{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.206 visninger | Oprettet:

LED-pærer til fjernlys. {{forumTopicSubject}}

Jeg går med tanken om at skifte de sædvanlige halogenpærer ud med LED-pærer, på lastbilen (dvs. 24v).
Men skal bruge nogen, som ikke går ind og melder lygtefejl.
Kan man f.eks bare bestille hvilken som helst man finder i Kinaland, Ebay etc. eller skal det være af en speciel type for at undgå lygtefejl ?
Kan alle LED bruges til fjernlys, altså har de styrke nok kontra halogen ?
Det drejer sig om H1, H3 og H7-pærer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  LED-pærer til fjernlys.
  • #1   12. sep 2019 Hvis det ikke er din egen lastbil så husk at spørge vognmanden om du må lave en ulovlig ændring af lyset...

  • #2   12. sep 2019 Den del er der styr på..

  • #3   12. sep 2019 Køb nogen med canbus modstand.T Hansen har nogle,men de er "dyre".

  • #4   12. sep 2019 Der findes groft sagt to typer LED pærer, der er dem med en masse små dioder og som typisk passer direkte istedet for de alm halogen pærer, uden køleribber og ekstra ledninger/boks, de dur kun til markering. Så er der dem med færre men kraftigere dioder og med køleribber/blæser eller varmeaflednings tråde og lidt ekstra ledning samt en lille boks (som feks Philips Ultinon), de er meget kraftigere og de gode af dem er mange gange bedre end halogen pærer! Jeg har selv LED i fjernlys på min personbil og de giver meget mere lys end med halogen, rigtig lækkert at køre med smiley

  • #5   12. sep 2019 Denne type er lort, lys som en cykellygte ..

    profilbillede
  • #6   12. sep 2019 Denne type dur

    profilbillede
  • #7   12. sep 2019 Hedder det ikke smd og ikke led...
    Har dog set flere og hørt at led og smd der eftermonteres måske giver et bedre lys, men de kan blænde ad h til...
    Uanset om de bliver indstillet i et korrekt lygteapperat, som er blevet et krav i for eksempel i Tyskland, og sikkert også andre lande.

    Men måske natteblindhed og dårligere syn kan spille ind for nogle, for de biler der er herhjemme er jo godkendt med det lys de har monteret fra fabrikken, og så er der jo i reglen ingen grund til at ændre dette. ??


  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.588
    #8   12. sep 2019 Vær venlig og brug tiden på at se dette klip..

    https://youtu.be/DeaDrH0gXZk


  • #9   12. sep 2019 Gode indput i kommer med hver i sær.
    Dvs. dem med køle/blæseelement, er det man skal gå efter ?
    Hvor findes de phillips til fornuftige penge ?
    Om de blænder, gør ikke en helt masse, for jeg kører mest i Nordsverige, Nordfinland og Nordnorge, dvs der er totalt mørkt her i vinterperioden og traffikken er rimelig begrænset..


  • #10   12. sep 2019 Fint nok, men ret bøvlet at skifte pærer og indstille lygter, når der kommer trafik, eller man skal andre steder hen.
    Her hvor jeg bor er det også rimeligt mørkt i vinter halvåret, og ikke så meget trafik om natten.. ??


  • #11   12. sep 2019 I fjernlys kan det da være fløjtende lige meget, det bruger du vel ikke med modkørende trafik eller nogen foran dig? Der vil alm fjernlys jo også blænde..
    men du har ret i at der er forskel på de forskellige pærer og også på lygterne de puttes i, så der kan være lygter der vil blænde med de fleste typer LED i og måske også pærer der vil blænde i de fleste lygter, men det kan altså sagtens lade sig gøre at have LED pærer i alm lygte, som er justeret korrekt og ikke blænder. Som jeg ser det må man prøve sig frem, forsøge at justerer lygterne rigtigt og hvis de ikke kan det, så må pærerne ud igen.. bare at skifte pærerne og køre derudaf uden bekymringer er selvfølgelig ikke OK!


  • #12   12. sep 2019 #7 Joooo..
    SMD = surface mount device, en komponent loddet direkte på et print

    LED = Light Emitting Diode, en lysdiode


  • #13   12. sep 2019 Ja men mig bekendt var der er politikker eller var det en FDM mand der udtalte at man ikke behøvede at blænde ned for modkørende på en mototvej, og den har mange åbenbart taget til sig. .
    Ligesom dem med automatisk nedblænding, der ikke gider og gøre det manuelt, men som kan blænde så frygtelig inden den gør det automatisk, hvis lyskeglen ikke ramme ordentlig i sving osv. Eller er det jo bare folk det er for træge i aftrækkeren.
    Bare tag dem der sænker deres biler i forskellige mål, som kun har problemer med trækakslerne, kødben og stabilisator stænger der går i mod, men lygter er sjældent et problem for dem..
    Bare det ser smart ud.. ??


  • #14   12. sep 2019 nu var det ikke andres agerende i traffikken spørgsmålene gik ud på vel?
    så hold venligst indlæggende til det konkrete emne tak.


  • #15   12. sep 2019 Ok kong Jacob. Prøv Google, eller gå til en fagmand ville være mit bud... ??

  • #16   12. sep 2019 Ej konge har jeg ingen ønsker eller intentioner om at være..
    Men var dog ønskeligt, folk holdte sig til de emner der tages op, fremfor at blande andet ind i det..
    Google og fagfolk? Nej den tanke har jeg da slet ikke haft, da jeg ikke anede de hjælpemidler fantedes..


  • #18   12. sep 2019 Ser ikke tosset ud Henning, bortset fra prisen, MEN pris og kvali, hænger jo oftest sammen..

  • #20   14. sep 2019 Phillips led kan fåes til omkring 600 hos ftz smiley

  • #21   14. sep 2019 ja det var jo ikke så galt endda..

  • #22   15. sep 2019 Jeg synes der er mere krudt i LED, de tænder på fuld bål med det samme, holder længere og ændrer ikke farve i takt med at de bliver brugt..

Kommentér på:
LED-pærer til fjernlys.

Annonce