{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
920 visninger | Oprettet:

John L
John L
Tilmeldt:
4. sep 2009
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Motor slukker ikke {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en periodisk fejl på min 2009 Mondeo 2.0 TDCi:

Ind imellem slukker motoren ikke, når jeg drejer nøglen. Heller ikke selvom jeg tager nøglen ud.
Alle instrumenter lukker ned, men motoren kører, og ratlåsen er ikke aktiveret.

Hvis jeg så "starter" bilen igen, fungerer alt som det skal.
Og hvis jeg kører måske et par hundrede meter i bilen, fungerer alt som det skal, og motoren slukker når jeg drejer nøglen.

Noget bud på hvad der sker?
Er det tændingslås? Bundstykke i tændingslåsen? Andet?

Mvh
John


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Motor slukker ikke
  • #1   9. nov 2023 Få kontrolleret at det ikke er turbo der sender olie ind i indsugning

    Så risikerer man en run away.
    Som kan koste motor

    Men kan også være bundstykket, der ikke lukker ned for motorstyringen


  • #2   9. nov 2023 Ved ikke om det er standard på alle dieselbiler, men husker det som om det er.
    for mange år siden havde jeg problemer med en transit der heller ikke altid ville slukke og der blev skiftet en magnetventil.
    jeg fik fortalt at hvis den ikke virkede så ville bilen ikke kunne slukke
    efter den blev skiftet var der ikke problemer med at slukke bilen igen


  • #3   10. nov 2023 Du bør kunne se om bilen har slukket diverse elektriske ting når du slukker. Hvis de slukker er bundstykke ok.
    Hvis alting stadig er i live er det næsten med garanti bundstykket.
    Diesel motorer er lidt sære med der at fortsætte. Så længe der tilføres brændstof vil den holde sig igang.
    Det er de to andre muligheder der er nævnt her.
    Du bør få det fikset da du risikere at passere der punkt hvor du kan lokke motoren til at slukke.

    Spørgsmål? Ved diesel runaway vil man så kunne kvæle den ved at holde bremsen i bund og så koble meget hårdt til ? Jeg forstår det er usundt, men som en sidste udvej ?


  • John L
    John L Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #4   10. nov 2023 @Thomas

    Stereoanlægget slukker ikke.
    Alt andet fungerer som skal, bortset fra at ESP lampen tænder.
    ESP knappen fungerer fint, og jeg kan tænde/slukke ESP (viser infor displayet), men ESP lampen er tændt indtil bilen har været slukket.

    Det kan godt være at det er et meget dumt spørgsmål, men kan problemet skyldes en fejlagtig montering af stereoanlæg?

    Jeg fik eftermonteret et nyt anlæg med bluetooth, carplay osv., og jeg véd faktisk ikke om problemet var der før anlægget blev monteret, da bilen jo altså kan køre i uger uden at problemet opstår.
    Jeg mistænker montøren for at være lidt af en fusker, for strømmen til mine 12V stik i kabinen forsvandt, efter monteringen.


  • John L
    John L Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #5   10. nov 2023 @Dennis,

    Hvis det er motorolie, motoren kører videre på, burde jeg så ikke kunne se det på olieforbruget over længere tid?


  • John L
    John L Tilmeldt:
    sep 2009

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #6   10. nov 2023 @Kim,

    Er det så ikke en magnetventil som slukker for brændstoftilførslen?
    Det ville være ret logisk, men det forklarer ikke hvorfor ratlåsen ikke aktiveres, når nøglen er taget ud.
    Så måske ligger problemet i noget mekanisk i låsen?


  • #7   10. nov 2023 Jo så burde den bruge af olien.

    Ved run away, kommer det and på, hvor mange omdrejninger (hvor meget olie den få ind)

    Om man kan rede motor.
    Det bedste er, hvis muligt
    At lukke for luft tilførsel

    Ret svært på nye biler.

    Min far fortalte, da han arbejdede på borerig
    Der havde de stor træk propper og en stor gammel, stående ved siden af indsugning på de 16 cylinder motor.
    Klar til hvis det skulle ske.


Kommentér på:
Motor slukker ikke

Annonce