{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.597 visninger | Oprettet:

BMW E30 ryster {{forumTopicSubject}}

Hej
Jeg kæmper virkelig med min e30 (325i). Efter min kobling blev skiftet sidste år, begyndte min kardan at ryste. Min kardan blev dengang skilt ad uden at blive mærket op??. Til at starte med var det kun under accelleration (kraftig) at kardanen rystede/bankede. Efterfølgende har jeg skiftet midterleje og hardyskive. Nu banker den ikke mere, men ryster under accelleration og nu også ved kørsel omkring 100 km/t. Jeg har også prøvet med en anden kardanaksel uden held. Jeg var forbi et "kardanværksted" og fik tjekket krydsledene og de er ok. Skal kardanakslen afbalanceres så skulle han ha midterlejet med og det havde jeg ikke medbragt. Jeg har skilt akslen ad og har "drejet" den 180 grader i håb om at den var samlet forkert. Jeg har kigget billeder på nettet som viser hvordan kardanakslen er samlet og det ser ud til at "den faste del" af krydsledene på hver del er drejet 90 grader i forhold til den anden del af kardanen. Kan nogen af bekræfte at det er korrekt?
Jeg har også en teori om det ka være svingningdæmperen der enten er monteret forkert (er skruet sammen med hardyskive og flange på kardan) eller er defekt. Jeg kan se at flere helt fjerner den.
Ellers jeg jeg virkelig ved at løbe tør for ideer til hvad jeg kan gøre.
Nogen foreslag? ???????


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  BMW E30 ryster
  • #1   12. maj 2017 Jeg har arbejdet en smule med kardan tidligere da jeg lavede traktorer.

    Din kardan skulle gerne have været afbalanceret efter og være sat sammen, altså fra ny.
    Så allerede der kan dit problem stamme fra.

    Næste ting er krydsene skal være på linje, altså så de faste nøder/lejerne på det forreste og bagerst del af kardanen skal være ud for hinanden.
    Ellers vil akslen gå i spænd og med tiden self gå i stykker.

    Har du prøvet og tjekke om du har slør i dit bagtøj og gearkasse, altså på flangerne til kardanen.


  • #2   12. maj 2017 Hej
    Jeg ka ikke mærke noget slør og problemet er gået fra at kardanen bankede/rystede kraftog under hård accellereration til at den ryster mindre kraftigt men mere konstant. Jeg har taget 2 billeder af en anden kardan. Det første er de faste dele på hver kardan-del på linie. Er det sådan du mener den ska samles?


    profilbillede
  • #3   12. maj 2017 Her er de 2 faste dele af krydsledene drejet 90 gr i forhold til hinanden.

    profilbillede
  • #4   12. maj 2017 Hmm nej.. jeg troede der var to sæt kryds smiley
    Enden med boltene er skruet i gearkasse eller bagtøj?

    Men jeg må indrømme du nok ikke får den til ikke og ryste, uden en afbalancering.
    Når kardanen er konstrueret med kun et led, så kan den jo have lige så mange positioner sommer stråler til.
    Du kan jo prøve dig frem, men det er dælme noget der tager tid..


  • #5   12. maj 2017 Enden med boltene skrues på bagtøjet.

  • #6   12. maj 2017 Hvordan ser modsatte ende ud?

  • #7   12. maj 2017 Modsatte ende er fast. Bliver skruet på gearkasse med en hardyskive.

    profilbillede
  • #8   12. maj 2017 Akslen er vel samlet og afbalanceret, og skiller du den ad uden at mærke den op så er løbet kørt vil jeg tro, medmindre du er ekstrem heldig..
    Der er ikke nogen vej udenom en afbalancering efter min mening, eller en anden kardan, brugt eller ny.


  • #9   12. maj 2017 Det er ikke helt skævt hvad doktoren skriver.
    Det skulle være muligt at flytte den en stråle af gangen indtil den er rolig.

    Men ja det er med risiko for at ødelægge div lejer..

    Der er ikke laver et mærke på de to dele, f.eks en kørner?


  • #10   12. maj 2017 Nej desværre. Ingen mærker. Jeg tænker bare på det som ham kardan-mamden sagde med at den kun ka vende på 2 måder. Som jeg forstod det så er der 2 måder den ka samles. Og så afbalancerer de ud fra det. Men ja. Der er nok ik anden udvej end ar sende den til afbalancering. ??

  • #11   12. maj 2017 Men er der ingen kryds monteret på bagtøjet?
    Eller er det fast flange der?


  • #12   13. maj 2017 Fast flange på bagtøjet. Ser er et kryds på den del af kardanen som bliver skruet fast på flangen.

  • #13   13. maj 2017 Okay.
    Ja jeg forstår så ikke at kardan fyren, mener den kun kan sidde på to måneder, men ja enten skal du eksperimentere for at finde den gamle position, eller have den afbalanceret.


  • #14   13. maj 2017 Ja jeg jeg tror også at afbalancering er eneste måde. Dog undrer det mig lidt at det er på samme måde den ryster lige meget hvordan jeg samler kardanakslen eller sågar med en anden kardanaksel. ??

  • #15   13. maj 2017 Hvis du skifter til en anden kardan, som du ved er iorden, så må problemet jo være et andet sted.


  • #16   13. maj 2017 Problemet med den anden kardan er at den også har været skilt ad uden at blive mærket op >:( Så jeg ikke om den er iorden. Jeg ka også læse på nettet at krydsledene ka være skyld i rystelser. Ham fra kardan-værkstedet sagde at min var ok selv om de går lidt ujævnt i det. Det vil de gøre efter et par måneder alligevel sagde. Slør var der værste sagde han.

  • #17   14. maj 2017 Jeg syntes nu det lyder mærkeligt at lejerne/nødderne skulle blive sådan efter så kort tid.

    Men der kan være mange grunde til den ryster ud over ubalance, hvis akslen binder eller nødderne så vil den gå i spænd og det kan osse frem komme som rystelser.
    Osse hvis den vinkler mere en hvad godt er, men regner ikke med du har hævet eller sænket bilen overdrevet meget siden problemet er kommet?

    Så igen hvis du mener alt andet er okay, så er eksperimentering med og flytte den en stråle af gangen eller afbalancering løsningen smiley


  • #18   16. maj 2017 Hej
    Så har kardan-værkstedet lige ringet. Mine kardan er 99% i balance og han ville ikke mene at den lille ubalance ville kunne mærkes. Ledene er der heller ingen slør. Centreringslejet i enden af kardanen er også ok. ????
    Jeg prøvede lige at køre bilen igår da kardanen var afmonteret og der var ingen rystelser. Så jeg tænker ikke at det er noget i selve gearkasse.
    Mht hardy-skiven så er jeg lidt i tvivl om hvordan den kan monteres korrekt/forkert. Der er ikke noget derpå der indikerer hvad der skal vende mod gearkasse og mod kardan. Montagemæssigt så "ligger" hardyskiven inde i svingningsdæmperen og er skruet på kardanen i de 3 huller. De sidste 3 huller bruges til at forbinde hardyskive med gearkasse-flange.
    Bilen er ikke blevet sænket eller hævet i forhold til tidligere.


  • #19   16. maj 2017 Øhh en hardyskive er bare gumm med bøsninger i, kunne ikke forestille mig den kunne vendes forkert, og bøsningerne spændes jo fast på hver sin flange, så heller ikke her kan forestille mig noget galt.

    Hvordan føles/høres den vibration du har?

    Hvordan er strålerne på kardanen? Har du smurt dem med fedt?


  • #20   16. maj 2017 Hele kardanen er smurt godt op med fedt. Også i samlingen med strålerne.
    Det føles som rystelser fra midten af bilen og bagud. Primært når jeg accellererer men også omkring omkring 80-120 km/t.


  • #21   16. maj 2017 Hmm det lyder som om at problemet ligger andet steds end din kardan.

    Eller ihvertfald noget andet end lige afbalancering.
    Du sikker på du ikke har en skæv flange eller sådan noget, evt noget der blevet skrammet under afmontering af gearkassen?

    Har du sat sommerhjul på samtidig?


  • #22   16. maj 2017 Jeg har prøvet at sætte vinterhjul på igen og det hjalp en lille smule men problemet forsvandt slet ik. Jeg er ude i at prøve at montere kardanen uden svingningdæmperen selvom at ham på kardanværkstedet sagde at den var ok. Det med noget der er blevet skævt eller monteret skævt da vi monterede gearkassen efter udskiftning af kobling tror jeg måske ikke helt på. For den startede med at ryste og banke meget under kraftig accelleration og ingenting ved 80-120km/t til at gøre som nu hvor den ryster knapt så voldsomt under accelleration men så igen ved 80-120 km/t. Dette var efter i afmont kardan og udskiftede hardyskiven og satte kardanen på igen.

  • #23   16. maj 2017 Hmm det lyder sku lidt som om den evt sætter sig lidt i strålerne når du accellerere.
    Evt fordi du har flyttet den fra originale placering.

    Du sikker på der ikke er slør i bagtøj eller gearkassen.
    Det lyder på mig, ret så meget som om den sad fast i strålerne i starten da du kørte.


  • #24   17. maj 2017 Hej. Hvad mener du med at den sætter sig i strålerne?

  • #25   17. maj 2017 Splinerne eller strålerne, de noter som akslen glider frem og tilbage på, hvis den sætter sig fast pga momentet når du køre.

    Evt fordi den er slidt og siden du nu har flyttet den i strålerne så passer slidet ikke sammen længere.


  • #26   17. maj 2017 Mener du der hvor kardanen samles på midten?

    profilbillede
  • #27   17. maj 2017 Yes præcis smiley
    Det skulle rigtig gerne være vel smurt med fedt.


  • #28   19. maj 2017 Så er den afbalancerede kardan kommet på. Nye gummiophæng på gearkasse. Og lige lidt har det hjulpet. Bilen ryster desværre stadig.>:( Jeg er ude i at prøve at afmontere trækakslerne for at udelukke dem. Ellers ved jeg snart ikke hvad jeg skal gøre. ??

  • #29   20. maj 2017 Hmm men i det mindste har du ude lukket kardanen.
    Men igen hvilket slags vibration er det du mærker eller er det en lyd?
    Hopper bilen med bagenden eller ryster det bare i sædet?


  • #30   20. maj 2017 Det føles som om det ryster i bunden af bilen. Tidl syntes jeg at det primært var fra midten og bagud, men det er godtnok svært at definere. Når bilen er klodset op og kører med hvor rystelserne kan mærkes, så ka jeg ik mærke kraftige rystelser i bagtøj, se rystelser på kardan eller lign. Hvis jeg holder hånden på gearkassen ka jeg mærke lidt vibrationer, men det føles ikke som om det er det der grunden. Men igen, jeg er godtnok nok vedr at løbe tør for ideer. Tror du det med at afmont trækaksler ville kunne udelukke noget?


  • #31   20. maj 2017 Det ikke fordi du har fået noget til og sidde mod karrossen, efter i har haft gearkassen af?
    At du kan mærke rystelser i gearkassen kommer jo nok fra motoren af, selvom det er en benziner så vibrer den jo lidt.


  • #32   20. maj 2017 Det ved jeg ikke. Har kigget lidt. Og jeg har skiftet de 2 gummiophæng på gearkassen også.

  • #33   20. maj 2017 Ja jeg må indrømme det sku nok er andet steds end din kardan du skal lede smiley

    Alt er jo i spil hvis du ikke rigtigt kan lokalisere det.
    Men den gør det osse klodset op?


  • #34   21. maj 2017 Ja den ryster også når den er klodset op. Knapt så kraftigt som når den er på jorden.

  • #35   21. maj 2017 Okay.
    Ja nu har du jo fået tjekket din kardan, men du helt 100 på at strålerne på akselen ikke har nogen skader?
    Osse de indvendige, og at de er smurt med fedt?

    Bære lejet til den forreste del af akslen, kan det på nogen måde justere?
    Eller er der styr som det monteres i?


  • Maja L.
    Maja L. Tilmeldt:
    jan 2014

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 9
    #36   18. apr 2020 Hej,
    Fandt du fejlen? Jeg står nemlig med samme med problem nu smiley


  • #37   20. apr 2020 Hej.
    Jeg fik skiftet begge kryds på kardanen og fik den afbalanceret igen. Og blev monteret uden at skille kardanen af. Rystelserne er næsten væk nu.


Kommentér på:
BMW E30 ryster

Annonce