{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.156 visninger | Oprettet:

Rustfri stål eller aluminium ? {{forumTopicSubject}}

Heej

Jeg sidder og skriver eksamensprojekt i design. Jeg har udarbejdet et design som består af rustfri stål og teaktræ. (en bænk)

Designet skal være så bæredygtigt som muligt..

Vil det være mere bæredygtigt at vælge aluminum fremfor rustfri stål ?

Vi er enige om ?::
1 )Rustfri stål holder bedre ? (skal stå udendørs)
2) Rustfri stål kan genbruges adskillige gange (kan aluminium dog også?

3) Rustfri stål giver det bedste "look" ?
4) Rustfri stål er utrolig stærkt og giver sig ikke umiddelbart ved bøjning eller anden kraftpåvirkning.
5) Aluminium har lettere ved at bøje end rustfristål ?
6) Rustfri stål kræver ikke så meget vedligeholdese ? (set fra at det er en bænk som skal stå udendørs)
7) Rustfri stål er ikke overfladebehandlet med miljøskadende stoffer.

...
Har selv undersøgt enmet, men vil gerne lige høre nogle andre meninger.. Nogle herinde kan jo være professionelle smede mv.
Håber i kan hjælpe mig.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rustfri stål eller aluminium ?
  • #1   21. maj 2009 Til gengæld indeholder rustfri stål en masse chrom og det er ryger ned i jorden.

    Og rustfri stål vejer en hel del mere end aluminium.

    Og noget rustfrit stål er faktisk farligt, rent miljø-mæssigt ( fx AISA 316 ).


    Alu kan konstrueres så det er ligeså holdbart som rustfrit stål, da du kender ca max belastning af bænken ( 2 personer på max 120kg fx - bare for at tage et højt udgangspunkt ).

    Alu kan irre ja... men kommer jo også an på om du vil have det rene metal til at stå fremme, eller om du vil lakere det.

    Rustfrit stål er nok en del nemmere at svejse i i forhold til aluminium.



  • #2   21. maj 2009 det skal jo være noget syrefast rustrast stål og det skal afsyres nåt der er sjevset og sådan. Jeg ville helt klart vælge alu det eneste er som sagt at det er svært at svejse i.

  • #3   21. maj 2009 OKay. Bænken skal ikke behandles eller lakkeres på nogen måde.. Bænken har en meget speciel konstruktion og der stilles store krav til hvert elements bæreevne..

    Hvad er det nu lige der menes med irre ?

    Det er vigtigt at stålet ikke giver en "svippe" funktion. Det må ikke rigtigt give sig og slet ikke bøjes (som ikke retter sig om af sig selv)


Kommentér på:
Rustfri stål eller aluminium ?

Annonce