{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
558 visninger | Oprettet:

Ikke starte {{forumTopicSubject}}

Jeg har en Seat ibiza 1.9 tdi fra 2007, der ud af det blå ikke vil starte overhovedet, efter den døde på motor vejen.

Den døde pludselig, ingen lamper lyser eller noget, der er ikke vand i olien eller noget.

Når man drejer nøglen så er det som der er et eller andet der bare æder alt strømmen. Batteri er ladet helt op og fejler ikke noget

Nogle ider til hvad det kunne være

Btw er bo sat i Randers hvis der nogle her inde som kan hjælpe lidt med det


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ikke starte
  • #1   16. mar Mit bud er krumtapsføler. Dog lyder det underligt med at "noget æder strømmen". Det må være en strømtyv!! smiley
    På med tester - alt andet er kun gætværk - inkl mit bud.


  • marcus H
    marcus H Tilmeldt:
    mar 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
    #2   16. mar Ja det er nemlig mærkeligt, jeg har haft flere input, fra både far som er mekaniker og farfar som også er det, men alle de forslag som de er kommet med, hjalp heller ikke noget.

    Men alle bud er jo velkommen, dog har jeg ikke en tester til råddighed og kan dsv ikke komme til et værksted, da det er den eneste bil i husstanden og den vil som sagt dsv ikke starte, men tak for inputtet


  • marcus H
    marcus H Tilmeldt:
    mar 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
    #3   16. mar Det skal dog også lige nævnes at der kom lidt hvid røg ud af udstødningen inden den døde, men det var meget kort iden

  • marcus H
    marcus H Tilmeldt:
    mar 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
    #4   16. mar Plus starter køre slet ikke rundt

  • #5   16. mar Kunne lyde som en sprunget tandrem, eller at motoren har sat sig.
    Du må forsøge at dreje motoren rundt, top på krumtappen og drej.
    Pille dæksel af til tandrem og kig.
    Er der strøm på batteriet, multi rem sprunget?


  • #6   16. mar Toppakning er røget og der er sendt vand ud i udstødningen, motor er så blevet varm og har sat sig, been there, done that smiley

    Undrer mig da lidt 2 generationer af mekanikere ikke kan hjælpe dig med det??

    Er der vand i kølesystemet?

    Kan motoren tørnes med en top eller fastnøgle på krumtappen?


  • #7   16. mar Tror desværre at de andre har ret. Motor er færdig.
    Det rimer på.alting.
    Nmee måde at tjekke på prøv at skub starte den. Mistænker at den blokkere hjul når du kobler til og så er det game over.


  • marcus H
    marcus H Tilmeldt:
    mar 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
    #8   21. mar Der er strøm på batteriet, men starteren drejer nemlig heller ikke rundt

    Der er både vand i kølesystemet og intet vand i olien.

    Den går nemlig ikke ind og blokere hjulene, hvilket nemlig også undre os, men det blokere ikke


  • #9   24. mar Så mangler du bare at svare på mit sidste spørgsmål:

    Kan motoren tørnes med en top eller fastnøgle på krumtappen?


  • marcus H
    marcus H Tilmeldt:
    mar 2024

    Følger: 12 Emner: 1 Svar: 5
    #10   24. mar Ja det kan den sagtens


  • #11   24. mar Strøm direkte til starteren og så se om den tørner rundt.
    (dvs man kortlsutter de 2 poler på starteren med en stor skruetrækker)
    Google det lige selv så du ikke ødelægger noget.


  • #12   24. mar Da motor drejer rundt/tørner så vil jeg forvente at resultatet af Allans test er at den faktisk trækker starteren rundt. Bilen starter ikke som sådan med Allans test, men motoren reagere og fornemmelsen lige nu er at den ikke reagere.
    Havde vi ikke fået information om at den bruger meget strøm, ville jeg være bekymret for at den har hoppet en eller flere tænder på tandremmen.
    For det kan forklare at den gik ud og ikke vil starte. Det kan op til et vidst punkt også forklare hvorfor den er træg i at dreje rundt... fordi der er sket relativt grimme ting inden i den. Bukkede ventiler eller lign er nærliggende.
    Men det rimer bare ikke en skid på at den bruger meget strøm, så jeg kan ikke helt få tingene til at stemme.
    Hvis man antog at det bare var et tilfælde at bilen gik ud samtidigt med, ville jeg gætte på at starteren/start relæet hang og derfor gav det mønster. Men hvorfor går den så ud.
    Jeg tror det billigste her er enten mekaniker, en tester på eller personligt ville jeg chance den og håbe at det var starteren og skifte den. Det er "relativt" billigt og som regel relativt ligetil.
    Når du sætter tænding på (men inden du tørner motoren), lyser forlygterne så kraftigt ?
    For ellers kan mønsteret måske være:
    Starter relæ hænger
    Det slider batteriet i smadder og du ser volt på batteri men ikke ampere.

    Du må finde ud af hvad løsning du vælger og meld gerne tilbage når du har fået styr på den. Så lærer vi også lidt smiley


Kommentér på:
Ikke starte

Annonce