{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.571 visninger | Oprettet:

Kobling glider {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Jeg kørte noget dragrace i min Fiesta ST i fredags.
Jeg bemærkede at efter 15 træk el. lign begyndte bilen at glide en smule i koblingen. Bilen bliver filet i gang, for at undgå hjulspin med det resultat at de sidste 2 løb jeg kørte, der lå omdrejninger på 6500 fra 40 til 60 km/t. Dette var med fuldt sluppet kobling.

Mit spørgsmål lyder: Kan det passe at en kobling har tildens til at glide når den bliver varm? For jeg har aldrig oplevet den er gledet før og jeg har heller mærket noget til det siden.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kobling glider
  • T S T
    T S T Tilmeldt:
    dec 2016

    Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 607
    #1   28. aug 2017 Lyder til at din kobling er ved at være godt slidt... smiley

  • #2   28. aug 2017 Ja, en kobling kan godt blive så varm at den slet ikke kan tage ved. Men du bør nok få monteret en ny kobling inden alt for længe, den er med garanti godt brugt smiley

  • #3   28. aug 2017 Den er færdig, så kan du lære det smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #4   28. aug 2017 Husk at tjekke dit svinghjul smiley
    Det er set før, at det hele er blevet så varmt derinde, at de ikke har haft det så godt mere smiley


  • #5   28. aug 2017 Den bliver sindsygt varm og fader ligesom bremser gør når de bliver varme, og jeg tror godt at du kan begynde at tænke på en ny kobling. Skal du køre "race" så smid en stærkere kobling i, den originale holder ikke til det du har gang i.

  • #6   28. aug 2017 Hvorfor "file" en bil i gang ved drag? Det handler om release. Hvis bilen laver hjulspin ved start, så skal man justere sit speederforbrug indtil bilen har fat - ikke file på koblingen..
    -Blot til info smiley


  • #7   28. aug 2017 Hej
    Byt til nyt
    MVH KP


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.867
    #8   28. aug 2017 Med den kørsel er koblingen helt sikkert brændt af, måske også svinghjul

  • #9   28. aug 2017 Ny kobling. Pumas peed har helt sikkert et godt kit til en stærkere. Du kan være uheldig at svinghjulet skal skiftes samtidig det læber nok op i nogle tusinde kroner for dele og så en masse arbejde. Det dyrt at havde det sjovt.

  • #10   28. aug 2017 Hej
    Havde engang en tante med samme kørestil. Ca én ny kobling for hver 5000km
    MVH KP


  • #11   29. aug 2017 KP...
    Fedt med en tante der kørte dragrace stil:)..
    MAn kender lyden på afstanden...;)


    profilbillede
  • #12   29. aug 2017 http://www.pumaspeed.co.uk/product-Fiesta-ST180-Standard-Ford-AP-Racing-Clutch_16655.jsp

    Og så muligvis et nyt svinghjul.
    Om du skal havde dualmass eller skifte til singlemass er op til sig der er positive og negative ting ved begge dele


  • #13   29. aug 2017 Filer du kobling når du skal sætte igang i et drag race?
    Så er der sku da ikke noget at sige til at du har voldkneppet din kobling og dit svinghjul smiley


  • #14   29. aug 2017 Ja, som nævnt skal man absolut ikke glide i gang. Det smadrer kobling, svinghjul og trykfod. Når du skiller det ad, så få tjekket svinghjulet for pitting. Måske har du også overfladehærdet det, men det kan du se hvis du har fået lavet fine blå farver i det smiley

  • #15   29. aug 2017 Jeg er udemærket godt klar over at det ikke er sundt for hverken kobling eller svinghjul. Planen var også at kigge på det til vinter..
    Jeg vælger at file bilen igang da jeg umiddelbart oplever det giver nogle hurtigere tider. Jeg synes problemet med bare at smide koblingen er, at endte slipper hjulene grebet, eller også ender motoren på relativt lave omdrejninger (2500-3000) og da det er en sugemotor sker der ikke alverden dernede smiley


  • #16   29. aug 2017 Jeg kører også med sugemotor, og den bedste måde at skyde den afsted er ved at slippe koblingen hvorefter du pumper gassen for at få vejgreb.
    Hvis den bare laver hjulspin er din højrefod for tung. smiley
    Det andet der kommer du til at aflive kobling efter kobling smiley


  • #17   29. aug 2017 Noteret

    Det handler garanteret også rigtig meget om øvelse, men kommer nok med tiden smiley
    For hvad jeg selv kan se så er det 60ft tiden som virkelig betyder noget og dermed i særdeleshed starten.


  • #18   29. aug 2017 Dragrace... filer på koblingen...
    Er du venner med Jacob R ?


  • #19   29. aug 2017 Ingen anelse om hvem det er
    Jeg har kun kørt et par gange i Randers og en gang i Aalborg til nogle lovlige arrangementer smiley


  • #20   29. aug 2017 Teknikken er at holde en lille smule hjulspind på til du er oppe i fart, det regulerer du selv med pedalen, og det er sådan set det sværeste ved at sætte afsted. Eventuelt kan du jo baske en lille launch control på, hvis du går meget op i ræs, så har du i hvert fald start omdr. på plads, så skal du bare holde den lidt over slip limit til den begynder at trække smiley

  • #21   29. aug 2017 Ok så det en ST150. Så det en helt forkert kobling jeg fandt jo... Min gamle dual mass svinghjul og kobling på min Peugeot gav mig mulighed for at "Glide" igang. Man gave den lidt omdrejninger og slap kobling kontrolleret og den gled selv igang uden spind. (hvorfor præcist at 406 2.0HDi gør sådan er der måske nogle klogere end jeg der ved.)



  • #22   29. aug 2017 #20
    Så seriøst er det nu ikke - bare lidt sjov ind i mellem smiley

    Til alle jer andre dommedags fortalere.
    Jeg tror hverken kobling eller svinghjul har taget videre skade. Fordækkende giver nogle fine piv, hvis man slipper koblingen med en 4000 omdrejninger, så der var sandsynligvis blot tale om at koblingen "fadede" ligesom Veteran Doktoren var inde på.
    Dermed ikke sagt at jeg ikke vil have kigget til koblingen engang til vinter, hvis jeg kommer til at kede mig smiley
    Det skulle kunne lade sig gøre med en 4 bukke og et par donkrafte..


  • #23   30. aug 2017 byt til ny og så lær at starte rigtigt i stedet for at slide koblingen op

  • #25   30. aug 2017 Det gør det da bestemt. Men det gør slicks og spærredifferintiale også..
    Bilen er købt fordi den er relativt sjov og økonomisk på samme tid.
    Jeg kunne også have købt en 20år gammel bmw 328i, men der var jeg ræd for den nemt kunne blive et dyrt bekendtskab.
    Det er jo trods alt en hverdagsbil smiley


  • #26   31. aug 2017 En BMW 328i som er 20 år gammel bliver sjældent et dyrt bekendtskab hvis motor er velholdt.. Derudover så kan brugte dele findes til ingen penge da der er flere BMW huggere i DK..:)

    Men de kan heller ikke lide hvis man er hård ved koblingen..


Kommentér på:
Kobling glider

Annonce