{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.808 visninger | Oprettet:

Benjamin  N
Benjamin N
Tilmeldt:
3. nov 2016
Følger: 11 Emner: 4 Svar: 4

Vinterdæk, Er det nødvednigt {{forumTopicSubject}}

Jeg står med min Aygo og ved ikke om jeg skal skifte til vinterdæk. Kan det virkelig betale sig?

Fandt nogle vinterdæk med fælge. Det er da dyrt nok, men det kan vel ikke gå, kun at skifte dækkende, så skal mekanikeren jo til at smide dækkende over på de gamle fælge.

Hvad mener i?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vinterdæk, Er det nødvednigt
  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #1   19. okt 2017 Hvis du kan undgå at køre de dage hvor der er sne og fedtet pga sne, så kan du nok lige skrabe dig igennem sæsonen, men ikke noget jeg ville anbefale.
    Men du kan sagtens få mekanikeren til at bytte dæk rundt, bare husk at det nok koster 500+kr pr gang, så det er 1000+kr ekstra hvert år, frem for måske at bruge 1500kr ekstra på et sæt fælge nu smiley


  • #2   19. okt 2017 hvis du ikke kører i vinterføre, dvs i minusgrader på kørebanen (ikke det samme som - grader i luften), og ikke kører mens der er sne, så er det ikke nødvendigt...

  • #3   19. okt 2017 Jeg betaler normalt 500 når jeg skal smide vinter dækkene på fælge.
    hvis jeg havde fælge til begge sæt dæk ville det koste 300


  • Peter L
    Peter L Tilmeldt:
    okt 2017

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
    #4   19. okt 2017 Kommer vel også lidt an på hvor mange km du kører...
    -På min firmabil skifer jeg mellem sommer og vinter..
    -Kører ikke ret meget i min privat bil, så der har jeg valgt at have helårsdæk.

    Så hvis ikke du kører ret mange km i bilen, slider du mindre dæk, så mener jeg at helårsdæk er helt OK at benytte. Kunne dog ALDRIG finde på at smide helårsdæk på firmabilen.


  • #5   19. okt 2017 Jeg har en enkelt gang kørt på kvalitets(!) sommerdæk en vinter..
    Kørte vel 60km, frem og tilbage, troede jeg skulle dø hele vejen.. Sne, og smat, hele vejen, resulterede i jeg ikke stod ordentligt fast..


  • #6   19. okt 2017 det er der vel ingen der kan svare dig på - eller det vil sige til foråret kan vi, er du ikke kørt galt med dine sommerdæk til den tid, så kunne det jo ikke betale sig at sætte vinterdæk på smiley

  • #7   19. okt 2017 Hvilken vinter ??

  • Benjamin  N
    Benjamin N Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 11 Emner: 4 Svar: 4
    #8   19. okt 2017 Så det vil bedre kunne betale sig at købe vinterdæk med fælge, frem for at få mekanikeren til at skifte rundt.

    Har så kigget lidt rundt, og hvad er forskellen på alufælge og stålfælge. Ved ikke om det gør nogle forskel at købe det? Og er dæk kvaliteten underordnet? Er rimelig grøn på området. smiley Fandt de her, er de gode nok?

    https://daekbutikken.dk/daek-til-bil/Toyota/Aygo%2520Ny%2014-/15/Vinter?sorting=b.category%3Adesc%3Bs.price%3Aasc

    https://daekbutikken.dk/alufaelge-liste/Toyota/Aygo%2520Ny%2014-/15/Vinter?endless=0


  • Benjamin  N
    Benjamin N Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 11 Emner: 4 Svar: 4
    #9   19. okt 2017 Samme tænkte jeg lidt Lasse, kan det betale sig at smide penge efter det. Der er jo næsten ingen vinter??

  • #10   19. okt 2017 Du kunne jo få vinterdæk på dine stål fælge og så alufælge til sommerdækkene når de skal på til foråret..

    Det er jo umuligt at sige om det kan betale sig.. Vi ved jo ikke om du får 1cm sne eller 50cm sne til vinter..
    Det er lidt som at gå på Casino. Du ved ikke om rouletten lander på rød eller sort.

    Men det er jo ikke dyrere at bruge vinterdæk. Du slider jo ikke sommerdækkene imens de ligger og venter på forår. Kun udgiften til ekstra fælge det koster


  • #12   19. okt 2017 Måske nogle kan huske den weekend i november sidste år, hvor det ret pludseligt sneede kraftigt..

    Der havde jeg stadig sommerdæk på (kvalitets Dunlop blueresponse)
    Det var 10 km hjem fra arbejde, men nærmest konstant knurrende ABS, hjulspind og hjertet i halsen..
    Det skal jeg IKKE prøve igen, altid vinterdæk når der er risiko for sne smiley


  • 0
    0 Tilmeldt:
    sep 2017

    Svar: 31
    #14   19. okt 2017 he he .
    jeg vil sætte pris på du køber i et sæt vinterdæk. jeg vil nødig møde dig den dag det virkelig er glat.og det måske går galt og du rammer mig

    er ski snart mere bange for andres kørsel end min egen smiley


  • #15   19. okt 2017 Det er virkelig ikke et sted jeg ville spare! Og i princippet er det jo blot en minimal ekstra udgift til stålfælge, set over flere år. Da du jo "spare" dine sommer fælge. Der ER forskel også på tør vej under 5grader. Men det er klart at den største forskel er glat føre.

    Især på en Aygo som har så lidt slid på dæk pga den lave vægt. Min vinterdæk til Aygo'en har holdt godt 6 sæsoner/år vil jeg tro. Det er fandme en lav udgift pr år.


  • 0
    0 Tilmeldt:
    sep 2017

    Svar: 31
    #16   19. okt 2017 # 15
    tjek lige de dæk for kæring i kassen små revner i gummiet specielt i det dybe i mønster 6 sæsoner.
    mine vinterdæk er også belastet. mellem 2900-3200 kg altid men de begynder at bære præg af det . efter 2 sæsoner. det er ikke betryggende


    ellers kan man jo bare smide et sæt helårsdæk på dyret


  • #18   19. okt 2017 Så længe der ikke er sne/sjap på vejen, så fungere sommerdæk ganske fint om vinteren, også selvom det er koldt.
    Er der sne/sjap på vejen, er der KÆMPE forskel mellem sommerdæk og vinterdæk.

    Jeg ville ikke nøjes med sommerdæk om vinteren, men jeg kan heller ikke undvære min bil. Er man ikke afhængig af bilen, er det jo bare at lade være at køre hvis vejrudsigten siger sne...


  • #19   19. okt 2017 kan du finde et par brugte fælge med dæk så er det nok den billigste løsning sommetider kan man gøre en god handel

    og lige et godt tip som alle de idioter som sætter fælge til salg eksempel:

    "passer på citroen c5"

    nej din idiot, det hedder:
    krydsmål
    indpresning/ET
    og mål på navhul

    nu får jeg nok høvl for den her men jeg bruger hjuldata.dk når jeg skal finde de 3 mål som man skal bruge for at vide om de kan bruges på bilen


  • #20   19. okt 2017 Du kan da sagtens finde et sæt brugte fælge på Den Blå eller lignende steder.
    Når temperaturen kommer under 7 plusgrader om dagen er det tid til vintersutterne.
    Sommerdæk er noget bæ at køre rundt på i vinterhalvåret. Vi er vist også et af de få steder, der tillader dette?


  • #21   19. okt 2017 tyskland har krav om vinterdæk og de bliver endnu mere strikse i 2018 for der skal også være nogle symboler på dækkene og har de ikke det er så er det bare at fise tilbage over grænsen

  • #22   19. okt 2017 vis du syns de er så dyre fælge med vinterdæk dæk . hvorfor gør du ikke som mange køber et sæt brugte vinterhjul med gode dæk, og husk at tjekke årgange på dækken. begge mine biler fik jeg ikke vinterfælge og dæk med til . så købte et brugt sæt til begge to, fandt nogen der næsten var nye. og vil ca gætte på de to sæt står mig i 1000 til 1500kr. men jeg er så lidt modsat andre. jeg køber vinterdæk om sommer og sommerhjul om vinteren ,vis jeg mangler. så de altid lægger klar ,og det også altid til at finde noget gode dæk. til ok penge når jeg kikker modsat årstider smiley

  • #23   19. okt 2017 #21 hvis man ikke har korrekt dæk på bilen, i tyskland få man ikke lov og køre vider,

    eke, er ens dæk ikke godjendt til den tophastighed bilen er. få man ikke lov og køre vider,
    samme gælde hvis du køre sommedæk om vinteren,

    så få man kørsels forbud i bilen


  • #24   19. okt 2017 Jeg gør det samme. Købte mine vinterdæk sidste år for den enorme sum af en hundredekroneseddel pr. hjul. Hev dækkene af de medfølgende alufælge (til et andet mærke) og lagde dem på mine stålfælge. Med afbalancering kostede de under en plovmand. Der er sikkert til to sæsoner endnu.
    Så kan det ikke blive meget billigere.


  • #25   19. okt 2017 13#

    Der er forskel på knurrende ABS, i sekundet du rører pedalen, og så en reel bremseevne på vinterdæk. smiley


  • #26   19. okt 2017 Det er faktisk nemt.

    Er du klar på at stå op 30min før eller komme 30min for sent på job eller skole pga. lidt sne?

    Har du ikke behov for bilen til daglig så vil jeg ikke mene det kan svare sig.


    Og de 30min ekstra gør sig gældende for en køretur på 10min i normal føre tbh.


  • #27   19. okt 2017 #23

    "er ens dæk ikke godkendt til den tophastighed bilen er. få man ikke lov og køre videre"

    Er du nu helt sikker på, at det også gælder for vinterdæk? smiley


  • #28   19. okt 2017 For at blande mig i noget jeg absolut intet ved om, vil jeg sige nej.

    Sidste bil jeg fik hjem fra tyskland sad der en seddel i instrumentet hvor der stod noget i stil med "Vmax mit winter reifen 200km/t."


  • #29   19. okt 2017 #27 nej men er ens bil godkendt til 210 kmt
    og vinter dæk kun 180 kmt
    skal der være et klistermærke, ved speedometeret, hvor det stå maks 180 kmt,
    eller sådan var det før i tiden,

    jeg ved ikke om det er ændret



  • #30   19. okt 2017 NEJ, det kan ikke betale sig at skifte til vinterdæk! Det giver ikke overskud, det koster penge!

  • #31   19. okt 2017 men det gælde kun med vinterdæk

    ved sommedæk, skal de overholde max hastighed i tyskland
    ellers få du ikke lov og køre vider

    har aldrig oplevet eller hørt om nogen der har prøvet det i DK

    men havde en kammerat, hvor tysk politi, tjekkede dækkende. bilens tophastighed var opgivet til 210
    og dæk kun 180

    han fik en bøde, og bilen skulle fjernes med traile/fejeblad eller han skulle sætte andre hjul på,

    han holdt på en rasteplads godt 80. syd for grænsen,


  • #32   19. okt 2017 #30
    Skifter man selv, går det vel lige op?


  • #34   19. okt 2017 hvis man ikke gide skifte
    så lad bilen stå, når vejens temperatur er 7 grader eller under,og kør først til foråret igen

    hvis man ikke gide bruger penge på bil. så lad være med og have bil

    så spare man jo på den konto


  • #35   19. okt 2017 #33

    Der er ikke en direkte sammenhæng mellem temperatur og bremselængder.


  • #37   19. okt 2017 Vil så hellere køre på gode sommerdæk end billige skod vinterdæk
    Jeg købte nogle alufælge med dæk til under 1000 kr med 6 mm mønster
    Dog var de rockstone dæk elendige og blev skiftet ud efter 2 uger da jeg kunne lave hjulspin i 3 gear på våd vej
    Continental dækkene der nu er slidt ned kunne ikke fedte rundt i 2 gear på våd vej
    Anbefalingen herfra er at spar på fælgene og ikke dækkene smiley


  • #38   19. okt 2017 i Tyskland er der vinterdæk pligt ved vinter lignende forhold... mærkelig regel.. men du kan få bøder for at køre uden i vinterlig vejr.. så det en situationsregel, som de kalder den..

    desuden vil forsikringen nok lade dig betale ved uheld...

    vi burde måske indføre samme regel i DK..?

    jeg har nu brugt vinterdæk i mange år, gider ikke holde et sted og ikke kunne komme videre..


  • #39   19. okt 2017 dennis gsi

    nu tænkte jeg hvis man holdte nede ved grænsen, men ja den er også god at have i hovedet smiley


  • #40   19. okt 2017 min far han var ellers en af dem engang der ikke gad det vinterdæk-pjat

    men efter et par gange han skulle op af den lille vej vi bor på hvor det bare tog 20 min at køre 100 meter så ombestemte han sig vist

    lidt sjovt jeg tog kørekort om vinteren da vi så var på vej til tyskland kunne jeg mærke at bilen sommetider skred med 80 km/t ikke noget voldsomt den mistede bare lige grebet ½ sekund så sagde jeg til kørelæreren det er da godt vi har vinterdæk på

    nej det pjat det var noget opreklameret fis, han bliver nok klogere en dag, og tænk sig en kørelærer som ikke vil bruge vinterdæk, man kan ikke andet end at ryste på hovedet


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #41   19. okt 2017 har selv en Aygo i hustanden og jeg har kørt flere vintre med sommerdæk de er jo ret smalle 155 har ingen problemer haft overhovedet der er flere der skriver at man ikke accelerere og bremse det er simpelt hen ikke rigtigt jeg følger trafikken uden problemer og kan sagtens bremse har haft en polo hvor der sad michelin energi på der kørte jeg 90 til 100 i 10 cm sne jeg havde travlt og der var ikke andre på vejen der hvor det kan være farligt og det er uanset hvad for dæk man har på er hvis der er sporkørt sne så er det farligt at skifte vejbane og selvfølgelig på is
    men du skal kende din bils evner i sne jeg køre altid ud og leger i den første sne for at få genopfrisket mine evner i sneen det er skide skægt find en stor p plads eller ligende hvor du kan hygge dig uden at komme galt afsted


  • #42   19. okt 2017 Ha ha, jeg har også sagt i mange år, at vinterdæk var noget opreklameret fis til glæde for dækfabrikanter og importører. Jeg har lykkeligvis kørt skadefrit i over tredive år, men blev alligevel overrasket over, at kunne køre "fast" i en meget lille snedrive på næsten nye sommerdæk.
    Skiftede hjul samme dag og kørte lige igennem den samme snevold på vinterdækkene.
    Konklusionen må være, at de gør altså en forskel. Også selvom jeg fanatisk kører Michelin Energy på mine sommerhjul.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #43   20. okt 2017 42 hvor brede var de dæk du omtaler

  • #44   20. okt 2017 Benjamin C

    "Der er ikke en direkte sammenhæng mellem temperatur og bremselængder."

    Det er citat fra FDM's rapport om vinterdæk - ikke noget, jeg selv har fundet på.
    Du kan Google sætningen, hvis du vil smiley

    Og i rapporten ville du opdage, at netop ved 4-5 grader, som du skriver, så har sommerdækkene kortere bremselængde smiley


  • #45   20. okt 2017 #19

    Jeg er så en idiot, som skal til at sælge nogle vinterhjul.
    Jeg ved godt, at jeg kan slå op hvilken type hjul min bil burde have, men hvordan sikrer jeg mig hvad et er på de givne hjul?
    Hjulene fulgte med en bil jeg netop har solgt, og jeg har aldrig selv brugt dem.


  • #46   20. okt 2017 Et står i fælgen smiley

  • #47   20. okt 2017 Synes ellers jeg havde kigget dem efter, men må jeg da lige gøre endnu en gang. Tak.

  • #48   20. okt 2017 Det plejer det, men nogle gang me bliver det slidt af hvis det er trykt på smiley

  • #49   20. okt 2017 #19 smiley lidt høvl: tallene hos hjuldata passer ikke med fakta. smiley

  • #50   20. okt 2017 Jeg kører med 175 / 65 x 14 både på sommer og vinterhjul.
    Eneste forskel er alu- på sommerhjul og stålfælge om vinteren.


  • #51   20. okt 2017 onkel per ja det har jeg godt hørt, er der en side man kan regne med?

  • #52   20. okt 2017 Thomas K. Jeg bruger disse sider:
    - https://biloplysninger.dk
    - https://www.wheel-size.com (fed tekst = original montering)
    - http://www.wheelfitment.eu

    Og checker som ofte ET op mod i bilens typegodkendelse på
    - http://www.fstyr.dk
    hvor det lovligt at montere ET på 10 lavere end højeste opgivet på typegodkendelsen.

    Og ud fra dækstørrelsen på samme side, kan man så med
    - http://www.daekberegner.dk
    finde dæk med en omkreds inden for de lovlige 5% af originalmontering.


  • #53   20. okt 2017 super takker smiley

  • #54   21. okt 2017 Køb de bedste helårsdæk du har råd til og bum slut med at tænke på og skifte hjul hvert år ganske nemt smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #55   21. okt 2017 54 der findes kun et helårs dæk der dur fra michelin og det er ikke billigt de billige er noget lort men kan man nøjes med semi er det vel godt nok jeg selv vil have gode dæk

  • #57   21. okt 2017 De fleste helårsdæk betyder bare at man køre på ringe dæk hele året rundt smiley
    Ja, jeg har prøvet goodyear helårsdæk for nogle år siden. En smule bedre end sommerdæk i sne og lidt bedre end vinterdæk om sommeren, men det bliver aldrig rigtig godt.
    Så hellere et sommerdæk eller vinterdæk hele året rundt medmindre det er de nye michelin.


  • #58   21. okt 2017 Et helårsdæk er lige dårligt hele året!

    Jeg har et sæt af de nye Michelin Cross Climate liggende, mener dog ikke de passer på nogen af vores biler, men skal da lige have tjekket det.


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
  • #60   21. okt 2017 Det er jo det jeg siger, samt andre, det kan ikke være super i alle disipliner, det er bare ikke muligt.
    Mine er 205/55 x 16 DOT 0917.


  • #61   21. okt 2017 Ligesom WD40, Godt til rigtig mange ting, ikke rigtig godt til noget.

  • #62   22. okt 2017 Jo til fabrikantens lommer!

  • #63   22. okt 2017 Allan, er det ikke ligesom med reservedele, at det mest er mellemmændene der skummer fløden?



    PS. jeg havde rigtig stor glæde af vinterdækkene sidste år, da vi holdt jul på et snedækket Hafjell ved Lillehammer.


  • #64   22. okt 2017 Sikkert!
    Jeg kører ikke en vinter uden gode vinterdæk, det kan simpelthen ikke lade sig gøre, ude på landet, gennem skov, stejlt op og ned, duer ikke.


  • Benjamin  N
    Benjamin N Tilmeldt:
    nov 2016

    Følger: 11 Emner: 4 Svar: 4
    #65   23. okt 2017 Nu har jeg bestilt nogle vinterdæk på stålfælge!

    Jeg får en kammerat til at smide dem på, så er jeg da på den sikre side.

    Jeg kan høre på de fleste, at det det er dumt at tage chancen. Og så har jeg dem da, hvis vinteren nu skulle dukke op i lille Dk.

    Tak for svar. smiley


  • #67   23. okt 2017

    profilbillede
  • #68   24. okt 2017 Den der med at man bare kan lade være med at køre når det sner dur ikke. Hvad hvis du er på besøg hos moster Inga i Køge, og skal køre de 50 km hjem, og pludselig kommer der en frossen syndflod fra himlen. Så er du da på den.

    Godt at du har taget den rigtige beslutning, man kan jo sidestille det med ikke at have sele på, fordi man kun lige skal ned og handle, det er jo et spørgsmål om sikkerhed.


  • #69   24. okt 2017 Ikke helt, da seler er et lovkrav. Du får ikke en bøde for at køre på sommerdæk.
    For år tilbage kørte jeg til Nordsjælland hver dag og kom således også til at køre hjem i islag, på sommerdæk og i en baghjulstrækker.
    Da jeg var næsten hjemme og skulle igennem tre lyskryds der kommer lige efter hinanden, kørte jeg MEGET langsomt. Der kom en bagfra med fuld speed.
    Jeg TROR han opdagede, at vejen var spejlglat. Pludselig blev afstanden mellem os MEGET stor, da han "valgte" at dreje af i utide.
    Han slap med en forskrækkelse og problemet med at få dytten hevet ud fra den grund han "parkerede" den på.
    Jeg kom helskindet hjem og satte fyren af ved stationen på vejen.

    Konklusion: Man KAN godt køre på sommerdæk, hvis man kører efter forholdene og bruger hovedet.


  • #71   24. okt 2017 Man skal altid skifte til vinterdæk når temperaturen kommer under +7 grader - der begynder sommerdæk at blive hårde og altså usmidige at køre med.

    Vinterdæk sikrer dig gennem smat, sne, is og frysende vejbaner......

    Du kan sammenligne det med et par fikse balsko og vinterstøvler - hvilken vil du bruge når det er frostgrader?


  • #72   24. okt 2017 Det gør de sgu ikke.. bare fordi der er +6 grader i luften betyder det ikke at dækkene bliver hårde, de opnår jo hurtig en driftstemperatur der er noget højere end de +6 grader.. det er en meget gammel og dårlig tommelfinger regel...

  • #73   24. okt 2017 Husker heller ikke altid min faldskærm når jeg er ude og springe.. men kommer altid ned

  • Johnni A
    Johnni A Tilmeldt:
    mar 2017

    Følger: 1 Svar: 2
    #74   24. okt 2017 Køre du galt med sommerdæk på, og rammer en anden bil, er det ikke sikkert at dit forsikringsselskab vil dække skaderne.

  • #75   24. okt 2017 Men det er i øvrigt sjovt sådan noget med kultur... og hvor meget samfundet prøver at bestemme over en, jeg er bestemt ikke imod regler, og synes et eller andet sted at vinterdæk burde være lovpligtige i VINTERFØRE (ikke nødvendigvis det samme som om at det er vinter).

    men så længe at ting som er 1000 gange mere skadelige og dræber flere mennesker, såsom cigaretter, alkohol osv ikke er ulovlige, så kan jeg ikke se hvorfor at der skal lovgives omkring dæk.


  • #76   24. okt 2017 Johnni.. jeg er 99,9% overbevist om at ansvarsforsikringen skal dække, medmindre man har kørt groft hensynsløst , men link gerne til en regel der påstår det modsatte.

  • #77   24. okt 2017 Der er en simpel ting at sige til det. Køb vinterdæk for pokker. Det er din og andres sikkerhed der står på spil.

    Økonomien er den samme. Hvis du skifter mellem sommer og vinterdæk, så holder dine dæk sjovt nok dobbelt så længe.

    Desuden vil du stadigt lovligt kunne køre i vores nabolande om vinteren. Tyskerne strammer også op nu, selvom der dog kommer en overgangsperiode, hvor helårsdæk stadigt er lovlige, hvis de har rigtig mærkning.

    Lad for guds skyld være med at købe "tjing pang" vinterdæk. Det kan du køre med om sommeren hvis du vil. Om vinteren er det f...... vigtigt at have godt greb i vejen.

    Og stop med det pis, at sommerdæk fint kan køre om vinteren. Der er en grund til at flere og flere lande stiller krav til det. Der er også en grund til at de fleste uheld sker om vinteren. De fleste dæk står rimeligt godt fast på en tør vej, men når vejen blir våd og kølig, så kommer forskellen. De bedste dæk på markedet, står så også ret godt fast på sne og is i forhold, men det er så en personlig vurderings sag, om man har behov for det.


  • peter m
    peter m Tilmeldt:
    nov 2010

    Følger: 6 Følgere: 4 Svar: 3
    #78   24. okt 2017 Har 4 vinterhjul med fine dæk 5 - 6 mm mønster. Kr. 1200 Frederikssund. 25841240

  • #79   24. okt 2017 Red mit liv, min kones liv og mine børns liv, samt alle andres liv og kør på vinterdæk.
    Når temperaturen rammer de 8-9 skal de være klar.
    Køb ikke noget billigt lort, for så kan du lige så godt køre på stålfælge uden dæk.

    Husk lige på bremse længden på sommerdæk kontra vinterdæk når temperaturen er under 7 grader.
    I grunden burde der være en lov i dk at man kunne få en bøde for ikke og køre med vinterdæk.


  • #80   24. okt 2017
    https://www.reifendirekt.de/Winterreifenpflicht.html

    så kan man se hvem der lige nu har vinterdæk pligt...


  • #81   24. okt 2017 #79
    Det er simpelthen noget vrøvl med bedre bremselængde på vinterdæk på tør asfalt.
    I gamle dage blev sommerdæk hårde i kulden ja, men det er efterhånden mange år siden at det problem er løst.
    Prøv selv at lave en fuldbremsning på sommerdæk en kold dag, du vil blive overrasket, især hvis du gentager forsøget på vinterdæk.


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #82   24. okt 2017 #74
    Da der ingen lov findes omkring sommer og vinterdæk i landet, så har forsikringerne ikke lov til at afvise en dækning af skader pga "forkerte" dæk til underlaget.. Hvis dækkene er nedslidte så kan de, men ellers kan de intet gøre.
    Det samme gælder med vinterdæk om sommeren, som næsten er lige så farligt som sommerdæk om vinteren.. Men dem dækker de også

    #79
    Der findes en tysk og vidst også en FDM rapport, som afkræfter hvad du påstår, forskellen på tør asfalt var minimal/ikke eksisterende på tør vejr, på fugtig, snedækket vej var der forskel.
    Edit: Fandt tabellen fra FDM
    http://politiken.dk/migration_catalog/article5222678.ece/ORIGINALS/original_615/L%C3%98RDAGSLIV%20bremsel%C3%A6ngde%20vinterd%C3%A6k%20CN%2014573.eps
    Dataerne siger at man faktisk bremser HURTIGERE ned med sommerdæk på en tørvejr, selv om temp på vejen er 5grader


  • #83   24. okt 2017 Hvor mange år skal der gå, før folk begynder at holde kæft om de latterlige 7 grader?!?!

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #84   24. okt 2017 #83
    LANG tid.. Pt er der radiospot med nok den største DK motorsportsmand i historien, som siger at 7 er et magisk tal..


  • #85   24. okt 2017 Du skal også tænke hvis du er impliceret i en ulykke og det kan påvises at dine dæk er skylden i det kan forsikringen nægte at dække på en kasko. Norge Sverige har lov om at du skal have vinterdæk samt kæder. Tyskland er lidt mere lempelige der siger loven hvis føret tillader det kan du nøjes med sommerdæk, men bestemt ikke anbefalingsværdigt.

  • #86   24. okt 2017 Det er vel heller ikke nødvendig at bruge gummi på et horehus i thailand men det er da helt klart en god ide ??

  • #87   24. okt 2017 Alt det klogeri er fint nok, men jeg mindes i mine små 40 år nu ikke en vinter med tørt vejr. I DK har vi regnvejr, rimfrost, slud og meget lidt sne. Primært er de danske veje våde om vinteren.

  • #89   24. okt 2017 niels a

    Det var sgu da imponerende?! Er det så svært at Google nu til dags??
    Åbn denne her og spol ned til side nr 7 og se om ikke du kan tyde grafen der ved +4 grader...

    http://www.fdm.dk/filer/FDM_Rapport_-_Vinterd__k_p___personbiler_i_Danmark.pdf

    Jøsses...


  • #91   24. okt 2017 Hvis du læser konklusionen står der også at største delen af dagene er der fugtigt fører om vinteren i DK
    Men man kan da altid have de 4 sommer hjul, en donkraft og en krydsnøgle samt momentnøgle med til at smide sommerdækkene på hvis det er 4 grader og tør vej på et stykke af ens vej...


  • #92   24. okt 2017 Det er en løjerlig diskussion. Der burde lovgives omkring dette, så alle er mere sikre.

    Det er tankevækkende at man skal have vinterdæk monteret hvis man kører i alle nabolande om vinteren. Men ikke i DK.

    Få det nu bare fikset, så alle der kører rundt ikke skal bekymre sig om det er sikkert eller ej. Kørsel om vinteren kræver vinterdæk. Jeg vilpersonligt ikke være særlig stolt over at forvolde andre skade, fordi jeg ikke kan stå fast på de forkerte dæk om vinteren.

    I øvrigt er det allerede ved 7 grader PLUS det skiller. Og endnu værre bliver det med frosne veje, sne og sjap.


  • #93   24. okt 2017 I min verden er det en no-brainer at man kører med vinterdæk. Selv dårlige vinterdæk er bedre i vådt føre end langt de fleste sommerdæk.
    Men hver sin død smiley


  • #94   24. okt 2017 niels a

    Er du helt fra den? Ja, + 4 er under +7, Einstein... Og grafen viser TYDELIGT, at sommerdækkene bremser næsten 16% bedre end vinterdæk ved 4 grader??!

    Så hvordan hænger det sammen med alt hvad du skriver? Læs hele tråden, inden du smider din ubrugelig "under 7 grader virker sommerdækkene ikke optimalt" bullshit.

    Milde moses...


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #95   24. okt 2017 74 en gang pladder at lukke ud
    langt5 hen af vejen er det dæk producenterne der score kassen på at folk skifter dæk i tide og især utide
    man kan sagtens stå fast med en par sommer sutter har kørt 100 på michelin energi dem på vinter dæk sneglede sig med 60 pga af 5 cm sne
    hvis vi kigger på de sidste 10 år har der vel været under 100 dage hvor det var godt med vinter dæk
    er aldrig gået så højt op i vinter dæk med mindre der var brede fælge på bilen så skal man skifte men eksempelvis en aygo med de smalle dæk på den står rigtig godt fast i sne
    men gør som i vil jeg er skide ligeglad men sjovt at se denne snak hver gang vi er i oktober det er virkelig noget der kan få folk op i der røde felt
    DET RAGER IKKE DIG HVAD DÆK JEG KØRE MED


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #97   25. okt 2017 skade fri kørsel i mere end 20 år super duper elite billist

  • #98   25. okt 2017 Der er altså også dem der tror de er udødelige når bare de har skiftet til vintersutter. Jeg kan huske for mange år siden, at der faldt pænt meget sne sidst på året. Jeg var på vej hjem med en firehjulstrækker HELT oppe i træktøjet. Han mente helt sikkert, at jeg kørte alt for langsomt.
    Det mest idiotiske sted mosede han udenom, lige før et s-sving. Hans bagende gik i slinger og lige efter svingene holdt han sørme inde på en mark i en kæmpe snedrive.
    Han fægtede vildt med armene for at få hjælp? Eller også var han bare høflig og vinkede. Jeg vinkede tilbage og kørte l a n g s o m t forbi ..... på mine sommerdæk.


  • #99   25. okt 2017 Det er sgu da sjovt at se så mange ihærdige modstandere af vinterdæk. Det er en selvfølge at skifte til vinterdæk i kold sæson. Sommerdæk er bygget til at blive benyttet i temps over 7+ grader og gerne meget højere og vinterdæk den anden vej.
    Jeg kunne også spørge dig om du løber maraton i træsko????
    Hvis det ikke var nødvendigt at skifte var der nok ikke så meget snak, tests m.m. omkring det i faglig litteratur og tv. Kører du knap så mange km om året kan du evt overveje at køre på vinterdæk hele året rund. De bliver slidt hurtigere om sommeren, fordi at de bliver bløde men grundet lille kørselsbehov bør det ikke gøre noget. Det virker dog ikke omvendt.


  • #100   25. okt 2017 igen en 7 graders tommelfinger regel smiley

    jeg har kørt træning på ring Djursland i april måned i +3 grader, med frost på bilerne kl 8:30 om morgenen, på semislicks.. omgangstiderne var 0,5-1,0 sek langsommere end på den varmeste sommerdag..

    man skal jo huske at selvom der er 5 grader så har dækkene en højere driftstemperatur.. jeg vil påstå at man skal langt under -5 grader før der er en markant forskel mellem sommer og vinterdæk på tør asfalt...


  • #101   25. okt 2017 #100 Mirza A du sammenligner vel ikke banekørsel og daglig almindelig kørsel? De dæk du kørte med på banen var med garanti noget varmere end en almindelig dæk ved almindelig kørsel. Derfor kan du ligeledes komme med din påstand om -5 grader. Fair nok, bare ikke på gaden.
    7 grader er hvad de fleste producenter omtaler, er efterhånden almen kendt "tommelfingerregel" som du kalder den, hvorfor skal menige folk være bedrevidende om det er mig en gåde.


  • #103   25. okt 2017 Rafal.. ja de var varmere, men til gengæld af et compound som slet ikke egner sig til kolde temperaturer... det er jo et ypper sommerdæk...

    min pointe er bare at tommelfinger reglen med 7 grader er meget konservativ og forældet... og selvfølgelig er dækproducenter interesserede i at sælge så mange dæk som muligt... det er helt fint at man tror på den slags, men jeg har dannet mig mine egne erfaringer...

    Og jeg har selvfølgelig vinterdæk på begge mine biler om vinteren, men kun fordi jeg er afhængig af at køre i dem dagligt.. hvis jeg kunne lade bilen stå de dage om vinteren hvor der var sne, men omkring frysepunktet og tørt, så ville jeg slet ikke være bekymret for at køre med sommerdæk, for de står ligeså fint fast, i er velkomne til at være uenige smiley


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    aug 2014

    Følger: 1 Svar: 2
    #105   25. okt 2017 Jeg for mit eget vedkommende har altid haft et sæt ekstra hjul vinterdæk på stålfælgene, og så sommer dæk alufælge, det var mens jeg kørte 100 km om dagen på arbejde, men nu hvor vi kun køre Ca. 8000 om året så vil jeg kun have helårs dæk på alufælge

  • #107   25. okt 2017 Hej
    Herligt at daffe forbi en række af sommerhjuls/allWeather bilister holdende i rabatten en blæsende kold vinteraften/dag Det luner ekstra at frydes over den rigtige beslutning i starten af november hvert år. MVH KP


  • #108   25. okt 2017 Jeg havde præcis samme følelse for mange år siden da jeg kørte forbi folk der sad i grøften i deres biler med vinterdæk og jeg kørte med sommerdæk smiley

    det viser bare at hvis man ikke kører efter forholdene så kan det være ligegyldigt hvad man kører på


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #109   25. okt 2017 108 lige præcis folk tror den hellige grav er velforvaret bare de har gummi med lidt flere riller

  • #111   26. okt 2017 niels A.. jeg vil meget gerne se en test med sommerdæk vs vinterdæk på våd vej, ikke våd GLATBANE, men våd vej..

    du kan ikke sammenligne en våd glatbane med våd asfalt, en glatbane er helt plan, der er ikke mulighed for at vandet kan dræne væk, og dækkene træder ikke ned i asfaltens ujævnheder på samme vis... jeg kender ingen vej i verden hvor belægningen er den samme som en glatbane, så lad os se et forsøg på våd ASFALT...


  • #113   26. okt 2017 niels du behøver ikke putte ord i min mund....

    jeg har på intet tidspunkt påstået at vinterdæk ikke er bedre i vinterføre, de er LAAANGT bedre.. jeg stiller bare spørgsmålstegn ved en gammel og dårlig tommelfinger regel på 7 grader...

    Jeg har kørt på glatbane i varm temperatur med sommerdæk vs vinterdæk, og der kunne sommerdækkene ikke stå fast, mens vinterdækkene havde masser af vejgreb ! Men den test er jo ikke sigende, for på våd asfalt kan sommerdækkene jo godt stå fast om sommeren, i modsætning til vinterdæk som begynder at fedte rundt langt tidligere...

    Du er meget velkommen til at argumentere med mig, men hvis du skal blive fornærmet over at jeg har en anden holdning end dig, så lad venligst være med at argumentere...

    Men det er meget sjovt at den video du har lagt op der bremser sommerdækket BEDRE end vinterdækket på våd asfalt, mens på den først video på glatbanen der bruger sommerdækket DOBBELT så lang afstand på at stoppe på glatbanen, det viser jo bare at glatbanen ikke er gyldigt forsøg, da friktionen er så lav som at køre på is... og det er ikke det der er tale om her, men om et sommerdæk kan stå fast mellem 0 grader og +7 grader...

    Se selv resultatet fra din video, sommerdækket bremser meget bedre, vinterdækket har højere greb i kurverne...


    profilbillede
  • #115   26. okt 2017 Jeg glæder mig til at høre dig kommentere resultatet fra den test som du har lagt op og forklarer mig hvorfor at sommerdækket bremser 13% bedre end vinterdækket i vådt føre ved 10 grader ?

    Og i den sidste video der sammenligner de et godt dæk, med et dårligt dæk, og selvfølgelig bremser det gode dæk bedst, det kan ikke komme bag på nogen, hvad er det jeg skal konkludere ud fra den video ?


  • #117   26. okt 2017 Du behøver ikke give op pga mig, det var dig selv der henviste til en test hvor sommerdæk bremser markant bedre end vinterdæk på våd vej ved 10grader.. smiley

    profilbillede
  • #118   26. okt 2017 Og igen putter du ord i munden på mig, for jeg skriver jo at jeg selv har vinterdæk på bilerne, og dækket er OVERLEGNET når der er sne.. men over 0 grader, så er gode sommerdæk ligeså gode (+/- nogle %)

  • #119   26. okt 2017 I bund og grund handler det vel om, ikke at overskride fysikkens regler. På et eller andet tidspunkt vil et dæk slippe sit tag i underlaget, hvis det udsættes for voldsomme kræfter.
    Det er jo, - alt andet lige det der sker, når føreren overvurderer situationen herunder egne evner (eller mangel på samme) og bilen skrider ud.

    Jeg har set hvor tosset det kan gå, når folk tror de er verdensmestre bag et rat.
    Heldigvis uden personskader, men nogle af dem har nok lidt ar på stoltheden, efter at have forladt vejen i utide?
    Hold afstand, sænk farten og kør efter forholdene. Så kan det ikke gå helt skævt, uanset hvilke dæk I så kører med.


  • #120   26. okt 2017 Tåber som kører på sommerdæk om vinteren tager en chance, uanset hvor pænt og fint de kører, og hvis de kommer til at køre for tæt bag en som bremser pludseligt, så ryger han op bag i ham trods ABS!

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #121   26. okt 2017 det kræver nok at det er glat og hvis man køre tæt på andre når det er glat uanset om man har sommer dæk eller ej har man et problem
    det er ikke ulovligt at køre på sommerdæk så at kalde folk som gør det for tåber viser mere om den der kommer med den udtalelse end dem som køre på de før omtalte dæk
    mange har ikke så stort et kørsels behov og har måske ikke så meget mønt og med et lille km forbrug vil dækkene have meget mønster selv om de er for gamle man bør jo kun køre på dæk i 3 år før compouden altså gummi sammensætningen er fordampet/forældet og dit dæk er for hårdt det vil så sige at fru jørgensen skulle smide 8 dæk ud hvert 3 år som ikke en gang er halvt slidt ned
    hun er sgu bedre tjent med at køre på gode sommer dæk hele året
    conti står ganske glimrende fast hvis de ikke er brede altså maks 165 til dem som kører med større dæk som på min octavia med 195 skal der vinterdæk på



  • #122   26. okt 2017 Jamen alle dem jeg møder som holder og spærre for andre, de har sjovt nok altid dårlige dæk på, typisk er det nogen unge fyre i en nyere bedre bil, der sagtens kunne bære 4 gode vintersutter, men man vælger IKKE at købe dem!
    Skal også have vinterdæk på begge vores Octaviaer snart!


  • #123   26. okt 2017 Har lige fået mine vinterdæk på, og er ung i en nyere bil smiley

  • #124   26. okt 2017 Så er det jo ikke dig jeg skal trække fri smiley

  • #125   26. okt 2017 Forhåbentligt ikke, er kørt fast i marken én gang i år... Mine energi saver er ikke gode i vand eller mudder smiley

Kommentér på:
Vinterdæk, Er det nødvednigt

Annonce