{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.126 visninger | Oprettet:

HmmDK
HmmDK
Tilmeldt:
19. aug 2011
Følgere: 2 Biler: 3 Emner: 20 Svar: 178

Forstærker, High pass, wtf? {{forumTopicSubject}}

Hejsa BG !

Vil se om ikke jeg kan gøre det kort og godt forklaret

Jeg har en billig 4 kanals forstærker (DENVER CAP-4100)

Manual: http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/11174/138/CAP-4100_UK%2c_DK_godkendt_July_2010.pdf


4 Stk RCA Phono indgange + 2 Stk RCA Phono udgange

Forstærkeren har High Pass / Low Pass filter for hvert sæt kanaler (tror jeg) og jeg vil gerne have adgang til alle højtaler udgangenes funktionalitet.

Det kan jeg ikke pt. forde jeg kun har trukket et phono kabel igennem bilen og derfor kun bruger 2 ud af 4 kanaler.

Her kommer så spørgsmålet

Kan jeg splitte et phono kabel op (ind til kobberet) sætte hver ende til Højre samt Venstre højtaler udgang og derefter fører dem ind i kanal indgang 3+4 og sætte sætte Highpass filteret til for indgang 3+4 og værre tilfreds med resultatet?

(ja jeg kunne jo bare kører phono fra out 1+2 til kanal 3+4 indgangen, men der er lidt mere sjovt arbejde i dette og kabler bliver også smartere grundet længden)

Håber det giver mening Mvh mig 8)




Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forstærker, High pass, wtf?
  • #1   30. okt 2014 Der findes en Y-splitter til den slags.

    Lad være med at hakke kablerne i stykker...


  • #2   30. okt 2014 Har set dem, men er nærig, nysgerrig og har lyst til at finde ud af om det virker smiley



  • #3   30. okt 2014 hvorfor vil du bøvle med det? du skal jo alligevel have stik på hver ende. du kan jo ikke bare tage et phono og sætte til radioens højtaler udgang. Det er jo en grund til at man bruger sådan en her http://www.bestbuy.com/site/metra-two-channel-line-output-converter/1265702.p?id=1218245470714&skuId=1265702

  • #4   30. okt 2014 Takker for svarene, Det er fordi jeg keder mig haha

    Og ligeså meget for at finde ud af om jeg nu også ved hvad et high pass filter er og hvordan det virker..

    kunne jo også som nævnt bare føre phono fra udgangen og ind i de sidste kanaler.

    Men nu ligger der jo 3 stk phono kabler foran mig så hvorfor ikke prøve disse to løsningsforslag af og blive lidt klogere på den facon xD

    problemet er bare at jeg ikke er helt sikker på at jeg har forstået hvordan high pass filteret virker smiley


  • #5   30. okt 2014 High pass lader jo kun de høje frekvenser i gennem filteret og low tillader kun de lave, så din sub ikke spiller de høje toner

  • #6   30. okt 2014 Så har jeg fuldstændig misforstået hvad det var.

    troede dette var High -> low pass filter:
    http://www.ebay.com/itm/180750216315?_trksid=p2059210.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

    Men tak for redningen og forklaringen så blev jeg trods alt lidt klogere idag uden at brænde noget af !

    *Edit

    Fik ideen fordi at der i manuallen under features (side 1(2)) står:

    *Direct connection can be made with the speaker output of your car audio if it is not equipped with a line output (High level input connection)


  • #7   30. okt 2014 den boks laver jo dine højtaler udgang på radioen om til phono. Det er til de radio der ikke har phono udgange

  • #8   30. okt 2014 Se venligst edit ovenover 8)

    Men ja, boksen er allerede monteret (lidt for billig imao) men af en eller anden årsag huskede mit hoved boksens navn som: High -> low pass filter ^^

    Det + beskrivelsen uder features er nok årsagen til forviringen haha


  • #9   30. okt 2014 En lille opfølgning:

    Valgte at køre phono kabler fra out udgangene på forstærkeren til kanal 3+4 indgangene.

    Fik aldrig prøvet denne feature:

    *Direct connection can be made with the speaker output of your car audio if it is not equipped with a line output (High level input connection)

    Bassen kører nu over kanal 3+4 da der så ud til den hørte hjemme der med de indstillings muligheder der er.

    Forreste mellemtone højtalere spiller nu igen eftersom jeg endelig fik taget mig sammen til at trække kablerne dertil.

    De spillede ikke efter jeg satte den gamle pioneer radio i igen Pga. den "line output converter" jeg havde monteret var der ikke længere noget at sætte den til xD

    Der er desværre en masse støj i systemet så nu skal jeg til at finde ud af hvor den kommer fra smiley

    Stor tak til Lasse P for at forklarere hvad der er hvad !


  • #10   30. okt 2014 HmmDK wtf? det er altså noget rod det du skriver. Valgte at køre phono kabler fra out udgangene på forstærkeren til kanal 3+4 indgangene. vil det sige du har phono fra forstærker til forstærker? for det er jo det du skriver? line out udgang er jo hvis du har en anden forstærker, som du vil sende signalet videre til. Den skal du jo ikke sætte til indgang på den samme forstærker.

  • #11   30. okt 2014 Støj kan komme fra en brændt stel bane i din radio, dårlig stel fra karosse til forstærker. For små strøm kabler. Dårlig stel fra batteri til karosse. Du fortæller jo intet hvad du har i. Så folk kan virkelig ikke hjælpe dig, når de skal gætte sig til alt.

  • #12   30. okt 2014 vil det sige du har phono fra forstærker til forstærker?

    Jeps, gav bedst mening med det jeg havde til at ligge.

    Ville ikke ud efter en splitter og det gav heller ingen mening trække ekstra kabler igennem bilen (som jeg også skulle ud efter) bare for at sætte en splitter foran "line output converteren".

    Støjen satser jeg på vil værre relativt nem at finde, men det skal vel siges at radioen er ca. 25 år gammel så det hjælper nok heller ikke ^^

    Men takker igen


  • #13   30. okt 2014 støj nemt at finde? er det første gang du roder med anlæg i bilen? for det lyder det til at være. For det er nu ikke nemt at finde. For det kan også komme af at phono kabel ligger i samme side som dit plus kabel

  • #14   30. okt 2014 Ja det er første gang jeg roder med anlæg, så fortæl endelig hvordan man gør det smiley

Kommentér på:
Forstærker, High pass, wtf?

Annonce