{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
993 visninger | Oprettet:

Køb af hus {{forumTopicSubject}}

Hey
Mig og kæresten var i banken og snakke om hus. Efter krisen er der kommet lidt nye regler, man skal have mindst 5% af husets pris + penge til advokat osv.
Vi har ikke penge til udbetaling men jeg kan se på BRFs hjemmeside at der kan man låne 105% af husets pris hvis man ikke har pengene.
Hvad synes I? Skal vi vente til vi har sparet op eller skulle man låne i BRF i stedet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af hus
  • Tommy B
    VIP
    Tommy B Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 32 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 2.551
    #1   18. feb 2009 Det afhænger vel i sidste ende af jer selv; Kan jeres økonomi tåle den rente det bliver sat til, som ender i månedlige udbetalinger osv.
    Tag en snak med BRF og se hvad de har at tilbyde smiley


  • #2   18. feb 2009 krisen blever ikke bedre lige med det sammen så det bedst villle være at holde fast i en lejlighed og spare sammen til et hus. Hus priserne falder også meget lige nu. det kan betyder at hvis du låner 105% af huset og det falder i værdie, kan det ende med du skylder mere end det er værd!!!

  • #3   18. feb 2009 Okay. det skal siges at det hus vi har set på allerede er faldet med 35%

  • #4   18. feb 2009 Det handler jo om at købe, når i er klar. Det kan være i skal vente i fem år inden krisen vender, ingen ved det. Køb når i er klar, og sæt jer til det i har råd til. Så kan det jo ikke gå helt galt

  • #5   18. feb 2009 okay, men er det virkelig nødvendigt at have et rådighedsbeløb på 9500kr som vores bank sagde (danske bank). jeg synes det lyder af meget.

  • #7   18. feb 2009 9500 er meget normalt i de her tider, og egentlig ikke for højt. Hvis du spør mig.

  • #8   18. feb 2009 Vi har lige købt hus, og der skulle vi ikke op med noget selv, vi har lånt 80% i totalkredit og 20% i banken... vores rådighedsbeløb er sat til 10500, men det er forskelligt fra bank til bank...

  • #9   18. feb 2009 okay, når man laver 2 lån sidder man så ikke noget dyrere i det om måneden?

  • #10   18. feb 2009 Lars N

    Jo det gør du der er jo flere penge der skal betales tilbage... og banklånet skal jo afvikles over 20 år i modsætning til realkredit som løber 30 år... men jeg mener at vores banklån er ca 2800 ekstra om måneden...


  • #11   18. feb 2009 Men ellers tag rundt til lidt forskellige banker og hør hvad de kan gøre for jer...

  • #12   18. feb 2009 Du kan ikke undgå at have to lån. Det er sådan at det danske realkreditsystem er sat op. Du låner 80% igennem et realkreditselskab (fx totalkredit) og så låner du de sidste 20% i banken (Selve boliglånet). Din bank sørger typisk for at hjemtage realkreditlånet, så du behøver ikke selv at skulle kontakte 2 forskellige selskaber, men det er der nogen der gør.

    Hvis din bank ikke vil låne dig de fulde 20%, så skift bank. Der er ikke nogen nye regler om, at man skal have 5% til udbetaligen. Det er sikkert noget din bank kræver, fordi de er usikre på din økonomi. Mange andre banke vil sikkert med glæde låne dig det fulde beløb.

    Tendensen er, at de større banker ikke er så villige til at låne penge ud til "risiko" kunder i øjeblikket (Danske bank, Nordea, Nykredit), så spørg hellere de lidt mindre som arbejdernes landsbank fx. eller den lokale sparekasse...


  • #13   18. feb 2009 jamen hvordan kan det så være vores bank ikke anbefaler at låne 20% hos dem og resten hos et realkreditselskab?

  • #14   18. feb 2009 Danske bank har mulighed for, at tllbyde realkreditlån igennem realkredit danmark, da de engang opkøbte dem. Derfor har de nok ikke lagt særligt meget vægt på, at oplyse dig om dette. men det kan næsten også være ligemeget. Realkreditlånene er praktisktalt fuldstændigt ens hos de forskellige realkreditselskaber. Det er nærmere selve banklånet, som du skal være opmærksom på, da det svinger utroligt meget fra bank til bank hvor høj renten er, samt udgifterne til diverse gebyre.

  • #15   18. feb 2009 okay, kan bare ikke finde ud af om det var et dårligt tegn at de ikke oplyste om andre muligheder.

  • #16   18. feb 2009 Slet ikke. Din bank har højst sandsynligvis 100 % styr på det. Jeg tror bare ikke altid de orker at forklare deres kunder om hvordan det helt hænger sammen.

    Jeg vil nok ikke sige at det er en god ide, at benytte sif f BRF-kredits mulighed med at låne 105% af husets værdi. Hvorfor skulle man skylde 5% mere end nødvendigt. Afhængigt af prisen på huset, så kan det være mange penge. Hvis I ikke kan skaffe 5% til udbetalingen, så find jer en bank, som gerne vil låne jer dem... Det er det billigste og langt det nemmeste.

    Jeg er sikker på, at hvis du fortæller din bankrådgiver at du vil skifte bank, hvis ikke de vil låne dig de sidste 5% også, så skal de nok skifte mening...


  • #17   18. feb 2009 SYnes bare jeg har hørt det er svært at skifte bank i øjeblikket fordi der ikke er mange der vil have kunder med gæld.
    Men du skal have tak for hjælpen smiley


  • #18   18. feb 2009 Det var så lidt. Held og lykke med det...

  • #19   18. feb 2009 har lån igennem brf kredit de kan godt anbefales super god service

  • #20   19. feb 2009 okay, kun igennem dem? hvor mange % har du lånt der

  • #21   19. feb 2009 105% igennem dem og har kun ros om brf god service

Kommentér på:
Køb af hus

Annonce