{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.725 visninger | Oprettet:

Katalysator Audi 100 {{forumTopicSubject}}

Hej venner

Min gamle Audi 100 har jeg lige været i Paris i. På vej hjem blev den svær at få op i høj hastighed - kunne næsten ikke trække over bakkerne.

Katalysatoren begyndte også at rasle i tomgang, så jeg tror det er den, som er faldet sammen og blokerer for udstødningsgasserne.

Idag kiggede jeg lidt mere på den og kunne konstatere, at der sidder et lille afblændet rør fra udstødningsmanifolden, som den nu er begyndt at puste udstødning ud af. Den lille plasticdut er brændt i stykker og blæst af.

Ved i hvad funktion dette lille rør fra manifolden har?

Jeg kunne forestille mig, at det er en slags sikring til hvis udstødningssystemet stopper til, så den kan komme af med overtrykket den vej i stedet for at skyde pakninger / ødelægge ventiler?

Er der nogen, som ved noget om det?

Og - hvor kan man skaffe en ny billig / brugt katalysator til en Audi 100 2,3'er fra 1992?

MVH.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte træpaneller op, 4 stk i stue i et hjørne og et i gange. 800 kr.
  • Lampe, maleri 1.000 kr.
  • Skift af slange på 2 cykler 350 kr.
  • Cykelskærm er gået i stykker på forhjulet og Dynamo lygter gået ud 500 kr.
  • Afmontere BWT anlæg 650 kr.
  • hænge hylder og billeder op. 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Katalysator Audi 100
  • #2   17. jul 2012 Du har nok ret i at katten er faldet sammen. Jeg roder en del med de gamle Audier, men ved faktisk ikke hvad det lille rør er til, jeg troede det muligvis var til at måle i. Jeg følger lige med, så jeg kan se evt. svar. Jeg har lige kigget lidt rundt, men kan ikke se nogen kat tilsalg i Audiclub-guloggratis osv. Bemærk nogle huggere tager halv nypris af org. Audi, så muligvis spørg et par steder. Mvh. Gert

• #3   17. jul 2012 Der findes en del hugger der sælger nye katalysatore, ellers havde jeg købt en universal og svejset i. Det lille rør er til div. målinger før kat. Det har jeg ihvertfald lært.

• #4   17. jul 2012 Hej venner

Ja, katten er nok "synderen".

Det lille rør er ganske rigtig til at måle ting og værdier før katalysatoren. Og, det er ganske sikkert fordi katten er stoppet at den vil puste udstødningen ud derfra i stedet for. Sikkert ikke farligt.

Men. Kan det mon betale sig, at købe en universal kat? Man kan få en ny Bosal katalysator, som folk påstår er okay og holdbar, til ca. 4200 kroner. Ret dyrt, men så skal den ikke tilpasses og svejses osv.

T-hansen har også Katalysatorer til 2700 på deres hjemmeside, men der har jeg spurgt rundt omkring og hører at de simpelthen er defekt ved leveringen i mange tilfælde - og ellers falder sammen efter 6 måneder.

Havde bilen været ny og "penge værd" havde man jo bare skiftet og ikke synes det var så dyrt - men med en så gammel bil, der ikke er mere end 10-15.000 værd, der gør det ondt at bruge 5000 på en katalysator.

Men - hva faen - skifter den nok - brugsværdien er jo stadig ligeså stor (næsten) som havde bilen kostet 500.000. Den kører fremragende sådan en vogn - og er utrolig behagelig at rejse i.

• #5   18. jul 2012 Hej venner

Nogen, som har erfaringer med katalysatorer fra daekonline?

Eddermame en billig én de har - så det er da forsøget værd - hvis den brækker sig om et år så går det jo nok..

Men - 2 ting undrer mig ved den billige her - der står ikke om den passer på 100 Avant - men kun til 100. De andre Bosal-alternativer, der passer samme kat på både 100 sedan og 100 Avant - så mon ikke også den her gør?

Og - den skriver til køretøjer uden OBD - det betyder åbenbart on-board-diagnostics. Det aner jeg ikke om min Audi 100 fra 1992 har - og mon det betyder noget?

https://ssl.delti.com/cgi-bin/rkat.pl?dsco=123&language=DK&s_p=Katalysatoren&zubdetails=ERSA-906941&FZGNR=1384&pag_goto_page=0&pag_select_items_per_page=10&

• #7   18. jul 2012 Jeg havde sat en universal på, men den du linker til der fra dækonline tror jeg er helt ok. Ftz, Auto G, og lign. levvere også bosal så tror den er helt ok smiley

• #8   18. jul 2012 Ja, den sidste fra Bosal er helt sikkert okay. Men - det kunne være endnu sjovere at prøve den helt latterligt billige og se om den dur. Men. Jeg ved ikke om jeg kan bruge en uden det der diagnose-halløj.

Jeg ved ikke engang om bilen har diagnose-halløj, men det har den nu nok..

• #9   18. jul 2012 Nogen, som kan hjælpe.

Jeg har nu læst det jeg kunne om OBD - på Tysk. Som jeg forstår det skal man kun have en med OBD, hvis der også sidder en lambdasonde EFTER katten - og det gør der jo ikke på sådan en gammel Audi - kun foran.

Måske det den kun måler om katten renser, som den skal?

Håber nogen kan svare - for så vil jeg prøve den billige løsning.. smiley

Desuden om en Kat fra en Sedan også passer på en Avant - hvilket jeg tror de må gøre da samme Bosal kan passe på dem begge - men bliver i tvivl når det ikke står der...

• #10   18. jul 2012 Jeg mener ikke der er nogen forskel forrest i udstødningssystemet om det er sedan eller avant. Hvis din motor hedder AAR ville jeg nappe den billigste. Motortype sidder på klistermærke i reservehjulsbrønd eller i rum i siden i bagagerum. Du kan også se det direkte præget i motorblok i glat stykke ca. mellem og under tændrør 2 og 3. Skal som regel lige krattes med lidt sandpapir. Mvh. Gert

• #11   18. jul 2012 Hej Geert. Den har motorkode AAR - det ved jeg. Jeg kan også se alle udstødningssystemer har samme kode om det er til sedan eller Avant. Selv mellempotte og bagpotte ser ud til at være ens. Jeg har bestilt den billige - bliver spændede at se om den virker - og hvor længe - det er jo rasende billigt...

Kommentér på:
Katalysator Audi 100

Annonce