{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.563 visninger | Oprettet:

Thomas J
Thomas J
Tilmeldt:
6. mar 2008
Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147

Idiot skal købe bil ;) {{forumTopicSubject}}

Jeg har virkelig brug for nogle gode råd, eftersom jeg skal til at investere i en bil indenfor 1 måneds tid formentlig.
Mine idéer indtil videre går på følgende:
1. Brugt Opel Vectra 1,8 fra '99/00, ca. 150.000 km, 60.000kr.
2. Ny Mitsubishi Colt 1,5 2008, 170.000kr.

Årsagen til idiot i emnefeltet er, at jeg ikke har superteknisk snilde & derfor ikke ved hvor meget jeg kan brænde fingrene.
Jeg har indtil videre kun kontaktet Etu & de vil ha' 21K for en kasko & 11K for en ansvar med 3000,- i selvrisiko.
Jeg er 33 år gammel, har haft kørekort siden jeg var 18, men kun haft bil i ca. 6 mdr. da jeg var 19-20 år.
Ingen af forsikringspriserne lyder som noget for mig, derfor nogle (formentlig mangefulde) spørgsmål (bær over med mig):
Ka' jeg gøre mig håb om at en brugtvognsforhandler, kan skaffe mig forsikringen billigere?
Vil en brugt bil af ovennævnte type være rimelig "sikker" for mig at vælge, når jeg ikke har forstand på biler?
Årsagen til Mitsubishien er den lave kasko de første 3 år, bilen er ny (idiot-sikret, mere eller mindre) & rep. udgifterne vil formentlig være lave.
Eftersom jeg regner med at kunne betale ca.2000,- pr. måned, vil Opel'en være betalt af om ca.2-3 år.
Mitsubishien hænger jeg på i ca. 8 år, hvilket jeg synes er fælt længe, men jeg kan ikke afgøre med mig selv om jeg får mere for pengene med en ny bil, kontra rep. udgifter til en brugt. smiley Suk, jeg er ved at blive totalt idiot af at prøve at regne på det her & møg ærgerlig over, at jeg ikke kan finde en billig forsikring hos det selskab alle her synes at elske, blot fordi jeg ikke kan dokumentere skadefri kørsel.
Nogen bud på hvad jeg stiller op, for at sove roligt om natten igen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Idiot skal købe bil ;)
  • #1   11. aug 2008 Får man grastis forsikring hvis man køber Colt? Ja i tre år, hvad koster den så efter de tre år? Falder den meget fordi den er skrallet fra udstyr f.eks.? Vectra'en er en pæn bil og mange som godt vil have den så den falder ikke overdrevet hurtig... 170.000 kr. er os mange penge jo hvis man skal ud og låne, så kommer man jo af med meget mere end de 170.000 kr. og når man skal sælge den igen, står man måske stadig med gæld, går os an på hvor langt du skal køre jo, og der er jo os forskel på hvad du skal give i vægt- og grønafgift... Måske du skal regne lidt på det os smiley

  • #2   11. aug 2008 1) Ring til ALLE forsikringsselskaber og spørg efter prisen
    2) Hvis du ikke kender en mekker der kan kigge på din bil "efter arbejdstid" kan det godt blive dyrt med en gammel bil hvorimod en ny ikke (burde) skulle til rep i starten.
    3) Når mitsubishien er 3 år har du ancenitet og kan sælge den og købe en "gammel" billig bil og få den forsikret for under en årsløn

    Jeg købte ny bil da jeg heller ikke selv kan skru på biler


  • #3   11. aug 2008 køb mitsuen.den tror jeg ikke du får nogen problemer med. du skal også være heldig at finde en opel fra 2000 de er vel rustet op for længst... en god tommelfinger regel når man skal have bil: køb ikke opel eller en fransk bil....

  • #4   11. aug 2008 Ellers kan du også se på chevrolet. De er også billige at forsikre de første 3 år. Lacetti koster ca 11.000kr for 3 år

  • #5   11. aug 2008 eller min?

  • Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.607
    #6   11. aug 2008 ofte kommer de fleste dyrere reperationer(større rustreperationer) først efter 10 år+(hvis den har fået undervognsbehandling osv). få evt en sagkyndig til at hjælpe dig når du skal købe bil hvis du køber brugt.
    som jeg ser det vil opelen være betalt før den bliver meget over 10 år gammel,
    men hvorfor er valget lige opel vectra? nogen speciel årsag, der er andre biler hvor du får mere bil for pengene vil jeg mene


  • #7   11. aug 2008 koster den mitsubishi virklig 170.000kr ? det er jo en halv gammel model efterhånden

  • Steffen M
    Steffen M Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 1 Biler: 1 Svar: 3.607
    #8   11. aug 2008 men det giver sq ingen mening at en mand på over 30 skal give 21kilo i kasko på en bil der har en værdi af 60000.....sig til dem at du flytter dine indboforsikringer, brandforsikringer osv hvis ikke de giver dig et bedre tilbud. hvis de ikke vil det, kan du jo overveje at flytte det hele til et andet selskab, de giver ofte gerne nogen gode tilbud for at få kunder der lægger de sikrere penge på boligforsikring

  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #9   11. aug 2008 Det er ikke sådan at du bor sammen med en langhåret, der har lidt ancinnitet du kan suge på? Når man bor under "ægteskabelige forhold", så deler man ancinnitet. Altså har 2 f.eks 3 år, og hun har 5 år, så har du automatisk 5 år. Man behøver ikke være gift for at dele ancinnitet.

  • #10   11. aug 2008 Tjek andre småbiler, såsom Aygo, Daewoo (dem med Chevrolet klistermærker), Hyundai, Fiat osv - flere af dem, har rigtig gode tilbud på forsikringer. Jeg er også "nybegynder" i forsikringsverdenen, og jeg gir´ 5K for Aygo´en med fuld kasko.

  • Marcus L
    Marcus L Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 355
    #11   11. aug 2008 For det første må det kunne gøres billigere med den Opel i forsikring! Ring rundt og hør de forskellige selskaber. Dernæst ville jeg måske finde noget med garanti? Find evt. en brugt demo-bil, til billige penge, og lån de flere penge i banken. Fordelene er, at du får en nyere bil, som er lettere at komme af med til den tid, samt du, hvis du er heldig at finde en ny bil, får lidt garanti, så du ikke står med håret i postkassen, skulle det nu gå galt.
    - Det kan let blive dyrere end sjovt er med en 10 år gammel bil!

    /Marcus


  • #12   11. aug 2008 heg er i præsis samme situration her smiley

    vis man tager "japaneren" så skal man betale cirka 30-40 kg i udskud..... før man kan betale de 1600-1800 det koster pr månede.

    får man sin konto i minus pga af lån så skal man også tænke på de renter der kommer på ved fra banken...... hvilket kan gå hen og blive omkring 8-10 kg for et år...... bare i renter, plus der også er rente på "japaneren" selv

    vis man er under 27 skal man have en sladre boks i (koster cirka 6500)
    hvilket jo rent faktisk næsten koster 1 års forsikring i et "rigtig" forsikrings selvskab

    køber man brugt så skal man ikke betale så meget, ingen renter

    tilgengæld, rust skader, osv plus en dyrre forsikring....

    jeg ved heller ikke hvad der er bedst smiley



  • #13   11. aug 2008 køb en brugt bil til at starte med... vis du ikke har haft bil før vil du sikkert som alle andre raske drenge prøve lidt forskelligt efter en tid.. og dette gøres billigere med en billigere brugt bil som ikke mister så meget i værdi...
    Ring rundt til mange forskellige forsikringsselskaber eller tjek www.forsikringsluppen.dk for bedre hjælp...
    Codan gir en rabat for folk over 25 år og så er du elite bilist om 3 år... så kan du evt skifte bil til den tid jo...

    God fornøjelse...


  • #14   11. aug 2008 Kasper S: køre du med sladre boks ?????

  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #15   12. aug 2008 Imponerende så hjælpsomme I er her, jeg er nærmest lamslået smiley
    Mange tak for den gode respons på mit indlæg.
    Der er så mange gode råd, at jeg har svært ved at kommentere dem alle ordentligt, så jeg prøver derfor at skyde lidt med spredehagl smiley
    Årsagen til at jeg kigger på Opel Vectra er vel det sædvanlige argument, med tysk kvalitet, størrelsen, motorkraften og den slags.
    Årsagen til at jeg kigger på en Mitsubishi Colt er, at jeg ikke synes den er lige så lille og grim som mange andre nye biler jeg vil kunne ha' råd til.
    Hvis jeg køber en brugt, kan jeg få en i "mandestørrelse", en ny i bedstemor-and-størrelse, vil til gengæld byde på mere sikkerhed, bedre benzin økonomi, billigere vægtafgift og forsikring (de første 3 år).
    Min kæreste har godt nok nogle års ancinitet, men vi bor ikke sammen, så den kan jeg nok ikke nyde godt af.
    Jeg er selvfølgelig klar over, at jeg skal ringe rundt for at være helt sikker på priserne fra de enkelte forsikringsselskaber, men jeg prøver stadigvæk at gøre op med mig selv, hvad der bedst kan betale sig i længden. Jeg synes jo mange brugte biler er pæne, nok også fordi jeg sjældent kigger i motorrummet (kostede mig omkring 30.000,- i smerte ved hurtig salg af en Ford Escort XR3i tilbage i '95, efter ejerskab i godt 6 mdr., skodbil, skod gear, men flot var den da..).
    Jeg vidste jeg havde set den beregner et eller andet sted Jack B, tak for linket smiley
    Selvfølgelig vil jeg lade FDM teste bilen inden køb, i tilfælde af en brugt, men de testede også min Ford i sin tid & ca.5 måneder senere dukkede første dyre problem alligevel op i forbindelse med noget abs-kontakt og hvad ved jeg smiley
    Så er der jo overvejelsen, om det rent faktisk kan betale sig at købe en ny bil og sælge den efter nogle år, når forsikringen stiger f.eks., men hvor nem er en Mitsubishi så at afsætte uden af brugtvognsforhandleren står og skraldgriner, mens han skriver alt for få 0'er på slutsedlen...
    Min nuværende situation, 33 år gammel, 190 høj, 95kg (på en go' dag) & knallert... Der er bare så meget galt med det billede, at jeg er nødt til at finde en løsning på dette. Jeg kan låne pengene privat til en brugt og banken vil sikkert gerne låne mig til en ny. Hmm, jeg kører vist lidt i ring her, beklager, prøver bare at få det hele med.
    Mit kørselsbehov er ca. 30km. pr. dag & det er jo ikke det vilde, men drømmen om at kunne holde ud at køre til Tyskland og handle ind (fra København), uden at bilen gør mig døv undervejs, fordi den kun er bygget til bykørsel, den vil jeg jo også gerne opleve.
    Tror jeg vil sætte mig ned og lave et excel ark og prøve at sammenligne alternativerne, så realistisk man nu kan gøre det.
    Igen, mange tak for alle de gode råd allesammen smiley Læser dem nok lige et par gange, for at få det hele med.


  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #16   12. aug 2008 Angående Mitsubishien og motorvej, så har jeg ladet mig fortælle at den støjer en del ved motorvej - bare så du lige er advaret.. Vedkommende jeg kender, fik nemlig ikke prøvet bilen på motorvej inden han købte den, og det ærger ham lidt idag hvor han kører en del på motorvej.

  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #17   12. aug 2008 Ja, det er jo netop min frygt, at finde ud af sådan noget bagefter. Dog ville jeg teste den først, bla. på motorvej, men det er jo kun for en kort periode.
    Lige nu sidder jeg og kigger på Maza 2 istedet, men den er lidt fæl fra siden smiley
    Så er spørgsmålet også om jeg skal satse på at beholde bilen i hele dens levetid og måske kunne klare mig med mindre end den størst udstyrede udgave eller om jeg skal regne med videresalg og derfor købe en med en del ekstra udstyr. Det er kun på overvejelses niveau stadigvæk dog.
    Kiggede også lige på Nissan'er, men det går slet ikke, Micra er alt for lille og det er den eneste jeg ville kunne have råd til.
    Franske biler har jeg ikke hørt godt om, så dem undersøger jeg ikke nærmere. Men... Det her begynder at udvikle sig til et mindre mareridt, når jeg ikke kan bestemme mig smiley


  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #18   12. aug 2008 Hvad med en 10 år gammel Carina E?
    Den er billig i anskaffelse, meget pålidelig, god plads, fåes med meget udstyr, nem at gensælge på trods af alderen, billig at forsikre og billig i vedligehold og reservedele...

    Har selv haft en, det er en rigtig god bil. Syntes ihvertfald du skulle overveje den kraftigt istedet for en Vectra B.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #19   12. aug 2008 Lige præcis dén, altså Toyota Carina E'en har jeg faktisk også haft med inde i mine overvejelser, fordi alle siger Toyota altid kører uanset hvad. Men dem jeg har fundet har kørt langt og efter hvad jeg kan læse, er der en del rust i specielt fordørene. Samtidig er den sådan lidt morfar-agtig, men jeg har ikke helt udelukket den endnu. Hvor meget kan sådan en bil egentlig klare i længden, før den går i smadder? Kilometer og andre dele? Og skal man ikke min. op i en 1.8 før den kan slæbe al den vægt?

  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #20   12. aug 2008 Min var en 1,6. Den har 116 hk, så den kan sagtens følge trafikken. 1,8 er en økonomi motor med 106 hk, men et lidt større moment end 1,6´eren. 2,0 har 133hk og går rigtig godt.

    Angående rusten i dørene, så er det korrekt at de kan være lidt anløbne. Men det er jo bare at tjekke den efter, inden du afleverer pengene. Problemet er en fejl fra fabrikken og rusten kommer i bunden af døren, der hvor dørplade og inderside af dør er samlet.

    Er de passet så ruster de ikke. Min var fra 1994 og var frisk som en ny bil.

    Angående km-tal... Det bedste vil jo være at få en med få km på bagen, men egentligt har det ingen betydning. Har bilen fået et service indimellem samt er blevet passet godt, så kan den køre rigtigt langt.
    Jeg har set eksemplarer der har kørt 300.000km og stadig kørte som nye.

    En kollega solgte sin E´er fra 1992, den havde kørt 312000km og stadig med den originale udstødning - det siger lidt om kvaliteten.
    Min havde kørt 220.000km og havde ligeledes stadig original udstødning monteret, og den var tæt!

    Alt ialt, er det nok den mest fornuftige brugtbil du kan opstøve - ihvertfald 100gange mere fornuftigere end Vectraen der bare rådner væk allevegne...


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #21   12. aug 2008 Martin K, hvad er rimeligt at betale for en Toyota Carina E? Altså, kilometre kontra pris? De fleste jeg kigger på (jeg ofrer max. 60k. på sådan en sag), har et meget højt kilometertal & jeg aner ikke hvor mange kilometre der er i sådan en motor.

  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #22   12. aug 2008 Alt efter stand, motor, km tal, ekstra udstyr så koster en 1,6 25-40000kr. Se den her, den er temmelig fair til prisen:
    http://www.toyotaextreme.dk/kobvi.asp?id=264963&ForumID=2

    Du skal ikke være bange for et km tal omkring de 250.000km. Bilen skal naturligvis være vedligeholdt ellers kan selv en Rolls Royce jo ødelægges.

    Skulle uheldet være ude, og motoren brækker sig, så koster de ikke mange penge. Men der er laaaaangt mellem totale haverier, så du skal ikke være nervøs for holdbarheden.


  • Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

    Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.559
    #23   12. aug 2008 Forresten tror jeg ikke der er mange der ved hvor mange km der er i sådan en... De kører og kører bare derud af.

    Som nævnt tidligere, så solgte min kollega sin da den havde kørt 312000km. Det er 3 år siden, og han "hilser" stadig på den smiley


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #24   13. aug 2008 Jeg må indrømme at jeg bliver mere og mere fristet, prøver via en anden tråd at finde ud af om jeg leder efter en 1,6 eller 1,8. Så skal jeg bare også ha' prøvet en snart og se om jeg bryder mig om bilen i virkeligheden også. Min fars mekaniker sværger også til Toyota, så måske ville det ikke være så dumt, slet ikke når mekanikeren er "venligt indstillet" smiley

  • #25   13. aug 2008 Uden at have læst alle indlæggene igennem, vil jeg råde dig til at købe en brugt bil frem for en ny!

    Der er ingen som helt med sikkerhed kan sige hvad udviklingen siger de næste 2-5 år, og muligvis kan du sælge "Colt'en" om nogle år, men det vil uden tvivl blive med et koloenormt tab!

    Der har aldrig været så mange biler til salg som der er i dag - vel at mærke brugt!! - Hvis man ikke kan "nøjes" med én der måske er et par år gammel eller lettere brugt, skal man gå ud at købe en ny. Men vær obs på at det uden tvivl koster mere end den brugte bil til 60.000 kr. smiley

    Personligt købte jeg helt ny bil for 1½ år siden og selvom det har været gode tider, har jeg tabt ca. 1500 kr. i mdr. på bilen (til ca. 200.000 kr.). Tænk over det. 1500 kr. som jeg intet får ud af, andet end at køre til og fra arbejde i en dejlig bil (de 20 min. hver vej det tager) samt lidt hyggeture af og til. Det er delme nogle dyre ture !! smiley Og så kommer alle de andre udgifter først smiley

    Jeg ville ikke selv være i tvivl i dag igen, hvis jeg skulle ud og købe anden bil i dag.. Den skulle være lettere brugt og have tabt de første 30-50.000 kr. som biler gør i dag når du kører ud over kantstenen med en ny bil.

    Mit råd må være at købe den brugte Opel Vectra til 60.000 kr. og få dig en bil, som bortset fra at være billigere - med al sandsynlighed også er mere sikker på vejen end den lille Colt.

    Forsikringsmæssigt er der desværre ikke andet for end at ringe og høre alle dem ad du nu kan finde. Der er et hav, så det er bare at starte fra en ende af :

    Alka
    GF-forsikring - Hvis du er fra Sønderjylland af
    ETU forsikring
    IF
    Sønderjyske Forsikring - Også kun hvis du er fra Sønderjylland af
    Alm. Brand
    Codan
    Tryg
    Trekroner
    Fair
    FDM forsikring

    Samt et par her i linket : http://www.bilbasen.dk/forsikrings-oversigt/bilforsikring.htm?gclid=CJW796ntipUCFREWQgod2iiXqQ

    Held og lykke smiley


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2008

    Følger: 1 Emner: 39 Svar: 147
    #26   13. aug 2008 Tak for frisk synsvinkel smiley Og for listen over forsikringsselskaber, jeg er fra København, så jeg streger lige de jyske , men det efterlader stadigvæk en del forskellige.

  • #27   13. aug 2008 GF tager ikke kun sønderjyder.

  • #28   3. okt 2008 Ring til fair;)

Kommentér på:
Idiot skal købe bil ;)

Annonce