{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.228 visninger | Oprettet:

Timming hvor og hvordan {{forumTopicSubject}}

Hey.

Jeg skulle til at skyde på min nissan med et gammelt timmingsapperat men det eneste det havde for at måle gnisten var en dims der skulle rundt om tændkablerne.

Men da der nu er spoler på så'n en motor hva gør man så? et kabel eller køre man bare til Nissan selv, hva gør i?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Timming hvor og hvordan
  • #1   1. aug 2010 Til nissan, de tester hvor du kan få den stillet..! Du skal have noget imellem spolen og tændrøret..

  • #2   1. aug 2010 Der sidder en ledning omme bagpå motoren sammen med alle dine ledninger ind til spolerne, en sort ledning der stikker ud der kan du sætte din klemme om og få tændningssignal. sidder som lige ved brandvæggen bagved ventildækslet.

  • #3   1. aug 2010 Hvis det er din tænding du skal stille, så er her den rigtige måde.
    Jeg har flere gange forsøgt mig med den lille ledning ved cyl. 4 men nej.

    Dette her er måden at gøre det på, tager ca 5min når man ved hvordan man skal gøre........


    1.Du skal bruge en tændingspistol. (Biltema ca250kr)
    2.Kør ud i Thansen og køb en tændrørshætte og en halv meter blød ledning der passer på.
    3. kør din motor varm +70 grader.
    4. Afmontere dæksel og spole nr1 (nærmest køler) og put ALLE skruger i lommen på dine bukser.
    5. Skrug tændrør nr1 op og afmonter den lille 5mm metal hætte der sidder på så din billige tændrørshætte passer på.
    Tab den ikke ned i motoren for ... skyld.
    Sæt tændrør tilbage igen.
    6.Tag spolen og pil den røde gummi hætte af, træk forsigtig kul og fjeder ud og put den i lommen.
    7. Sæt nu tændrørshætte på tændrøret og stik ledningen (afisoleret 10mm op i spolen og fasthold den med en gul 5.5mm ravplugs.
    8. nu kan du bruge din tandingspistol til at stille din tænding.


  • #4   1. aug 2010 Ole: det er da ikke højspænding der løber der? kan den virkelig måle dét?

    Martin : ved du hva de tager for det?

    1342 : øh...


  • #6   2. aug 2010 Køb en tændingspistol og sæt det røde næb på + på starteren, det sorte næb et sted på motoren hvor den får god stel. Tændingspistolen har en slags lykke, så skal sidde på der hvor Ole S siger, så kan du kigge ned på remskiven på krumtappen. Der er et mærke på det nederste tandremsdæksel, umuligt at overse, og så er der nogle mærker på remskiver, som markerer hvornår cylinder 1 står i top. 1. mærke fra venstre(set ovenfra stående foran bilen) er 0 grader for top 2. er 10 grader før top 3. 20 grader før top osv. Så flytter du bare knast føleren til den står rigtigt.

  • #7   2. aug 2010 hm hvis jeg dog bare kunne huske hva det apperat hedder... så er det vel bare og finde ud af om der findes et kabel til det. Eller køre til Nissan.

  • #8   2. aug 2010 Den lykke som i taler om kan jeg ikke få til at virke, og jeg skulle blive meget overrasked hvis du eller andre kan med en normal pistol.

    En tændingspistol har som regen en lille klo eller næb til at lukke rundt om et kabel, men da en ca18 køre med spoler der sidder lige over tøndræret så er du nød til at lave en midlertidig ledning fra spolen 1 og ned til tændrør som du kan koble din tændingspistol på.

    Når din motor så går i tomgang og er over 65grader ( hvis motoren er kold flytter din motorstyring tandingen 7 grader hvis jeg husker rigtigt) kan du stille din tænding ved at blinke på krumtapshjulet (Kan godt betale sig at strege mærkerne op med lidt hvid lak først, negle lak bruger jeg )

    Der sidder en lille metalpil som rager lidt ud over krumptapshjulet, når blinket fra syl 1 rammer det andet mærke fra højre ved din motorstyrin at den står på 15 grader efter at stemplet i cyl 1 har været i top.

    Hvis pilen står ved en af de andre mærker på hjulet når blinket kommer, så skal du forsiktig løsne de 3 skruger på din krumtaps føler ( sæt et mærke inden du løsner) Nu kan du så mens motoren køre i tomgang dreje din tænding frem og tilbage til den står på 15" TDC.

    Hvis jeg husker rigtigt er der 5 mærker på hjulet.
    -5, 0, 5, 10, 15, 20.
    Hvis du vil kontrolere disse tal kan du med et micrometer ur på cylindre 1 stempel måle hvornår stemplet er i top, nu skulle pilen hels stå ud for den anden streg 0.

    Jeg har målt på min flere gange hvor jeg har haft krumtapshjulet af, og min rammer altid inden for 1/10 grad, Men hvis du har haft problemer med din notgang på krumtappen eller den er ødelagt kan det sikkert godt være flere grader.

    Jeg har gjort dette rigtig mange gange både med orginal motorstyrin og den Vems som jeg køre med nu..... Den wire der sidder ved cyl 4 bør du glemme alt om.
    Eller søg her på TeamSX eller Sxoc og du vil læse det samme.






  • #9   2. aug 2010 Ër det ikke noget med stikket på gasspjæls potmeteret skal af

  • #10   2. aug 2010 Mads B
    Jeg har aldrig haft stikket af når jeg har stillet tænding, men du har 100% ret i at hvis din motorstyring tror at spjældet står en lille smule åbent så kan den godt finde på at skyde tændingen.

    Men hvis vi er ude i det så er tomgangen også helt hen i skoven....

    Det er år siden jeg har rodet med de to signaler fra gas spjældet, men det en er vist en skydemodstand der fortæller hvor mange grader dit spjæld står åbent.
    Det andet er et ON/OFF signal der fortæller om spjældet er lukket og i tomgang stilling.
    Det har især været den sidste der har drillet mig indtil jeg fandt ud af at måle rigtig på stikket.

    Muligt at du ved at tage stikket af spjældet 100% kan udelukke at motorstyringen flytter rundt på tænding....

    Søg i manualen, der er det hele forklaret og der er vist også en fin tegning af kablet fra tændspolen til tændrøret.....
    Jeg kan tage huske forkert...


Kommentér på:
Timming hvor og hvordan

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce