{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.493 visninger | Oprettet:

hgdtjbc
hgdtjbc
Tilmeldt:
29. apr 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Hvem har skylden?? {{forumTopicSubject}}

Sidste år skulle jeg hente min mutter som bor på en stille og rolig hovedgade hvor man kun må køre 50 kmt. Som jeg har gjort en million gange før, blinkede jeg i god tid og standsede foran hendes indkørsel og starter så med at bakke ind i indkørslen, baglygterne var lige kommet over kantstenen da jeg hører skridende dæk og SMASK siger det så. En yngre kvinde havde plantet sin nylånte onkels mercedes i siden på min bil. Min mutter som jo stod og ventede på mig så at kvinden bremsede hele vejen forbi huset inden hun ramte mig. Det havde regnet den dag men det var ikke isglat, ergo har kvinden kørt alt for stærkt! Godt rød i hovedet stiger kvinden ud af bilen og siger at det var hendes skyld og hun nok skulle skrive en seddel på det! Min mutter indvitere hende indenfor hvor kvinden skrev følgende på et stykke papir "På grund af et kort øjebliks uopmærksomhed havde hun overset at jeg havde startet på at bakke ind i indkørslen og derfor havde hun ramt mig".! Det skrev hun under på.

Hvem har skylden??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvem har skylden??
  • #1   29. apr 2009 Det har hun, men det er jo efter kun at have hørt din side af historien smiley

  • #2   29. apr 2009 Det er da hende der har skylden...

  • #3   29. apr 2009 ja efter det som du har skrevet her, så er det 100% hendes skyld.. lyder også til hun har kørt lidt for hurtigt.. så ja, og hun har jo skrevet under på det o.s.v

    er der problemer med det da?


  • #4   29. apr 2009 i princippet er det dig der har skylden, du kan straffes efter færdselsloven.
    Vending, bakning og vognbaneskift m.v.

    § 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.

    Men på den anden side kan hun også straffes efter færdselsloven:

    § 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed. Den kørende skal herved tage vej-, vejr- og sigtforholdene, køretøjets tilstand og belæsning samt færdselsforholdene i øvrigt i betragtning. Hastigheden må aldrig blive større, end at føreren bevarer fuldt herredømme over køretøjet. Der skal kunne standses på den strækning af kørebanen foran køretøjet, som føreren har udsyn over, og foran enhver hindring, der kan påregnes. Ved nedblænding fra fjernlys (langt lys) til nærlys (kort lys) skal hastigheden før nedblændingen tilpasses de nye sigtforhold.

    Stk. 2. Kørende skal holde en efter forholdene passende lav hastighed:

    1) i tættere bebygget område,


  • #5   29. apr 2009 normalt siger man at ligemeget hvad, har man den i bakgear, så for den person skylden, men i dit tilfælde gælder det nok ikke smiley og nu har hun jo skrevet under på det, så mon ikke det går i sig selv?

  • #6   29. apr 2009 hendes

  • #7   29. apr 2009 hendes skyld... havde du måtte holde på kørebanen for at holde tilbage for en lille unge og hun havde lavet samme nummer havde det jo også været hendes skyld ville 100% mene det hendes skyld da du havde sikkert dig inden du bakkede.

  • #8   29. apr 2009 Din.

  • #9   29. apr 2009 havde han sikret sig inden han bakkede var det jo ikke sket ?

    som thomas siger må man ikke være til gene for andre billister når man bakker


  • #10   29. apr 2009 jeg er blevet bonget på nøjagtig samme tilfælde.. JEG fik skylden... hvis du er igang med at bakke.. er det DIG der igang med en manøvre.. og har derfor ansvaret for at du kan fuldføre din manøvre før man sætter igang...

    men når hun os skriver under... du kan godt risikere der bliver slået halv skade.... da hun måske har været uopmærksom.. men du var igang med en manøvre......

    hvis du vil UD af den.. så skal du sige.. at du holdt stille i sammenstødet.. dvs at du IKKE bakkede.. men var stoppet fordi du så hende i spejlet..

    så er du ikke igang med en manøvre mere...



  • #11   29. apr 2009 Det kommer meget an på situationen, men som udgangspunkt, er det altså dig der har skylden, det står sort på hvidt i færdselsloven. Desværre for dig.
    og selv om hun på selve tidspunktet har skrvet under på at det er hendes skyld, kan det ikke tages for gode vare at den holder i retten, det afgør politiet, og jeg er ret sikker på at de konkludere at det er din skyld i sidste ende.


  • #12   29. apr 2009 Du har skylden du bakker og skal sørge for der er frit bagfrá

  • #13   29. apr 2009 at hun har kørt for hurtigt eller er uopmærksom og lign.. betyder ingenting hvis der ikke er vidner der skriver under på det..

    så sort på hvidt... hun køre den rigtig vej... du bakker ind i hende.....

    så ved mindre du siger at du holdt stille i gerningsøjeblikket... så er det din skyld...


  • #14   29. apr 2009 Selvom han siger han holdt stille da det skete, holdt han stadigvæk sidelæns på vejen og dermed til gene for trafikken...

  • #15   29. apr 2009 hmm.. ja men større chance for at det er ok... og han må godt standse på en vej hvor man kun må køre 50??..

    så er det hende der skal både ha holdt afstand og holdt øje med trafik..


  • hgdtjbc
    hgdtjbc Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #16   29. apr 2009 Hej Allesammen! Og tak for jeres svar!!

    Jeg har fået HELE skylden af fair forsikring og er ikke længere elitebilist som jeg ellers har været i mange år! Så nu har jeg skiftet forsikringsselskab og Fair forsikring har mistet en kunde! Normalt orientere jeg mig altid bagud og kan jeg ikke nå at bakke ind i indkørslen så kører jeg altid en runde rundt i kvarteret for at prøve igen! I dette tilfælde med mercedesen tjekkede jeg også i bakspejlet da jeg startede med at bakke var den 300-400 meter væk og jeg vurderede afstanden til at jeg sagtens kunne nå at bakke ind i indkørslen, hvis hun altså ikke kørte ALT for stærkt.. Jeg fik som sagt skylden og skulle alligevel ha ringet til policen så de kunne ha taget mål af hendes bremsespor. Men den unge kvinde havde kun haft kørekort i under et år og var rædselsslagen over at jeg skulle ringe til politiet for så havde hun jo nok mistet kortet, derfor undlod jeg at ringe dum som jeg var:-)


  • #17   29. apr 2009 Surt..!


  • #18   29. apr 2009 Det er vel forholdsvist relevant om din bil kommer over i den anden kørebane (hvis dette er mærket op), hvis den gør så er du enerådig skyldig i uheldet.

  • #19   29. apr 2009 tror ikke det havde gjort nogen forskel om du havde ringet til politiet.

  • #20   29. apr 2009 Din skyld, og politiet måler ikke bremsespor i den slags små ulykker, ikke engang sikkert de har tid at køre ud til den slags når der ikke er personskade, spiritus eller udlændinge involveret..

    Et eksempel.. en bilist fortager en u-vending og bliver ramt af en der kører 90 km/t i en 50 km/t zone... Det er også her bilisten der foretager en u-vending der får skylden.. en jeg kender prøvede det, og det var ham der kørte for stærkt, hvilken han indrømmede til politiet.. Han slap uden straf da det ikke kunne bevises hvilken hastighed han kørte med, og det var modparten der ikke har orienteret sig ordenligt...

    Så vær du glad for at politiet ikke kom, så havde du måske fået en betinget frakendelse af korte (normal procedure når der vigepligtsforseelser)

    smiley


  • hgdtjbc
    hgdtjbc Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #21   29. apr 2009 Begge døre og et stykke af forskærmen blev trykket ind, hun ramte mig næsten lige midt i bilen (fra siden) på nær 30-40 cm på forskærmen. Jeg var ikke over i modsatte vejbane og den er mærket op med striber.

  • #22   29. apr 2009 Da du var i din egen kørebane vil _jeg_ vurdere at det _ikke_ er dig der har skylden for hun skal være opmærksom på sin kørsel og særlig opmærksom ved overhaling o.l. hvor hun skal over i modsatte kørebane smiley

  • #23   29. apr 2009 Det er da meget nemmere at læse dig frem i færdselsloven istedet for at folk herinde sidder og gætter sig frem efter deres egen overbevisning..

    Du kan evt. også be nogle der er ansat ved politiet eller forsikringen om at sende dig en privat besked smiley


  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #24   29. apr 2009 Det er helt klart din skyld (med mindre du kan bevise hun har kørt for stærkt). Ved ik hvorfor du skifter selskab, det er ikke dem der har lavet en fejl men dig?

  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #25   29. apr 2009 Politiet kan IKKE hjælpe dig med erstatningssagen - politiet tager KUN stilling til straffesagen. Det er underordnet at hun har væres over i din vejbane.

  • hgdtjbc
    hgdtjbc Tilmeldt:
    apr 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #26   29. apr 2009 Har man en indkørsel er man nødt til at bakke ud fra den eller ind i den. Så det er jo faktisk en stor risiko rigtig mange mennesker løber hver dag. Og det kunne jeg faktisk godt tænke mig at få sat lidt focus på og derfor skriver jeg herind. Og så for fremtiden tror jeg bare at jeg holder på fortorvet:-) Tak for alle svar!

    Hygge


  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #27   29. apr 2009 Når du bakker ind i din indkørsel har du ubetinget vigepligt og når du kører/bakker ud af den har du ubetinget vigepligt.

    Hvis du vil undgå at have vigepligt når du skal ind i den, så undgå at bakke ;O)


Kommentér på:
Hvem har skylden??

Annonce