Kan man betale afgift halvårigt ? {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg er gået væk fra ideen med at nedveje. Men har en regning på 9.120kr ca der venter på mig. Så vil høre om nogen af jer, ved om man kan ændre den til halvårigt afgift istedet for årlig betaling?
sep 2004
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 8 Emner: 169 Svar: 1.748
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.331
Hvad ville nedvejning koste dig hvis jeg må spørge?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
mar 2005
Følger: 1 Følgere: 10 Biler: 8 Emner: 32 Svar: 948
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 9 Biler: 2 Emner: 72 Svar: 3.902
Når du smider 3200,-/kvartal, og naboen under 1000,-/år for sit latterlige transportmiddel, så kan du tale om at føle dig taget hårdt.
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
Hvorfor er det ripoff ifølge dig ? Om du betaler den en gang årligt eller halvårlig er jo det samme.
Medmindre det en bil du vil have i under et år så var det jo en god ide at få den nedvejet økonomisk set.
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
Så har råd, ellers havde jeg ikke købt bilen... hvad er det du ikke helt fatter?
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.331
Du har lige købt bilen og nu kommer der snart en regning på de 10.000.
Så skal du efterfølgende veje den ned - det koster dig de 5000 i afgift.
Så har du 15.000 ude at hænge i alt.
MEN - du skal jo så lige huske at regne på, at du får størstedelen af de 10.000 tilbage i for meget betalt vægtafgift efterfølgende, så samlet set, så kommer du af med de 10.000 i alt i sidste ende.
En anden ting er, at når den er nedvejet til lav vægtafgift, så stiger bilens værdi jo også - måske ikke så meget, men den er 100 gange nemmere at videresælge om 1 år (eksempel) og så du har pengene nogenlunde hjemme.
Der er nemlig ikke særlig mange som vil have fingre i de her 10.000 kroners vægt-afgifts-biler, da folk HAR fået øjnene op for, at SKAT tager folk hårdt bagfra med afgiften.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
Havde OP nu fået fingeren ud og nedvejet den i dag så ville han jo ikke skulle af med de 10.000 kr. Da skat så sender en n y opkrævning og annullere den anden.
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
Så forstår jeg sket ikke du har behov for at oprette emnerne.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 52 Biler: 2 Emner: 399 Svar: 11.295
Ikke nok med at man ikke får bagsæder med... (Det kan jeg altså godt leve med).
Så bliver man bare kneppet i røven bagefter fordi man kan få bilen billigere. Så ryger der en masse afgifter på der gør at det ikke kan svare sig.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.911
Afgiftssatser
Dette afsnit beskriver de forskellige afgifter for last- og varebiler med en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons samt reglerne for brug af varebiler.
50 pct. afgift
For nye varebiler og for genopbyggede varebiler, der skal afgiftsberigtiges efter REGAL § 7 (køretøjer, der skal afgiftsberigtiges efter de særlige regler for køretøjer, der genopbygges efter færdselsuheld, eksplosion, ildebrand og lignende), udgør afgiften 0 kr. af de første 17.500 kr. af den afgiftspligtige værdi og 50 pct. af resten, hvis
1) bilen har en tilladt totalvægt på ikke over 4 tons og
2) bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport.
Se REGAL § 5, stk. 1 om 50 pct. afgift af varebiler.
30 pct. afgift
For nye varebiler med tilladt totalvægt over 2,5 tons, som er enten åbne eller uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side, herunder uden udskæring til sideruder bag førersædet i bilens venstre side, udgør afgiften 0 kr. af de første 34.100 kr. af den afgiftspligtige værdi og 30 pct. af resten. For sådanne varebiler med en tilladt totalvægt over 3 tons kan afgiften dog højst udgøre 56.800 kr. Der stilles ikke særlige eller specifikke krav til den tilladte siderude i køretøjets højre side, hverken til udformning eller placering. Se REGAL § 5, stk. 2 om 30 pct. afgift af varebiler.
Ved "uden sideruder bag førersædet i bilens venstre side" forstås biler, som de fremtræder fra fabrikken. Det betyder, at en bil med sideruder, hvor sideruden efterfølgende udskiftes med en fast plade eller lignende, ikke kan godkendes som kassevogn. Det gælder også selv om udskiftningen af sideruden sker i udlandet.
De såkaldte dobbeltkabine-pickup biler, der er karakteriseret ved, at der er et rum mellem førersædet og et åbent lad, anses for åbne.
95 pct. afgift
En bil, der er registreret første gang før den 25. april 2007, og som fra og med den 28. november 2007 bliver registreret første gang i Køretøjsregisteret som en varebil med en tilladt totalvægt på ikke over 2.000 kg, afgiftsberigtiges efter ejerens valg enten med
95 pct. ud over det afgiftsfrie beløb (for nye varebiler er beløbet fastsat til 17.500 kr. ) eller
50 pct. ud over det afgiftsfrie beløb (for nye varebiler er beløbet fastsat til 17.500 kr. ) kombineret med betaling af løbende afgift efter vægtafgiftsloven efter satserne for varebiler med en tilladt totalvægt i intervallet 2.001-2.500 kg.
Tilsvarende gælder for en varebil
der hidtil har været fritaget for registreringsafgift efter REGAL § 2, hvis betingelserne for afgiftsfritagelsen ophører eller
for hvilken der tidligere er udbetalt eksportgodtgørelse, men som indregistreres på ny.
En varebil, der er afgiftsberigtiget med 30 pct., skal afgiftsberigtiges med 95 pct., hvis bilen bliver nedvejet fra en tilladt totalvægt på over 2.000 kg til en tilladt totalvægt på 2.000 kg eller mindre. Dog kan nedslaget højst udgøre 56.800 kr. for varebiler, der har betalt maksimumafgiften på 56.800 kr. De nævnte beløb bliver nedskrevet i forhold til bilens værditab.
Den del af bilens værdi (før nedvejning), der udgør registreringsafgiften fra den tidligere afgiftsberigtigelse, opgjort efter reglerne for brugte køretøjer i REGAL § 5 på grundlag af køretøjets afgiftspligtige værdi før nedvejningen, skal modregnes ved opgørelsen af den nye registreringsafgift.
Ved lovbestemmelsen sikres det, at der vil være en sammenhæng mellem betaling af en højere registreringsafgift (95 pct.) og betaling af lavere afgifter efter vægtafgiftsloven eller omvendt en lavere registreringsafgift (50 pct.) og en højere vægtafgift.
Anvendelse
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 52 Biler: 2 Emner: 399 Svar: 11.295
Jep . så på kort sigt er det biligt med gulplade bil.
Men på længere sigt vil den gulplade bil være dyre end den på hvide.
Jeg mener jo at det skulle være sådan.
At man ikke bliver straffet for at købe bilen billigere uden bagsæder.
Ellers vil jeg aldrig kunne se ideen med det.
Jeg har ikke selv haft en gulplade bil.
Men kender flere der har haft. og de ville af med deres. Fordi med den straf afgift der var. Så ville de hellere have en bil med bagsæder selvom bilen kostede det mere fra ny.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
mar 2014
Følger: 2 Følgere: 5 Emner: 95 Svar: 406
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Og så en helt anden ting, gulplade biler der er over 10 år gamle giver ingen mening, biler med hvide plader koster i praksis kun 20-30% mere da ingen gider betale de høje grønafgifter for gulplader...
fx en Civic type R koster 80-100k med gule plader, og med hvide koster de 115-130k
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 54 Biler: 14 Emner: 116 Svar: 825
Selv ejer jeg en altea, og der ville jeg da sådanset være ked a hvis der var bagsæder i, da jeg ofte bruger bagerummet til mere end hvad der ellers ville kunne være i den. Derudover syntes jeg da de er rart at have sparet de penge der er til forskel fra gule til hvide skilte når jeg aldrig har brug for bagsæderne alligevel
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 54 Biler: 14 Emner: 116 Svar: 825
Nu fik jeg min Altea meget billig, også så billig at jeg ved jeg uden problem kan sælge den for det samme her 1 år efter hvis det skulle være.
Nej, jeg har ikke undersøgt om den er dyrere på gule end hvide skilte når alt kommer alt, men er jeg i og for sig også ligeglad med, for det er ikke en hvidpladet altea jeg vil ha, jeg vil ha en gulpladet.
Langt de fleste altea på hvide plader har den grimme bagende, og igen, de bagsæder vil bare være i vejen for mig
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 54 Biler: 14 Emner: 116 Svar: 825
jun 2006
Følger: 9 Følgere: 54 Biler: 14 Emner: 116 Svar: 825
Men alt i alt syntes jeg ikke man skal gå 100% efter hvad prisen er, men lige så meget hvad ens behov og lyst er
Kan man betale afgift halvårigt ?