{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.975 visninger | Oprettet:

Corsa B 1.4 8V 1999 ryster ved igangsætning, problem?.. {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg stiller et spørgsmål på min svogers vegne. Det drejer sig om at hans Corsa B 1.4 8V fra 1999 længe har haft et problem med at den ryster og rusker ved igangsætning. Problemet er oftest når motoren er varm, og det er ved blid igangsætning fra 0km/t. Ved gearskift fra 1. til 2. osv er der intet at mærke.

Man troede i første omgang at det var koblingen der gled, eller fedtede, bilen har da også kørt 140.000km med org kobling, og har kørt meget bykørsel, så sandsynligheden var der jo. Men nej, koblingen er skiftet, og problemet er der stadigvæk.

Motorophæng ser umiddelbart fine ud, styre og bærekugler er skiftet både før og efter fejlen var konstateret, så dette er heller ikke årsagen. Bærearmene fejler intet, har man konstateret ved montering af bærekugler.

Mit bud er at der er noget elektrisk såsom en føler, der driller indsprøjtningssystemet, så den får den der hakkende igangsætning. Det er ikke ligesom kænguru-benzin syndromet, og bilen har gjort det i flere år nu. Uden hverken at være blevet værre eller bedre. Men hvis der er nogen her der har kendskab til bilen og problemet, kunne input være rigtig fint :)..

Kommentarer på:  Corsa B 1.4 8V 1999 ryster ved igangsætning, problem?..
  • #1   23. jan 2013 er trykpladen udskiftet? altså komplet kobling.

• #2   23. jan 2013 Ja komplet kobling.

På svinghjulet var der ingen ujævnheder at bemærke, men HVIS der nu var en skævhed, fremkommet på mystisk vis, ligesom når en bremseskive slår pga for meget varme... så ville det vel også give rystelser under kørsel, tænker jeg?..

• #3   23. jan 2013 ja det tænker jeg også. lyder sgu lidt mærkeligt. de fleste har en tendens til og ruske i koblingen. men hvis det ikke er den- så ved jeg det ikke ud fra den bekrivelse.

• #4   23. jan 2013 Det kan godt være svinghjulet, især når den har gjort det så længe, og det behøver ikke være synligt og det behøver heller ikke være pga varme..

• #5   23. jan 2013 Der var også lidt slappe fjedre i den gamle kobling, så man tænkte straks at det var problemet... men ak nej. Den gamle kobling var så halvslidt, så det var fint den blev skiftet. Men en stor operation for at konstatere at det ikke var årsagen til problemet.

• #6   23. jan 2013 Og du vil ikke mærke det under kørsel da den ikke files på, på samme måde som ved igangsætning.

• #7   23. jan 2013 Veteran> Okey, det lyder interessant, ville bare mene at skævheden ville gi vibrationer i motoren ved alle omdr. Har man en idé om hvordan svinghjulet kan gå hen og blive skævt hvis det er original koblingen der har siddet på i al tiden, og der ikke var noget decideret at se på den gamle kobling. Andet end at den var halvslidt. Ikke død, men heller ikke ny længere. smiley

• karsten A
    karsten A Tilmeldt:
    sep 2002

Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 37
    #8   23. jan 2013 jeg forstår at det kun er under kraftig optræk fra igangsætning at den ryster hvis det er sådan det er så vil jeg sige at det er dine trækaksler der er slidt og mest de indvendige led på dem det kan give de symtomer du beskriver

• #9   23. jan 2013 Karsten> Nej det er faktisk lige omvendt. Ved blid igangsætning forekommer problemet... altså når man kobler blødt ud og hæver omdr samtidig.

Hvis man bare kobler hårdt ud og jokker til den, er der intet problem.

Kommentér på:
Corsa B 1.4 8V 1999 ryster ved igangsætning, problem?..

x