5.808 visninger
|
Oprettet:
Vinterdæk, Er det nødvednigt {{forumTopicSubject}}
Jeg står med min Aygo og ved ikke om jeg skal skifte til vinterdæk. Kan det virkelig betale sig?
Fandt nogle vinterdæk med fælge. Det er da dyrt nok, men det kan vel ikke gå, kun at skifte dækkende, så skal mekanikeren jo til at smide dækkende over på de gamle fælge.
Hvad mener i?
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Men du kan sagtens få mekanikeren til at bytte dæk rundt, bare husk at det nok koster 500+kr pr gang, så det er 1000+kr ekstra hvert år, frem for måske at bruge 1500kr ekstra på et sæt fælge nu
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 2 Svar: 232
hvis jeg havde fælge til begge sæt dæk ville det koste 300
okt 2017
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 11
-På min firmabil skifer jeg mellem sommer og vinter..
-Kører ikke ret meget i min privat bil, så der har jeg valgt at have helårsdæk.
Så hvis ikke du kører ret mange km i bilen, slider du mindre dæk, så mener jeg at helårsdæk er helt OK at benytte. Kunne dog ALDRIG finde på at smide helårsdæk på firmabilen.
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 257 Biler: 1 Emner: 5 Svar: 255
Kørte vel 60km, frem og tilbage, troede jeg skulle dø hele vejen.. Sne, og smat, hele vejen, resulterede i jeg ikke stod ordentligt fast..
jan 2005
Følger: 3 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 2.449
nov 2016
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 18 Svar: 172
nov 2016
Følger: 11 Emner: 4 Svar: 4
Har så kigget lidt rundt, og hvad er forskellen på alufælge og stålfælge. Ved ikke om det gør nogle forskel at købe det? Og er dæk kvaliteten underordnet? Er rimelig grøn på området. Fandt de her, er de gode nok?
https://daekbutikken.dk/daek-til-bil/Toyota/Aygo%2520Ny%2014-/15/Vinter?sorting=b.category%3Adesc%3Bs.price%3Aasc
https://daekbutikken.dk/alufaelge-liste/Toyota/Aygo%2520Ny%2014-/15/Vinter?endless=0
nov 2016
Følger: 11 Emner: 4 Svar: 4
jan 2003
Følger: 32 Følgere: 35 Biler: 7 Emner: 42 Svar: 7.341
Det er jo umuligt at sige om det kan betale sig.. Vi ved jo ikke om du får 1cm sne eller 50cm sne til vinter..
Det er lidt som at gå på Casino. Du ved ikke om rouletten lander på rød eller sort.
Men det er jo ikke dyrere at bruge vinterdæk. Du slider jo ikke sommerdækkene imens de ligger og venter på forår. Kun udgiften til ekstra fælge det koster
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 58 Svar: 2.090
Der havde jeg stadig sommerdæk på (kvalitets Dunlop blueresponse)
Det var 10 km hjem fra arbejde, men nærmest konstant knurrende ABS, hjulspind og hjertet i halsen..
Det skal jeg IKKE prøve igen, altid vinterdæk når der er risiko for sne
sep 2017
Svar: 31
jeg vil sætte pris på du køber i et sæt vinterdæk. jeg vil nødig møde dig den dag det virkelig er glat.og det måske går galt og du rammer mig
er ski snart mere bange for andres kørsel end min egen
jun 2013
Følger: 6 Følgere: 14 Biler: 2 Emner: 76 Svar: 1.607
Især på en Aygo som har så lidt slid på dæk pga den lave vægt. Min vinterdæk til Aygo'en har holdt godt 6 sæsoner/år vil jeg tro. Det er fandme en lav udgift pr år.
sep 2017
Svar: 31
tjek lige de dæk for kæring i kassen små revner i gummiet specielt i det dybe i mønster 6 sæsoner.
mine vinterdæk er også belastet. mellem 2900-3200 kg altid men de begynder at bære præg af det . efter 2 sæsoner. det er ikke betryggende
ellers kan man jo bare smide et sæt helårsdæk på dyret
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 681
Er der sne/sjap på vejen, er der KÆMPE forskel mellem sommerdæk og vinterdæk.
Jeg ville ikke nøjes med sommerdæk om vinteren, men jeg kan heller ikke undvære min bil. Er man ikke afhængig af bilen, er det jo bare at lade være at køre hvis vejrudsigten siger sne...
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 3.841
og lige et godt tip som alle de idioter som sætter fælge til salg eksempel:
"passer på citroen c5"
nej din idiot, det hedder:
krydsmål
indpresning/ET
og mål på navhul
nu får jeg nok høvl for den her men jeg bruger hjuldata.dk når jeg skal finde de 3 mål som man skal bruge for at vide om de kan bruges på bilen
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Når temperaturen kommer under 7 plusgrader om dagen er det tid til vintersutterne.
Sommerdæk er noget bæ at køre rundt på i vinterhalvåret. Vi er vist også et af de få steder, der tillader dette?
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 3.841
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 382 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.579
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.825
eke, er ens dæk ikke godjendt til den tophastighed bilen er. få man ikke lov og køre vider,
samme gælde hvis du køre sommedæk om vinteren,
så få man kørsels forbud i bilen
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Så kan det ikke blive meget billigere.
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 58 Svar: 2.090
Der er forskel på knurrende ABS, i sekundet du rører pedalen, og så en reel bremseevne på vinterdæk.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.644
Er du klar på at stå op 30min før eller komme 30min for sent på job eller skole pga. lidt sne?
Har du ikke behov for bilen til daglig så vil jeg ikke mene det kan svare sig.
Og de 30min ekstra gør sig gældende for en køretur på 10min i normal føre tbh.
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
"er ens dæk ikke godkendt til den tophastighed bilen er. få man ikke lov og køre videre"
Er du nu helt sikker på, at det også gælder for vinterdæk?
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.644
Sidste bil jeg fik hjem fra tyskland sad der en seddel i instrumentet hvor der stod noget i stil med "Vmax mit winter reifen 200km/t."
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.825
og vinter dæk kun 180 kmt
skal der være et klistermærke, ved speedometeret, hvor det stå maks 180 kmt,
eller sådan var det før i tiden,
jeg ved ikke om det er ændret
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.825
ved sommedæk, skal de overholde max hastighed i tyskland
ellers få du ikke lov og køre vider
har aldrig oplevet eller hørt om nogen der har prøvet det i DK
men havde en kammerat, hvor tysk politi, tjekkede dækkende. bilens tophastighed var opgivet til 210
og dæk kun 180
han fik en bøde, og bilen skulle fjernes med traile/fejeblad eller han skulle sætte andre hjul på,
han holdt på en rasteplads godt 80. syd for grænsen,
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.644
Skifter man selv, går det vel lige op?
nov 2005
Følgere: 158 Biler: 5 Emner: 171 Svar: 11.825
så lad bilen stå, når vejens temperatur er 7 grader eller under,og kør først til foråret igen
hvis man ikke gide bruger penge på bil. så lad være med og have bil
så spare man jo på den konto
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
Der er ikke en direkte sammenhæng mellem temperatur og bremselængder.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Jeg købte nogle alufælge med dæk til under 1000 kr med 6 mm mønster
Dog var de rockstone dæk elendige og blev skiftet ud efter 2 uger da jeg kunne lave hjulspin i 3 gear på våd vej
Continental dækkene der nu er slidt ned kunne ikke fedte rundt i 2 gear på våd vej
Anbefalingen herfra er at spar på fælgene og ikke dækkene
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 622
desuden vil forsikringen nok lade dig betale ved uheld...
vi burde måske indføre samme regel i DK..?
jeg har nu brugt vinterdæk i mange år, gider ikke holde et sted og ikke kunne komme videre..
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 3.841
nu tænkte jeg hvis man holdte nede ved grænsen, men ja den er også god at have i hovedet
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 3.841
men efter et par gange han skulle op af den lille vej vi bor på hvor det bare tog 20 min at køre 100 meter så ombestemte han sig vist
lidt sjovt jeg tog kørekort om vinteren da vi så var på vej til tyskland kunne jeg mærke at bilen sommetider skred med 80 km/t ikke noget voldsomt den mistede bare lige grebet ½ sekund så sagde jeg til kørelæreren det er da godt vi har vinterdæk på
nej det pjat det var noget opreklameret fis, han bliver nok klogere en dag, og tænk sig en kørelærer som ikke vil bruge vinterdæk, man kan ikke andet end at ryste på hovedet
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
men du skal kende din bils evner i sne jeg køre altid ud og leger i den første sne for at få genopfrisket mine evner i sneen det er skide skægt find en stor p plads eller ligende hvor du kan hygge dig uden at komme galt afsted
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Skiftede hjul samme dag og kørte lige igennem den samme snevold på vinterdækkene.
Konklusionen må være, at de gør altså en forskel. Også selvom jeg fanatisk kører Michelin Energy på mine sommerhjul.
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
"Der er ikke en direkte sammenhæng mellem temperatur og bremselængder."
Det er citat fra FDM's rapport om vinterdæk - ikke noget, jeg selv har fundet på.
Du kan Google sætningen, hvis du vil
Og i rapporten ville du opdage, at netop ved 4-5 grader, som du skriver, så har sommerdækkene kortere bremselængde
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 333 Emner: 79 Svar: 869
Jeg er så en idiot, som skal til at sælge nogle vinterhjul.
Jeg ved godt, at jeg kan slå op hvilken type hjul min bil burde have, men hvordan sikrer jeg mig hvad et er på de givne hjul?
Hjulene fulgte med en bil jeg netop har solgt, og jeg har aldrig selv brugt dem.
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 333 Emner: 79 Svar: 869
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Eneste forskel er alu- på sommerhjul og stålfælge om vinteren.
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 3.841
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
- https://biloplysninger.dk
- https://www.wheel-size.com (fed tekst = original montering)
- http://www.wheelfitment.eu
Og checker som ofte ET op mod i bilens typegodkendelse på
- http://www.fstyr.dk
hvor det lovligt at montere ET på 10 lavere end højeste opgivet på typegodkendelsen.
Og ud fra dækstørrelsen på samme side, kan man så med
- http://www.daekberegner.dk
finde dæk med en omkreds inden for de lovlige 5% af originalmontering.
dec 2010
Følger: 32 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 23 Svar: 3.841
jul 2006
Følger: 23 Følgere: 15 Biler: 12 Emner: 45 Svar: 291
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 681
Ja, jeg har prøvet goodyear helårsdæk for nogle år siden. En smule bedre end sommerdæk i sne og lidt bedre end vinterdæk om sommeren, men det bliver aldrig rigtig godt.
Så hellere et sommerdæk eller vinterdæk hele året rundt medmindre det er de nye michelin.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Jeg har et sæt af de nye Michelin Cross Climate liggende, mener dog ikke de passer på nogen af vores biler, men skal da lige have tjekket det.
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
her er hvad fdm mener om dækket
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Mine er 205/55 x 16 DOT 0917.
jan 2005
Følger: 33 Følgere: 30 Biler: 6 Emner: 305 Svar: 5.644
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
mar 2003
Følger: 32 Følgere: 38 Biler: 4 Emner: 21 Svar: 7.209
PS. jeg havde rigtig stor glæde af vinterdækkene sidste år, da vi holdt jul på et snedækket Hafjell ved Lillehammer.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Jeg kører ikke en vinter uden gode vinterdæk, det kan simpelthen ikke lade sig gøre, ude på landet, gennem skov, stejlt op og ned, duer ikke.
nov 2016
Følger: 11 Emner: 4 Svar: 4
Jeg får en kammerat til at smide dem på, så er jeg da på den sikre side.
Jeg kan høre på de fleste, at det det er dumt at tage chancen. Og så har jeg dem da, hvis vinteren nu skulle dukke op i lille Dk.
Tak for svar.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jul 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Biler: 11 Emner: 72 Svar: 1.516
Godt at du har taget den rigtige beslutning, man kan jo sidestille det med ikke at have sele på, fordi man kun lige skal ned og handle, det er jo et spørgsmål om sikkerhed.
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
For år tilbage kørte jeg til Nordsjælland hver dag og kom således også til at køre hjem i islag, på sommerdæk og i en baghjulstrækker.
Da jeg var næsten hjemme og skulle igennem tre lyskryds der kommer lige efter hinanden, kørte jeg MEGET langsomt. Der kom en bagfra med fuld speed.
Jeg TROR han opdagede, at vejen var spejlglat. Pludselig blev afstanden mellem os MEGET stor, da han "valgte" at dreje af i utide.
Han slap med en forskrækkelse og problemet med at få dytten hevet ud fra den grund han "parkerede" den på.
Jeg kom helskindet hjem og satte fyren af ved stationen på vejen.
Konklusion: Man KAN godt køre på sommerdæk, hvis man kører efter forholdene og bruger hovedet.
feb 2015
Følger: 18 Følgere: 38 Emner: 14 Svar: 95
Vinterdæk sikrer dig gennem smat, sne, is og frysende vejbaner......
Du kan sammenligne det med et par fikse balsko og vinterstøvler - hvilken vil du bruge når det er frostgrader?
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
okt 2008
Følger: 46 Følgere: 42 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 44
mar 2017
Følger: 1 Svar: 2
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
men så længe at ting som er 1000 gange mere skadelige og dræber flere mennesker, såsom cigaretter, alkohol osv ikke er ulovlige, så kan jeg ikke se hvorfor at der skal lovgives omkring dæk.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
aug 2005
Følger: 10 Følgere: 13 Biler: 5 Svar: 81
Økonomien er den samme. Hvis du skifter mellem sommer og vinterdæk, så holder dine dæk sjovt nok dobbelt så længe.
Desuden vil du stadigt lovligt kunne køre i vores nabolande om vinteren. Tyskerne strammer også op nu, selvom der dog kommer en overgangsperiode, hvor helårsdæk stadigt er lovlige, hvis de har rigtig mærkning.
Lad for guds skyld være med at købe "tjing pang" vinterdæk. Det kan du køre med om sommeren hvis du vil. Om vinteren er det f...... vigtigt at have godt greb i vejen.
Og stop med det pis, at sommerdæk fint kan køre om vinteren. Der er en grund til at flere og flere lande stiller krav til det. Der er også en grund til at de fleste uheld sker om vinteren. De fleste dæk står rimeligt godt fast på en tør vej, men når vejen blir våd og kølig, så kommer forskellen. De bedste dæk på markedet, står så også ret godt fast på sne og is i forhold, men det er så en personlig vurderings sag, om man har behov for det.
nov 2010
Følger: 6 Følgere: 4 Svar: 3
dec 2003
Følger: 81 Følgere: 82 Biler: 5 Emner: 286 Svar: 935
Når temperaturen rammer de 8-9 skal de være klar.
Køb ikke noget billigt lort, for så kan du lige så godt køre på stålfælge uden dæk.
Husk lige på bremse længden på sommerdæk kontra vinterdæk når temperaturen er under 7 grader.
I grunden burde der være en lov i dk at man kunne få en bøde for ikke og køre med vinterdæk.
jul 2017
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 4 Svar: 622
https://www.reifendirekt.de/Winterreifenpflicht.html
så kan man se hvem der lige nu har vinterdæk pligt...
aug 2008
Følger: 4 Følgere: 17 Emner: 55 Svar: 681
Det er simpelthen noget vrøvl med bedre bremselængde på vinterdæk på tør asfalt.
I gamle dage blev sommerdæk hårde i kulden ja, men det er efterhånden mange år siden at det problem er løst.
Prøv selv at lave en fuldbremsning på sommerdæk en kold dag, du vil blive overrasket, især hvis du gentager forsøget på vinterdæk.
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
Da der ingen lov findes omkring sommer og vinterdæk i landet, så har forsikringerne ikke lov til at afvise en dækning af skader pga "forkerte" dæk til underlaget.. Hvis dækkene er nedslidte så kan de, men ellers kan de intet gøre.
Det samme gælder med vinterdæk om sommeren, som næsten er lige så farligt som sommerdæk om vinteren.. Men dem dækker de også
#79
Der findes en tysk og vidst også en FDM rapport, som afkræfter hvad du påstår, forskellen på tør asfalt var minimal/ikke eksisterende på tør vejr, på fugtig, snedækket vej var der forskel.
Edit: Fandt tabellen fra FDM
http://politiken.dk/migration_catalog/article5222678.ece/ORIGINALS/original_615/L%C3%98RDAGSLIV%20bremsel%C3%A6ngde%20vinterd%C3%A6k%20CN%2014573.eps
Dataerne siger at man faktisk bremser HURTIGERE ned med sommerdæk på en tørvejr, selv om temp på vejen er 5grader
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
LANG tid.. Pt er der radiospot med nok den største DK motorsportsmand i historien, som siger at 7 er et magisk tal..
feb 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 7
feb 2010
Følger: 5 Følgere: 2 Biler: 1 Svar: 3
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
Det var sgu da imponerende?! Er det så svært at Google nu til dags??
Åbn denne her og spol ned til side nr 7 og se om ikke du kan tyde grafen der ved +4 grader...
http://www.fdm.dk/filer/FDM_Rapport_-_Vinterd__k_p___personbiler_i_Danmark.pdf
Jøsses...
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Men man kan da altid have de 4 sommer hjul, en donkraft og en krydsnøgle samt momentnøgle med til at smide sommerdækkene på hvis det er 4 grader og tør vej på et stykke af ens vej...
mar 2003
Følger: 21 Følgere: 27 Biler: 8 Emner: 3 Svar: 11
Det er tankevækkende at man skal have vinterdæk monteret hvis man kører i alle nabolande om vinteren. Men ikke i DK.
Få det nu bare fikset, så alle der kører rundt ikke skal bekymre sig om det er sikkert eller ej. Kørsel om vinteren kræver vinterdæk. Jeg vilpersonligt ikke være særlig stolt over at forvolde andre skade, fordi jeg ikke kan stå fast på de forkerte dæk om vinteren.
I øvrigt er det allerede ved 7 grader PLUS det skiller. Og endnu værre bliver det med frosne veje, sne og sjap.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.573
Men hver sin død
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
Er du helt fra den? Ja, + 4 er under +7, Einstein... Og grafen viser TYDELIGT, at sommerdækkene bremser næsten 16% bedre end vinterdæk ved 4 grader??!
Så hvordan hænger det sammen med alt hvad du skriver? Læs hele tråden, inden du smider din ubrugelig "under 7 grader virker sommerdækkene ikke optimalt" bullshit.
Milde moses...
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
langt5 hen af vejen er det dæk producenterne der score kassen på at folk skifter dæk i tide og især utide
man kan sagtens stå fast med en par sommer sutter har kørt 100 på michelin energi dem på vinter dæk sneglede sig med 60 pga af 5 cm sne
hvis vi kigger på de sidste 10 år har der vel været under 100 dage hvor det var godt med vinter dæk
er aldrig gået så højt op i vinter dæk med mindre der var brede fælge på bilen så skal man skifte men eksempelvis en aygo med de smalle dæk på den står rigtig godt fast i sne
men gør som i vil jeg er skide ligeglad men sjovt at se denne snak hver gang vi er i oktober det er virkelig noget der kan få folk op i der røde felt
DET RAGER IKKE DIG HVAD DÆK JEG KØRE MED
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Det mest idiotiske sted mosede han udenom, lige før et s-sving. Hans bagende gik i slinger og lige efter svingene holdt han sørme inde på en mark i en kæmpe snedrive.
Han fægtede vildt med armene for at få hjælp? Eller også var han bare høflig og vinkede. Jeg vinkede tilbage og kørte l a n g s o m t forbi ..... på mine sommerdæk.
apr 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 18
Jeg kunne også spørge dig om du løber maraton i træsko????
Hvis det ikke var nødvendigt at skifte var der nok ikke så meget snak, tests m.m. omkring det i faglig litteratur og tv. Kører du knap så mange km om året kan du evt overveje at køre på vinterdæk hele året rund. De bliver slidt hurtigere om sommeren, fordi at de bliver bløde men grundet lille kørselsbehov bør det ikke gøre noget. Det virker dog ikke omvendt.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
jeg har kørt træning på ring Djursland i april måned i +3 grader, med frost på bilerne kl 8:30 om morgenen, på semislicks.. omgangstiderne var 0,5-1,0 sek langsommere end på den varmeste sommerdag..
man skal jo huske at selvom der er 5 grader så har dækkene en højere driftstemperatur.. jeg vil påstå at man skal langt under -5 grader før der er en markant forskel mellem sommer og vinterdæk på tør asfalt...
apr 2005
Følger: 3 Følgere: 2 Biler: 2 Emner: 5 Svar: 18
7 grader er hvad de fleste producenter omtaler, er efterhånden almen kendt "tommelfingerregel" som du kalder den, hvorfor skal menige folk være bedrevidende om det er mig en gåde.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
min pointe er bare at tommelfinger reglen med 7 grader er meget konservativ og forældet... og selvfølgelig er dækproducenter interesserede i at sælge så mange dæk som muligt... det er helt fint at man tror på den slags, men jeg har dannet mig mine egne erfaringer...
Og jeg har selvfølgelig vinterdæk på begge mine biler om vinteren, men kun fordi jeg er afhængig af at køre i dem dagligt.. hvis jeg kunne lade bilen stå de dage om vinteren hvor der var sne, men omkring frysepunktet og tørt, så ville jeg slet ikke være bekymret for at køre med sommerdæk, for de står ligeså fint fast, i er velkomne til at være uenige
aug 2014
Følger: 1 Svar: 2
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.195
Herligt at daffe forbi en række af sommerhjuls/allWeather bilister holdende i rabatten en blæsende kold vinteraften/dag Det luner ekstra at frydes over den rigtige beslutning i starten af november hvert år. MVH KP
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
det viser bare at hvis man ikke kører efter forholdene så kan det være ligegyldigt hvad man kører på
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
du kan ikke sammenligne en våd glatbane med våd asfalt, en glatbane er helt plan, der er ikke mulighed for at vandet kan dræne væk, og dækkene træder ikke ned i asfaltens ujævnheder på samme vis... jeg kender ingen vej i verden hvor belægningen er den samme som en glatbane, så lad os se et forsøg på våd ASFALT...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
jeg har på intet tidspunkt påstået at vinterdæk ikke er bedre i vinterføre, de er LAAANGT bedre.. jeg stiller bare spørgsmålstegn ved en gammel og dårlig tommelfinger regel på 7 grader...
Jeg har kørt på glatbane i varm temperatur med sommerdæk vs vinterdæk, og der kunne sommerdækkene ikke stå fast, mens vinterdækkene havde masser af vejgreb ! Men den test er jo ikke sigende, for på våd asfalt kan sommerdækkene jo godt stå fast om sommeren, i modsætning til vinterdæk som begynder at fedte rundt langt tidligere...
Du er meget velkommen til at argumentere med mig, men hvis du skal blive fornærmet over at jeg har en anden holdning end dig, så lad venligst være med at argumentere...
Men det er meget sjovt at den video du har lagt op der bremser sommerdækket BEDRE end vinterdækket på våd asfalt, mens på den først video på glatbanen der bruger sommerdækket DOBBELT så lang afstand på at stoppe på glatbanen, det viser jo bare at glatbanen ikke er gyldigt forsøg, da friktionen er så lav som at køre på is... og det er ikke det der er tale om her, men om et sommerdæk kan stå fast mellem 0 grader og +7 grader...
Se selv resultatet fra din video, sommerdækket bremser meget bedre, vinterdækket har højere greb i kurverne...
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Og i den sidste video der sammenligner de et godt dæk, med et dårligt dæk, og selvfølgelig bremser det gode dæk bedst, det kan ikke komme bag på nogen, hvad er det jeg skal konkludere ud fra den video ?
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
dec 2007
Følger: 6 Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 861
Det er jo, - alt andet lige det der sker, når føreren overvurderer situationen herunder egne evner (eller mangel på samme) og bilen skrider ud.
Jeg har set hvor tosset det kan gå, når folk tror de er verdensmestre bag et rat.
Heldigvis uden personskader, men nogle af dem har nok lidt ar på stoltheden, efter at have forladt vejen i utide?
Hold afstand, sænk farten og kør efter forholdene. Så kan det ikke gå helt skævt, uanset hvilke dæk I så kører med.
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
det er ikke ulovligt at køre på sommerdæk så at kalde folk som gør det for tåber viser mere om den der kommer med den udtalelse end dem som køre på de før omtalte dæk
mange har ikke så stort et kørsels behov og har måske ikke så meget mønt og med et lille km forbrug vil dækkene have meget mønster selv om de er for gamle man bør jo kun køre på dæk i 3 år før compouden altså gummi sammensætningen er fordampet/forældet og dit dæk er for hårdt det vil så sige at fru jørgensen skulle smide 8 dæk ud hvert 3 år som ikke en gang er halvt slidt ned
hun er sgu bedre tjent med at køre på gode sommer dæk hele året
conti står ganske glimrende fast hvis de ikke er brede altså maks 165 til dem som kører med større dæk som på min octavia med 195 skal der vinterdæk på
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
Skal også have vinterdæk på begge vores Octaviaer snart!
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
nov 2009
Følger: 70 Følgere: 596 Annoncer: 1 Emner: 564 Svar: 15.520
sep 2011
Følger: 4 Følgere: 38 Biler: 2 Emner: 34 Svar: 5.489
Vinterdæk, Er det nødvednigt