{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.994 visninger | Oprettet:

Hvordan skifter man trækaksel? {{forumTopicSubject}}

Hej folkens jeg har en Peugeot 405 GLX 1,8 som jeg tror trækakslen er gået i stykker på da den ikke længere trækker hjulene rundt når jeg gir gas, men der kommer motorlyd og speedometeret går op og det hele..

i kan se min bil her:
http://bilgalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=230439

jeg ville bare høre om der er nogle som nemt kunne forklare hvordan man lige skifter trækakslen ud, og om det er besværligt.. tænkte på bare at finde en ny ved en ophugger for at gøre det billigst muligt..
hvilket værktøj vil jeg evt. få brug for?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan skifter man trækaksel?
  • #1   26. feb 2012 - Bærekugle af
    - Trækaksel bolt ud.
    - Træk Navet til side
    - Spand under Gearkassen da gearolie ryger ud
    - og så bare riv den ud og sæt en ny i
    - og så bare modsat


  • #2   26. feb 2012 er du sikker på det ik er din kobling. trækker den værken højer eller venstre hjul rundt??

  • #3   26. feb 2012 evt kobling ? smiley

  • #4   26. feb 2012 Når han skriver speedometeret går op, ja så kan det jo aldrig være koblingen. Tænk jer nu lidt om istedet for at forvire manden mere end højst nødvendigt.

  • #5   26. feb 2012 jeg tjekker lige i morgen om det er begge hjul der ikke trækker rundt.. skal lige ha den op i luften først, kan ikke teste det mens den står nede på jorden

  • #6   26. feb 2012 tror helt sikkert det er bedre du kører bilen på værksted.. for din egen skyld..

  • #7   26. feb 2012 lars R

    hvorfor tror du det?


  • #8   26. feb 2012 hvis du ikke engang ved hvordan en trækaksel skiftes er chancen for du laver noget lort stor.. har set det utallige gange og det bliver kun dyrere i den sidste ende...

  • #9   26. feb 2012 lars R

    hva koster det ved en mekaniker at få skiftet hvis jeg selv tager ud og henter delene ved en ophugger?


  • #10   26. feb 2012 gør nu et forsøg.. =) det er da tusinde gange federe følelse at gøre det selv. Og du kan ikke fucke det op. hvis du tager den med ro. og husket at efterfylde gearolie. og spænder alle bolte og møtrikker igen. =)

  • #11   27. feb 2012 max 2 tommelfingre. et stk kamera masser af billeder så du husker hvordan tingene sad. et stk ny trækaksel. 1 kasse øl. god weekend. og en kammerat der har noget erfaring. så er du gdt kørende.

  • #12   27. feb 2012 Ricki S

    okay jeg prøver det


  • #13   27. feb 2012 michael J

    jeg skal vel også bruge et par bukke og donkrafte? eller skal selve dækkene ikke af når jeg gør det?


  • #14   27. feb 2012 nu har jeg fået bilen på et par støttebukke og har kigget lidt på sagerne og er kommet frem til disse konklusioner:

    - I alle 5 gear + bakgear trækker den ikke nogle af hjulene rundt når man giver gas men tilgængeld kommer speedometret op, og venstre træk aksel ud til hjulet drejer rundt (kun venstre).
    - Når kobling holdes nede eller den er i frigear sker der intet når man giver gas udover en masse støj fra motoren og røg fra udstødningen, så det er som det skal være, tror ikke det er koblingen den er gal med.
    - Uanset hvilket gear/frigear/bakgear den står i kan man snild dreje alle hjulene rundt uden modstand.
    - Når der gives gas kommer der en mærkelig lyd. Lyder som en træk aksel som bare drejer rundt i en ødelagt hjulleje.
    - Da jeg købte bilen for omkring 3 uger siden sagde sælger fra start at der var noget galt ved venstre forhjul (mener han sagde det var træk aksel ved venstre fordæk) og den godt kunne larme lidt når man kørte (især når man drejer under kørsel), men han havde kørt med det i den stand i ½ års tid uden problemer. han sagde det bare var noget skidt i lejet som lavede den lyd.
    - Den gummidut der sidder omkring samlingen mellem venstre trækaksel og venstre forhjul er faldet delvist af og man kan se hjullejet.

    er der nogen der med sikkerhed kan fortælle mig hvad præcis den fejler?

    jeg er stadig ikke sikker på hvad der skal laves da det er lidt mærkeligt at det kun er den ene træk aksel som drejer rundt? og der er andre mærkelige ting i de konklusioner jeg har lavet af bilen, som f.eks. at man kan dreje hjulene rundt selvom bilen er i gear osv.


  • #15   27. feb 2012 nix du kan se et knokelled.. det er normalt de går.

  • #16   27. feb 2012 ketil l S

    et knokelled er det det som sidder ved forhjulet? og vil bilen kunne køre igen hvis jeg skifter den?


Kommentér på:
Hvordan skifter man trækaksel?

Annonce