{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.059 visninger | Oprettet:

Offshore branchen i dag {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg er udlært mekaniker og arbejder også som det i dag, men er sku lidt træt af den dårlige løn i branchen.
Så har tænkt på at skifte til noget andet.

Her tænker jeg lidt offshore eller lign, men er det stadig til at finde job i den branche for tiden?
For 5 år siden kunne alle jo fandeme komme ud hvis de ville.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Offshore branchen i dag
  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #2   23. okt 2016 Hvad er forskellen fra 5 år siden og så til nu da ?

  • #3   23. okt 2016 Ja det er jo det jeg spørger om? smiley
    Om det stadig er til at finde job offshore.

    Dårlig løn er at have arbejdet 3 steder som svend og maks at have fået 150kr og lige nu er det også uden pension inkl i løn.


  • #4   23. okt 2016 Jeg får 152 kr i timmen som last vogns mekaniker på andet år som svend dog med tillæg

  • #6   23. okt 2016 Nok nærmere 70000, læste en artikel på Hegnar.no

  • #7   23. okt 2016 Glem det.. Gas og oliebranchen er dødt, som i at alle firmaer der har med det at gøre fyrer på livet løs og sælger udstyr.. Har været en del af det on/off siden 2007 som indlejet til underleverandører, gas anlæg og service og kender branchen.. Der er intet at få, specielt hvis du ingen relevante kurser eller uddannelser har, så står absolut bagerst i køen, bag ved dem med 5-25 års erfaring og samtlige kurser..

    Hvor du får flere penge fra ved jeg ikke, måske som selvstændig?


  • #8   23. okt 2016 152 som lastvognmekker er jo også ringe.

    Nå jamen det lyder sku ikke så interessant så. Øv, havde lige set frem til noget nyt som offshore


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #9   23. okt 2016 Søg til siemens eller vestas hvis de har noget i dit umiddelbare nærområde. Vindindustrien er nok der man skal søge hen fremfor olie/gas industrien. Det sker da også ind i mellem at underleverandører til siemens eller vestas søger nye folk.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #10   23. okt 2016 Siemens kan ikke svare sig de ansætter ingen. Tværtimod har de fyret mange på det sidste.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #11   23. okt 2016 Siemens hyrer gennem vikarbureauer, det ved jeg med sikkerhed, det samme med vestas. Forskellen er bare at man nemmere bliver fastansat hos vestas gennem et vikarbureau.

  • #12   23. okt 2016 Okay ja man kan jo altid prøve.
    Men det selvfølgelig klart de hellere tager erfarne, hvis der er så mange ledige pt


  • #13   23. okt 2016 du kan da blive befaren skibsassistent.. det tager kun 3 mdr og jeg fik da job mandagen efter jeg var færdig

  • #14   23. okt 2016 Ja jeg leder stadig. Havde dog faktisk besluttet at prøve offshore, men nu ku det være kurserne ski findes til noget andet i stedet.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #15   23. okt 2016 Disco hvor ved du det fra ? Nu har jeg selv arbejdet med det. Og folk der rejser ude bliver ikke ansat som vikarer. Og Vestas gør mug bekendt heller ikke som rejsemontør.



  • #16   23. okt 2016 Så det er lidt for sent at prøve en "karriere" inden for offshore, er det ikke næsten det i siger.

    Hvis du arbejder med det Casper k, så tror jeg da på det du siger angående fyringer osv


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #17   23. okt 2016 Fordi jeg selv fik tilbudt gwo kursus osv, så jeg kunne blive ansat hos siemens gennem et vikarbureau, og samle møllerne på Esbjerg havn, inden de bliver udskibet. Jeg ville ikke stavnsbinde mig selv, så jeg fandt noget andet.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #18   23. okt 2016 Disco hvad har det at gøre med rejsemontør at samle i Esbjerg?

    David tror ikke der for sent. Det bare blevet svære. Oliebranchen ansætter vist ikke mange pt.
    Vil du rode med vindmøller så prøv nogen af Vestas og Siemens 3. Parts firmaer som de gør meget i nu.



  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #19   23. okt 2016 Siemens hyrer og fyrer som det passer dem, det er derfor at de bruger vikarer. Hvis de mandede ned planmæssigt, så fyrede de en stor del vikarer i uge 40.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #20   23. okt 2016 Har man GWO kurset og andre kurser, så kan man komme ud som rejsemontør på vindmøller, hvis det er det man vil.

  • #21   23. okt 2016 Altså jeg kan jo tage de kurser hvis jeg siger op som mekaniker, men vil selvfølgelig hellere bruge dem på noget med sikkerhed i.
    Om det er olie eller vind, det er jeg sku lidt ligeglad med.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #22   23. okt 2016 Man er heller ikke underbetalt hvis man bliver ansat på fabrik hos enten vestas eller siemens. Der er rigtig mange mekanikere ansat hos siemens, en af grundene er at de aldrig nogen sinde kommer til at få den timeløn som mekaniker på et værksted. Jeg fik 190 da jeg stoppede hos siemens og overtid var der da en del af.

  • #23   23. okt 2016 Nej og det ville være helt fint også. Bare lønnen er fair.
    150 uden pension eller noget er sku ikke noget man kan arbejde med i særlig lang tid.
    Skal trods alt leve af pensionen en dag forhåbenligt smiley


  • #24   23. okt 2016 Lige pt er off-shore noget ramt af olie prisen, alle omkostninger bliver kigget på. Der ud bliver de job som fast ansat(produktion/vedligehold) typisk taget af folk med erfaring fra branchen, og dem er der en del af lige pt.
    Der er altid mulighed for at blive indlejet, men de tjener ikke så meget som du tro, og kræver nok som udgangspunkt at du har nogen svejse certifikater samt off-shore kurset, tiderne hvor firmaerne gav disse kurser er over, og A-kasserne giver dem heller ikke væk mere, de er ikke gratis.


  • #25   24. okt 2016 Det var de da for 4 måneder siden da jeg skiftede job sidst.?

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #26   24. okt 2016 Disco så du aner ikke hvad du snakker om ?
    Du har gået hjemme på land i Danmark på fast arbejdsplads.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #27   24. okt 2016 Okay Casper - Så du ved alt om hvad jeg har lavet?

  • #28   24. okt 2016 Lønen i vindbranchen bliver presset rigtigt meget lige for tiden pga de østarbejdere vi har. Det ved jeg fordi jeg selv er ansat som supervisor ved Vestas. Der er firmaer der dumper prisen gevaldigt for at få de jobs der er, både på pre-assembly sites og offshore. Men jo, der er da stadig flere penge i det end som så mange andre jobs ..


  • #29   24. okt 2016 LYLLOF: Men er det til at komme ind i branchen, som udlært mekaniker og selvfølgelig med de nødvendige kurser?

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #30   24. okt 2016 Nej Disco hvis du gad læse hvad jeg faktisk skrev så spurgte jeg til hvor du havde den information fra? Du snakker om fabrikker og Esbjerg havn. Men hvis du har rejst ude så sig endeligt til, hvilke projekter har du været på? Kunne være vi havde været på de samme.
    Nu har jeg selv rejst for Siemens så der har jeg min fra, samt jeg stadig har kontakt til en masse der gør der endnu.


  • #31   24. okt 2016 Man har ekstra stor chance for at komme ind hvis du har en el baggrund eller mekanisk som du har.

  • #32   24. okt 2016 Nu kan jeg se du er fra Fyn. Prøv evt at søg ud til Lindø - der er en del aktivitet derude både Vestas og Siemens. Ved de søger folk engang imellem. De har også en del 3.parts firmaer derude du evt kan søge ind ved.

  • #33   24. okt 2016 Også når jeg ingen erfaring har?
    Snakkede lige med fagforeningen, og de sagde at det syntes de jeg sku glemme.
    Der gik så mange ledige med masser af erfaring inde for det fag, så det er jo klart de bliver valgt først.

    Ja det har jeg godt set at de gør, smider dem da også lidt ansøgninger når det er noget jeg kan se, at jeg har kompetencer til.


  • #34   24. okt 2016 Du kan jo altid give det et forsøg. Specielt på Esbjerg havn og Lindø tager de folk ind uden erfaring da der er en del folk på pladsen til at lære fra sig.

  • #35   24. okt 2016 Ja det er da værd at prøve smiley
    Tak for inputtet!


  • #36   24. okt 2016 Velbekomme.

  • #37   24. okt 2016 Har nogle venner der arbejder for Vestas MHI på Lindø, og har selv været indlejet der, og alle der ville fik arbejde der.. Det er god løn og gode vilkår.. Du bliver bestemt ikke slidt op, for tempoet er helt i kælderen..



  • adam d
    adam d Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 8 Følgere: 6 Svar: 23
    #38   24. okt 2016 Jeg har arbejdet for Semco i Esbjerg. jeg fandt det noget nemmere at finde job da jeg søgte offshore, ved at melde mig i de relevante fagforeninger (afdelinger, feks Esbjerg transport) som har indsigt og erfaringer med offshore industrien. Dette kan jeg efter egen erfaring anbefale som minimum, og ellers ligesom alle andre erhverv, klø på med at ansøge, og vise dit ansigt hos de forskellige firmaer, gerne gentagne gange.
    - held og lykke


  • #39   24. okt 2016 Søren H : lige netop af den grund har vi lige haft en fyringsrunde ved MHI. Folk dovner den og tager ting forgivet. Giver du den en skalle og gør som der bliver sagt, så stiller du dig i bedre lys og får måske chancen for at komme ud at rejse.

  • #40   24. okt 2016 .. at arbejde offshore i vindindustrien er noget helt andet da vi ikke er herre over vejret og ting går i stykker. Der vil være en masse ventetid og dagene kan godt være lange derude, men på pre-assambly sites er der ingen undskyld. Der er altid arbejde at udfører og dem der viser god vilje og mod, kommer også hurtigere frem i systemet.

  • adam d
    adam d Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 8 Følgere: 6 Svar: 23
    #41   24. okt 2016 Glemte lige ja, offshore er ikke lig med nemt tjene penge, du skal give den maks gas hvis du er så heldig at få arbejde. Og husk, du ved ikke bedre end de gamle og erfarne!

  • #42   24. okt 2016 Blev også tilbudt job, men kan virkelig ikke dovne den.. Det vsr som om folk så en ære i at trække arbejdet længst muligt, istedet for at få noget for hånden..

  • #43   24. okt 2016 Søren : Og de folk som gør det er også de første der ryger ud til højre når der skal mandes ned.

  • #44   24. okt 2016 Ja det sku klart, så kan man lige så godt gøre plads til andre.

  • #45   24. okt 2016 Man synes også, at det må være kedeligt at dovne den dag efter dag.
    Men okay, som mekaniker er man jo vant til alt bliver gjort op i statistikker. Det er jo lige til den anden side.


  • #47   24. okt 2016 Nej ved godt det ikke er millioner, men jobbet lyder spændende og andre uddannelser med bedre løn end mekaniker rammer jo cirka 3-5år på Su eller lærlingeløn.

  • #49   24. okt 2016 Det ville ikke betyde noget, hvis ikke jeg havde regninger og bolig til mere end hvad jeg ville få under uddannelse.
    Ellers så havde jeg skam været tilmeldt maskinmester udd.


  • #50   24. okt 2016 Martin p.
    Hvad er det for en uddannelse du snakker om? Fly mekaniker eller redder?
    Og redder hvor?


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #51   24. okt 2016 Eskadrille 722 - redningshelikoptere går jeg ud fra.

    Man kan også søge uopfordret på danbor.dk. De har mange forskellige folk offshore i olie/gasindustrien. De har vidst også folk i vindindustrien.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #52   24. okt 2016 Disco synes du igen undlod at besvare spørgsmålet ?

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #53   24. okt 2016 Hvilket spørgsmål?

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #54   25. okt 2016 Du kan jo læse indlægget længere oppe igen.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #56   25. okt 2016 Egen erfaring dannet udfra tidligere ansættelse blandt andet hos siemens og jobtilbud.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #57   25. okt 2016 Men hvor har du været rejsemontør henne, hvilke projekter og firmaer ?

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #58   25. okt 2016 Jeg har ingen rejse erfaring fra vind industrien, men ellers har jeg mere end 15 års erfaring som rejsemontør med motorer, både gas og dieselmotorer, både på land, i skibe og offshore.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #59   25. okt 2016 Ok hvordan ved du så hvad der forgår på vindmølle sites og hvilke folk der arbejder der ?
    Det de gør på havnen og fabrikkerne er ikke samme som ude. Så blev du lidt klogere i dag smiley

    Er du maskinmester forresten smiley


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #60   25. okt 2016 Nej jeg er ikke maskinmester, men jeg har været i gang med den uddannelse for 15 år siden.

    Jeg blev tilbudt job på havnen hos siemens i januar, men takkede nej, da jeg ikke skulle stå med en regning på gwo kursus hvis jeg fandt noget andet arbejde inden for kort tid. Jeg sagde istedet ja til at komme til ølgod på navfabrikken.

    Jeg kender nogle stykker som er montører på havvindmøller herhjemme, men det er ikke det jeg vil kalde for at være rejsemontør, det virker mere som et 7-15 job. Dem jeg kender sejler ud om morgenen og kommer hjem til aften igen. Sådan er det så ikke på de tyske eller hollandske parker.


  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #61   25. okt 2016 Nej der nogen danske projekter og service på andre hvor de ofte er hjemme igen her dag. smiley

    Er du ikke i Ølgod længere ? Synes længe der var rygter om det skulle rykke tilbage til Brande igen. Men sådan er Siemens jo. En masse snak altid og så lige pludselig sker der noget helt andet smiley


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #62   25. okt 2016 Det bliver rykket til Brande med sikkerhed. I slut 17 eller start 18 mener jeg det var de sagde. Derfra skal alle små møller (2,3'ere) samles i usa. 3,3 og de enkelte sidste 4,0'ere og 6'eren mener jeg det var, skal samles i brande, 7 og større skal samles i Cuxhaven på den nye mega fabrik de er ved at bygge dernede. Der var også snak om for en del år siden, at de skulle have bygget en fabrik i udkanten af Esbjerg, men det fik Esbjerg kommune selv ødelagt. Nu pønser Vestas på at bygge noget på Esbjerg havn, nok på grund af at siemens opruster ved Elben, men om det passer 100% ved jeg ikke.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #63   25. okt 2016 De skulle mande ned i uge 40 i ølgod, så jeg fandt noget andet... Det var ellers ret så hyggeligt og godt arbejde til en formidabel løn. Jeg var både i 4,0 og 2,3'er hallen. Virkeligt gode og rare kolleger.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #64   25. okt 2016 Det et hyggeligt og nemt sted at være, men jeg smuttede fra fabrikkerne da det blev for tysk og man skulle ligge hjernen på hylden og ikke stille spørgsmål smiley da tog jeg ud og rejse i stedet.
    Så kan jeg høre det er samme snak stadig. Ligesom med HI-Parken smiley


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #65   26. okt 2016 Jeg tror nu ikke der er så meget snak i det mere, fabrikken i Tyskland er i gang med at blive bygget. HI-park skulle vidst bare være lager, så vidt jeg lige husker, jeg ved så ikke hvad de har snakket om tidligere, hvad der skulle være derude. De sagde også at der var plads til at alle fra Ølgod, kunne komme med til Brande. Det tror jeg så ikke helt på. Der bliver jo en masse medarbejdere fri, når en del af nacelle produktionen flytter til Tyskland, de frie hænder skal vel også have et arbejde bagefter. Jeg ved også at der er mange der bor i Ølgod og omegn der ikke vil med til Brande, så det har nok en naturlig afvikling på den måde. Jeg ville heller ikke være glad for at skulle være i Brande, det er alt for stort og koldt hvis man kan sige det sådan.

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #66   26. okt 2016 Disco jeg var ved Siemens i 10 år. Der er konstant snak og rygter smiley om hvad der skal ske og hvad der skal flyttes hvor hen.
    Samme snak i Ølgod og HI.
    Men ja tror præcis det samme som dig. Hvis det hele rykkes sammen i Brande igen er der netop ikke arbejde nok til alle som du skriver når anden produktion flyttes andre steder hen smiley


Kommentér på:
Offshore branchen i dag

Annonce