{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.818 visninger | Oprettet:

reklamationsret {{forumTopicSubject}}

hej.
jeg købte bil fra forhandler tilbage i oktober 09. Min sædevarme er nu stået af og jeg tog ud til forhandler for som vi ved er der jo reklamationsret på. men det lille svin til værkfører sagde at den kunne kun laves mod betaling af 4500,- hvor vi så kunne aftale en bedre pris. han mente at når den virkede da jeg købte den men og først er gået i stykker nu hører den ikke under reklamationrestten. Og mit spørgsmål er. Skal jeg klage til forbrugerklagenævnet eller tage ud og give ham en røvfuld selv ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  reklamationsret
  • #1   17. feb 2010 De skal dække den, da de første 6 måneder af reklamationsretten, gælder "formodningsreglen", hvor man formoder fejlen har været tilstede på købstidspunktet, og det betyder det er sælger der har bevisbyrden, såfremt han ønsker at fravige fra reklamationsretten.

    Men er sædevarmen gået i stykker pga. du har sat et knæ i sædepuden, har du selv ødelagt det, og det kan forhandleren ikke drages til ansvar for. Men igen, det er ham der skal bevise du selv har ødelagt det.


  • #2   17. feb 2010 okay.. nej har ikke selv ødelagt den. sælger mente at det sikkert var en varmeting i sædet der var smeltet. og han ville så udskifte hele rygstøtten og stoffet. nu er det en peugeot 207 jeg har købt, og vi ved alle at peugeot har det med at nedsmelte varmen i sædet. men derfor skal han da stadig lave det uden omkostninger af nogen art !?!

  • #3   17. feb 2010 Ja, med mindre han kan bevise du selv har været årsag til defekten.

  • #4   17. feb 2010 Ja, som rene siger, men hvis du vil køre den langt ud, skal du også bevise det ikke er dig, er det er jo næsten umuligt...

  • #5   17. feb 2010 Simon J og Jesper FP, i har vist ikke helt forstået hvad jeg skrev. Reklamationsretten indeholder en "formodnignsregel", som giver sælger bevisbyrden de første 6 måneder. Faktisk stiller formidningsregelen forbrugeren med garantilignende vilkår de første 6 måneder. Så i dette tilfælde hvorn det kun er 5 måneder siden bilen blev købt, skal forhandleren dække omkostningerne, medmindre de kan bevise forbrugeren selv har været årsag til defekten.

  • #6   17. feb 2010 klag til forbrugerrådet hvis det er for de skal dække lortet færdig arbejdet

  • #7   17. feb 2010 Jesper FP: Hvis det er dit job til dagligt, så skal du i den grad sætte dig ind i købelovens bestemmelser om forbrugerkøb.

    Her er sagen klokkeklar. Fejlen opstår indenfor de første 6 måneder af reklamationsretten, der har forhandleren bevisbyrden, og formodningsreglen vil træde til. Altså skal den laves på forhandlerens regning.

    Undskyldningen med at fejlen ikke var til stede ved handlen kan ikke bruges. Reklamationsretten dækker også over fejl der opstår, ikke kun dem der var til stede.


  • #8   17. feb 2010 Du skal ikke høre på JESPER FP for arbejder han med det til dagligt er han dårligt til sit job... men han kan jo arbejde ved en bilforhandler.....Jeg købte en suzuki baleon for 40000 den stod til 60000 men vi aftalte 40000 men så skulle jeg købe den som beset og uden nogen form for garanti... 2 måneder efter brændte motoren sammen.. så jeg ringe till forbruger rådet som sagde uanset hva i aftaler eller hva bilforhandleren skriver har du altid 6 måneders garanti eller hva man kalder det:D så jeg gik ned og forklarede det hele til bilforhandleren som dog godt vidste de regler, så det betød ny motor til mig og en sur bilforhandler:D:D

  • #9   18. feb 2010 Du skriver at "sædevarmen er NU stået af"... Dvs at den har virket! Eller har du aldrig brugt den før nu og så virker den pludselig ikke? Så går den ikke under reklamationsret, da den har virket da du købte bilen... der er INGEN garanti, medmindre sælgeren tydeligt angiver det

  • #10   18. feb 2010 helt anden ting: Peugeots sædevarme er det værste lort... Den virker ikke på 99% af bilerne

  • #11   18. feb 2010 Hvis du nævnte for sælgeren at varmen har virket bare en enkel gang siden du købte bilen, så er det jo en klar bevis på at fejlen var ikke tilstede ved købstidspunktet

  • #12   18. feb 2010 350 stop nu det der..... den skal sku dækkes....... det samme som min kommentar ovenfor

  • #14   18. feb 2010 Hvis garantien ikke gælder når en ting går i stykker inden for seks måneder, hvad så med garanti på nye biler?

    Det vil sige at hvis du køber en ny bil og radioen holder op med at virke, så skal man selv betale? For den virkede jo da du købte bilen?

    Det er noget fis. Hvis forhandleren kan bevise at du selv har ødelagt det, så skal du selv betale. Ellers må han punge ud. Også i dette tilfælde, ligemeget om sædevarmen virkede eller ej på købstidspunktet, for det kan teoretisk set være en defekt som har været der fra starten af, fx en ledning der var delvist knækket, som nu er knækket helt.


  • #15   18. feb 2010 350: Så hvis motoren står af dagen after man har købt den, så mener du forhandleren også bare kan sige nej til at lave den "fordi den virkede da du købte den i går".....
    Dig vil jeg meget gerne sælge ting til.

    Per: I dette tilfælde kendte forhandleren så godt købeloven, og uanset hvad man aftaler, så gælder købeloven altid. Forhandleren skulle ikke have lavet den aftale hvis han ikke ville punge ud.
    Ville have gjort præcis det samme i Jesper S' situation.


Kommentér på:
reklamationsret

Annonce