{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.340 visninger | Oprettet:

Michael J
Michael J
Tilmeldt:
5. jul 2017
Emner: 7 Svar: 44

Billån i bank eller selskab? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens

Jeg står og skal have ny bil og skal i den forbindelse bruge et lån på 180.000 (efter udbetaling). Jeg har fået et tilbud i banken på en ÅOP på 3,9% efter skat. Der er tale om variabel rente, da min bank siger de ikke udbyder fast rente på billån. Lånet vil tale ind i bankens fordelprogram og sikre mig gratis mastercard i stedet for at betale 500 kr. årligt nu (jeg bruger mastercardet, så det er en fin bonus).

Jeg overvejer dog også DIBA, hvor jeg kan få en ÅOP på 4,8 % med fast rente. Derudover er der jo fordelen ved finansieringsselskabet, at der er ejendomsforbehold i bilen, og man har mere sikkerhed i form af tilbagelevering af bilen ved manglende betalingsevne (ikke at jeg regner med at miste arbejde eller noget, for så havde jeg ikke købt), hvor man jo i banken skal prøve at sælge m.v.

Hvad ville i vælge? Tænker der er risiko for rentestigninger snart. Er der derudover nogen der har erfaringer med at få Sydbank til at give en fast rente på billån?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Billån i bank eller selskab?
  • #2   14. dec 2018 fast rente uden tvivl


  • #3   15. dec 2018 Jeg ville også sammenligne den reele rente på lånet

    En del af beløbet der er inkluderet i ÅOP er også omkostninger til oprettelse og optagelse af pant på lånet

    En procent i reel forskel er 150 kr om mdr, men vores bank forlænger i stedet for løbetiden og fastholder ydelsen

    Noget af det jeg også ville kigge på er omkostninger og mulighed for ekstra indbetalinger på lånet


  • #4   15. dec 2018 Du kan få fradrag for renterne, men hvad med ÅOP?

  • #5   15. dec 2018 Stop, stop, stop! Renten stiger ikke med 1 % set i forhold til lånebeløbet over den tid, du har bilen. Kan du spare 1 % ved at vælge variabel rente på et billån, så vælg dét.

    ÅOP kan desuden være meget misvisende, så pas på med at fokusere på det. Ofte er den udregnet over 8 år, mens man kun har bilen måske halvdelen af tiden. Regner man ÅOP ud efter 4 år, ser det typisk helt anderledes ud.

    Hvordan er etableringsomkostningerne hos de to selskaber? Det er en god indikation for, om du skal vælge det ene eller det andet. Altså både omkostninger til bank/finansieringsselskab og til tinglysning.

    Hvad er dit bedste bud på, hvor længe, du skal eje bilen? Det kan være et diffust spørgsmål, men mange ved, om de vil have den 2-4 år eller indtil den ikke kan mere.


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #6   15. dec 2018 Tak for alle inputs.

    Jeg tænker at beholde bilen 4-5 år, alt efter markedsværdi til den tid.


  • #7   15. dec 2018 Har du tilbuddene liggende? Hvad er etableringsomkostninger og pålydende rente på de to tilbud?

  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #8   15. dec 2018 Jeg har ikke alle detaljerne på banklånet. Må lige få dem skaffet. Jeg vender tilbage.

  • #9   15. dec 2018 Syntes bedst om at vide hvad man skal af med hver md , og du får måske nogle muligheder for at forhandle med din bank senere

  • #10   15. dec 2018 Der er ikke meget ved at vide, hvad man skal af med, hvis det er til gengæld for at blive snydt.

    I udgangspunktet er løbet kørt, når først lånet er hjemtaget. Jovist, man kan skifte til bank eller omvendt bagefter - men så er omkostningerne brændt af og ÅOP alt for høj.


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #11   18. dec 2018 Så er der lidt nyt. Jeg har fravalgt banken, da jeg kan mærke at jeg er mest tryg ved fast rente og et klassisk ejendomsforbehold i bilen, såfremt det værst tænkelige skulle ske at man mistede evnen til at betale.

    Jeg er dog i tvivl om jeg skal vælge DIBA eller finansiering gennem forhandleren, og kunne godt bruge lidt tips.

    Begge lån er fastrente og over 8 år. Umiddelbart kunne jeg godt finde på skifte bilen ud igen om 4 års tid. Derfor hælder jeg til DIBA med de lavere etableringsomkostninger, men ved ikke om dette er det billigste, da ÅOP og beregnet ÅOP efter skat er lavere.

    DIBA:

    Pris på bil efter udbetaling (lånet): 179.845
    Stiftelsesomkostninger: 10.027 kr.
    Renteudgift over 8 år: 26.014 kr.
    Pålydende rente: 3,25 %
    Debitorrente: 3,3 %
    ÅOP: 4,79 %
    ÅOP efter skat: 3,64 %
    Ydelse: 2.249 kr. før skat.

    Forhandler:

    Pris på bil efter udbetaling (lånet): 179.845
    Stiftelsesomkostninger: 14.755 kr.
    Renteudgift over 8 år: 15.586
    Pålydende rente: 1,95 %
    Nomiel rente: 1,97 %
    ÅOP: 3,99 %
    ÅOP efter skat: Ikke oplyst, beregnet til 3,36 % på onlineberegner.
    Ydelse: 2.187 kr. før skat.

    Derudover kan der være udgifter ved indfrielse før tid ved forhandler, hvor selskabet har ret til kompensation på 1% af førtidig betaling, maksimalt den resterende rente. Dette vil dog efter 4 år nok ikke være mere end 1.000 kr. (1 % af 100.000). DIBA har ikke indskrevet denne ret.

    Hvad tænker I?


  • #12   18. dec 2018 Hvis du vil have bilen 4 år, er tilbuddene ca. lige gode. ÅOP efter skat på 4 år er ca. den samme på de to lån ifølge mine husmandsberegninger.

    Hvis du regner med at have bilen OP TIL 4 år, bør du vælge DIBA. Regner du med at have den MINDST 4 år, skal du vælge forhandleren.

    Du kan også prøve at forhandle om omkostningerne - især hos forhandleren. Vil han gå et par tusinde ned i etableringsomkostninger, tipper det mere over mod en beslutning om at vælge ham.

    Nu har du udelukket banken, så den del er ikke relevant at se mere på. De er ellers generelt mere fleksible i diverse løsninger, så det KUNNE måske have medført at du kunne have sparet en skilling ekstra. Men det vil i alle tilfælde nok være småpenge.


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    jul 2017

    Emner: 7 Svar: 44
    #13   18. dec 2018 Super - tak for det. Det er lidt en jungle, når man er ny på markedet.

    Må se om jeg kan forhandle lidt på etableringsomkostningerne. Min sælger ved forhandleren har ferie et par dage, men må køre ud til ham og tage en snak sidst på ugen.

    Og ja, banken kunne måske tilbyde noget, men snakkede med dem i morges og fast rente rente ville de ikke, og hun lød egentlig til at hun selv ville vælge en af de to selskaber, så er ikke sikker på hvor meget der havde kunne hentes der.


  • #14   18. dec 2018 Tænker også mere, man skal vælge banken pga. større fleksibilitet. De ville nok ikke være specielt meget billigere, med mindre du har en del andet hos dem samtidigt.

    Jeg har fx bare en kredit, jeg kan trække på, hvis det bliver nødvendigt. Så er der ingen etableringsomkostninger - og det gør, at ÅOP er markant lavere smiley


Kommentér på:
Billån i bank eller selskab?

Annonce