{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Test af Subaru BRZ

1.792 visninger | Oprettet:

Test: Subaru BRZ


Subaru BRZ er udviklet sammen med Toyota GT86, og de deler stort set alle komponenter. Subaru har lidt hårdere bagfjedre og en anden Navi, men det er nuancer, der adskiller de to.

Kører den godt?
Helt vildt godt. Styringen og balancen er usammenlignelig med GTI-biler. Det her er en sportsvogn.

Du sidder lavt og forenden lægger nærmest skinner for dig i svingene. Alt du gør kan aflæses med det samme – bremser, speeder og styretøj bruges alle til at kontrollere bilen. Det er fedt.
For nogle vil den være for ukomfortabel og motorvejskørsel er en smule anstrengende på grund af den faste affjedring og en relativt støjende motor. Men stik den nogle sving, og du er i himlen.

Bagtøjet har spær, så du kan lægge bilen sidelæns. ESC-kan slås både helt og delvist fra, og knapperne sidder lige ved gearstangen – de er til for at blive brugt og det er fedt


Lyder den godt?
Boxermotoren har en lækker raspende lyd – tør og hæs. Og den roterer gerne op i omdrejninger – op til 7600 o/min – mere kan den direkte indsprøjtning fra Toyota ikke magte. Men ved bykørsel lyder den ikke så lækkert – den rasler nærmest lidt, og det er formentlig dyserne, der snakker. Desværre er denne bil ikke ene om det – sådan lyder mange nye biler med direkte indsprøjtning


Er den hurtig?
Tjah, 7,6 sekunder til 100 km/t er ikke sløvt, men er du vant til trykladning vil du mangle noget power til hverdag. Motoren skal højt op i omdrejninger for virkelig at levere varen. Men det er også mere givende, at skulle arbejde for det. Det er bare en lidt flad fornemmelse, at få høvl af en chiptunet Touran TDI.

Alligevel kan jeg godt lide motoren - også at man ikke får det hele forærende. En sugemotor har bare en bedre respons end en motor med turbo. Heldigvis kommer der masser af tuningskit til BRZ og GT86, så der er mulighed for at give de djævelske dieselbiler baghjul.


Holder designet?
Første gang, jeg så bilen, syntes jeg, at der var lidt for meget banjo. Der var for mange kanter og skæve linjer, og forenden var for flad. Men efter at have set på den over tid er jeg mere vild med det. Det er okay, at den skiller sig lidt ud. Det er alligevel ikke Audi A5-kunder, der vil købe en BRZ eller GT86, så fint at de signalerer mere samurai-sværd end Georg Jensen-bestik.


Hvad med pladsen?
Subaru BRZ er en 2+2, men bagsædet er mest til pynt eller et ekstra sæt hjul, hvis du lægger ryglænet ned. Der kan være en granvoksen mand, og måske to børn i bilen, men optimalt er det ikke. To personer sidder glimrende, og der kan lige være et ekstra sæt hjul til en trackday – for det er det bilen er bygget til.


Konklusion
Subaru BRZ vandt sammen med Toyota GT86 de danske motorjournalisters ærespris ved Årets Bil, fordi bilerne bringer køreglæden tilbage. De er bygget som sportsvogne, og selvom mange GTI-biler kan køre fra dem, så har ejerne det ikke helt så sjovt, som chaufføren i en Subaru BRZ. Desværre er prisen for høj til at Subaru BRZ får den succes, den fortjener, men lur mig om ikke du snart kan få nogle brugte på tilbud.
Jeg giver den fem ud af seks stjerne, fordi Subaru BRZ sætter køreglæden i højsædet


Specifikationer:
Motor: B4. 1.998 ccm. 16v
Ydelse: 200 hk ved 7.600 o/min
205 Nm ved 6.400 o/min
L/B/H: 424/178/130 cm
Bagagerum: 243 l
0-100 km/t: 7,6 sek.
Topfart: 226 km/t
Pris: 549.000 kr.





Ebbe Sommerlund
VIP
Mand | 41 år | Oprettet: 22. mar 2007


Kommentér på:
Test af Subaru BRZ