1.228 visninger
|
Oprettet:
Timming hvor og hvordan {{forumTopicSubject}}
Hey.
Jeg skulle til at skyde på min nissan med et gammelt timmingsapperat men det eneste det havde for at måle gnisten var en dims der skulle rundt om tændkablerne.
Men da der nu er spoler på så'n en motor hva gør man så? et kabel eller køre man bare til Nissan selv, hva gør i?
aug 2005
Følger: 29 Følgere: 28 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 483
feb 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 20 Svar: 103
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Jeg har flere gange forsøgt mig med den lille ledning ved cyl. 4 men nej.
Dette her er måden at gøre det på, tager ca 5min når man ved hvordan man skal gøre........
1.Du skal bruge en tændingspistol. (Biltema ca250kr)
2.Kør ud i Thansen og køb en tændrørshætte og en halv meter blød ledning der passer på.
3. kør din motor varm +70 grader.
4. Afmontere dæksel og spole nr1 (nærmest køler) og put ALLE skruger i lommen på dine bukser.
5. Skrug tændrør nr1 op og afmonter den lille 5mm metal hætte der sidder på så din billige tændrørshætte passer på.
Tab den ikke ned i motoren for ... skyld.
Sæt tændrør tilbage igen.
6.Tag spolen og pil den røde gummi hætte af, træk forsigtig kul og fjeder ud og put den i lommen.
7. Sæt nu tændrørshætte på tændrøret og stik ledningen (afisoleret 10mm op i spolen og fasthold den med en gul 5.5mm ravplugs.
8. nu kan du bruge din tandingspistol til at stille din tænding.
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
Martin : ved du hva de tager for det?
1342 : øh...
mar 2007
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 110
http://www.biltema.dk/da/Bil---MC/Varktoj-og-varkstedsudstyr/Testinstrument-og-Elektronik/Spandingstester/
dec 2006
Følgere: 25 Biler: 1 Emner: 48 Svar: 1.225
apr 2007
Følger: 26 Følgere: 26 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 4.248
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
En tændingspistol har som regen en lille klo eller næb til at lukke rundt om et kabel, men da en ca18 køre med spoler der sidder lige over tøndræret så er du nød til at lave en midlertidig ledning fra spolen 1 og ned til tændrør som du kan koble din tændingspistol på.
Når din motor så går i tomgang og er over 65grader ( hvis motoren er kold flytter din motorstyring tandingen 7 grader hvis jeg husker rigtigt) kan du stille din tænding ved at blinke på krumtapshjulet (Kan godt betale sig at strege mærkerne op med lidt hvid lak først, negle lak bruger jeg )
Der sidder en lille metalpil som rager lidt ud over krumptapshjulet, når blinket fra syl 1 rammer det andet mærke fra højre ved din motorstyrin at den står på 15 grader efter at stemplet i cyl 1 har været i top.
Hvis pilen står ved en af de andre mærker på hjulet når blinket kommer, så skal du forsiktig løsne de 3 skruger på din krumtaps føler ( sæt et mærke inden du løsner) Nu kan du så mens motoren køre i tomgang dreje din tænding frem og tilbage til den står på 15" TDC.
Hvis jeg husker rigtigt er der 5 mærker på hjulet.
-5, 0, 5, 10, 15, 20.
Hvis du vil kontrolere disse tal kan du med et micrometer ur på cylindre 1 stempel måle hvornår stemplet er i top, nu skulle pilen hels stå ud for den anden streg 0.
Jeg har målt på min flere gange hvor jeg har haft krumtapshjulet af, og min rammer altid inden for 1/10 grad, Men hvis du har haft problemer med din notgang på krumtappen eller den er ødelagt kan det sikkert godt være flere grader.
Jeg har gjort dette rigtig mange gange både med orginal motorstyrin og den Vems som jeg køre med nu..... Den wire der sidder ved cyl 4 bør du glemme alt om.
Eller søg her på TeamSX eller Sxoc og du vil læse det samme.
maj 2006
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 3 Emner: 38 Svar: 717
apr 2010
Følger: 13 Følgere: 10 Emner: 124 Svar: 3.168
Jeg har aldrig haft stikket af når jeg har stillet tænding, men du har 100% ret i at hvis din motorstyring tror at spjældet står en lille smule åbent så kan den godt finde på at skyde tændingen.
Men hvis vi er ude i det så er tomgangen også helt hen i skoven....
Det er år siden jeg har rodet med de to signaler fra gas spjældet, men det en er vist en skydemodstand der fortæller hvor mange grader dit spjæld står åbent.
Det andet er et ON/OFF signal der fortæller om spjældet er lukket og i tomgang stilling.
Det har især været den sidste der har drillet mig indtil jeg fandt ud af at måle rigtig på stikket.
Muligt at du ved at tage stikket af spjældet 100% kan udelukke at motorstyringen flytter rundt på tænding....
Søg i manualen, der er det hele forklaret og der er vist også en fin tegning af kablet fra tændspolen til tændrøret.....
Jeg kan tage huske forkert...
Timming hvor og hvordan
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside