{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
472 visninger | Oprettet:

hjælp wastegate/bov {{forumTopicSubject}}

Har søgt i forumet efter et svar og syntes ik jeg fandt et så derfor prøver jeg at spørge selvom der et eller andet sted gemmer sig et oplæg med svaret, men alle de biler der kører med wastegate hvor den pifter og lyden bliver nærmest ved men bare mindre og mindre, nu har jeg hørt så mange siger det usundt for turbo'en osv men mit spørgsmål er så hvorfor de bliver med det? altså en bov siger jo bare pift og så det slut ik, er det usundt for turboen? for det lyder jo herligt!

Håber i kan hjælpe


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hjælp wastegate/bov
  • #2   29. dec 2008 wastegaten sidder i turboen (som regel) og lufter ud ved for højt tryk
    BOV lufter først ud når du slipper gassen for at tømme for tryk


  • #3   29. dec 2008 Den lyd du snakker om er skovlhjullet i turbo en der bliver standset, og ja det er usundt, for som du sikkert ved kan en turbo blive lidt varm og hvis den er lun og bliver stoppet, så risikere du skader på skovlhjullene.

  • #4   29. dec 2008 intet af det er usundt for laderen.. boven forlænger laderens levetid ved at lade den overskydede ladetryk i trykrør mellem spjæld og lader... således det ikke ryger tilbage til alderen og bremser skovlakslen...


  • #5   29. dec 2008 En bov lufter ladeluften ud i fri luft, nu spjældet lukkes, for ikke at bremse turboen.
    Hvis den ikke er på, kommer der turbo stall, som nogen synes lyder fedt, men er absolut ikke godt for turboen, da det slider max på lejepannerne.

    Wastegate sidder enten i turboen, eller en ext. wastegate sidder før turboen.
    Det wastegaten gør er at den lader udstødnings gas forbipassere turboen, så den ikke kommer op i så hurtige rpm, derved mindre ladetryk.

    Nogle ext. wastegate skyder så den overskydende gas ud i fri luft, som giver en fantastisk whisle lys smiley


  • #6   29. dec 2008 2 forskellige ting

    En wastegate vil ik lave en lyd. Og så alligevel. En esktern WG der lufter ud i det fri, som ik blir ført ind i udstødningen igen, vil ha en hvæse lyd. Er ladetryk sat til 1 bar og din lader kan puste 1.5 bar, så blir de sidste 0.5 lukket ud i det fri. En intern WG er lydløs smiley

    Det du tænker på er compressor stall. Lyden der falder i hak. Mange siger det ik er sundt for laderne pga øget ladetryk der slår tilbage i turbo'en. Dog ser man som du selv skriver, mange der stadig har den lyd. Men tror det er fordi deres BOV måske er stillet for stramt, eller det er meningen den er stillet stramt.


  • #7   29. dec 2008 Takker for de meget hjælpsomme svar...
    lige en anden ting på min passat når man trykker til den og lader bov'en lufte ud kan den godt lave et ordentlig hak når gassen bliver sluppet, nogle der evt har svar på det??


Kommentér på:
hjælp wastegate/bov

Annonce