{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.380 visninger | Oprettet:

få beder lyd med ekstra bass? {{forumTopicSubject}}

Hej

Da jeg skal til at lave anlægget om i bilen ville jeg lige høre om det ville hjælpe med en ekstra bass i bilen.

Jeg har en Xzound Shark B767-1600W 4ch forstærker.

-ydelse: 4 x 400W eller 2 x 800W maximum output

RMS 4 x 100W @ 4Ohm
RMS 4 x 180W @ 2Ohm
Frekvensomr: 10-40KHz
2/3/4 kanals

Der har jeg så taget to af udgangene og sat til min bass som er en Cerwin-Vega 12" Subwoofer V-max
800W Max
300W RMS
4 Ohm
2,5" Dual voice coil
Fs: 20 Hz
Qts: 0,37
Qms: 9,94
Qes: 0,38
Vas: 93 liter
Xmax: +/- 0,8" / 20,3 mm
Revc: 3,68 ohms/coil

Jeg havde så tænkt mig at nu når jeg var igang med at skal have lavet begage rummet om at evt. sætte en ekstra bass i af samme model.

Men ville jeg få mere ud af dette?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  få beder lyd med ekstra bass?
  • #1   21. okt 2005 Det ville hjælpe dig rigitg meget med en ny forstærker..
    Så skal der nok kommer rigitg bass lyd ud..


  • #2   21. okt 2005 Yja tjov. Men den spiller jo fint nok. Og ellers skal jeg jo til at skifte begge forstærker for at de er ens.

    Men hvorfor præcis er den ikke god? Altså hvad for tal er for lav?


  • #3   21. okt 2005 Svært spørgsmål forstået på den måde at god lyd er mange ting. hvad er god/bedre lyd for dig? Du må nok hellere skrive hvad du mener med bedre lyd?

    Hvis du vil have mere smæk for skillingen, så har megaman ret, så køber du en 1*2000W monoblok forstærker og en led 12" basenhed og så kan folk bare komme an. Vil du derimod havde "bedre" lyd i form af bedre lydbillede skal du have kigget på alle dine enheder og sammensætningen af dem samt om du skal have en anden forstærker også...

    A


  • #4   21. okt 2005 Personligt finder jeg, at god lyd ikke består af en bass som pumper derudaf og alt andet er ligegyldigt.....

  • #5   21. okt 2005 Kom neget andet end xzound. i stedet for det der thansen pis

  • #6   21. okt 2005 Tallende lyder på Xzound its just a fact!
    Men hvad er broblemet med at køre med forstærkere af forskellige mærker?
    Men kan sagtens blande mærker det sker der intet ved tvært om.. Kig på nogen af emma bilerene f.eks.


  • #7   21. okt 2005 lyder = lyver i det hele taget er Xzound noget man skal holde sig fra!

  • #8   21. okt 2005 Som Anders T er inde på, hvad er det du vil?
    vil du spille højt og larmende, så ja evt. en bas mere.
    Men som du skriver "vil jeg få bedre lyd" nej ikke pt. det kommer selvfølgelig an på hvad bedre lyd er i dine øre.
    Bas er ikke alt i et godt lydsystem(langt fra)
    Brug f.eks. pengene på en bedre forstærker istedet?
    Eller et godt komponentsæt til fronten(ved ikke hvad du kører med der nu)
    Skriv evt. lige hvad du har af højttalere i bilen, hvilken HU(radio) og hvilken bil, samt hvad der er god lyd i dine øre -høj bas eller detaljeret lyd

    Manny
    Team Phanatic


  • #10   21. okt 2005 Hej

    Skulle lige ud og køre.

    Men tjek min profil http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=39320 Så kan i se det hele.

    Det er en golf 2 fra 85.

    Men mit anlæg er :
    Foran : Cerwin-Vega 6,5" komponentsæt V-mag
    Bag : Cerwin-Vega 6x9" højttalersæt V-mag
    Forstærker, Xzound Shark B767-1600W 4ch til at trække det.
    Cerwin-Vega 12" Subwoofer V-max
    Forstærker, Xzound Shark B767-1600W 4ch til at trække det.
    2 kondensator på 1 Farad, digital

    Ja jeg kunne jo godt køre med forskællige forstærker. Men jeg ville jo gerne have det også ser godt ud når man lukker op og der har jeg forståelse for at det ser best ud når tingene passer sammen.

    Det jeg gerne ville have er et mere rent bass slag. Der er skam masser bass i og det spiller også godt. Men ville gerne have den mere ren samt kræftiger.

    Men jeg ville da sige det sådan at folk som ikke ved at det er Thansen ting jeg har i de syntes det spiler rigtig godt, på trods af det ikke er instillet helt optimalt i nu som det så gerne skulle komme til når jeg for drejet højtalerne. Men folk dømmer Thansen tingene meget hurtig.

    Er der nogen af jer der læser Vmax? For syntes da at hvad jeg kan læse så Team Knolds´sparker blå golf cl er det da også Xzound de bruger.

    Men jeg ved ikke hvad for en Hu jeg har i da det var en jeg havde liggende. Men skal have skiftet den ud med en hvor der er DVD skærm i når pengene er til dette.


  • #11   21. okt 2005 Hej Kim

    Det lyder på dig som om du vil have mere smæk for skillingen, mere bas og den skal være hård og kontant.
    Så er løsningen en stærk monoblok til hver bass, nogle lukkede højtalerkabinetter til dine 12", evt. gå ned i 2 10" hvis du har pengepungen løs alligevel og så en god kondensator på....voila!


  • #12   21. okt 2005 Jeg har såmænd også set biler med et velspildende anlæg fra x-sound

    Jeg vil foreslå dig at anskaffe en ordentlig monoblok til at trække din sub, ellers ser dit system jo nogenlunde fornuftigt ud. en m,ulighed kunne også være at overveje noget kickbas.

    Den sub du har, er den med dobbelt svingspole?

    Manny
    Team Phanatic




  • #13   21. okt 2005 Ville lige nævne at mit indlæg Skrevet: 21-10-2005 19:36:53 ikke var for at disse jer selv om den godt kunne lyde lidt "ond"

    Anders T - Ja jeg ville gerne have mere smæk på hehe. Det er et lukket kabinet jeg har på. Men har lavet et (tror jeg nok) et 6" hul i toppen af kassen og så 2 gange 6" hul i min hatte hylde for at den kan få loft nok.
    Men jeg har jo kondensator på som skulle yde fint. De holder vært fald strømmen oppe længe.

    Men hvad for en monoblok skulle jeg så bruge?

    Jeg tror ikke den er med dobbel svingpole. Det er hvor der nærmest er to basser i en ik?

    Men hvad er kickbas ud over en bass der sparker røv.



  • #14   21. okt 2005 Men nemlig fordi at jeg tror at jeg kan købe en bass til for en små 300-500kr og det er jo små penge i forhold at skal til ud at have en ny forstærker

  • #15   21. okt 2005 men ville det hjælpe med den opsætning som jeg har at sætte en ekstra bass af samme model som jeg har nu i bilen? eller ville jeg ikke få noget ud af dette?

    Og hvad ville det evt. koste at skifte forstærkeren ud i stedet for?


  • #16   23. okt 2005 den første fejl du har gjort er at bore hul i dit kabinet og dermed "ødelægge" kassens volume.

    hvis du virkelig bare vil have bas så overvej et basreflekskabinet(portet) til din sub
    denne kabinet type adskiller sig nemlig fra det lukkede kabinet ved at det falder med 24 dB / oktav nedad i frekvens, teoretisk set er virkningsgraden 3 dB højere i et ventileret kabinet end i et lukket kabinet på samme størrelse (hvilket ikke altid stemmer i praksis) samtidig med at den kan tåle større effekt. eller på dansk du får en dybere bas.
    jeg vil nu nok mene at du skulle overveje en anden forstærker hvis du smider en sub mere i, men du kan sagtens koble den på den du har, og ja det vil da give noget mere bas. men stadig, fik du en forstærker der kunne sparke noget mere power til bassen vil du også udnytte din 12" betydeligt bedre
    Hvad det vil koste at skifte forstærkeren ud tjaaa fra ca. 1500 og op.
    Kickbas som du spørger til. er en basenhed der går ind og klarer frekvenserene der ligger mellem diskanten og mellemtonen, men i dit tilfælde vil det nok ikke være løsningen, så dem glemmer vi bare igen

    Manny
    Team Phanatic


  • #17   23. okt 2005 okay.

    Har nu købt bassen hvor der fulgte en kæmpe lukket kasse med til. Den kan lige være på bagsæderne og det spiller må jeg sige okay god dyb bass.

    Men nu da jeg stod med hovedet i begage rummet og skulle tænke over hvordan det skulle være der nede hvor jeg kunne få mest mulig plads også.

    Jeg ved ikke hvor mange liter luft det skal have. Men hvis du kender en golf 2 begage rum? så helt ude i værd side i begage rummet der er der et "hul" ind ved støddæmperen, lige bag ved baglygterne. Ville det give et luft rum nok i værd side hvis man lavede en kasse der til? kassen ville så ikke blive så stor og heller ikke lukket. Eller er det beder at lave en stor kasse fra den ene side til den anden side bag ved bagsæderne og sætte begge basser i den kasse?


  • #18   24. okt 2005 I princippet er det ligegyldig hvordan kassen er udformet, det vigtigste er bare at volumen passer til din enhed, du har garanteret en manual der fulgte med din bas hvor der står hvor mange litter den kræver.
    Som du er inde på med at bygge en kasse til 2 enheder, kan det sagtens lade sig gøre, der er bare lidt flere ting der skal tages højde for. Jeg har bedst erfaring med at bygge en kasse og så dele den op indvendig så hver enhed har sit eget kabinet. Af hensyn til pladsproblemer kunne det måske være en ide at overveje 2 10" i stedet.
    -og ja jeg har da stået med hovedet bag i en golf2 før og det er da en mulighed at udnytte hulrummene for at spare plads, det gør det dog lidt vanskeligere at bygge kassen, og hulrummene er nok ikke helt store nok.

    Manny
    Team Phanatic


  • #19   24. okt 2005 okay. det var ikek for at fornærme dig at jeg spurgte om du havde set begage rummet. Men mere for så du viste hvad jeg snakkede om i stedet for vi snakker forbi hinanden smiley

    Men den vejledning. åhh.. den er vist smidt ud. Men kan se på hjemmesiden for dem der står :
    Anbefalet kabinet størrelse:

    Lukket kabinet:
    28,3 L

    Kabinet med basrør:
    74 L
    2x 3,5" basrør (102mm)


    Men nu ved jeg intet om bygningen af bas bokse.
    Så er mit problem. Skal boksen være helt lukket? eller kan man lave sin "boks" på den måde at man laver en plade som går på tværs som afskærmer hul rummet og det "store" rum fra hinanden og så lave hul til den og sætte i. For så ville jeg ved siden af bassen sætte forstærkeren. Men er det en god ide? også at sætte bassen og forstærkeren på samme plade?

    For som jeg lige kan se det pt. i hovedet. Så ville jeg kunne udnytte de dumme huller i siden samt at jeg næsten ville få begage rummet frit da jeg nok snart skal til at begynde at bruge begage rummet til andre løse ting.

    Men ja havde nok været bedre med 2 *10" i stedet. Men nu har jeg de 2 * 12" og syntes ikke bare jeg ville have dem liggende. Så skulle det da lige være for at der var en der ville bytte med dem.


  • #20   24. okt 2005 okay det kunne godt misforståes, men nu heller ikke for at fornærme dig(det med bagagerummet) (smiler)

    du skal så nok vælge det lukkede kabinet da det kræver mindst plads. Du får ikke et særligt godt resultat ved bare at montere subbene i en plade uden kasse (det vi kalder open air)
    Tag og byg kassen i noget 20-22mm tykt mdf-pladeda dette er utroligt lyddødt og giver det bedste resultat. og giv den noget silikone i samlingerne så den bliver helt tæt
    vedrørende bygning af kabinettet kan du kigge lidt her, der er en masse om de forskellige kabinettyper og udregninger
    http://www.autohifi.dk/artikler/subudregn.htm
    hvis du vil have en kasse der fylder minimalt og passer perfekt ind i hulrummene ville det smarteste nok være at bygge et i glasfiber, men det er noget af en større opgave.

    Manny
    Team Phanatic


  • #21   24. okt 2005 hold da op der er mange ting man skal regne med når man kigger på linket.

    Men hvor meget har det at sige om man sætter det i en plade eller bygger et helt lukket kabinet. F.eks i glasfiber.


  • #22   24. okt 2005 du skal have dem i en lukket kasse, medmindre det er basser lavet til at spille i fri luft, som de færreste er...

    hvis du sætter en bass, der ikke er lavet til at spille i fri luft, i en kasse der ikke er helt lukket, vil den give en helt anden lyd (ikke god!) højst sandsynligt vil den komme til ik at spille ret meget...


  • #23   25. okt 2005 som jimmy siger, vil du kun få en brøkdel ud af din sub, ved ingen kasse at bruge, prøv evt at sætte din enhed til uden kasse og lyt selv.
    -he he ja der er mange ting man skal tænke på når man bygger en kasse

    Manny
    Team Phanatic


  • #24   25. okt 2005 Okay. Nu har det givet et helt andet perspektiv. For syntes ikke at jeg ville bruge en hel weekend eller mere på at støbe to kasser i glasfiber hvis det ikke spiller godt.

    Så tror jeg ville lave en kasse der er mindre dyb end den jeg har nu og så lave den højer i stedet for. Det burde vel give det samme. Og så sætte den bag ved bagsæderne.


  • #25   26. okt 2005 Det tror jeg også vil give det bedste resultat!
    Man husk at dele kassen op indvendig, så hver sub får sit eget kabinet så undgår du nemlig at de påvirker hinanden

    Manny
    Team Phanatic


  • #26   26. okt 2005 okay. det vile sige at selve kassen deler jeg op i 2 enheder. Noget bestemt jeg skal huske når jeg bygger den?

  • #27   27. okt 2005 Du har jo oplysningerne på enhedernes krævede volume, hvis du vælger at dele kassen op er det jo i princippet to særskildte kabinetter, der hver især skal have den oplyste volume enhederne kræver i en lukket kasse.

    som sagt, byg den i noget 20-22mm mdf-plade da dette for det første er utroligt lyddødt så du undgår svingninger og kassen "spiller-med" samtidig er det utrolig nemt at arbejde med og kan købes i de fleste byggemarkeder.
    husk at kabinettet skal være helt tæt(også mellemvæggen mellem de to enheder)jeg bruger som regel silokone til at tætte med i alle samlinger(vent med at montere subbene til det er tørt da dampene godt kan skade membranerne)
    For det allerbedste resultat vil jeg anbefale dig at beklæde kassen indvendig med et tyndt lag dæmpeuld.

    Det skulle vidst være det hele, god fornøjelse

    Manny
    Team Phanatic



  • #28   27. okt 2005 Godmorgen.

    Okay. Hvad hjælper det at beklæde den inden i? Har lagt mærke til det at mange kasser er beklædt. Men har aldrig fundet ud af hvad det hjælper! Hvor kan man evt. købe sådan noget dæmpeuld henne?

    Men de ting og tal der står på bassen forstår jeg intet af. Kun liter målet. Men jeg kan ikke lige huske hvor meget en liter fylder.

    Lækker Dual Voice Coil subwoofer fra Cerwin-Vega!
    800W Max
    300W RMS
    4 Ohm
    2,5" Dual voice coil

    Monteringsdiameter: 283 mm
    Monteringsdybde: 152,4 mm

    Sensivity (2,8V@1m) 92dB

    Fs: 20 Hz
    Qts: 0,37
    Qms: 9,94
    Qes: 0,38
    Vas: 93 liter
    Xmax: +/- 0,8" / 20,3 mm
    Revc: 3,68 ohms/coil

    Anbefalet kabinet størrelse:

    Lukket kabinet:
    28,3 L


  • #29   21. sep 2018 Kære folkens, jeg har denne højtaler og forstækker, hvor finder jeg manual til den? xzound shark b767

    Jeg har søgt over alt på nettet men kan ikke finde manual smiley


  • #30   21. sep 2018 Xzound - Shark B767 forstærker, 4 kanals med flg specs :
    4x400 W eller 2x800 W maximum output
    RMS 4x100 W @ 4Ohm
    RMS 4x180 W @ 2Ohm
    Frekvensomr: 10-40 KHz
    2/3/4 kanals
    Mulighed for brokobling
    Mål: 400x293x48 mm (LxBxH)
    Sikring 80A stor type

    1 google søgning tog det.


Kommentér på:
få beder lyd med ekstra bass?

Annonce