{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.385 visninger | Oprettet:

Stor motor i Taunus 75. {{forumTopicSubject}}

Hvor stor en motor må jeg ligge i min Taunus fra 75? Den er født med en 1600. Men da der ikke en synderlig forskel mellem 1600 og 2300, (udover bremser og fjedre), må det være muligt at få den godkendt med en V6. Eller hvad, er jeg helt galt på den? Hvem kan jeg evt kontakte for at få godkendelses papirer fra Ford?

Mvh RookieCustom


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stor motor i Taunus 75.
  • #1   6. nov 2011 Ring og anarki med SKAT de burde kunne svare dig på hvad det koster ..

  • #2   6. nov 2011 Overstiger en 2.0v6 20% reglen? Min fætter lagde sådan en i hans gamle 1.6. Jeg mener det var inden for den lovlige effektforøgelse.
    Djarnis


  • #3   7. nov 2011 Mener en 1,6 ohc har 75 hk og en 2,0 ohc har 100.. Og en 2,0 V6 har kun 90 hk men trækker meget bedre end en ohc motor.. Så jeg ville lægge en 2,0 V6 i

  • #4   7. nov 2011 Det er nu tanken at ligge en noget større motor i end en 2000 V6. Det er ikke SKAT jeg tænker på, de vil bare have penge. Hvor stor en motor kan jeg få bilen godkendt med?

  • #5   7. nov 2011 En Taunus er jo bygget med 2,3 V6 så den kan den vil godkendes med .... Men du kommer jo aldrig uden om skat hvis den skal godkendes til syn

  • #6   7. nov 2011 læg en 2,3 v6 i den og betal de 1000-2000 kr i afgift. Så er den lovlig.

  • #7   7. nov 2011 Se nu snakker vi. Hvad med en 2.4- 2.9 med indsprøjtning fra en Scorpio? Kan man få Ford til at godkende det?

  • #8   7. nov 2011 En gammel 3.0v6 vil da være federe. Men ved ikke hvad Ford godkender. Kan du ikke prøve at kontakte importøren? Sådan er fremgangsmåden med Opel.

  • #9   8. nov 2011 Jeg har en 3.0 liggende. en er bare for tung i forhold til ydelsen. Og den er dyr at få hypper ud af. Jeg vil prøve importøren. Til min Granada fik jeg at vide, at jeg måtte ligge alle Ford V6ere i. Håber at det er tilfældet her også.


  • #10   8. nov 2011 jeg har lagt en 2,0v6 i min cortina 1,6.ved ik hvad de siger til det til syn.
    men jeg lader som ingen ting,og køre til syn med den.


  • #11   8. nov 2011 2.0 er ALT ALT for småt. Hvad er den største motor jeg kan få bilen godkendt med?


  • #12   8. nov 2011 ja jeg ligger også en 2,8 i min.men vil lige se om jeg kan syne den først med 2,0 v6.

  • #13   8. nov 2011 Jeg har en 2.9 Cosworth liggende. Det er den det hele drejer sig om. Det er en Cologne blok med andet forkammer og topstykker. Hvis Ford siger god for alle deres V6 maskiner må det jo næsten inkludere den motor. Eller hvad?

  • #14   8. nov 2011 jeg ved ik hvad reglerne er.men ja ville være fedt med sådan en motor i.

  • #15   8. nov 2011 Skal vi ikke se omtalte Taunus? smiley

  • #16   9. nov 2011 Jeg har kun analog billeder af den. Jeg har haft den stående i ti år. Jeg prøver at se hvad jeg kan finde

  • #17   10. nov 2011 En 2.0 V6 kan godkendes uden nogle problemer, da den holder sig under de 20% forøgelse.

    Det du der ud over kan få synet og godkendt, er hvad modellen ellers kunne fåes med, f.eks. en 2,0 ohc eller 2,3 V6. Men det kræver en tur forbi skat, og deraf følgende afgift. Muligvis også bremser ol. for at få den godkendt til syn.

    Skal du od over dette. Skal du forbi Ford og se om de vil godkende en sådan konstruktiv ændring, med hvad det indebærer, igen bremser ol. (her er vi ude i noget som der aldrig har været crashtestet, og det er det som gør det besværligt).
    Derefter så tilbage til skat og høre hvad de siger. De kan jo så vuderer den urealistisk højt, da der ikke findes nogle sammenlignings grundlag, da den jo ikke har været sådanne modeller indregistreret i dk, som standard.

    Så pøj pøj med det. smiley


  • #18   10. nov 2011 Crash testede de i 75? Det mener jeg ikke de gjorde.

  • #19   10. nov 2011 PS. 2.0 V6 motoren må ikke være fra en Sierra, da den har 114 hk, modsat 108 hk i Taunas / Granada modellerne, hvilket så gør at forøgelsen bliver over 20%, altså ulovligt. ;-(
    Men så går man også i små sko. Men man ved jo aldrig... smiley


  • #20   10. nov 2011 Ved ikke om de crash testede dengang. Men det er sådan det hænger sammen idag.... Derfor er det også nærmest umuligt at lavet dens slags ændringer idag. Frem over bliver det heller ikke muligt at få indregistret biler i dk, med konstuktive ændringer, bare fordi de har været indregistreret i tyskland eller england. Det har man også kunnet før.. :-(((

  • #21   10. nov 2011 Der skal ikke crash testes på biler fra den årgang, ej heller hot rods.
    Så det er der ingen problemer i. Det er noget nymodens pjat folk har fundet på.


  • #22   10. nov 2011 Ved ikke om de har ændret proceduren igen.
    Men sådan så det i hvert fald ud, da jeg forhørte mig hos skat, for et halvt år siden. Men omkring det at få noget indregistreret, som ikke har fandtes, er det blevet et mararidt, uanset hvad, også omkring hotrods ol.

    En ting er sikkert. De gør alt for at stikke en kæp i hjulet, for ikke at få flere gamle biler ind, end højest nødvendigt. Og afgiften bliver også til stadighed højere og højere.
    Hvis man f.eks. går ind på skat's hjemmeside, for at se tidligere eksempler, på afgifter for indførte biler. Har de også fjernet da gamle, som var langt billigere, og kun efterladt eksempler på nyerer, og langt dyrerer afgifter. Ved godt det ikke har noget med sagen at gøre. Men når det drejer sig om penge til staten, bliver de mere og mere kreative.. smiley


  • #23   10. nov 2011 Det med afgift er korrekt, men det er intet problem at få synet og godkendt en ombygget bil, eller meget som f.eks. en hot rod. De skal bare bygges korrekt, jeg har bygget flere om både efter gamle og nye regler og det har ikke haft nogen påvirkning af dem jeg har lavet, når alt blot bygges korrekt. Jeg kan også let få godkendt en ældre Opel med f.eks. 320hk

    Der er godkendt Ford´er fra 30-70´erne med 6-700hk uden brok.


  • #24   10. nov 2011 Tjaaa.. Det er en del i modstrid med hvad jeg er informeret om, som reglerne skulle ændret til nu...!?
    Mit råd må værer. Kontakt skat omkring xtreme ombygninger.


  • #25   10. nov 2011 Nej sådan er reglerne, det er intet problem, det koster bare lidt ekstra til godkendelser end før.

  • #26   10. nov 2011 Dr.Djernis, jeg betvivler ikke noget af det du har lavet, men refererer blot hvad jeg er informeret om. Så med mindre at skat har bundet mig en løgn på ærmet, eller en medarbejder ikke ved hvad han taler om, er reglerne jo ændret det sidste halve år...!? smiley

    Så mit råd til rookiecostum vil stadig være. Ring til skat. Når det har noget med merer end 20% forøgelsen at gøre.


  • #27   10. nov 2011 F.buh. Ja, men desværre ved ikke alle Skat´s medarbejder hvordan reglerne er. Jeg kender til mange og har selv prøvet flere gange, at de fortæller noget forkert, fordi at de "tror" det er sådan.

    Det er importøren/fabrikanten han skal kontakte, skat ved ingenting om hvad der kan synes.

    Men som jeg nævnte kan en udvej være at få den testet som hot rod, så er det langt lettere, men en kørselsattest koster jo lidt ekstra. Men det betyder at en meget ombygget bil kan godkendes.

    Skat kigger bare på godkendels papirerne og siger ok, du skal betale derovre. De har intet med godkendelse af ombygningen, det er synshallen som syner, på baggrund af godkendelspapirerne fra importøren/fabrikanten. Eller et godkendt prøve institut.
    Djarnis


  • #28   10. nov 2011 Det er da bestemt ikke umuligt at visse skat medarbejdere måske ikke er helt korrekte omkring hvad de udtaler. Det vil jeg bestemt ikke udelukke.

    Men som jeg odså skrev højere oppe, skal han evt. forbi Ford før skat. For ja, godkender de, bliver problemet langt mindre.

    At få den testet som hot rod, er ikke noget jeg kender til, skal jeg ærligt indrømme. Men er det noget som i det hele taget er muligt, når der med sikkerhed kan fastslåes en identitet, altså at det er en Taunus. Vil man så ikke arbejde ud fra det?


  • #29   10. nov 2011 Ikke hvis han f.eks. lægger en v8 eller den 2.9v6 i, for den kunne ikke købes sådan.
    En hot rod bliver jo testet på en bestemt måde. Det er en mulighed for at få den godkendt med mange heste. Så hvis Ford ikke siger god for ombygningen, så er der stadig en mulighed.


  • #30   11. nov 2011 Oki doki takker.. Er det en option som er nemmest at få gennemført på gamle biler..?

  • #31   11. nov 2011 Hej drenge. Tusind tak for jeres omfattende debat herinde. Jeg kan forstå at det ikke er umuligt at få den indregistreret med en motor bilen ikke blev leveret med. Jeg prøver at høre Ford om hvad de vil godkende. Også vedrørende bremser. En Hot Rod attest/godkendelse har jeg ikke hørt om før, lige nu sidder jeg lidt og hopper i stolen af spænding. smiley Hvordan får jeg evt en Hot Rod attest? Er det hos Syn eller hvor skal jeg henvende mig?? Endnu engang tak for jeres tid.

    Mvh RookieCustom


  • #32   11. nov 2011 Så forøvrigt lige, da jeg kiggede mig lidt omkring på nettet, at bilen skal være med ramme for at blive godkendt som Hot Rod. Er det korrekt, for så fald er det ikke muligt.

  • #33   11. nov 2011 Ved ikke hvad Djarnis siger...!?
    Men jeg synes det lyder meget sandsynligt. For er det en bil med en gængs karosse, vil jeg også mene at det er ud fra denne de vil vuderer den, og derfor ikke en Hot rod. Men det er som sagt meget nyt for mig, omkring sådan en procedure..?


  • #34   11. nov 2011 Det ved jeg heller ikke, har først set det nu. Måske? Men det ved de der på prøve instituttet. Den kan da bare få sin egen ramme? Så bliver det jo en hot rod.

  • #35   12. nov 2011 Det er nok lidt omfatende at bygge en ramme til bilen. Jeg prøver at skrive til Ford.

  • #36   14. nov 2011 Har nu skrevet til Ford importøren. De vender tilbage indenfor tre dage. Lidt spændene.
    Her er, hvad jeg skrev: Hej jeg har restaureret 70ér Ford biler de sidste 10 år og jeg har et par spørgsmål.

    Jeg er ved at sætte en Taunus 1.6 fra 1975 i stand og jeg vil høre om mine muligheder for at ligge en større motor i.

    Hvor stor en motor må jeg ligge i bilen og hvad skal der ændres af bremser for at i vil godkende forøgelsen. Jeg ved at bilen blev solgt med en Cologne 2.3V6, er det maks eller må der ligges en større udgave af samme motor i? Må jeg montere en indspøjtning´s motor fra en Scorpio eller Granada?

    Ved en større motor kræves større bremser, vil Ford godkende at jeg monterer bremserne fra en Granada der kører med ventilerede skiver for og 9" bremsetromler bag?, hvor Taunus kører med ikke ventilerede skiver og 8" tromler bag.

    Min drøm er at ligge en 2.9 indsprøjtningsmotor fra en Scorpio i bilen samt at opgradere bremserne som beskrevet til Granada systemet, inklusiv bremseforstærkeren. Den motor leverer 160 hestekræfter, det er 85hk mere end min originale 1.6 der leverede 75hk fra ny, men kun 46hk mere end 2.3V6 udgaven der er identisk bortset fra bremserne, der er mindre end Granada 3.0 bremserne, hvilke jeg har i tankerne til min.

    Jeg håber meget at i kan hjælpe mig, hvis ikke håber jeg at i vil hjælpe mig med at finde vedkommende der kan.

    Er der noget jeg mangler at få med?


  • #37   14. nov 2011 næ det lyder fint nok.

    skriv lige herinde når du får svar fra dem.
    det bliver spændene at se hvad de skriver.


  • #38   14. nov 2011 Cool. Det gør jeg.

  • #39   14. nov 2011 Spændende.... smiley

  • #40   15. nov 2011 Her er hvad Ford skrev:

    Hej,

    Vi kan kun tillade at der kan ilægges flg. motorer i bilen:

    2.0 OHC - 99 hk.
    2.0 V6 - 90 hk.
    2,3 V6 - 108 hk


  • #41   15. nov 2011 okey er det så uden at man skal ha tilladelse med til syn?og uden at lave om på bremser?

  • #42   15. nov 2011 og det vil sige min cortina 1,6,kan jeg køre til syn med en 2,0 v6 uden problem?

  • #43   15. nov 2011 Hmm ja det var ikke meget. Der er Opel godkendt til nogen flere heste.
    Jeg troede de kunne sidestille den lidt med f.eks. en Capri, de er jo lavet med 3,0 og de må da kunne godkendes med en del flere heste.
    Når man ser på hvad en Escort mk 1.2,3,4,5 mv kan godkendes til, så virker det underligt at en Taunus ikke kan?
    Djarnis


  • #44   16. nov 2011 Det bekræfter så at den ´´´største´´ jeg har set i Knudsen er;
    http://www.dba.dk/ford-taunus-23-gxl-coupe-aut/id-69247618/


  • #45   16. nov 2011 Jeg skrev til dem med det samme og forhørte mig om bremser, venter stadig svar. En Opel Kadetc blev bygget med en 2.0 med 150 hk (GTE) derfor er det muligt at syne en sådan med 150hk. En Capri kom fra fabrikken med en 3.0 med 138hk, det samme med en Granada. Men Taunus 2.3V6 var den største der kom.
    Det store spørgsmål er så, Som en 2.3 108hk kan man så ligge 20% oven i?


  • #46   16. nov 2011 Ikke når den bliver lavet om, hvis den havde været en original 2.3 så måtte man gerne lægge de 20% oven i.
    Da du jo forøger motorstr bortfalder 20% regelen, da den kun gælder for original motoren.
    Djarnis


  • #47   17. nov 2011 Hmm. Hvad er der så tilbage af muligheder for at ligge min 2.9 24v i?

  • #48   17. nov 2011 Prøv at kontakte nybo´s rod shop. De kender reglerne for hot rods, måske er det muligheden? Det dyreste er køretesten.

Kommentér på:
Stor motor i Taunus 75.

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce