{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.108 visninger | Oprettet:

forsikring og om reg hvem dækker skaden ? {{forumTopicSubject}}

hey bg jeg købte en bil her for 3 dage siden hvor jeg skriver en købs kontrakt på at den skal om registres inden for 3 uger ,

men igår solgte jeg den til min kammerat for den var ikk min stil og skrev en ny købs kontrakt med ham og at han skulle om registre den inden for 2 uger ,

SÅ SKETE DET UVENTEDE: der kommer en ung mand 2 km inden han er hjemme og smadre med 70 km/t ind i siden på ham bilen er total skadet og der skete ikk noget med dem .

men lød lidt på politiet som at det vi havde gjort med at købe og sælge på den måde ikk var helt iorden , men det er vel ham den anden forsikring der skal dække min kammerats bil uanset hvad når det er ham der laver fejlen ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forsikring og om reg hvem dækker skaden ?
  • #1   11. okt 2011 du har jo faktisk solgt en bil til din ven som ikke har været din ejen endnu! det mener jeg ikke man må, den sku sikkert ha været over i dit navn inde du solgte den til ham

  • #2   11. okt 2011 Som Thomas siger, så mener jeg heller ikke du må sælge bilen før den står i dit navn.

  • #3   11. okt 2011 Altså hvis der er slutsedler på handlen, så kører bilen jo i ejerskifte forsikring i 3 uger mener jeg det er.. i den tid er der ren ansvar på bilen, medmindre det er en modpart der skader og har skylden. Men så skal pengene så vidt jeg ved køres igennem den som står på reg. attesten.

  • #4   11. okt 2011 jeg fik fortalt af politet engang jeg havede handlet en bil - hvis jeg solgte en bil videre jeg ikke selv var ejer af - kunne det sigtets som hæleri..

  • #5   11. okt 2011 men når jeg har et fdm papir hvor der står den skal om registres inden for 3 uger så det vel lige meget om den ikk står i mit eller min kammerats navn

  • #6   11. okt 2011 Steffan, du må IKKE sælge en bil uden at have den omreg i dit eget navn. Uanset om du så siger, at den skal omreg indenfor 2 uger.

    Da din køber jo ikke har nået at omreg bilen, så vil man umiddelbart sige at det er din forsikring, som må til lommerne..MEN da du heller ikke har sørget for at få den omreg inden tiden.. Så vil sorteper sikkert lande hos ham, som du købte den af. Bilen står jo stadig i hans navn..

    Hans forsikring vil så helt sikkert gå efter din forikring, fordi de vil jo ikke sidde med sorteper. Og du kan jo selv regne ud hvad din forsikring vil gøre.


  • #7   11. okt 2011 okay sygt , men den er jo ikke stjålet eller noget den skulle bare om registres , jeg er bare bange for min kammerat måske ikke får hans penge til fra bilen som han har givet mig og det er en halv stor sum penge desværre

  • #8   11. okt 2011 han får ikke penge for bilen er 99,9% sikker på det er Ejeren af bilen der får pengene - så skal man gå til ham...

    min makker købte engang en der blev skadet 3 dage efter, han ringede til sælgeren af bilen og snakkede med ham om det. .den gik i hans forsikring og sælgeren fik så 10.000 kr mere ud af bilen og min kammerat fik 20.000 mere ud af det.. så det var ok deal for begge parter.


  • #9   11. okt 2011 traders: men den burde jo slet ikke gå over nogen af vores forsikringer ham den unger der kom i han gamle golf burde jo bare betale hele skaden da det er ham der kørte over for rødt og alt for stærkt

  • #10   11. okt 2011 Ville nok lade være med og nævne noget om du har solgt den og smide slutseddel ud, og sige den bare var lånt ud hvis det var mig hehe smiley og hvis tidligere ejer så har kasko og du står med en slutseddel ville du kunne få pengene udb smiley

  • #11   11. okt 2011 Beklager min overflod af kommaer, skal lige vågne smiley

  • #12   11. okt 2011 Det er bare ikke lovligt at videre sælge en bil man ikke er ejer af, sådan er det bare.. læs selv deres paragraffer

  • #13   11. okt 2011 Steffan, jeg håber at der kommer orden i den sag. For hvis du er rigtig uheldig, så lander sorteper hos dig, hvorpå din forsikring vil gøre dig erstatningsansvarlig.

    Det kommer så helt an på, hvor nemme den oprindelige ejers forsikring er at have med at gøre..Men min erfaring siger mig, at alle prøver at slippe udenom ekstra udgifter idag...


  • #14   11. okt 2011 okay men det burde jo slet ikke være det store problem i det ham der kørte ind i min kammerat hans forsikring burde bare få et konto nr og udbetale nogen penge da hele fejlen ligger på hans side

  • #15   11. okt 2011 Steffan, ja, hvis han erkender sig hele skylden. Men det er jo desværre set før, at folk ikke har modet der skal til at gøre det..

  • #16   11. okt 2011 han har taget hele skylden og der var 2 vidner der sagde han kørte over for rødt politiet tog os hans kørekort og sagde hele skylden var hans

  • #17   11. okt 2011 Det er en rigtig fucked up sag.

    ALDRIG sælge en bil videre som du ikke selv står som ejer af. Det er strafbart så det batter.

    Du risikerer helt sikkert at ham du købte bilen af får udbetalt forsikringssummen.


  • #18   11. okt 2011 det jo bare vildt at det kan køre sådan istedet for bare at udbetale penge til min kammerat istedet for jeg skal til og kontakte den gamle ejer nu og alt muligt

  • #19   11. okt 2011 Steffen:

    Fejlen er ene og alene din. Og det burde du altså også kunne se.


  • #20   11. okt 2011 der er kun ansvar på bilen..! men eftersom i er uden skyld, ja så burde den dække, det er nok en sag for politiét, alle de svar du får herinde, kan du ik rigtig bruge til noget, men håber da alle kommer helskindet igennem det.! held med det

  • #21   11. okt 2011 hmm
    på den ene side så har du solgt en bil som ikke stod i dit navn hvilket man ikke må.
    på den anden side så har du en købskontrakt/slutsedel som jo beviser du ejer bilen men bare ikke har omregistreret den... så ved ikke helt hvordan du stå (men må sige at det er forkert at sælge en bil der ikke stå i sælgeres navn, værtfald efter min mening)


  • #22   11. okt 2011 Det nemmeste ville nok være at du gav din kammerat pengene tilbage, og rev sludseddelen i stykker, og så ventede på afgørelsen fra forsikringen.

    Umiddelbart er det den anden parts forsikring der skal betale hele balladen, hvis det er som du fortæller, men de skal forhandle med det forsikringsselskab hvori bilen er registreret, det vil sige tidligere ejer.
    Derfor skal du tage kontakt til denne, og klare ærterne den vej.

    Men som de andre siger, så må du på ingen måde sælge en bil videre, før du har omregistreret den, det er så lige meget om du omregistrerer den til dig selv, eller til den nye ejer, men du kan ikke tage pengene og overlade bilen til en ny køber, før den er omregistreret. Hvis det skal gå helt efter bogen så kan du vælge at omregistrere til dig selv, eller du kan afmelde bilen, og så kan du derefter sælge bilen.


  • #23   11. okt 2011 Men hvis det er din 760 Turbo, så kan det da heller ikke være svimlende beløb det drejer sig om.

  • #24   11. okt 2011 brian d det er ikke min 760 turbo de kan sku ikk blive total skadet sådan en kampvogn

  • #25   11. okt 2011 Hvor er der et link til den lov der forbyder en at sælge en bil videre som man ikke står som ejer af på registreringsattesten ?

    Jeg har aldrig hørt om en sådan lov.


  • #26   11. okt 2011 4x4:

    Synes du ikke det er ret logisk?


  • #27   11. okt 2011 ..::Polo doktoren::.. .

    Nej det synes jeg ikke.

    Men hvis man ikke må, så kan du jo også linke til den lov som forbyder det, ikke ?


  • #28   11. okt 2011 Det vil sige at i mener at alle bil forhandlere om-reg bilen til deres eget navn/firma inden de sælger dem videre ??

    Nej vel, selvf må man da det, men man skal bare sørge for at nu du sælger den videre at omreg den med det samme. Det er netop det forhandlere gør, de omreg den for dig inden du henter den hos dem.


  • #29   11. okt 2011 Om hvis du køber en bil, og afmelder den, er det jo stadgivæk ikke dit navn på reg-attesten, må man så heller ikke sælge den ??


  • #30   11. okt 2011 4x4 Turbo . >> Jeg kender ikke den præcise ordlyd, eller hvor man kan finde den på nettet.
    MEN loven siger at du har maksimalt tre uger til at omregistrere en bil du har købt. Og det har ALLE købere, det vil sige, hvis du sælger en bil efter en uge, så har den nye køber tre uger til at omregistrere, men du har pligt til at sørge for at bilen er omregistreret indenfor de tre uger.
    Derudover kan du ikke sælge en vare som juridisk ikke er din, derfor skal du enten pille nummerpladerne af, eller omregistrere bilen ved salg, hvis ikke bilen er registreret til dig selv. Det andet kan som nævnt blive straffet som hæleri, da du teoretisk set sælger en vare du ikke ejer.


  • #31   11. okt 2011 Bjørn J >> læs lige igen, du skal ENTEN afmelde bilen eller omregistrere den. Bilforhandlerne afmelder bilen, hvis de skal have den i mere end de tre uger.
    Hvis bilen er afmeldt, så er det bare den gamle registreringsattest der skal bruges for at indregistrere den. Derfor er den ikke længere registreret til den tidligere ejer, derfor kan du sælge den som du har lyst, da den ikke er indregistreret.

    Det er som sådan ikke bilen der er problemet, men nummerpladerne, som er det afgørende for at have retten til at køre i bilen, forsikre den, samt betale de dertilhørende afgifter.
    Du betaler heller ikke vægtafgift af en bil der ikke er indregistreret.


  • #32   11. okt 2011 Brian D

    Sjovt nok er der mange der henviser til at det er ulovligt, men ingen kan henvise til hvilken lov det er.

    Men det kan vel ikke være så svært at henvise til den lov, da det må være registreringsloven der er tale om.
    Der kan ikke findes nogen anden lov der fortæller at det er ulovligt.
    Problemet er at jeg kan ikke finde hvor i registreringsloven det skulle stå.


  • #33   11. okt 2011 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817299&vId=0 <-- skat nævner de tre uger.

    Her nævnes de tre uger i forbindelse med at forsikringen kun gælder ansvar, og kun i tre uger.
    http://www.brugtbilguiden.dk/omregistrering.html

    Og de fleste er vel bekendt med at hvis der ikke er forsikring på en bil, så bliver nummerpladerne inddraget: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1817304&vId=0


  • #34   11. okt 2011 Brian D

    Jeg er bekendt med alle 3 ting, men det har jo intet med det at gøre.
    Hvor er loven der siger at du ikke må sælge en bil, som du ikke står som ejer af på registreringsattesten ?


    For at tage de 3 ting du nævner.
    Hvis du ikke omregistrere bilen inden for 3 uger, er der stadig ingen straf.

    Når forsikringen ophører, så skal politiet indrage pladerne, og du risikere en bøde, ikke andet.

    Dit 3 link er magen til svar nr 2.

    Men der er stadig ingen lov.


  • #35   11. okt 2011 Alt andet lige så må det være lovgivningen for hæleri du skal henvise til, da du ikke er registreret ejer af bilen. Og den fortsat er registreret til en anden person.

  • #36   11. okt 2011 Du kan ikke bruge den lov i denne forbindelse.
    Hæleri kan kun komme på tale, når noget er stjålet.
    Melder den gamle ejer bilen stjålet, men har fået betaling for den, gør han sig skyldig i dokumentfalsk, falsk anmeldelse eller sådan noget ligende, da bilen jo ikke er stjålet.

    Når du har en slutseddel på købet af bilen, så er du ejeren af bilen.
    Det er totalt ligegyldigt om du står som ejer af bilen på registreringsattesten, for du kan via din slutseddel bevise at du har købt og betalt bilen.

    Det må være en lov ang registrering der skal gøre det ulovligt, men jeg kan ikke finde en sådan lov.
    Sjovt nok at jeg efterlyst denne lov mange gange, men ingen har vist mig den pågældende lov


  • #37   11. okt 2011 4x4:

    Kan du da modbevise det med en anden skrivelse/lov?


  • #38   11. okt 2011 Hvad er det for noget pladder med hæleri. Hvis man har en underskrevet slutseddel er man da juridisk ejer og derfor kan det aldrig blive hæleri.Mht hvordan forsikringen dækker ved jeg ikke.

  • #39   11. okt 2011 4x4 Turbo . >> Nu er registreringen og bilen to forskellige ting.

    Du skal have forsikring på bilen for at indregistrere den, du skal betale vægtafgift, og du har dermed lov til at benytte bilen på offentlig vej.
    Hvis ikke bilen er registreret til dig, så er den enten afmeldt eller registreret til en anden. Altså har du i teorien "stjålet" nummerpladerne, hvis ikke du får den omregistreret indenfor tre uger.

    Så jo, det kan helt sikkert gå ind under hæleri at sælge en vare du ikke ejer.


  • #40   11. okt 2011 Du kan jo godt eje en bil der ikke er indregistreret.

  • #41   11. okt 2011 inden for de 3 uger man har til at omregistrerer/syne kan bilen blive solgt lige så mange gange det skal være , man SKAL bare overholde de 3 uger (som egentlig er 21 hverdage) fra bilen er solgt fra den registrede ejer , jeg er blevet stoppet i biler jeg har købt af både 2 og 3 mand uden at politiet har sagt noget til det
    alt dette er jeg blevet fortalt af mere end en betjent og på motorkontoret og jeg har handlet med biler siden 1993


  • #42   11. okt 2011 fandt lige en side om det ,og det nærmeste vi kommer det med at sælge en bil i en anden mands navn er at man enten skal have en fuldmagt fra tidligere ejer eller en slutseddel på at man har købt bilen og altså er ejer af den

    citat: Når du har fat i registreringsattesten, så tjek at navnet på den registrerede ejer og den, du handler med er det samme. Ellers må sælger stille med en fuldmagt fra ejeren eller med en slutseddel, der dokumenterer, at han er bilens ejer.

    http://www.brugtbilguiden.dk/omregistrering.html


  • #43   11. okt 2011 ..::Polo doktoren::.. .

    Du er da vist ikke den hurtigeste knallert på havnen, hva.

    I Dk er man uskyldig indtil andet er bevist.
    Med din omvendte bevisførelse, skulle du vist bo ovre i termostaterne.
    Jeg skal ikke bevise at en sådan lov ikke findes, men jeg kan ikke finde den nogen steder, så derfor må folk jo kunne henvise til hvor de har læst den lov.

    Kom nu bare med den lov I har læst, istedet for at gætte, eller fortælle hvad i har hørt fra andre.


  • #44   11. okt 2011 ..::Polo doktoren::.. .
    du må jo også sælge en bil uden afgift selvom den tidligere ejer er foreksempelt fra england...

    men ja det skal bar være inden for de 3 uger ellers skal pladerne af eller omregistreres ingen problemer der overhovedet!


Kommentér på:
forsikring og om reg hvem dækker skaden ?

Annonce