{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
13.591 visninger | Oprettet:

Højt olie forbrug {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har en Mazda 6, 2.3 som ca. har kørt 84.000 km. Min bil er pludselig begyndt at bruge enormt meget olie. Ca 4 liter på 3 mdr.

Nogen der har en idé om hvad det kan skyldes?

Har hørt at der kan være stempelringene og at bilen nok skal igennem en kompressionstest.

NB. Bilen spilder ikke olie.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Højt olie forbrug
  • #1   15. maj 2008 Du kan ikke se om dine olieskraberinge er defekte ved en kompressionstest.

    Der skal du have gang i et endoscop så for at se om cylinderen bliver skrabt ren.

    Det kan også være dine ventilstammepakninger / olietyve.

    Har du skiftet oliefabrikat fornylig? Har motoren været kørt varm? Hvis der sidder meget oliekoks eller sod i dine olieringe skraber de ikke optimalt. Du kan få en olierens fra BellAdd som du hælder i motoren når den er driftsvarm. Lad den køre tomgang i 30min og så skifter du olie + filter. Det har jeg oplevet at det har hjulpet i få tilfælde. Men ellers må du jo desværre den dyre vej smiley


  • #2   15. maj 2008 jeg har hørt at det er et generelt probelm på mazda 6 ern.. prøv at ring til dem

  • #3   15. maj 2008 Hvorfor ikke henvende dig hos Mazda? smiley

  • #4   15. maj 2008 ford/mazda mekker her, har efter hånden skiftet et par motoren på 6eren med 2.3 motoren det er et af dine plejl lejer der er gået, kør den på værksted, med det samme så kan du nå at rede din motor.!! smiley

  • #5   15. maj 2008 peter, hvordan hænger et defekt plejlleje sammen med et stort olieforbrug?

  • #6   15. maj 2008 Ja det vil jeg også gerne vide. Forklaring følger vel?

    Så vidt jeg ved så ved defekte lejer vil det BLOT sænke det daværende olietryk.


  • #7   15. maj 2008 Soren J --> Ja, jeg skitede selv olie denne gang i stedet for at lade Mazda gøre det. Jeg skiftede til Castrol Magnatec 5w/40 C3 i stedet for den Mazda anvender. Sjovt at du lige nævner det, for jeg synes at det er sket i forbindelse med olieskiftet, men synes ikke at det var relevant at nævne da jeg tænkte at fejlen ikke kunne ligge der.

    Jeg har kontaktet Castrol Shop, og det er faktisk dem som mener at fejlen nok ligger i stempelringene, da olien burde være fin til Mazdaen.

    Ja, motoren har været kørt varmt.

    Kasper S --> Venter med at kontakte Mazda, da det er den dyre vej for at få hjælp. Jeg har en ven, som kan lave en kompressionstest, forhåbentlig lørdag, så det vil jeg først igennem.
    Min nyvognsgaranti er udløbet, så de gør ingenting gratis mere smiley


  • #8   15. maj 2008 Ang. plejlleje er det noget jeg skal have tjekket efter? For det lyder da til at være slemt, hvis det problemet med bilen.

  • #9   15. maj 2008 CV -> Hvis motoren har været varm, og her mener jeg for varm (120 til 130grader), så er dine olieringe og stempelringe svedet af. Jeg tror dog blot du misforstod mig smiley

    Jeg ville give den en olierens og prøve med noget andet olie.

    Så tror jeg du er helt ude af problemerne igen smiley Evt noget lidt tykkere olie.

    Og som jeg nævnte før, en kompressionstest siger INTET om olieforbruget. Der tjekker du blot dine stempelringe. Olieringene sidder længere nede og har "ingen" indflydelse på din komp., de skal blot skrabe cylideren ren for olie.


  • #10   16. maj 2008 Soren -> Nåh nej, så varm har motoren aldrig været smiley Den er bare "normal" varm, når den er opvarmet.

    Ham fra Castrol sagde noget med at hvis en stempelring var "i stykker" så ville motoren forbrænde mere olie, og det var den eneste forklaring han lige kunne komme med hurtigt. For selv dårligt olie skulle ikke forbrændes så hurtigt, da min bil er relativ ny.

    Men hvis der ikke er gået en stempelring, så tror jeg da lige at jeg prøver med olierens og skifte olien til noget tykkere. Og så til sidst ringe til Mazda.

    Ved du hvad prisen er for at have skiftet sådan en stempelring, hvis den skulle være gået i stykker?


  • #11   16. maj 2008 Man skifter ikke bare en stempelring. Men skifter ringe på alle 4 stempler. Dertil skal alle 4 cylindre hones og bilen skal også have ny toppakning evt bolte, evt tandrem når de er derinde. Motoren skal kort sagt skilles HELT ad smiley
    Jamen, 10.000kr er væk når bilen er i hænderne på et aut værksted. Hvilket du også bør gå til.


  • #12   16. maj 2008 Føj siger jeg da bare! Troede bare at man skiftede den ene stempelring som var gået i stykker.

    Jeg hældte lige lidt olie på bilen i dag, mens den var varm, og lagde mærke til at der kom lidt damp op da jeg skruede påfyldningslåget af. Er det normalt at den lugter af lidt benzin?


  • #13   16. maj 2008 Jeg ved ikke om det betyder noget, men jeg har skiftet mine standard udstødninger til remus udstødninger. Efter en god kørsel synes jeg at udstødninger bliver våde (lidt vand) og stikker man lige fingeren i vandet er det sort? Har det nogen betydning for problemet?

  • #14   17. maj 2008 Det er bare kondens, det er helt normalt. Mht til damp fra oliepåfyldningen, er det også helt normalt.

    Jeg ville prøve med en olierens, noget nyt og andet olie evt. noget som Mazda anbefaler, og så et nyt filter. Hvis du er rigtig smart, så giver du den noget Duckhams olie 0W60, det er nemlig noget tykt skidt smiley


  • #15   17. maj 2008 Heheh... tusind tak for din hjælp Søren. Hjælpsommere gut findes ikke lige.

    Jeg har også bemærket at min bil laver sådan nogle tik tik tik lyde( ikke med bestemt mellemrum). Altså lyden er der også efter at jeg har slukket motoren efter en køretur i nogle min.
    Mindes ikke at bilen laver den lyd? Den gør det også i tomgang.


  • #16   17. maj 2008 Jeg har lige optaget lyden af min motor. Måske siger det noget?
    Det her er en anden "tik lyd" end den ovenstående. "Tik lyden" er ikke så høj i virkeligheden som optagelsen tyder på. Har sat mobilen så tæt på motoren som muligt smiley

    Lydoptagelsen kan hentes her:
    http://www.sendspace.com/file/plxhla


  • #17   18. maj 2008 Jeg tror faktisk at Peter har ret. Jeg har snakket med min mekaniker i dag og Mazda har faktisk skiftet mange 2.3 motorer ud grundet plejllejerne og øget olieforbrug.

    Det er sgu noget skidt noget.


  • #18   18. maj 2008 Jeg kan ikke rigtigt give nogle forklaring på de lyde du beskrive, dem bliver jeg nødt til at høre med mine egne ører.
    Lad bilen overnatte hos Mazda, de kan helt sikkert finde fejlen.

    Hvis et plejllejer er gået vil lyde følge omdrejningerne/belastningen af motoren, og især være lydt i tomgang da den grundet det mindskede olietryk vil give "klever".

    Håber du forstår hva jeg mener smiley Plejlejer er ikke dyre, det er timerne der koster smiley

    Men som jeg også sagde før, give den en olierens og noget andet olie, måske løser det dine problemer. Hvis ikke, så koster det for alvor penge, og hva betyder de 1000kr som du har ofret inden i denne sammenhæng? smiley Nemlig.

    Godaften herfra.


  • #19   18. maj 2008 Og forresten, nogle gange når ens bil er begyndt at blive bare "lidt syg", så hører man altså underlige lyder OVERALT smiley

  • #20   19. maj 2008 Hehe... det tror jeg godt at du kan have ret i. Nu håber jeg bare ikke at jeg skal have skiftet motoren for egen regning, hvis problemet er generelt for alle 2.3 motorer.

  • #21   19. maj 2008 Kom med noget feedback når du har været ved mazda eller prøvet med noget andet olie smiley

  • #22   19. maj 2008 Det skal jeg gøre. Tak for interessen smiley

  • #23   21. maj 2008 Det var så lidt smiley

Kommentér på:
Højt olie forbrug

Annonce