{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
865 visninger | Oprettet:

Bremsekaliber defekt {{forumTopicSubject}}

Hej,

Med en kammi var jeg med hans VW Golf 5 på værksted, fordi den ene forbremse var rendt varm = kaliberen fungerer ikke mere som den skal. Enten er den gal med gliderne eller selve cylinderen trækker sig ikke tilbage mere. Værksted sagde der skulle en helt ny kaliber på og vi fik ikke den endelige diagnose om hvad den præcise fejl var.

Bilen har kørt 205000 km og er serviceret alle år hos VW (fuld servicebog). Den køres af et pensionistægtepar ca 25000km året.

Nogen som har bud på hvad der typisk sker med sådan en kaliber og er det normalt selvom den er serviceret efter bogen? Ville ikke mene at en kaliber er en SLIDdel.

L


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Bremsekaliber defekt
  • Brian S
    Brian S Online Tilmeldt:
    dec 2019

    Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 305
    #1   6. nov 2022 De skal da bare være glad for den har holdt så længe. Og det er da en sliddel.

  • #2   6. nov 2022 sikkert rust på stempel fx pga mangle bremsevæske skift, ødelagt manchet osv. Men ja det er en slidt del det meget normalt skift kaliber dog typisk bag. Men plus 200,000km så er de os slidt.

  • #3   6. nov 2022 Det er en sliddel.

    Det kan være læssevis af forskellige ting.


  • #4   6. nov 2022 Skidt/rust på stemplet
    Så det sætter sig
    Og den bremser lidt hele tiden

    Ser det tit på biler
    Selv om de er jævnligt serviceret

    Mange kontrollere ikke stemplet inden de bare moser det ind
    Også har man balladen


  • #5   6. nov 2022 Det kan også være en bremseslange der er gået i stykker inde i, så trykket ikke lettes og trykket på bremseskiven opretholdes.

    Ny slange, kaliper skilles og renses, skiven er også død nu.

    Det ender sikkert i 5.000,- derovre og kunne nok ordnes langt under 1.000 ude på landet herovre i Jylland smiley


  • #6   6. nov 2022 #5 - Forskellen er bare at herovre virker det også efter 3 måneder, og er ikke lavet med spyt, strips, patentbånd og/eller resterne af et kaninbur. smiley

  • #7   6. nov 2022 6 hov hov nu er jeg selv mekaniker I mørk Jylland. vi alle er ikke perlegrus mekaniker. smiley


  • #8   6. nov 2022 Haha, sådan arbejder jeg ikke, nye dele puttes ind i kaliperen, hvis de ligger på hylden, ellers købes der ny kaliper til cirka 250,- i Tyskland, reservedelene kan slet ikke købes til de penge, heller ikke i Tyskland.

  • #9   6. nov 2022 #7 - Det skrev jeg heller ikke, men dem der kan lave tingene "lige så godt" for en femtedel af prisen, må jo spare et eller andet sted. Eller også lyver de. smiley

  • #10   6. nov 2022 skal jeg ikke udtale mig om. sådan noget som kaliber gider jeg ikke bruge tid på at renover. ny på og videre med 3 års garanti.

    nu arbejder jeg på mærke værkstede.


  • #11   6. nov 2022 Jeg gider ikke lave noget om, derfor søger jeg de bedste løsninger, bruger de rigtige fedttyper osv.

    Her under lige nogen priser på dele:
    4 skiver og klodser Euro 135-150
    2 kalipere foran70 Euro
    2 kalipere bag på 70-80 Euro
    4 br slanger 30-35 Euro
    Og så turen til Tyskland.


  • #12   6. nov 2022 nu køber jeg alt mit via ftz, au2part og originale hvis det er suzuki eller seat. smiley

  • #13   6. nov 2022 Sidespørgsmål:
    Lad os antage man har en anden bilmodel hvor man på forhånd véd, at nye bremsekalibre er tæt på umulige at skaffe. Hvordan vedligeholder man kaliberen så den får dobbelt levetid, fx 400000km?


  • #14   6. nov 2022 Det gør man ikke i det her klima. Men man kommer langt med rengøring og smøring.

    Hvilken bil er det?


  • #15   6. nov 2022 Hej
    Det er mekanikerens vurdering at en udskiftning bedre kan svare sig i forhold til den forbrugte tid ved varebestillinger, adskillelse, afrensning, samling og montage. plus ukendte bøvl med total irrede stempler, glidere, udluftetud og slangetilslutning.
    MVH KP


  • #16   6. nov 2022 Problemet er altid at folk skal bruge bilen næste dag, ellers ramler det fuldstændigt sammen for dem.

    Vedligehold af bremsekalipere og systemet omkring den er adskillelse og rensning, hvilket burde være en selvfølge, men det sker ikke på værksteder, de sætter nyt på pga af tiden der går og at de ikke ved præcist hvad der er defekt oo således heller ikke hvilke dele de umiddelbart skal bruges til den aktuelle opgave..Og som det er idag tjener de nok det samme på at sætte en helt ny del på som at renovere den gamle, avancerne er store på de dele.


  • #17   7. nov 2022 #16:
    Så hvis man skal gøre det rigtigt, så skal man efter fx 100000km komplet adskille kaliberen der er intakt, rense den, bruge et nyt rep-kit med gummipakninger og samle den igen. Og så slavisk gå den proces igennem for hver 100000km?



  • #18   7. nov 2022 mange gange er caliper os så rusten udenpå det ikke er værd at bruge tid på at renover

  • #19   8. nov 2022 Rusten kommer ofte udefra, dvs at manchet er blevet utæt/revnet, så kommer der fugt ind og rust/ir dannes, og det klemmer på stemplet så det ikke bevæger sig frit mere, og pengene fosser ud af baglommen.

    Hvis man er ekstremt opmærksom på de mindste ting og mislyde, så kan man være heldig og gribe en fejl i opløbet, men der er ofte ventetid på værkstederne og så er man jo "tvunget" til at køre videre med fejlen indtil dagen hvor man kan komme ind på værkstedet ELLER bilen ikke kan køre mere.
    Man kunne også bare købe nye kalipere hvergang bilen har kørt km 100.000/3 år, så er man ret sikkert godt kørende hele tiden.
    De gamle kalipere kan man så gemme og renovere når man har tid, eller købe nye igen næste gang.


  • #20   8. nov 2022 Man kan jo bruge en kaliper resten af ens eget liv, den slides jo ikke ned som sådan, stemplet kører på en gummiring/tætningsring, men stemplet kan gå til pga rust, især ude på glidefladen, men jeg køber nye da de er så billige til VAG bilerne, ved ikke med andre mærker.

Kommentér på:
Bremsekaliber defekt

Annonce