{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
642 visninger | Oprettet:

Michael J
Michael J
Tilmeldt:
22. mar 2022
Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9

Fra awd til rwd {{forumTopicSubject}}

Hej folkend, så er vi på den igen.

Er der nogle af jer der hved hvordan det forholder sig med en ombygning hvor man fjerner de forreste trækaksler på en firhjulstrukket bil, svejser/låser centerdifferentialet, sådan så bilen bliver baghjulstrukket?

Der er jo nogle af de større 4x4 biler hvor de altid kører med træk på to hjul og så kan man slå dem alle til med et håndtag ved gerstangen, men de er jo også designet sådan fra starten, så måske der er noget der?


Går lidt med tankerne om at gøre det på en Audi med quattro, hvis det har interesse.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fra awd til rwd
  • #1   30. dec 2022 Ja det skal du ikke gøre.

    Hvis bilen er med reduktionsgearkasse, kan man sagtens gøre det, for der "tilføjer" man indgreb med tandhjul eller kæde når man kobler 4WD til - men hvis der er et center differentiale som på en Audi, vil det ret hurtigt give op.

    Når man bygger en bil til at køre med 4WD altid, sparer man jo også på forreste og bagerste differentiale, for de kommer aldrig til at bære mere end ca 50% af belastningen.


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #2   30. dec 2022 Lad os så sige de supporterende mods er udført. Låst center diff, stærkere bag diff og alt foran fjernet. En teoretisk ombygning efter kunstens regler.
    Hvad siger reglerne, har ikke rigtigt kunne finde noget på fstyr. Tanken går på om det vil tælle som en konstruktiv ændring


  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

    Følgere: 4 Svar: 196
    #3   30. dec 2022 Det er identitet skifte, så teknisk set ikke lovligt..

    Men hvorfor vil du have det lavet, der er sgu markant flere fordele ved at have quattro end kun rwd..
    Medmindre du vil køre som en idiot på landevejene?


  • Michael J
    Michael J Tilmeldt:
    mar 2022

    Følger: 10 Emner: 2 Svar: 9
    #4   30. dec 2022 Der er sgu også flere fordele ved at vi alle bare kører i UP! eller Berlingo, men folk kan lide de ting de kan lide smiley
    Det var egentlig også mere et teoretisk spørgsmål.

    Vil dog ikke mene at det er et identitets skifte når det kommer til stykket.
    Bilen er stadig som den kom ud af fabrikken, bare med to trækaksler "deaktiveret"


  • #5   30. dec 2022 Prisen for "supporterende mods", alt arbejdet med at skille ad, svejse, skrue osv, betaler jo næsten for en bil nummer 2 med baghjulstræk... smiley

    Det tæller som en konstruktiv ændring - men det er ikke sikkert du skal betale noget ekstra i afgift for det. Er bilen ny nok, så kan den slet ikke synes.


  • Søren
    Søren Tilmeldt:
    mar 2009

    Følgere: 4 Svar: 196
    #6   30. dec 2022 Jeg tænker heller ikke at der skal betales ekstra, men det vil blive anset som en konstruktiv ændring (Du kan INTET lave som ikke tæller som det, især ikke på undervognen..)
    Men da den sikkert er betalt fra som dyreste model, det er quattro normalt over fwd modellerne, så vil der næppe være mere afgift at hente. Men alt efter årgangen, er det ikke sikkert at det er nok, da den stadig skal være godkendt for lovligt at køre på vejene, og er bilen ikke godkendt med rwd, så står du med et dyrt stykke legetøj du ik kan bruge til ret meget.

    Så prøv at tag fat i fstyr, de plejer at være ret hurtige til at svare på tekniske spørgsmål, og vær 100% ærlig om dine "support mods" Da alt tæller med!


Kommentér på:
Fra awd til rwd

Annonce