{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørsel med trailer
  • #1   29. maj 2022 Ja, også selvom du laster den med 100 kg

  • #2   29. maj 2022 Det han siger i #1.

  • #3   29. maj 2022 Nej det må du ikke. Ikke så vidt jeg ved og synes jeg husker fra et program hvor det lige var trailer de var ude efter

  • #4   29. maj 2022 Når det er sagt lyder vægtene skæve, 400 kg egen vægt lyder af meget for en 600 kg trailer smiley
    Vores 1600 kg Boogie har en egenvægt på 600 kg smiley


  • #5   29. maj 2022 #3 mener nu også at politiet går efter totalvægt

    der var engang at reglerne var sådan at afhængig af hvornår man havde erhvervet kørekort at man måtte gå efter faktiske vægt eller om det var totalvægt

    har ikke lige læst op på reglerne for nylig så aner ikke om det er lavet om til at alle skal køre efter totalvægt


  • #6   29. maj 2022 1 Maj 2009 er datoen der skiller loven om totalvægt

    https://fdm.dk/alt-om-biler/test-udstyr/trailer-campingvogn/saa-tung-en-trailer-eller-campingvogn-maa-din-bil


  • #7   29. maj 2022 Men her snakker vi ikke om skæringsdato, ville personligt mene at så længe du ikke kommer op over 3500kg i totalvægt med bil og trailer, og at bilen må trække traileren må du laste den med 100kg lovligt.

  • #8   29. maj 2022 #7 - Korrekt.

  • #9   29. maj 2022 #5
    Reglen gælder stadig, dog er det en dansk regl så den går ikke uden for landets grænser

    Derudover så har nogle eftersigende modtaget bødeforlæg for manglende kørekort, selvom de i princippet ikke skulle have BE kørekort grundet denne regel


  • #10   29. maj 2022 #4 Det var en simpelt eksempel for nemhedens skyld.

    Formålet er at finde ud af om eksemplet er lovligt eller ej. Flertallet siger ja.


  • #11   30. maj 2022 10# det kommer and på hvornår føren har erhvervet sit kørekort , om det er lovligt eller ej
    min kammi må ikke køre med min 1T boggitrailer efter min picanto da han har kort efter 2009.
    men jeg må gerne da jeg har kort fra før 2009, selvfølgelig kun med op til 700kg total, da det er hvad bilen må trække.
    bilen må trække 700kg med bremser og 400 uden .


  • #12   30. maj 2022 #11 ok, jeg er med nu smiley

  • #13   1. jun 2022 Hej

    brug denne side, det er super nemt.
    https://www.nummerplade.net/trailer.html


  • #14   1. jun 2022 #13 Fedt link, tak smiley

  • #15   1. jun 2022 #11
    Du har vist misforstået hvad et "gammelt" kørekort giver mulighed for med trailerkørsel.

    I må begge køre med traileren, havde traileren været så stor at vogntogets tilladte totalvægt havde været over 3500 kg, havde du ret.

    Du kan evt. efterprøve det på enten FDM's guide eller den linket ovenfor, hvis du ikke tror mig smiley


  • #16   27. jun 2022
    #15 du mener seriøst at jeg må køre med en totalvægt på over 3500kg uden trailerkort.
    og det må du gerne linke noget dok på
    hvad må en alm hestetrailer veje totalt, bare et gennemsnit,
    en makker fik bøde for at sætte den efter sin bil og vogntog totalvægt var ikke over 3500


  • #17   27. jun 2022 #16
    Du må altid køre med 750kg trailer efter en personbil uden B+ eller BE kørekort
    Så har du en stor bil der vejer 3500kg totalvægt, må du altid sætte en trailer med maksimum tilladt totalvægt på750Kg efter og derved få en tilladt totalvægt på vogntoget på op til 4250kg

    Både du og din makker må gerne køre med en 1000kg boogietrailer efter din picanto, da den aldrig kan komme over 3500kg i tilladt totalvægt i alt
    Der hvor den danske særregel træder til, er hvor bilen og traileren hvis de to tal for tilladt totalvægt overstiger 3500kg, så kan man i nogle tilfælde føre vogntoget lovligt alligevel

    Det er umuligt at svare på hvorfor din makker har fået en bøde, især når vi ikke ved hvad bil, trailer og hvornår kørekortet er erhvervet.
    En hestetrailer vejer vel fra 1200-3000kg totalvægt
    Men på bøden må der vel stå en uddybende forklaring på hvorfor de mener han overskrider reglerne for kørsel med påhængskøretøjet?


  • #18   27. jun 2022 #17 - Både du og din makker må gerne køre med en 1000kg boogietrailer efter din picanto, da den aldrig kan komme over 3500kg i tilladt totalvægt i alt

    Det må ingen af dem, hvis bilen kun må trække 700 kilo med bremser og 400 uden.

    Har man BE kørekort, kan man godt spænde en 1000 kilo trailer efter Picanto'en, men den faktiske vægt må ikke overstige de 700 kilo - dvs du må ikke læsse den til max.


  • #19   27. jun 2022 #18
    Jeg er overbevist om, at hvis bilens tilladte totalvægt lagt sammen med trailerens tilladte totalvægt er under 3500 kg
    Så må vogntoget føres med almindelig B kørekort, traileren må bare aldrig læsses tungere end bilens tilladte påhængsvægt

    både FDM og hænger.dk er i øvrigt enige i min betragtning


  • #20   27. jun 2022 #19 - Så må vogntoget føres med almindelig B kørekort, traileren må bare aldrig læsses tungere end bilens tilladte påhængsvægt

    Det var så også det jeg skrev...


  • #21   27. jun 2022 #20
    Mig der misforstod dit svar, kan jeg se nu jeg læser rigtigt efter ??

    bil tilladt totalvægt 2800 kg
    tilladt påhængsvægt 700 kg
    trailer tilladt totalvægt 1000 kg

    B kørekort fra før 1 maj 2009 må føre vogntoget, hvis trailer bare ikke læsses til mere end 700 kg totalvægt

    B kørekort fra efter 1 maj 2009 må ikke føre vogntoget


  • #22   27. jun 2022 #21 - Shit happens. smiley

    Jeg tror faktisk vi er enige. smiley


  • #23   27. jun 2022 #21
    Præcis smiley

    Men havde bilen i dit eksempel, haft en tilladt påhængsvægt på 750kg, så er B kørekort ikke nok, uanset hvornår det er taget og dér er der mange der misforstår de “gamle” regler..

    Havde din trailer så tilgengæld kun haft en ttv på 750kg, måtte du køre den, med begge kørekort.


Kommentér på:
Kørsel med trailer

Annonce