{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.527 visninger | Oprettet:

Luftmassemåler.. {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg har et spørgsmål angående min luftmassemåler. Bilen er Fabia 1.9 tdi rs fra 03. Bilen er chippet og egr er slået fra.

Hvad er forskellen mellem luftmasse (skal) og luftmasse (er)?

Luftmasse (skal): ligger normalt i værdien i tomgang men ved fuldlast kommer den slet ikke over 850, den sidder fast der.

Luftmasse (er): den ligger på omkring 450 i tomgang og når jeg giver fuldlast, så kommer den fint op på det der 1200. Men der står at den skal ligge mellem 310 - 350 i tomgang, mens min ligger på omkring 450. Der står på billede nummer 3 (ved for høj luftmængde betyder for lidt EGR mængde) men den er jo slået fra.

- Jeg har selvfølgelig varmet bilen godt op på motorvejen.. Er luftmassemåler defekt eller er det fordi det har noget med chip og egr at gøre? ??

Nogle siger man kan få kodet maf fra. Det giver vist lidt bedre flow. Passer det? Og giver det noget bedre mærkbar effekt?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Luftmassemåler..
  • #1   29. jan 2020

    profilbillede
  • #2   29. jan 2020

    profilbillede
  • #3   29. jan 2020 din bil er defekt.

    slut.


  • #4   29. jan 2020 hvordan er bilen chippet

    men en boks der er sat om
    eller er den blevet omprogrammeret?

    for med en boks, manipulere man div føler/sensor, så kan tallene sagtens se anderledes ud, end stadard


  • #5   29. jan 2020 Det bliver skreven lidt underlig på den måde der.
    Men SKAL er hvad din ecu siger det skal være.
    Og ER er hvad luftmængdemåler/Lmm rent faktisk måler. Og når du har blokeret egr ventilen. Og så er det normal den lægger på de 4×× i tomgang. da den lægger en del højere end normal. når den egr er kodet væk/blokeret. Og det er også normal at luftmængdemåler kommer op på 1000/1200 ved fuld gas. også selv om ecu siger 850 Så hvad jeg ser,ser alt ud som det skal.


  • #6   29. jan 2020 freeway,

    i_ipek, er bare en tand for meget, hysterisk.

    alle de indlæg han laver, kender han selv eller har fået svar på.


  • #7   29. jan 2020 #4 den er obd chippet hos rh motorsport. Ingen boks.

    #5 Så luftmassemåler virker som det skal? Bare mærkeligt at SKAL ligger fast på 850 når den får fuldlast..
    - Men bliver det bedre hvis man slå luftmassemåler fra som nogle siger? Eller hjælper det kun hvis bilen er vildt tunet


  • #8   29. jan 2020 Har kun set det har hjulpet ved biler er yder en hel del hk. som evt en bmw m3/m5 eller anden højt ydende motor. Men det er nu mest benzin biler jeg har set folk har fået lavet en tuning fil,hvor luftmængdemåler/Lmm Er bleven kodet fra. tvivler på det vil givet noget på en som din med under 200 hk. Men ja det ser normal ud ang det med din Lmm hvad ecu vil have af værdi. da jeg har set flere af dem have de samme tal hvor alt var helt i orden. selv med helt nye luftmængdemåler på.

  • #9   29. jan 2020 her er hvordan du kan teste den maf/lmm
    https://youtu.be/5JaPksGMAy0

    https://youtu.be/a6eaOd3ihiE


    https://youtu.be/oWJihSkQUuE


    men personlig så sætter jeg obd tester til. Så går jeg over på hvor jeg kan se data over luftmængdemåler/map/omdrejninger. så køre jeg ud til en lang landevej, så sætter jeg bilen i 3 gear og lader motoren trække fra ca 1000 omdrejninger til Max 4600 eller 4800 omdrejninger hvad nu din diesel motor er kørt ind til. vis den trækker jævnt op uden tøven og op til Max omdrejninger. Så plejer alt at være ok da tit kan en dårlig lmm give tøven i trækket,plus de tit ikke kan trække helt op til de omdrejninger som de skal. Har set flere kæmpe ved at komme over 4200/4400 omdrejninger. Og gør den det Så er den slidt/dårlig eller beskidt, plus lmm tal på obd tester hoppet lidt op og ned eller den ikke kommet op over 900.Jeg plejer at så bruge den skala hvor man kan se turbo tryk og lmm sammen plus omdrejninger. husk også at tjekke selve ledningen til din Lmm, da de har med at knække eller iret ca 10/20 cm fra stikket af. Og også iret I selve stikket til den, hvor det giver dårlige forbindelse og det kan give symptomer på en dårlig lmm. selv om det er en dårlig forbindels har selv udskiftet og loddet en hel del af de stik med ledninger på divs tdi maskiner.


  • #10   29. jan 2020 men kan for sjov lige tage lidt billeder af min 1.9 tdi 130 hk chippet til en del mere i morgen. Hvad den står på af divs mål/mængder på min vag tester.

  • #11   29. jan 2020 når en bil er chippet kan du ikke bruge tallene i vcds'en til noget. bilen er ikke original mere, og vil derfor suge mere ind, lade mere osv. osv.

  • #12   29. jan 2020 Det kommer igen an på hvordan den tuning fil er lavet.

  • #13   29. jan 2020 Fejler bilen noget eller er det bare fordi du lige stødte på det og undrede dig over forskellen?

    Jeg har en brugt org. bosch lmm fra en g4 150hk tdi som jeg ved virker korrekt som jeg brugte på min gti tdi hvis jeg havde mistænke om def. lmm.(nåede at købe 2 i min tid da de hurtigt blev dårlige)
    Hvor er du fra i Østjylland?


  • #14   29. jan 2020 #13:

    double B = BraBrand.


  • #15   30. jan 2020 Din bil 1,9 liter på 4 cyllindre = 1900ccm. Delt med 4. = 475ccm pr cyllinder.
    Luftmassen indsuget uden turbotryk(komplet fyldning) er 475mg pr stempelslag
    Når tester skriver skal 250mg/s er det fordi den regner med egr er åben, så halveres luftindtag ca..
    Når du giver gas og turboen arbejder, skal du gange cyllinder fyldning med total ladetryk.. Hvis du lader med 1.5 bar, er det 475mg/s X 1.5 = 690?????mg/s

    At den viser 1200 viser at du enten har et meeegaboost, godt 3 bar total. eller fejl på luftmassemåler, spændingsfald..
    Hvad siger Map føler??

    Hvis bilen er chippet og ellers ikke viser motorfejl, er det nok som det skal være


  • #16   30. jan 2020 #9 tak for de videoer. jeg kan prøve den med multimeter smiley og tjekke ledningerne i gennem.. min kommer fint op til 4600(maks) uden problem. Jeg har renset min selve sensoren med den her: https://www.kn-auto.dk/luftmassemaaler-rense-vaeske-cleaner-liqui-moly

    #10 har du taget noget? smiley

    #11 #12 ved ikke hvordan bilen er tunet.. men jeg ved bare den er chippet hos rh motorsport da jeg har papir på det af forrige ejer. Jeg har kørt bilen til landberg 2 måneder efter jeg har købt bilen og de har fejlsøgt lidt på bilen og alt var som det skulle være, også chip.

    #13 min kammerat har en brugt original bosch, som jeg skal prøve fra en 1.8t med samme oem nummer. jeg er fra århus . der er ikke noget galt som sådan med bilen, det er bare når jeg sætter fra 1. gear til 2. gear så kan den lige hakke lidt, altså det er som om den ikke får noget gas.. kun når man holder helt stille, køre skifter til 2. gear så hakker den lige hurtig.. men når jeg giver fuldlast og skifter til 2. gear så er der intet.. indsprøjtning af dyser osv ser fint ud..

    #15 jeg har tryk ur i bilen.. den kommer ikke over 1.7bar når man giver fuldlast og det er helt normalt med sådan en bil med almindelig chip tuning. ingen fejlkoder.. jeg har lige skiftet map føleren (bosch mærke) sammen med intercooler, så jeg tror ikke den fejler noget? smiley


  • #17   30. jan 2020 Ved du om den har fået skiftet ledningsnettet for nyligt?
    Jeg havde lidt af det samme Problem med min golf 4 tdi uden at den meldte fejl.
    Efter skift af ledningsnettet, som så ud som nyt, var problemet væk!
    Jeg har ikke golfen mere og du må gerne få den hvis det har interesse, jeg kommer tit til Århus banegård


Kommentér på:
Luftmassemåler..

Annonce