{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.074 visninger | Oprettet:

Henrik M
Henrik M
Tilmeldt:
2. aug 2003
Emner: 26 Svar: 60

Dieselbil med benzin {{forumTopicSubject}}

Ja ok ,så stoppede jeg lige hovedet op i røven og kørte på tanken.

Har kørt benzin i 12 år og har for få mdr siden skiftet til diesel.

For at gøre en lang historie kort, nåede at putte 2 liter benzin i min 60 liters dieseltank.

Altså indeholder tanken nu 97% diesel og 3% benzin.

Er jeg nødt til at dræne hele tanken eller er 3% så lidt at det "går nok" ?

Har forsøgt at søge på nettet men der taler de om situationen hvor man har fyldt tanken med benzin, ikke min situation hvor der er meget lidt bezin i tanken.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dieselbil med benzin
  • #1   16. okt 2012 Kør i skidtet. Så længe det er så lidt, går det nok smiley

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #2   16. okt 2012 jeg vil mene at hvis du fylder op med diesel så burde der ikke være problemer, når det ikke er mere, en halv tank så skal den tømmes

  • #3   16. okt 2012 jeg vil havde tømt hele tanken i nærmeste værksted for du kan risiker ødelægge dieselpumpen og det koster smiley

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #4   16. okt 2012 det skal nok gå smiley

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #5   16. okt 2012 ikke tænke på diesel pumpe med kun 3 liter i en hel tank, fyld den op med diesel og kør løs

  • #6   16. okt 2012 Ingen grund til at være nervøs.bare fuld tanken helt med diesel hvis ikke du allerede har gjort det.

    Tank igen når du har brugt 10-15 liter osv,

    Og er du alligevel nervøs, så undgå kraftige acc. de næste 50 liters brug.

    Jeg ville ikke være det mindste bervøs.


  • #8   16. okt 2012 afhænger af bilen... havde smidt en liter 2t. olie o og lader lortet være. men er det en ny bil med fintfølende dieselkomponenter så det måske en anden snak... men 3liter på 60.liter det burde kunne gå.

  • Henrik M
    Henrik M Tilmeldt:
    aug 2003

    Emner: 26 Svar: 60
    #9   16. okt 2012 Ok, lidt yderligere desperat søgning giver også følgende fra en udelandsk autohjælp side :

    "If you've added more than 10% (5 litres in a 50 litre tank) petrol - Drain the tank and refill with diesel"

    Så når jeg kun har nået at putte 3% benzin i så lader det til at det nok skal gå.

    Vil så nok det næste stykke tid fylde efter lidt oftere for at få tyndet blandingen yderligere op.

    Damn, jeg blev lige bange for at jeg skulle til at hælde 60 liter dyre dråber i "kloaken".

    Bilen er Zafira B 1.9 CDTI med diesel partikelfilter så mon ikke forslaget med 2T olie vil være for drastisk ?


  • #10   16. okt 2012 der sker ikke en skid ved det. men hold øje med hvordan den kører. jeg havde ikke været bange for at køre med det.

  • #11   16. okt 2012 Jeg tror jeg ville få tømt tanken og få nyt brændstof filter på,
    og så få bilen fyldt op med noget nyt diesel.


  • #12   16. okt 2012 Pjat der sker intet vores turan paa arbejde er flere gange blevet tanket med lidt benzin ved fejl og den køre fint endnu på trods af at den er chippet og har rundet 300000km

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #13   16. okt 2012 med kun 3 liter sker der ikke en skid medmindre tanken er tom så fyld op med diesel og afsted det gik


  • #14   16. okt 2012 3% er ingenting. i koldere lande end vores eget frostsikrer man diesel med sprit. og der kan sagtens komme mere end 3 % i.

  • #15   16. okt 2012 Jeg er enig med Kristian O

    det skader altså motoren... færdig slut smiley


  • #16   16. okt 2012 Når det er så lidt sker der intet

  • #17   16. okt 2012 Kan du bevise det ? smiley ik fordi jeg har en skid forstand på det, men det kan jo hurtig bevises. smiley

  • #18   16. okt 2012 Få det brændstof af bilen! og på med noget diesel. Det koster hurtigt 10000 i rep af højtrykspumpe.

  • #20   16. okt 2012 Vi oplever det også tit på vores udlejnings biler og der sker intet når det er så lidt var det over 5-10 liter ville jeg tappe det af og nyt filter

  • #21   16. okt 2012 Effekter påfyldning af forkert brændstof
    Diesel brændstofpumper operere på meget fine tolerancer og smøres af dieselolie selv.
    Benzin i diesel virker som et opløsningsmiddel - det reducerer smøring og kan forårsage skade på pumpen gennem metal til metal kontakt.
    Jo længere det forurenede benzin går i systemet dyrere reparation - det kan være billigere i mere ekstreme tilfælde til at passe en ny motor.
    De nyere common rail (eller HDi) dieselmotorer er særligt sårbare - hvis brændstof forurenet med pumpe slidpartikler kommer så langt som det fælles jernbanesystem du måske nødt til at udskifte de lave og høje tryk brændstofpumper, injektorer, brændstof jernbane, line filtre og brændstoftanken også.
    Mange systemer bruger en lavtryks-elektrisk pumpe i tanken eller afsender enhed og det begynder at virke, så snart tændingen er slået til, cirkulering af forurenet brændstof gennem pumpen og jernbane - så det er vigtigt ikke at slå tændingen til.
    OVERSAT AF GOOGLE


  • #22   16. okt 2012 Der sker intet når det er så lidt og du fylder tanken helt op har aldrig hørt om motore der sku gå istykker pga det benz og diesel er lavet af samme grundstof og blandes bare

  • #23   16. okt 2012 Vil ik ha numre på nogen, men du skriver det kan hurtigt bevises uden at komme med noget bevis, men har heller ik forstand på det ville bare ha' dig til at komme med bevis smiley

  • #24   16. okt 2012 Din motor kan godt dø af det fordi pumpen og dyserne ikke bliver smurt.. er du heldig sker der ik noget, er du uheldig sker der lidt eller meget..

  • #25   16. okt 2012 Hold nu op med det ikke bliver smurt det er max 2 liter blandet med 58 liter diesel du vel ikke engang ku måle der er benzin i der sker absolut intet havde du fyldt 58 liter benz på så sker der ting og sager

  • #26   16. okt 2012 arbejder på en tank. og der er virkelig mange der laver det stunt der. og når de ringer til falck får de også at vide der intet sker. og slet ikke ved den latterligt lave mængde. har set en stor bmw 330d gøre det samme nummer. han er stamkunde, og han kom da kørende i den dagen efter. så mon ikke det går!

  • #27   16. okt 2012 Og jeg har set flere tilfælde hvor der ikke skete en skid.

  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #28   16. okt 2012 haqr kørt på diesel på en pumpet benzin ford den kunne ikke tage mere end 2700 rpm men den kørte, så tror du er ok, bare fyld op med diesel

  • #29   16. okt 2012 Diesel på en benzin bil er noget helt andet!

  • Kasper F
    Kasper F Tilmeldt:
    dec 2007

    Følger: 1 Emner: 15 Svar: 143
    #30   16. okt 2012 Jeg havde sgu ringet efter Falck og fået den til udtømning.

  • #31   16. okt 2012 Kim p. Har svært ved at se hvordan lidt benzin sku ødelægge din egr ventil. Tror de hat bildt dig en røver ind. Også hvis det tog dem en måned at skifte den.

  • #32   16. okt 2012 De danske olieselskaber har faktisk lavet en hel del test på biler for at se hvor meget man kan blande diesel og benzin før motorerne tager skade. Netop for at sikre at de ikke får et kæmpe sagsanlæg hvis en af deres søvnige chauffører får hældt benzin i diesel tanken, hvilket faktisk sker :o)

    Og faktisk er det sådan at blander du op til 50% benzin i diesel olien, så forbedres smøreevnen i brændstoffet gradvist.. over 50% så begynder det at gå den anden vej.

    Så at sige at pumper og dyser tager skade pga dårlig smøre evne, er absolut noget vrøvl.

    Det der kan være et problem er at benzinen har en højere brændværdi, og derfor kan forsage det man kalder "tændingsbanken" hvor brændstoffet antændes for tidligt og forbrændingen derved bliver helt skæv og dette kan brænde ventiler eller stempler. Men når en diesel motor tændingsbanker så lyder det også ganske forfærdeligt, så der er man ikke i tvivl.

    Men for at dette kan blive et problem så skal der alligevel blandes nogle procent benzin i, og en del mere end 3%

    Kim P: jeg kan godtnok heller ikke lige se hvad en EGR ventil har med blandet benzin og diesel at gøre, og den kan ihvertfald ikke tage skade af det.


  • #33   16. okt 2012 Kim p. En måned at skaffe en egr til en Skoda. Tror stadig de har stukket dig en røver. Og som sagt. Kan ikke rigtig forestille mig hvordan den skulle kunne dø af en smule benzin . Den er nok bare blevet træt af dage.

  • #34   16. okt 2012 Sjovt at læse alle de gode hus råd..

    2T olie.. et gammelt trick.. det gør at olien smører bedre i pumpen osv.. NEJ dette er en skrøne.. Dieselolien er allerede tilsat så mange aditiver at den smører langt bedre end det er påkrævet. 2T olie i motoren på moderne biler, soder mere, kan skade partikkefilter og vil ikke have en positiv effekt på motorens forbrænding.. det er et no go.

    Cato V: Den tekst du har klippet ind er i direkte modstrid med de oplysninger der kommer fra Statoils ingeniører. Ren benzin er ikke er opløsende i forhold til Dieselolie, faktisk har de samme smøre evne, og kun forskellen på hvordan de tilsatte aditiver reagerer med hinanden afgører i hvilket blandingsforhold de smører mere eller mindre.. men uanset hvad så smører benzin faktisk på lige fod med Dieselolie, og det kan ikke forsage motorhaveri.


  • #35   16. okt 2012 Kim P: du har ret.. der skal ikke komme væske ud af den.. men mon ikke bare du har haft en utæt EGR køler som er temmeligt kendt for fejl på VAG biler. Dette har ihvertfald heller ikke noget med blandet brændstof at gøre

  • #36   16. okt 2012 Den væske der kom ud kan jo være kølervæske. Den kan jo være vandkølet sådan en fætteren.

  • #37   16. okt 2012 EGR ventil er mig bekendt ikke lavet vandkølet, det har ikke rigtigt noget formål.. men som skrevet så sidder der en køler til at bringe temperaturen ned på udst gassen til EGR ventilen, som er kendt for at blive utæt

  • #38   17. okt 2012 De er skam lavet vandkølet. Og det er for at køle selve ventilen.

  • #39   17. okt 2012 noteret.. :o)

Kommentér på:
Dieselbil med benzin

Annonce