{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.429 visninger | Oprettet:

Let mit svinghjul {{forumTopicSubject}}

skal til og skifte kobling og tænker hvorfor ik lige få ham til og tage de ekstra gram på svinghjulet så man kan kalde det for lettet svinghjul smiley

Peugeot 206 1.6 16v 110hk nfu motor.:)

Nogen der ved hvor meget jeg skal sige han må "tage" af når mit svinghjul alligevel skal drejes af for blå pletter osv osv??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Let mit svinghjul
  • #1   24. apr 2014 det skal afbalanceres efterfølgende. Få det eventuelt gjort sammen med koblingen.

  • #2   24. apr 2014 Okay.
    Var forbi fyns bremse og kardan center i dag og spørge men det var ikke meget de vidste om det.
    Hvem kan gøre dette?


  • #3   24. apr 2014 Black Metal kan gøre det for dig smiley

  • #4   24. apr 2014 Hvem er det og hvor er det?

  • #5   24. apr 2014 Det et cylinder firma kender en der arbejder der og flere der har fået lavet svinghjul og sådan der. Ligger i slagelse

  • #6   24. apr 2014 OKay cool smiley men bor i Odense så der må sku findes et firma på fyn der kan klare opgaven..

  • #7   25. apr 2014 bare i drejbænken med det, afbalancering af svinghjul gør man kun ved tuning, af lidt kraftigere motore, bare mål om selve svinghjulet løber lige, kan gøres med et måle ur.

    men i en std Peugeot som din ville jeg ikke dreje meget af, du mister jo moment, og får et for højt benzin forbrug,


  • #8   25. apr 2014 Æhhhhh det der med bare at dreje af og ikke afbalancere er immer væk et dårligt råd. Den vægt ubalance du får forplanter sig i krumtappen og dens lejer. Så hvis man har planer om det er noget der skal holde så skal det afbalanceres uanset om det er til ræs eller til gaden. Et svinghjul er jo sådanset afbalanceret fra fabrikken.

  • #10   27. apr 2014 Kan det betale sig efterhånden, Kan huske jeg gav omkring 1100,- for et fidenza svinghjul i sin tid. aner dog ikke hvad de koster til en pug.

    Og det der med at du taber moment, det stemmer hvis ik helt, eller brandstofforbrug for den sags skyld, du kører længere på literen ved at lette de roterende dele, om det så er hjul, krumbasse eller alt derimellem..


  • #11   27. apr 2014 Du vil miste lowend moment i og med du har en højere roterende masse smiley om bilen vil køre længere på literen er vidst også sådan lidt bop bop. Men der er en grund til man har valgt den vægt på svinghjulet fra fabrikantens side af. Det giver nok en god kombination imellem det at holde farten ved påløb, bændstoføkonomi, og acceleration smiley

  • #12   27. apr 2014 forhelved jubidition ska jeg nu diskutere med dig igen smiley det med længere på literen er mere teoretisk end det er virkelighed, nej jeg tror heller ikke det vil være mærkbart. men hvis du letter hele drivlinjen vil det være mærkbart...
    Det næste, moment i bundtræk jeg har endnu ikke set nogen udmålinger for at dette skulle være sandt, jeg har oplevet mange der snakker om deres 2 takt knallert får moment, men det er ikke sammeligneligt.. hvis du har beviser for dette så kom endelig med dem, de ville være interessante smiley


  • #14   27. apr 2014 Jonas, jeg tror umiddelbart ikke den er målbar en lowend torque man får ved svinghjulet. Men den er mærkbar smiley Men som lass skriver giver det en noget anden motorgang.

    Og nej vi behøver skam ikke diskutere smiley på dette punkt er jeg lidt græsk katolsk. Jeg kører med standard 14 kg svinghjul der er svejst på min golf og den laver stadigvæk den effekt jeg ønsker smiley og burde. Og reelt set tror jeg faktisk det tungere svinghjul er med til at give mig ladetryk lidt tidligere end med et lettet smiley


  • #15   27. apr 2014 Med et lettet svinghjul får du en hurtigere spederrespons og en mere omdrejningsvillig motor.
    Ved gearskift vil det give et mindre moment, pga at den roterende masse er mindre, og derved er centifugalkraften formindsket.
    Det samme gælder ved igangsætning, der vil man også kunne mærke at man mangler centifugalkraften af det tungere svinghjul.
    Ladetrykket kommer jo med motorens omdrejninger, så et tunkt svinghjul giver ikke et hurtigere ladetryk.


  • #16   28. apr 2014 Et standart agu svinghjul vejer nu heller ikke 14kg, det er et komplet svinghjul/kobling der vejer det

  • #17   28. apr 2014 Når et svinghjul først er afbalanceret, og der derefter drejes af det, så er det jo det samme der drejes af på hele fladen og det er ikke nødvendigt at få det afbalanceret igen.

  • #18   28. apr 2014 brian, ja det er komplet med svinghjul og kobling. Angående afbalancering og afdrejning så drejes der jo af på andre flader end der er blevet fra fabrikken. Men pyt nu med det. Angående ladetryk så som du er inde på er det centrifugalkraften der er i spil. Jeg kan bare se andre med alu svinghjul har tryk, 200-3000 rpm senere med nogenlunde samme setup som jeg kører med. Det kan dog godt være det er tændingsmappet der gør forskellen.

  • #19   29. apr 2014 Nu vrøvler i da, man behøver bestemt ikke afbalancere svinghjulet efter man har drejet noget af, svinghjulet skulle gerne være i balance, fra fabrikken så hvis man spænder det lige op og drejer af skal det stadigvæk være i balance.

    Du mister moment med lettet svinghjul, og bilen vil blive langsommere i høj fart men hurtigere i lav fart fordi lettet svinghjul giver flere hk.



  • #20   29. apr 2014 stop nu... få nogen fakta på bordet, drop alt det "jeg tror"
    simpel test her, ikke specielt pålidelig men meget bedre end det der kommet op ind til videre.

    http://www.importtuner.com/tech/impp_1005_lightweight_flywheels_fact_or_fiction/

    Bemærk det er lavet i USA, de måler Wheel Hp ikke som os der måler Motor Hk


  • #21   29. apr 2014 Om du så afmonterer svinghjulet så vil selve motoren yde de samme, det er ude på hjulene forskellen ligger.
    En tommelfinger regel siger at for hver 1kg man fjerner af roterende vægt det giver ca 10hk på hjulene.
    Enertimassen i svinghjulet er der for at det er lettere at starte/slippe kobling ved start, samt ved gearskift der hjælper enertien også.


  • #22   5. maj 2014 Tak for gode input! smiley

    Jeg har endnu ikke besluttet mig om, jeg får drejet noget af svinghjulet.
    Er totalt enig med at det fede til gadebrug, er klart accelerations evnen i en alm 1.6 16v ved at få flere hk ud af det. Topfart er lidt ligegyldigt i en 206er.

    Har i andre ideer til value for money tuning?
    Kan i skaffe en C2 vts alu indsugning?



Kommentér på:
Let mit svinghjul

Annonce