{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.399 visninger | Oprettet:

Kan jeg køre som 17 årig med islandsk kørekort? {{forumTopicSubject}}

Jeg er 17 år og har islandsk kørekort, jeg er både islandsk og dansk statsborger (adresse på Island). Jeg har søgt og søgt på nettet om jeg må køre bil i Danmark hvis jeg fx. Er på ferie her hjemme i en længere periode (3-4 mdr)
Jeg fandt svar på denne hjemme side --> http://www.kurtmark.dk/Udenlandsk-koretkort-i-Danmark.html

Men der står ikke noget konkret om island, er der nogen der ude der ved om jeg må?
Skal jeg eventuelt tage min islandsk registret bil med i færgen til Danmark for at kunne køre her hjemme?

På forhånd tak


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kan jeg køre som 17 årig med islandsk kørekort?
  • #1   1. jul 2014 du skal følge færdelsloven i det land du kører i, så nej

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #2   1. jul 2014 Nej kan du ikke.
    De danske regler gælder i Danmark, så du skal fylde 18 inden du lovligt må køre hernede


  • #3   1. jul 2014 kontakt rigspoltiets færdselsafdeling de kan svare dig om du må.

  • #4   1. jul 2014 Det så ik helt rigtigt hvad du siger >>Christiansen<< Hvis du f,eks tager A1 mc kørekort i et andet EU land som 16årig uagtet om du er dansk statsborger eller ej, så må du føre et køretøj svarende til den kategori OGSÅ i danmark.

  • #5   1. jul 2014 Når man som udlænding vil køre bil i Danmark gælder de internationale konventioner - herunder Wienerkonventionen.

    Det betyder, at det køretøj, man lovligt kan føre med sit kørekort i det land, man kommer fra, også lovligt kan føres i Danmark.

    Er man f.eks. 16 eller 17 år i USA og dér har erhvervet et kørekort til bil, så må man lovligt føre tilsvarende bil i DK.

    Det gælder også, selv om man er Dansk statsborger men udrejst af Danmark.

    I det øjeblik, man tager fast ophold i DK - d.v.s. ikke længere er turist - gælder de danske regler.



    Der er jo nogle misforståelser knyttet til denne regel, idet nogle fejlagtigt mener, at man kun må køre bil i Danmark, når man er 18 år, uanset nationalitet. Misforståelsen opstår fordi, der i de danske regler står, at man først kan erhverve kørekort i DK, når man er fyldt 18 år.

    Synes faktisk det fortæller fint hvad du må.... Så kør du bare løs her i DK, hvis der bliver noget så henvis til wiener konventionen smiley


  • #6   1. jul 2014 Kim s det kræver bare man har haft fast bopæl i det pågældende land min. 3 mdr

  • #7   1. jul 2014 Ja det kommer jo så helt af sig selv eftersom det er kravet for at tage et kørekort i udlandet smiley


  • #8   1. jul 2014 Men lige netop det der med a1 kort i ex. Prøjser land det ville jeg selv have gjort men der er bare helt vildt meget bøvl med det og så var der også noget med det kun gælder et vis antal mdr. I DK

  • #9   1. jul 2014 Ring og spørg ved færdselspolitiet, herinde vil den ene have at du skal følge Winerbrøds konvertionen og andre vil have dig med på værtshus, så kan du jo altid køre dem hjem bagefter smiley
    Nok ikke lige det rigtige sted at spørge, når det er noget der kan få store følger , hvis der går noget galt og du følger nogle råd, der måske aldrig skulle have været givet...så spørg ved færdsels politiet......


  • #10   1. jul 2014 Dannie M >> Det råd har hun så også fået en gang før smiley

    Jannich b>> Ja det gælder i 3mdr fordi du opholder dig i landet som turist...efter det så er det en helt anden snak.....


  • #11   1. jul 2014 Tusind tak for jeres svar!
    Så vil jeg ringe til færdsels politiet i morgen :-))


Kommentér på:
Kan jeg køre som 17 årig med islandsk kørekort?

Annonce