{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.226 visninger | Oprettet:

Johan N
Johan N
Tilmeldt:
26. apr 2016
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

hul på trykrøret til servopumpen - kan jeg køre videre? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Har en Fiat Punto 1,2 ELX fra 1999
Et rør er tærret igennem eller har fået et stenslag. Der er i hvert fald hul, og den lækker servo olie.
Der er dog kun 3 måneder til syn, og regner ikke med at den skal synes. Så hvis jeg kan køre indtil er det super.
Men kan jeg køre selvom den den taber olie, og fylde på i ny og næ, eller kan jeg afmonterer servopumpen og køre videre? eller måske bare vente til der ikke er mere olie, og lade den gå i stykker af sig selv?
Jeg vil ikke ofre mere end MAKS 1000-1500 kr, og så er det OK hvis det bare er en midlertidig løsning der kan holde 3 måneder.
Havde den på værksted, men de kunne ikke finde et nyt servo tryk rør ved nogle af deres ophuggere, og hvis de fandt, ville det koste 2000-3000 kr inkl. montering.

Mvh. Johan


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hul på trykrøret til servopumpen - kan jeg køre videre?
  • #2   26. apr 2016 Når der ikke er mere olie, så ryger pumpen sgu nok på et tidspunkt, men selvfølgelig kan de lappes, så det lige kan holde tiden ud....

  • #3   26. apr 2016 Det er nok ikke tryksiden, da det er et ret tyk rør. Jeg har engang repareret det ved at skære røret over ved hullet og sætte en olibestandig slange over med 2 spændebånd, det holdt i et par år til bilen blev skrottet

  • Johan N
    Johan N Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #4   26. apr 2016 Tak for svar.
    Jeg vil overveje dit tilbud Daniel, men har også en bekendt der måske kan ordne det.
    Hvis pumpen går i stykker, kan man så ikke køre fortsat. Altså er den bare meget hård i styrtøjet, eller kan man slet ikke bruge styrtøjet så?
    Jeg tager også gerne mod flere inputs smiley


  • #5   26. apr 2016 Har prøvet en anden lille bil hvor servopumpen gik. Den var nærmest umulig at køre hjem fra da pumpen stod af.
    Ikke bare som en Lada Samara eller VW Lupo født uden servo. Den blir potentielt meget træls at køre i.
    Overvej om det overhovedet er forsvarligt for dig selv eller værre os andre medtrafikanter at du potentielt påtænker at køre rundt i en bil der ikke er sikkerhedsmæssig i forsvarlig stand. Den blir meget meget tung at styre og reagere med. Duer ikke


  • #6   26. apr 2016 Alfist N

    Farligt, hvori ligge den påstand,,,, ?????

    Der er da utallige af biler der aldrig er født med servo, eller overhovedet har servo, og mange af dem kører da jævnligt på de danske veje,,,

    Det må blive en OMMER.....


  • #7   26. apr 2016 Har kørt 5 mån uden servo på en Opel det gik sgu fint men har lappet et rør med en rør samler mit var 10mm udvendig så gik jeg til traktor el kranfirmaet fik en hydraulik samler på 10 mm skar det dårlige stykke ud og satte samler i det kører endnu

  • #8   26. apr 2016 Buggi find dig en Fabia med elektro-hydraulisk servo og fjern sikringen til servoen og vend så tilbage i en ordentlig tone, når du ved hvad du taler om.

    -Jeg kører blandt andet selv Lupo og Land Rover med og uden servo. Lupo kan jeg manøvrere, vende osv fra 0km/t med een hånd uden problemer.
    En bil som Fabia født med servo - glem det. Den er ikke "bare" som at køre en bil uden servo.


  • #9   26. apr 2016 Tror bare du har for tynde arme min ven.....

  • #10   26. apr 2016 Prøv at dreje fuldt styreudslag til begge sider 5-6 gange uden motoren er i gang, og du vil finde ud af, hvorfor det er uforsvarligt at køre med defekt servo, evt i en undvigemanøvre

  • #11   26. apr 2016 Hvem sidder og drejer på hjulene mens bilen holder stille...

    Så i mener virkelig at "baby dør" hvis en bil skulle gå ud under kørsel.. eller har jeg helt misforstået noget..., rat-Hjul skulle nu stadig have direkte forbindelse til hinanden uanset hvad der er af hjælpemidler, ligesom en bremseforstærker heller ikke fungere særligt længe hvis en bil går ud under kørsel, så skal man jo også stadig kunne bremse...

    I min tid skulle man omskoles ved militæret til at køre en gammel magius lastbil, hvor man kørte i lufthavnen imellem kegler, en mere end en time ad gangen, hvor man ikke lavede andet end at zig zagge imellem kegler det meste af en dag, for at lære køretæjet at kende, og det var uden hjælpe kobling, eller sycromesringe, hvor man skulle lave dobbelt ud kobling, og samtidig var der ingen hjælpestyring overhovedet...

    En af mine tidlige biler var en gammel amazon også uden servo, jeg har også 2 stk. mercere der ej heller har servostyring, og de kører fint, og har haft flere volvoer og deslige, og alle har haft samme teknik, som i reglen hedder direkte forbindelse mellem hjul og rat....

    Så vil gerne se noget mere dokumentation på hvorfor det skulle være så farligt at man ikke har servo på sin bil.... uanset om det er fordi den aldrig har haft det, eller bare det at det er defekt...

    Jeg havde en på værkstedet den anden dag, som snakkede om at min lift af mærket jema, havde meget dårlig omtale pga. at den var utroligt langsom til at sænke ned når der ikke var en bil på liften...

    Ja jeg kunne kun kort svare og spørge,,, Hvem fanden løfter en lift op uden at have en bil på liften... smiley

    Men det må nu også være svar nok fra min side, og det eneste problem jeg kender ved en bil der ikke har en fungerende servo, pga. oliemangel, er at remskiven kan brække af, fordi akslen bliver slidt meget hurtigt eller der er andet der går i stykker, og af hvis den deler rem med andre aggregater, ja så går de også fløjten....


  • #12   27. apr 2016 Der er modstand i tandstangen når den er med servostyring, hvis du sammenligner din gamle amazon og din bil nu ved at dreje på rattet ved stilstand vil du føle, det er amazonen der har servostyring, så for at få fornemmelsen af at servoen ikke virker er det en god øvelse
    Prøv det nu og fortæl resultatet. Jeg skriver ikke her for at irritere dig, men for at give et efter min menig et godt råd.
    Du kan også prøve at slukke motoren før et skarpt sving og se hvad der sker smiley


  • #13   27. apr 2016 Jeg kan stadig ikke se det store problem desværre, jeg flytter nu.meget tit på biler der ikke kan starte når de skal repareres...
    Men måske vi er så forskellige. smiley


  • #14   27. apr 2016 Som sagt meget nemt. Find en Fabia hvor servo er elektrisk som så overgår til hydraulik. Da er der det at fjerne sikring/blik på toppen af batteri kassen. Den bliver mildest talt umulig at køre med.
    Som jeg og andre siger. Om det er en gammel Amazon, en serie 3 Land Rover, en Lada Samara eller en mere tidssvarende Lupo 3L. -Så kan de slet ikke sammenlignes med at fjerne servovirkning fra bil som Fabia feks konstrueret til kun at have servo hjælp.


  • Johan N
    Johan N Tilmeldt:
    apr 2016

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #15   27. apr 2016 Vil i være venlig at holde en god tone herinde? Har brug for noget konstruktivt ift. mit problem, og helst ikke på en diskussion. smiley I kan vel sende privat beskeder til hinanden hvis i er uenige, og diskutere det der? smiley
    Men også mange tak for svar. Jeg vil stadig gerne hører på flere inputs!
    Tror umiddelbart min løsning bliver at se om jeg kan få presset en stump oliebestandig slange på, eller måske lappe hullet med et spændebånd og noget gummi el.


  • #16   27. apr 2016 Del slangen hvor der er brud og få nogle rene ender. Fast rør imellem som passer ind i slangens indre Ø og pres rørenderne et godt stykke ind i slangen.
    To spændebånd på, væske på og så er du i alt fald bedre stillet end nu.


Kommentér på:
hul på trykrøret til servopumpen - kan jeg køre videre?

Annonce