{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.094 visninger | Oprettet:

stelkabel - tykkelse {{forumTopicSubject}}

hej bg.

jeg har tænkt mig at opdele et 50mm2 kabel til 2x20mm2 kabler (en til hver forstærker), men hvor tykt skal stelkablet så være?

og kan man i øvrigt sætte sin kondensator på 50mm2 kablet? eller skal den på det kabel der er direkte tilsluttet forstærkeren?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  stelkabel - tykkelse
  • #1   11. feb 2016 Hvor stort er dit anlæg? da det lyder lidt som om du ikke har styr på det og bare købt en masse, som du sikkert ikke har brug for alligevel. En kodensator kan man bruge hvis man har anlæg i. Så er det ca 1 farad pr 1000 rms watt. Men det kræver så at dit batteri er i god stand. Samt det kan levere det der kræves af strøm. Så hvis ikke du har en generator samt godt batteri får du intet ud af en kondensator. Da det er endnu en ting, som skal lades op. Så med de info du kommer med, vil ingen kunne sige hvad du skal bruge. Da der ingen info er om det du har i.

  • #2   11. feb 2016 jeg har skam udemærket forstand på at bygge anlæg.
    jeg har ca 1000 watt rms i alt, derfor tænkte jeg at jeg ville kunne bruge en 1 farads kondensator hvis jeg kunne sætte den direkte på 50mm2 power kablet. (jeg ved godt kablerne er overdimensioneret) mit batteri er sprit nyt og min generator lader med 14,43v med alt forbrug i bilen tændt, så det er jeg ikke så bekymret om. og jeg tænker stelkablerne vel bare burde være de tilsvarende 20mm2 så længe de ikke bliver længere end power kablerne fra fordelerblokken


  • #3   11. feb 2016 Stel skal være så korte som muligt Maks 50 cm lange. Og har du et 20mm2 ud til 2 så skal du jo have et 50mm2 fra kondensator til stel. Og hver gang du deler din plus op til et mindre kabel skal du igen sikre med ny sikring

  • #4   11. feb 2016 det er jeg klar over. mente nu stelkablerne fra forstærkerene vel kun behøver at være 20mm2 da powerkablerne fra fordelerblokken også kun er 20mm2.
    og er det korrekt at tolke som at kondensatoreren godt kan sidde på 50mm2 kablet, inden fordelerblokken?


  • #5   11. feb 2016 Så længe din stel ikke er mindre end power, er det fint. Så 20mm2 stel til 20mm2 power er perfekt. Men du kan ikke sætte kondensatoren på oppe ved 50mm2 kablet umiddelbert (kender dog ikke dit layout). Power kondensatoren skal sidde HELT oppe ved forstærkerens power tilsluting, ellers bliver modstanden for stor til den er noget værd.

    Hvor vidt du vinder noget på en power kondensetor håber jeg vi kan udelade i emnet her, da det vidst er uddebateret flere gange her på BG. Men du bør kun sætte en ved subforstærkeren, da det er den har brug for store peakstrømme. Forstærkeren til kabinehøjtaleren har mere end rigeligt med power capacitor indbygget til dens formål smiley


  • #6   11. feb 2016 okay. tak for svarene! smiley

  • #7   11. feb 2016 Rasmus 20mm2 er ikke nok fra stel til kondensator. Da du har 2x20mm2 stel som munder ud i et så skal du da have et der kan klare dw antal ampere de 2x20mm2 kan klare tilsammen når du trækker en stel fra karosse til kondensator.

  • #8   11. feb 2016 Seperart stelpunkt pr del.
    Kondensator = sin egen stel ( samme tykkelse eller større end plus)
    Forstærker = egen stel (samme størrelse eller større end plus)
    Man deler ikke sit stelpunkt op. Med mindre man virkelig ved hvad man laver og virkelig nørder den på fuldhammer.


  • Kompressor Knud
    Kompressor Knud Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    aug 2003

    Følger: 4 Følgere: 65 Biler: 1 Emner: 216 Svar: 5.866
    #9   11. feb 2016 Stel skal altid være tykkere end plus kablerne og så korte som muligt

  • #10   11. feb 2016 #9 skal ikke være tykkere bare samme tykkelse og ikke mindre.

    Sorry hvis man deler stel på kondensator så er det større kabel hvis du tager de 2 fra forstærker og sætter på, men ikke hvis du sætter dem direkte på stel som sø propel siger.


  • #11   11. feb 2016 Onceupon... : Tror du har misforstået min post. Som sagt - alle steder skal stel være samme størrelse som power eller større. Og efter som han sætter 20mm2 power på hver forstærker skal hver forstærker også have 20mm2 stel.

    Stellen skal ikke trækkes for langt og behøver bestemt ikke mødes. Man sætter et kort kabel fra hver forstærker til hver sit sted på karossen.

    Kondensatoren kan sagtens sidde parallelt direkte på/i de to 20mm2 kabler der går til subforstærkeren. Kondensatoren skal som sagt IKKE side oppe ved 50mm2 spliteren da den kommer for langt fra forstærkeren (alt efter layout) og jeg kan derfor ikke se hvorfor den skulle have 50mm2


  • #12   11. feb 2016 nu gad jeg sku ikke lige læse det hele igennem, men husk på at dine kabler skal være lige store, hvis ikke så vil du maks kunne trække hvad det mindste er dimensioneret til.

Kommentér på:
stelkabel - tykkelse

Annonce