{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.856 visninger | Oprettet:

Vic
Vic
Tilmeldt:
7. okt 2015
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 24

Totalskade - hvad har jeg krav på? {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Min Nissan Micra fra 1994 bliver erklæret totaltskadet her i næste uge, da det ville koste 22.000 at reparere den (en billist havde mere travlt med sin mobil end sin afstand da jeg skulle dreje smiley )

Jeg har smidt en del penge i bilen i de 2½ år jeg har haft den, da jeg jo ingen planer havde om at skifte bil, men nu bliver jeg jo tvunget.

Efter jeg har købt den er der kommet ny kobling, støddæmpere bagpå (for bare en måned siden), bremser, ny udstødning - synet her i sommers uden bøvl. Den har kørt 160.000 så det er jo ikke alverden (en ældre dame havde den før mig).

Men hvad har jeg krav på? Jeg ved godt at den ikke er meget værd for andre men for mig betyder den jo alt (bor et sted uden offentlig transport osv) og hvis taksator nu vurderer den til max 5.000 kr så står jeg med håret i postkassen!
Ikke nok med at jeg står uden bil, men også uden ret mange penge til at købe en erstatning. Kan jeg kræve en lignende bil hvis han ikke vurderer den højt nok? Personligt ville jeg være tilfreds med 10.000 så jeg kan købe en anden fornuftig bil, men er det for højt forventet?

Tænker at det jo altså ikke er min skyld at den er skadet men alligevel er det mig, der står med alt bøvlet smiley

Jeg læser alle skrækhistorierne med, at taksator er nærig og forestiller mig worst case scenario smiley

Hvis det hele går i vasken og jeg ikke er tilfreds, kan jeg så køre derfra og leve med skaden (det er bagskærmen, kofangeren og glasset i v side der er skrammet) hvis jeg bare sørger for at den er lovlig ved at sætte nyt glas på lygten?

Har aldrig haft en skade før, så det her er helt nyt for mig.......


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Totalskade - hvad har jeg krav på?
  • #1   10. okt 2015 Forsikringsselskabet, vil altid slippe mindst muligt (det vil vi alle jo )
    Er taksators første bud helt i hampen, så må du argumentere for at den er mere værd (fx nye dele, lav km osv) du kan også presse ham i pris ved at finde annoncer, med samme bil og refererer til ders pris (find de dyre smiley )
    Er prisen stadig helt skidt, kan du bede ham om at finde en bil i Nøjagtig samme stand, hvilket oftest er svært. Så er det nemmere at hoste op med lidt mere smiley

    Lad være med at tage sorgerne på forskud, men sæt dig ind i hvad en tilsvarende vil koste dig smiley


  • #2   10. okt 2015 Jeg har lige fået penge få min 206 1,4 hdi fra 2004 tarsator vil kunne give mig 15000 for den så kender det alt for godt.. men gør alt for at få så meget som muligt de er nemlig meget næring har jeg fundet ud af, det glemte jeg ??

  • #4   10. okt 2015 Find tilsvarende biler til salg på nettet,regn ud hvad gennemsnitsprisen er ,fortæl taksator om dine undersøgelser og sig at du som minimum skal have gennemsnitsprisen fordi din var velholdt.

  • #5   10. okt 2015 vis du gerne vil beholde den, så sig til taksatoren at du vil have den lavet igen. der findes det der hedder en bagatelgrænse, som er på 25000kr, alt der under kan teoretisk ikke totalskades, selvom de gerne vil gøre det for at slippe billiger ud af det

  • #6   10. okt 2015 Taksatorer giver dig kun så meget som de tror de kan slippe afsted med. Vi havde brand herhjemme for et par år siden og vores første tilbud var helt ude i hampen. Vi endte med at få 40% mere end det første skøn da vi satte hårdt imod hårdt.

    Undersøg hvad en lign. nysynet koster og forlang det. Hele meningen med en forsikring er at du skal kunne erstatte det du har mistet. Så enten må de hoste op eller finde en tilsvarende bil til dig.


  • #7   10. okt 2015 Husk nu lige angående pris ved forhandler
    http://www.forsikringogpension.dk/forsikring/bil-motor/skader-p%C3%A5-bilen/Sider/erstatning-totalskade-bil.aspx

    Totalskade eller tyveri - kontanterstatning
    Udgangspunktet for erstatningen er prisen for en tilsvarende bil dvs. samme mærke, model, alder, kilometerstand og vedligeholdelse som den totalskadede/stjålne bil.

    Du kan ikke forvente at få en erstatning, som stemmer med prisen for en tilsvarende bil, der står salgsklar hos en forhandler. Biler der står salgsklar hos en forhandler er blevet klargjort og evt. synet, disse omkostninger trækkes fra i en kontanterstatning.


  • Vic
    Vic Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 24
    #8   10. okt 2015 Så juridisk set kan jeg sætte mig imod at den bliver totalskadet da skaden er under 25.000 kr? Jeg kan naturligvis godt se fornuften i, at den må dø - en bil til omkring 10k skal ikke have en reparation til 22k men hvis alternativet er, at de stikker mig 5k i hånden og jeg selv skal ud og punge +5k ud (for en skade der ikke engang er MIN skyld) så synes jeg jo ikke at det er i orden.

    Jeg har kigget lidt rundt, men det er jo ikke mange der minder om min synes jeg.

    Kan jeg så kræve at de finder en lignende bil til mig hvis vi ikke bliver enige ?


  • #9   10. okt 2015 Nej

    Grænser for totalskade
    Disse regler er fast sat i registreringsafgiftsloven og gælder for personbiler, hvor der er betalt fuld afgift og som anvendes til privat kørsel:

    Er skaden under 25.000 kr., må værkstedet reparere bilen. Erstatningen kan dog ikke overstige køretøjets værdi. Overstiger skaden køretøjets værdi, bliver der udbetalt en kontanterstatning fratrukket bilens skrotningsværdi.
    Er skaden vurderet til mellem 65 og 75 procent af køretøjets værdi, vil du blive tilbudt en kontanterstatning. Du kan også vælge at få køretøjet repareret.
    Er skaden over 75 procent, er køretøjet totalskadet. Du vil få en kontanterstatning.


    de 22000 er jo over de 75% så du kan ikke sige den skal laves. da din bil ikke er så meget værd


  • Vic
    Vic Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 24
    #10   10. okt 2015 Ah ok på den måde smiley

    Nåh jeg må jo bare se hvad han vil tilbyde mig og så håbe at det er nok så jeg kan få en anden bil.........

    Kan jeg så trække totalskaden tilbage hvis jeg ikke får nok? Altså droppe kravet mod modparten og bruge de 600 kr det koster at få en ny lygte så den bliver lovlig og leve med bulen?
    For det bliver virkelig alternativet - er virkelig kommet i klemme synes jeg smiley


  • #11   10. okt 2015 Du kan sige du selv vil lave bilen. Og aftale en pris for det. Lige inden jeg solgte min bil, havde jeg indbruds forsøg. hvor de havde forsøgt at brække alle låse op og brækket håndtag af. Det ville koste for meget at lave. så den ville de total skade. Men fik så et beløb så jeg selv kunne skaffe nye låse.

  • Vic
    Vic Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 24
    #12   11. okt 2015 Ok det er da altid noget at jeg kan det - det vil jeg benytte mig af hvis han ikke er rimelig, så jeg kan få en anden bil smiley

    1000 tak for alle jeres svar - jeg prøver at være optimist, den bliver kørt til Nissan i næste uge smiley


  • #13   11. okt 2015 Once
    Hvordan hænger det sammen?
    Jeg har fået af vide at bilen SKAL på værksted når modpart skal dække?


  • #14   11. okt 2015 Jacob K hvad tænker du på? Reglerne gælder jo alle selskaber uanset hvem der skal dække Loven siger de ikke må lave bilen hvis den er over 75% skadet. Så kommer det ikke an på om det er modparten der skal dække.

    http://www.fdm.dk/nyheder/hoejere-graense-totalskade


  • #15   11. okt 2015 Med henhold til 11#
    At jeg kan få udbetalt et beløb hvorefter jeg selv må lave den?


  • #16   11. okt 2015 Jacob K hvis de vil erklære bilen total skadet Skal de stadig give dig penge. Men aftaler du med taksatoren om et mindre beløb Laver det den bare som et erstatnings beløb. Tror ikke på man skal have skiftet en lygte på værksted før de dækker det. Hvis taksator siger til værksted de skal bestille lygten så kan kunden afhente lygten og selv sætte den i. Mit var så ved eget selskab, men hun skal jo snakke med taksatoren om det. Jeg fik 6500 kr for det i stedet for at total skade den. Da den lige var blevet ny synet 3 uger for inden. Så han ville kun give 10.000 i erstatning ved total skade da den ikke havde mere i markeds værdi.

    Og da jeg havde mine forældres bil på arbejde og en kunde rev forkofangeren og skærm af. der blev det da leveret til VW og afhentet da det var blevet malet. Og det var da modparten der skulle betale det. Og det var da VW s egen taksator der opgjorde skaden for modpartens forsikring.

    Kan forstå hvis der skal laves noget ved div sikkerhedsudstyr at de skal have bilen, men kun ved en lygte tror jeg ikke de kræver den skal laves af værkstedet.


  • Vic
    Vic Tilmeldt:
    okt 2015

    Følger: 1 Emner: 12 Svar: 24
    #17   26. okt 2015 Lige en kort update - taksator var helt rimelig, så det er jo skønt. Fik 11.500 for den, så det var mere end jeg havde forventet smiley

Kommentér på:
Totalskade - hvad har jeg krav på?

Annonce