{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
963 visninger | Oprettet:

Problemer med generator/batteri i gammel VW-camper fra 1977 {{forumTopicSubject}}

Hejsa!

Jeg har et problem med min generator/batterier i en VW LT35-camper fra 1977. Jeg er ikke teknisk kyndig på batterier og generatorer og håber på lidt venlig hjælp/diskussion herinde.

Efter at have udskiftet udrykkerleje og gaffel på bilen er batterilampen i instrumentbrættet begyndt at lyse - dog kun, når bilen kommer højt op i omdrejninger (ca. fra når den kører 80 km/t).

Jeg har lavet lidt forskellige test, dog uden rigtig at blive klogere.

Når bilen holder i tomgang er spændingen på startbatteriet ca. 12,1 volt, hvilket jeg også synes er lavt, MEN når jeg trykker på speederen i frigear og den kommer højt op i omdrejninger, så FALDER spændingen med under 12 på få sekunder og bliver ved at falde. Dette uden, at jeg har tændt lys eller andet i bilen.

Jeg har samtidig testet vores batteribank til forbrug og fandt ud af, at vores ene Varta Agm-batteri 12v 105ah kun havde 6,6 i spænding, mens det andet havde 10,7 (Så jeg tænker, det ene batteri er faldet sammen). Jeg tænkte, at det måske var det dårlige batteri, som kunne være problemer, så jeg koblede det fra, men batterilampen i instrumentbrættet lyser stadig ved høj kørehastighed.

Samtidig bliver det andet forbrugsbatteri stadig ikke ladt op under kørsel, men dog heller ikke afladt.

Jeg har også haft motorkappen taget af for at kigge på generatoren, og jeg kan ikke se nogen dårlige forbindelser eller andet, der tyder på problemer. Remmen på generatoren virker også til at sidde stramt, men kan stadig trykkes en smule ned.

Jeg har forsøgt at lade bilen køre i tomgang og så frakoble startbatteriet minuspol, og her kører bilen stadig fint i tomgang uden ændring i spændingen - men det er også en dieselbil uden gløderør, så er ikke sikker på, hvor meget det reelt viser.

Er der nogen, som kan have en idé om, hvad problemet er?

Jeg tænker selv, det er generatoren, der er problemet, uden at jeg ved det. Og så er jeg interesseret i, om nogen har erfaring med at skifte generator i en gammel VW LT35 fra 1977-ish.

Alle tips er værdsatte!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Problemer med generator/batteri i gammel VW-camper fra 1977
  • #1   20. dec 2023 Har i kontrolleret alle stel forbindelse
    Både fra batteri til
    Karosseri
    Og fra motor til karosseri

    Vi oplever tit at det er fejl på stel
    Når det driller


  • #2   20. dec 2023 Et trick er at tage sine startkabler og sætte på minuspolen på batteriet og så sætte den anden ende et sted hvor der er godt stel. Tag en booster og start bilen. Tjek spændingen, skal helst ligge over 14 volt.
    Trick 2 er at frakoble polskoene på det batteri der sidder der i forvejen, og så forlænger du polskoene ved hjælp af dine startkabler til et andet batteri som er for sig selv, helt uden om det gamle batteri (der skal ikke være noget der forbinder det gamle batteri)
    På den måde kan du udelukke om batteriet er faldet sammen, hvis spændingen er ca 14 volt.


  • #3   21. dec 2023 Tyder på defekt generator. Tjek om laderegulator kul er lige lange.

  • Eddie F
    Eddie F Tilmeldt:
    apr 2023

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 61
    #4   21. dec 2023 Kileremmen glider - Afbryd ALDRIG batteriet på en bil med generator når motoren er i gang - helt sikker måde at ødelægge generatoren på

    #3 kul behøver IKKE at være lige lange for at generatoren kan lade !


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #5   21. dec 2023 Det er enten generatoren=kul= kommutator og eller laderelæet. Den skal lade mmed mere end 14 volt

  • Eddie F
    Eddie F Tilmeldt:
    apr 2023

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 61
    #6   22. dec 2023 # 5 Torben L
    Der er IKKE nogen kommutator på en generator !!!! kun slæberinge og hvis kileremmen glider kommer lade spændingen ALDRIG op på de 14 volt som den skal selv om relæet er helt OK
    Det med spændingen på dine batterier skyldes også for lav lade spænding fordi så bliver dit forbrugsbatteri ikke ladet og hvis kileremmen skrider/fedter kommer generatoren ikke op i de rigtige omdrejninger ! med deraf følgende lav spænding fra den
    NB kontroller lige at du har 100 % stelforbindelse på motor og ligeså fuld + spænding på B+ på generatoren !!!


  • #7   25. dec 2023 13.7-14.4 skal den lade, så er generatoren i orden, ellers må der nyt laderelæ eller generator på.

    Et batteri på 10.7 volt har mistet en celle, nyt på.

    Et batteri på 6.6 volt har mistet 3 celler, nyt på.

    Et godt batteri er et Exide Carbon Boost, det lades lettere end andre. men det er heller ikke billigt.


  • Torben L
    Torben L Tilmeldt:
    jun 2013

    Følger: 2 Emner: 4 Svar: 76
    #8   25. dec 2023 Nå vidste ikke generatoren var med slæberinge. Men disse kan jo også være ovale og eller med dybe riller fra de to kul der kører på slæberingene. D e kan afdrejes og der kan isættes nye kul

  • #9   25. dec 2023 Tror ikke man drejer mindre generatorer mere, ny er mere realistisk.

  • #10   25. dec 2023 Der er ingen mekaniker, der reparerer generator på den måde i dag

    Man køber en ombytnings generator
    Som er renoveret og skifter den ud
    Og sender den gamle retur

    Det vil blive for dyrt i timeløn og skulle stå og skilde en generator ad
    For og reparere den selv


  • #11   25. dec 2023 Kan man selv er det jo intet problem, et hyggeprojekt må det dog betegnes som, og skaffer man delene billigt kan det give mening, men her er det jo ASAP, så en ny er vejen frem.

    Jeg har selv adgang til drejebænk, men har aldrig lavet andet end bremseskiver, hvilket heller ikke kan betale sig med de biler jeg har haft, hvor 4 skiver koster under kr 1.000, men med min elbil er det måske muligt da de er noget dyrere.


  • John J
    John J Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 4 Emner: 1 Svar: 82
    #12   26. dec 2023 Ved stoppet motor og kabler fjernet på batteriet skal spændingen være 12,6 volt hvis det er 12 v. Og 6,3 volt på 6v batteri. En celle er på 2,1 volt. Normalt vil en kilerem skrige hvis den glider. Lyder lidt mærkeligt at problemet er kommet efter reperation! Prøv at checke det med ordentligt stel - startkabel fra stel på batteri og til motor.
    Er det 2 seks volts eller to 12 volts akkuer?
    Gløderør er kun til opvarmning ved start! Ikke under kørsel! Har du ikke adgang til en lader så du kan lade forbrugsakkuer op, og derefter checke om de har 12,6 v i hvilespænding (spænding når akku har stået uden aktivitet et stykke tid). Kan du ikke koble dem helt fra og så få check på bil/motor ellsystem først!


Kommentér på:
Problemer med generator/batteri i gammel VW-camper fra 1977

Annonce