiler.
Jeg skilte det hele ad igen og dobbelttjekkede, at timingen er korrekt, og at strammerne ikke er løse. Timingen er helt korrekt, og strammerne har ikke flyttet sig fra deres position (det tjekkede jeg selvfølgelig også inden). Min stedfar (uddannet mekaniker med 40 års erfaring), og jeg brugte 2 timer på at dobbelttjekke alt, og vi kunne simpelthen ikke finde nogen problemer, så vi besluttede at samle det hele igen.
Jeg startede motoren, og den tikkede i starten, men lyden blev svagere efter cirka 30 sekunder og forsvandt helt efter 2 minutter. Tomgangen virker fin, men nålen i instrumentbrættet svingede en lille smule — men er det ikke normalt for en kold motor? Desuden var der nogle ting, der ikke var monteret, som f.eks. ingen multirem, EVAP-stikket var frakoblet, og luftfilterhuset var ikke monteret. Vi monterede kun de nødvendige dele for bare at tjekke, om den også kørte okay.
Så mit spørgsmål er: Tror I, at alt er i orden? Jeg har bare aldrig lagt mærke til den tikkende lyd før — motoren har altid kørt så godt og stille — og derfor er jeg meget bekymret over den indledende tikken. Er timingen måske er forkert, eller at jeg har lavet noget forkert?
Men som sagt har jeg dobbelttjekket motorens timing og bekræftet, at den er korrekt, og jeg har drejet motoren flere omgange rundt, mens jeg observerede strammerhjulene, og jeg har genmonteret det originale knastaksel-låseværktøj (T10016) fra VW og det gik helt fint i uden problemer og modstand.
Det skal også siges at alt er nyt, vandpumpe, begge tandremme (den lille og den store), remstrammmerne og medløberhjulene. Jeg købte det helt store sæt fra Continental.
Jeg sætter stor pris på råd og/eller erfaringer, tak!
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
sep 2019
Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 5
maj 2004
Følger: 38 Følgere: 59 Biler: 14 Emner: 479 Svar: 5.240
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 21 Emner: 34 Svar: 3.312
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.519
Efter skift af tandremmen
Kan du have trykket olie ud af de hydrauliske løfter.
Og der kan gå lidt tid før de er fyldt igen
Og inden tid tikker kan den tikker meget
apr 2023
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 113
Når man skifter 2 Tandremme så er der sgu nok ingen kæde også
sep 2019
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.958
sep 2019
Den tikkede kun den første gang i ca. 5 min.
Tikken efter tandremsskift på VW Golf 4 1,6L 16V med motorkode BCB