{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
523 visninger | Oprettet:

BMW M20B20 vil ikke starte, hjælp ! {{forumTopicSubject}}

Hej folks.

Jeg søger noget hjælp til noget tech stuff på en gammel BMW E21 M20B20 motor.

Det er den helt gamle model med strømfordeler på siden af motorblokken.
Motoren er med Pierburg karburator.
Motoren kørte fint da jeg satte den i garagen for 2 måneder siden.

Imellemtiden har jeg renoveret bilen, og skiftet nogle dele på motoren.

Jeg har skiftet tandrem, vandpumpe, pakdåser på forkammerhus m.m.

Da jeg ville starte den gik det op for mig at tændingen stod helt hen i vejret pga tandremsskift. Jeg har jo sat motoren ind på mærkerne men tændingen har ikke fulgt med da den har sit eget tandremshjul og aksel.

Så jeg har justeret tændingen ind på mærket Z på krumtapshjulet.
Jeg har dobbelt og triple chekket at knast og krumtap står perfekt og det gør de. De står 100% lige i øjet.

Når jeg prøver at starte "popper" det voldsomt i udstødningen. Det betyder at den får benz og det betyder også at tændrørerne laver gnist (de laver meget fin gnist) men der er et eller andet jeg har overset.

Mine første spørgsmål:

Når man justerer tænding på sådan en svend er det så korrekt at man IKKE justerer tænding ind på OT mærket på krumtapshjulet (den man justerer knast ind efter på mærkerne) men på Z mærket på krumtapshjulet ?

Er det korrekt at når krumtapshjulet står på mærket Z er det ensbetydende med at der er tænding på cyl 1 på strømfordeleren ?

Toppunktssensoren er jeg af en eller anden årsag ikke helt tryg ved. Jeg har sikret mig der ikke er snavs i hullet den "føler" på, men jeg syntes toppunktssensoren er MEGET tæt på krumtapshjulet. Vi snakker 10 dele mm ...

Jeg ved ikke rigtig hvad der ellers kan være galt. Selvfølgelig kan jeg kigge på tændingsrelæ og tændspole men hvorfor skulle det dø af at stå i 2 måneder knastørt...

Håber på at få noget kvalificeret hjælp af nogle BMW gutter herinde.

Hvis det du kan bidrage med er gætterier så lad være med at skrive. Jeg kan sagtens selv sidde og gætte...


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW M20B20 vil ikke starte, hjælp !
  • #1   13. aug 2013 Der er et lille hak i kanten på strømfordeleren, som din rotor skal pege mod når den står på ot så vidt jeg husker..

    Hvis det ikke virker så prøv at pege den mod hakket når den står på Z..

    Jeg har engang for længe siden kommet til at dreje fordelerdækslet 180 grader forkert, det er også noget rod..

    Men prøv de tre muligheder..


  • #2   13. aug 2013 Tak for nogle gode bud.

    Rotordækslet på min kan kun vende på en måde (skal i hak) og det er det. Så den er ikke vendt 180 grader.

    Hakket i strømfordeleren er jeg med på, og den peger også mod sokkel til cyl 1 på strømfordeleren.

    Men jeg har sat den ind på Z mærket. Ved ikke om det er korrekt. Det gik jeg ud fra det jeg mente at Z må stå for "Zündung".

    Men jeg syntes samtidig også det virker pisse ulogisk. Hvis OT mærket er top mærket, altså kompression på cyl 1 er det jo der tændrøret skal tænde.

    Jeg prøver sgu lige at sætte den ind på det mærke istedet i morgen og se hvad der sker. Det lyder nemlig som om den står forkert i tændingen. Kan jo være det Z mærke bruges til noget andet på en 323 eller hvad ved jeg...

    En anden ting jeg også kom på som jeg også lige vil chekke er rotoren, det er den model med indbygget begrænser, det kan jo være fjederen er fucked eller noget så den bryder strømmen. Lidt et longshot..

    Nogen info om toppunktssensor jeg skal være obs på ? Skal den sidde så tæt på remhjulet ?


  • #3   13. aug 2013 Z mærket er et tændingsmærke, men kan simpelthen ikke huske i hvilken sammenhæng det skal bruges..

    Det kan evt være det man skal justere ind efter med tændingspistol når motoren kører med vacuum på strømfordeleren..

    Hvis fjederben er defekt så vil den ikke starte eller køre helt ad h til.

    Den føler skal næsten røre smiley


  • #4   13. aug 2013 dine tændkabler sidder 180 grader forkert.. prøv at vende dækslet 180 grader selv om den ikke sidder så godt pga af hakket så kan det godt lade sig gøre hvis du er lidt omhyggelig.. starter den ved det stunt så byt kablerne rundt så dækslet kommer til at sidde rigtigt igen..

  • #5   13. aug 2013 Ok super.

    Sad lige og læste lidt på nettet. Det viser sig at når den står på mærket på krumtappen kan det markere tænding på enten cyl 1 eller 6 fordi der er 2 steder stemplet kan stå i tdc.

    Så skal lige ud og prøve på den "gammeldaws" måde i morgen så og have en skruetrækker ned i tændrørshullet.

    Det er garanteret der den ligger. Jeg kan huske på Opel Manta der kunne de også sige som den her gør. Lyder fandme som en blanding mellem en AK47 salve og en der laver popcorn i luftfilterkassen. smiley Når de gjorde det skulle man bare krydse tændkablerne og så kørte den som regel perfekt.

    Jeg har originale kabler i E21´eren så de kan ikke krydses (de er for korte) så jeg må live have motoren en omgang mere rundt smiley


  • #6   13. aug 2013 Stempel 1 og 6 følges 100% ad så skruetrækker metoden vil ikke virke..

    Både bund og knast skal stå på mærkerne, og så skal du sætte din strømfordeler efter hakket..

    Lige nu står din bund på mærket men din knast står 180 grader forkert, så den tænder mens dine ventiler er i overlap.. Og så prutter den bare..

    Så bund og knast på mærkerne og så få den rotor til at pege mod hakket.. Så skal den starte smiley


  • #7   13. aug 2013 Fuck det , det skal jeg fandme ud og prøve nu, har rodet med den hele dagen smiley

  • #8   13. aug 2013 Sæt maskinen på mærkerne så du har cyl 1 i kompressions-top

    Mærke på knast skal stå ca kl 1 og pege på mærke på topstykket

    Mærke på krumtap skal passe ind i det "V" der er lavet i huset hen over remhjulet på krumtappen. Du skal lige have ballance hjulet af for at gøre dette.

    Nu tager du ellers og ser hvorhen strømfordeleren peger og arrangere dine tændkabler så denne passer på cylinder 1. Drej om nødvendigt hjulet der trækker strømfordeleren om nødvendigt for at få hele herligheden til og passe.

    Så garantere jeg dig for den hopper lige ret igang smiley


  • #9   14. aug 2013 Jeg vendte strømfordeleren 180 grader, satte den på mærket så rotor pegede mod cyl 6 og vendte den rundt så den pegede mod cyl 1 . Startede første gang og står perfekt smiley

    1000 tak for hjælpen smiley

    Har et andet spørgsmål, men har lavet en ny tråd smiley


Kommentér på:
BMW M20B20 vil ikke starte, hjælp !

Annonce