{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.194 visninger | Oprettet:

HDJ 80 undervogn {{forumTopicSubject}}

har lige købt sådan en fin vogn fra 1997 helt STD , og den skal jo bruges til det den er lavet til

mit spørgsmål er så om jeg burde køre på 35" eller 37" dæk? og hvad har i af erfaring med undervogn og det? overvejer noget 4" tough dog et komplet sæt med stræberarme og det hele, mener det står til 12.000 kr.

men mit største dilemma er de dæk der, bliver den for død med 37"?

den er også justeret ved kentner til 197 hk, ved ikke hvor mange NM

håber i har lidt råd til mig


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HDJ 80 undervogn
  • #1   2. aug 2014 Større dæk er altid bedre og jo 37" vil da koste lidt motorkraft men med knap 200 krikker tror jeg nu ikke det kommer til at betyde ret meget

  • #2   2. aug 2014 er der eventuelt nogen der har nogen liggende jeg kan prøvemontere nmår jeg får undervognen ? smiley

    den bliver ikke for dinglet at køre i med så store hjul?

    glemte at skrive at den kommer på 17 " fælge da det er pænest


  • #3   2. aug 2014 vil nu sige at på 37 for du en for høj gering i terræng. og for høj hastighed og hvis du vil have din bil synet med konstruktive ændringer må der være en 2 " undervogn ( men de er 3 ")
    og mener kun der er model emu old mann ( ome ) der kan godkendes. men en rigtig + rigtig fed vogn du har fået dig.. mvh hc


  • #4   2. aug 2014 så den bliver ikke god i terræn?

    det med undervognen skal jeg nok få synet, de plejer ikke at være så strikse der jeg tager hen, bare den er ordentlig og ikke dingel at køre i


  • #5   2. aug 2014 den bliver ikke dinglet at køre i smiley men med 37 på og hårdt terræng hvor din Flex i undervognen, kommer på max, mister du temligt sikkert en skærm, når dine store 37 bliver presset op i skærmkassen.. mvh hc

  • #6   2. aug 2014 og ja, det har jeg jo ikke lyst til smiley og vil ikke skære i mine skærme!

  • #7   2. aug 2014 det bliver nok 35, gider ikke have problemer!! men ser federe ud med 37

  • #8   2. aug 2014 havde en patrol med 4" undervogn, 37 dæk, den rev min skærm af , og den skal som udgangs punkt krybe om og ned at forhindringerne , derfor mener jeg at de 37, gir for meget fart på.. mvh hc.. men det ser skam fedt ud smiley ps køre selv kun med 33 af samme årsag..

  • #9   2. aug 2014 35" lyder som et godt valg.. mvh hc

  • #10   2. aug 2014 80eren er mere lavgearet end trolden, hvertfald enY60.

    og skærmene er noget større på en 80er end en trold


  • #11   2. aug 2014 35"-12.5" 17R cooper discovere STT2


  • #12   2. aug 2014 nok muligt ang gearingen, og de støre skærme.. men det er jo afstanden, mellem dæk, og skærm, der gør om den kan flexe nok. det var denne patrol jeg havde dem på.. og det er ikke lang fra dækket tar skærmen, karossen. og dette er jo en blød forhendring smiley men det er jo bare hvad jeg syntes.. mvh hc. glæder mig til at se den.. ps med nye store dæk, så for du sikkeret brug for en kraftiger styrtøjs dæmper også..

    profilbillede
  • #13   2. aug 2014 Jeg må lige tænke lidt over hvilke dæk der kommer på;-) men ser rigtig godt ud på trolden med 37"

    Styretøjsdæmperen bliver skam købt med undervognen, der bliver ikke sparet på noget.. enten gør man det fuldt ud også lader man værre! !


  • #14   2. aug 2014 Nu det jo ikke kun dækkets diameter det kommer an på, men ligeså meget indpresningen på fælget. Jeg havde 315/75-16 mt på std 16" toyota alufælge på min 80'er med 3" OME uden problemer ved fuld flex og ved drejning..

    Min kammerat har 2" Ironman og 35/12,5-15 mt på 10x15 alu med et på -45. Og det rammer på hans stænklapper.


  • #15   2. aug 2014 ja havde samme problem på trolden da jeg gik fra 15x7 -15x10 så ramte den skærmene og kofanger

  • #16   2. aug 2014 Skal du købe en rustfri syrefast kofanger i 3mm. Den ligner utrolig meget en ARB. Jeg har nogle billeder af min bj73 med den monteret.

  • #17   2. aug 2014 hvor meget skal den koste og har du billeder???

    er den lige så solid som en ARB?


  • #18   2. aug 2014 Som jeg skriver, har billeder under min bj73...
    3000kr.

    Og den er nok ikke så solid som en arb ved en kollision mod et træ med 60km/t.
    Men ved alm brug og småskubberier er den helt fin.
    Og så ruster den aldrig ligesom ARB og div. kopier i sort jern.


  • #19   2. aug 2014 nej tak hvis det er den på din bj73 smiley

  • #20   3. aug 2014 med minder du kan få 37" til en rimlig pris ville da hent sikkert holde mig til 35" og 15" fælge ikke17" med en 4". har 5"ome og kunne nemt have nøjes med 4" på min y60 og vil ikke hæve den mere da jeg syndes det ser dumt ud når der er for meget luft mellen hjul og dæk og det ikke passer i skærmene

  • #21   3. aug 2014 der kommer 17" på uanset om det bliver 35" eller 37" da der ikke kan komme 15" på, da de rammer bremsekalibrene.. og sys det ser noget bedre ud med et par pæne 17" alu fælge..
    det er besluttet at det bliver en 4" men hvilket mærke ved jeg ikke.
    Ironman bliver solgt til 12.500 kr
    http://www.nordkystens4x4.dk/shop/landcruiser-80-105-11927p.html

    der er også de her mulighedder.
    men der skal jeg købe panhard og casterbøsninger til og noget forlænger til krængningsstabilisatorne men den er så med styretøjsdæmper
    http://www.nordkystens4x4.dk/shop/old-man-emu-6540p.html


  • #22   3. aug 2014 Med 6 mm spacer i kan 15" sagtens sidde på .

  • #23   3. aug 2014 eller slib caliberne så der er plads


  • #24   3. aug 2014 det fusk!! der kommer ikke 15" på

  • #25   3. aug 2014 men vil faktisk sige at jeg helder mest til Tough Dog undervogn


  • #26   3. aug 2014 fusk nej 15" er da meget beder da man har søre balong på dæket så den har mere komfort ,men vel du betale mere for dine dæk og fælge så er 17" da vejen frem ; )


  • #27   3. aug 2014 Det er ikke dine små 200 heste der skal trække 37'ere. Det er dit moment, og en 4.2 turbo diesel som ketner har justeret kan sagtens trække de 37'ere.
    Har selv kørt med både 37 og 39 på lillebroren "hj61'er" og den kan nemt rive dem rundt.
    Dæk størrelsen i forhold til din gearing skal du ikke være så bange for, vil dog sige har du ikke prøvet at køre med 37'ere før ville jeg råde dig til at låne et sæt eller prøve en bil med dem på .
    For det er slet slet ikke det samme som "alm" 33-35ere .. Det ændrer en del ved måden bilen reagere på og den bliver mere spændende at køre i .
    Hvilket jo giver sig selv når man tænker på hvor meget man øger vridet og tilføjer en del mere vægt. Det kan dog være det hjælper en del med at du vil køre på 17" fælge..

    Men mit bud, prøv et sæt inden ..



  • #28   13. aug 2014 Hvorfor ikke købe en OME?

    Jeg havde selv 3" på min, men 3" og 4" er samme pris...

    Jeg kørte med 315/75-16, som sad derude, hvor de skal og de gik ALDRIG på...

    http://www.4x4butikken.dk/shop/4-old-man-7367705p.html



    profilbillede
  • #29   13. aug 2014 kenni. det fusk så snart man skal slibe eller sætte spacere på noget for at få det til at passe! man må jo bare købe noget der passer så og må bruge lidt flere penge.. og komfort fra 15"-17" kan du jo overhovedet ikke mærke forskel på når vi snakker om 35" og 37" dæk..

    Hazzard. tak for rådet, har også tænk mig at prøve et sæt 35" og et sæt 37" og se hvordan bilen køre med dem. bilen har tæt på 500 nm så burde ikke have problemer med de, men sys stadig det meget rart at den har lidt overskud på landevejen.

    Morten F. har også kigget på OME men har jeg prøvet på min gamle trold, og sys den var alt alt for hård i undervognen, så derfor havde jeg overvejet Tough Dog med justerbar dæmpere. men det er helt sikkert det bliver en 4" ... dine dæk svare også til et 34,6" dæk men jeg ville have 35 eller 37 hvis den kan slæbe dem og de ikke rammer skærmene


  • #30   13. aug 2014 Du skal også bare passe på den ikke bliver for blød. Jeg havde en 3" emu i min 80'er og 34,6" dæk. Samtidigt med at min kammerat også have en 80, hævet 2" med en Ironman og så 35" dæk.
    Men hans var meget mere levende og var længe om at falde til ro når man rev lidt i rettet. Emu'en er meget bedre og mere sikker at køre med. I hvertfald i forhold til Ironman!


  • #31   14. aug 2014 det er jo op til dig selv ,du må jo have penge nok

  • #32   14. aug 2014 kenni. hvis du har en gadebil med 300 hk køber du jo heller ikke billige dæk! det uforsvarligt og dumt! der er jo en grund til der er en hastighedskode og lasteevne på dæk..
    og præcis det samme med 80eren , hvis du køber sådan en må men jo ligsom være klar over at der ikke kan være 15" på og man må jo derfor sætte 16" på istedet. koster lidt mere , men så kunne man jo have valgt en anden bil...


  • #33   23. apr 2015 så kom der 4" undervogn på, er der nogen der ligger inde med nogle dæk jeg kan afprøve?

Kommentér på:
HDJ 80 undervogn

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce