{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lyddæmpning
  • #2   16. mar 2020 Tror sgu det er for tyndt smiley

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #3   16. mar 2020 Til samlinger kan du også, skal du igang med en hel plade, så bliver du vanvittig inden du er færdig..
    Det er en "kendt" fusker metode på youtube, men om det kan måle sig med en korrekt måde vil jeg ikke kunne sige, dog kan jeg ikke se hvorfor det ikke skulle virke, da det jo er vibrationsdæmpende, men der er vidst ingen rigtig lyddæmpning i det


  • #4   16. mar 2020 Køb det rigtige, arbejdet med at montere er det samme og så vil det være skod at have brugt det forkerte materiale...

  • #5   16. mar 2020 Ja da sagtens... dog for at få samme effekt, skal du bruge minimum 6-8 lag Så det ender med at blive meget dyrere, og arbejdet bliver 1000% mere besværligt...

  • #6   17. mar 2020 Som Cody siger, det kan aldrig betale sig rent økonomisk...
    Så dyrt er bitumen plade i ok kvalitet heller ikke smiley


  • #7   17. mar 2020 Okay, tak for svar smiley

  • #8   18. mar 2020 Og husk også at bitumen (eller endnu bedre, butylgummi) kun er vibrationsdæmpende, dvs. det virker kun på plademateriale, der giver en trommelyd, når man slår det an med fx bagsiden af 2. led på en finger. Eller håndtaget på en skruetrækker (ikke hårdt).
    Jeg begik selv den fejl at plastre min reservehjulsbrønd til med butylgummi. Men fordi den jo primært består af dobbeltkrum plade, så havde det ingen effekt overhovedet.

    Lyddæmpning er en videnskab for sig selv, og der skal man typisk have fat i noget skummateriale, der kan absorbere lyd, og så placere det rundt om støjkilder. Gerne flere forskellige materialer, da overgangen fra et materiale til et andet medfører et 'tab', altså lyddæmpning. Forskellige materialer dæmper også forskellige frekvenser, så medmindre man er helt klar over hvilke frekvenser man vil ramme, er det bedre at skyde med spredehagl.
    En vigtig del af lyddæmpning er at ens lydisolering er lufttæt. Ellers kan lyden bare tage den lette vej = luften smiley


  • #9   18. mar 2020 #8

    ok... jeg er nødt til at sige du ikke aner en skid om hvad du taler om...

    Butyl er effektivt til at fjerne resonanser... Også fra din reservehjulsbrønd... Der i rigtig mange biler blot består af formet karosseriplade... Megen vejstøj forplanter sig i bilens pladedele som resonansstøj, så Butyl er altid en vigtig base man starter med Uanset overflade i bilen...

    Herefter kan der bruges en skum isolator... denne kan være af en PU skum eller Neopren... Men man skal altid sørge for det er en Vandafvisende plade... De der plader af madrasskum med lidt alufolie på som man ser sælges i biltema f.eks. er ren idioti at bruge da de suger vand som en svamp... (Fordi det reelt er en svamp)
    Samme med de der hundetæpper de kalder lyddæmpning... ren idioti at bruge det lort..

    Men ellers er produktmaterialet ikke det mest vigtige da de alle dæmper meget bredt... (nej de dæmper ikke kun specifikke frekvenser... dumt at tro den slags)

    Bag sine højttalere kan det være en fordel med en absorber plade... dette er i 9 ud af 10 tilfælde altid en form for æggebakkeskum... Og nej lad nu være med at smide en æggebakke i bilen... så dum må man ikke være...
    Dette medvirker til at eliminere stående bølger bag enhederne og giver dermed bedre og mere resonansfri lyd fra din højttaler...

    Men basis bør altid være Butyl dæmpning, da denne giver den mest markante effekt når du dæmper bilen... Dette gælder OVERALT... også i hjulbrønden...


  • #10   18. mar 2020 Er der ikke en billig måde at dæmpe dæk/vejstøj for det er kraftedme dyrt det man kan købe i thansen, biltema osv.

  • #11   18. mar 2020 #10 køb en bil der har det fra fabrikken (her er aygo trillingerne helt og aldeles udelukket)

  • #12   18. mar 2020 #11
    Har en peugeot 107 hahahaha det er jo nærmest det samme som en aygo


  • #13   19. mar 2020 #9
    kort svar... NEJ...

    Hvis du synes det i thansen og biltema er dyrt... (Det er billigt og smelter i varmen, så det kan ikke anbefales)
    Så drop alle intentioner om at dæmpe din bil... For netop dem du nævner er de billigste og dårligste produkter du kan finde på markedet... Det bliver ikke billigere... Men i længden bliver det meget dyrere, da det med ca 99% sandsynlighed skal laves om efter det er smeltet i din bil og ikke dæmper mere men bare sviner... (Yup, der er utallige eksempler på dette)


  • #14   19. mar 2020 #12 det ER én af trillingerne smiley

    Jeg har lige haft en 108 som lånebil. Magen til pisæske skal man godt nok lede længe efter. Jeg vil hellere skides i munden end eje en...

    Drop lydisolering, køb en bedre bil


  • #15   19. mar 2020 #9 Okay, Kaptain Cody Haddock, jeg har to ord til dig: Dunning og Kruger.

    Jeg har gjort mig virkelig umage for ikke at være ubehageligt sarkastisk i nedenstående.

    Når det så er sagt, vil jeg anbefale dig at læse lidt om emnet. Jeg har fundet et par artikler, der underbygger alt hvad jeg skrev oven for.


    Forskellige materialer dæmper forskellige frekvensspektra:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_(acoustics)

    Den her er også lidt interessant:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Soundproofing#Automotive_Soundproofing

    Og her kan jeg anbefale afsnittet om Modal Impact Test og det efterfølgende om resonansfrekvenser - og hvordan man kan ændre dem (med fx butyl):
    https://www.pioneer-engineering.com/resources/how-diagnose-and-prevent-resonance

    I artiklen om resonansfrekvenser synes jeg især du skal prøve at forstå hvordan butyl kan påvirke forskellige karosseridele. Teoretisk set kan man flytte en resonansfrekvens ned i det hørbare område, hvis man bruger butyl på overflader, der er stive i forvejen, sådan som de dobbeltkrumme flader i reservehjulesbrønden er.


  • #16   20. mar 2020 #15

    Du har helt ret jeg aner ikke hvad jeg taler om... Gad vide hvad jeg har fået de her for mon?

    her er et hint: Modsat dig har jeg ikke kun læst mig frem til det... smiley


    profilbillede
  • #17   20. mar 2020 Så fordi jeg ved lidt om emnet, har jeg ingen praktisk erfaring?
    Og fordi du har deltaget i konkurrencer, hvor ingen var bedre end dig, så er din metode perfekt?

    Ja undskyld for retorikken, men jeg håber du godt selv kan se, det er lidt tyndt.

    Jeg siger ikke at det hele bliver lort hvis man ikke kender teorien, men hvordan tror du Mercedes og de andre premiummærker griber det an?
    a) Klistrer hele bilen ind i vibrations- og lyddæmpning (aka gråspurve og kanoner)
    b) Regner på det og placerer vibrations- og lyddæmpning, hvor det har størst effekt

    Og nej, det er ikke tilgængeligt for flertallet at lave vibrationssimuleringer af karosserier for at optimere mængden og placeringen af vibrations- og lyddæmpende materialer. Men teorien kan give nogle tommelfingerregler, så man ikke spilder en masse tid og penge på at klistre ting fast på steder, hvor det ikke har nogen effekt.


  • #18   20. mar 2020 Yeah hvis du tror de faktisk placerer dæmpning optimalt i premium biler er du dummere end jeg troede... Desuden er det materiale de bruger nærmest grinagtigt dårligt...

    jeg har over 20 års erfaring med lyd i biler, både bilstereo, reducering af resonanser, reducering af støj, vindstøj, dækstøj osv... Jeg ved faktisk hvad der virker, og har bygget flere anlæg og dæmpet flere biler end jeg gider tælle til...

    muligt du kender teorien... men det er meget tydeligt du mangler erfaring... Og der er interessant nok en forskel på teori og praksis... (For vi kan faktisk måle effekten selv om din teori siger det modsatte)

    men du er velkommen til at tro på din teori... men vil du ikke være flink at lade være med at sprede din mangel på erfaring til andre... man risikerer de tror på dig og derfor ender med et dårligere resultat end de burde...


  • #19   24. mar 2020 Cody,
    Du er utroligt nedladende i din måde at skrive på, er du klar over det?
    Er det bare sådan du er, eller er det fordi du er løbet tør for argumenter og går efter manden i stedet for bolden?

    Hvor utroligt det end må lyde, så er jeg ikke ude på at nedgøre din erfaring eller dine resultater.
    Og hvis du har besluttet dig for at lukke af for ny viden, så er det selvfølgelig op til dig.

    Jeg holder dog fast i, at lidt basal teoretisk viden kan bruges til at gøre livet lettere, udgifterne lavere, arbejdstiden kortere, resultatet bedre og dermed mig selv gladere.

    Et godt eksempel er design af subwoofer-bokse. Det går jeg ud fra du har erfaring med, og jeg går også ud fra du har brugt Thiele/Small parametre til at beregne bokse med.
    Det er i høj grad anvendt teori.


  • #20   24. mar 2020 "Jeg holder dog fast i, at lidt basal teoretisk viden kan bruges til at gøre livet lettere, udgifterne lavere, arbejdstiden kortere, resultatet bedre og dermed mig selv gladere. "

    Det er også super... men din teoretiske viden har bare ikke noget med virkeligheden at gøre... For det er stadig rent bavl når du skriver: "Teoretisk set kan man flytte en resonansfrekvens ned i det hørbare område, hvis man bruger butyl på overflader, der er stive i forvejen, sådan som de dobbeltkrumme flader i reservehjulesbrønden er. "

    Ikke nok med det: "Men fordi den jo primært består af dobbeltkrum plade, så havde det ingen effekt overhovedet. " Det er lodret forkert at påstå det ingen effekt har overhovedet... faktisk har det en meget stor effekt... vi bruger det meget inden fopr SPL konkurrencer... Vi kan direkte MÅLE effekten på SPL resultaterne...

    Så fint med teori... men du mangler meget meget meget erfaring , hvilket er tydeligt at se på det du skriver...

    Nu bruger du selv T/S parametre... Så er du klar over at der er mange subwoofere hvor du ikke kan udregne subkasse ud fra T/S parametrene? tag de store modeller fra B2, DD audio, Ascendant Audio, FI osv... og du vil finde flere hvor teorien siger 5 liters kabinet til en 15" enhed... Her fungerer teorien simpelthen ikke... Her er ERFARING og VIDEN, langt bedre end at læse lidt artikler på nettet... du skulle prøve at kigge på andet end teorien... måske du skulle prøve rent faktisk at anvende tingene i praksis...


Kommentér på:
Lyddæmpning

Annonce