{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.551 visninger | Oprettet:

Hvornår bør vil udskiftes. {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har i et stykke tid funderet over, hvilke faktorer, der ud fra et økonomisk perspektiv er afgørende for, hvornår man bør udskifte sin gamle bil til en ny.

I sagens natur kan man ikke spå om fremtiden og spå om, hvilke reparationer samt udgifter der vil komme på ens gamle bil.

Har i nogle holdninger til, hvor grænsen går hos jer? Kan man evt regne dette matematisk?

Mhv
Jesper


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår bør vil udskiftes.
  • #2   10. feb 2016 Skifter min bil, når jeg er træt af den.. Hvordan du i din vildeste fantasi, ville lave en matematisk Formel for den slags, må jeg stå mig uforstående overfor.

  • #3   10. feb 2016 Det kan du hverken spå om eller regne dig frem til, der er jo en masse faktorer der spiller ind...

  • #4   10. feb 2016 Der er så mange faktorer at jeg ikke tror at du kan opstille det på en enkel måde.

    Nogle biler holder længere end andre. Der er forskel på service mønstre og priser. Der er forskel på reservedelspriser. Der er forskel på bilers værditab. Der er forskel på hvordan biler bliver kørt og behandlet. Der kan være forskel på brændstoføkonomi ved gammel kontra ny bil. Der er sikkert 100 andre faktorer...

    Jeg har tidligere skiftet biler ud når en del sliddele begyndte at skulle skiftes, og det varierer jo fra bil til bil hvornår det er.

    Nu skifter jeg mere når jeg har lyst til at prøve noget nyt, eller ændrer behov. Det er nok ikke specielt økonomisk.


  • #5   10. feb 2016 jeg vil sige at det er tid til at skifte bilen ud når der begynder at komme for mange rep.
    årgang og km er i min verden ret ligegyldigt hvis ens bil er passet,plejet og vedligeholdt og ellers i en rimelig god stand.
    selvfølgelig er det altid fedt med en ny/nyere bil, men ikke for enhver pris.

    jeg har en ret ny bil til dagligdagen og en klassisk kaner gryde(ikke på dk plader) til hyggekørsel


  • #6   10. feb 2016 Kommer jo an på hvem man er og hvad man går efter


    Jeg vil helst ikke over 15Kkr for en bil med 1½-2 år til syn .. .

    Køre dem til de dør eller skal synes .. Når de skal synes vurdere jeg om den kan 1-2 år mere og hvad syn koster kontra en anden bil i 10-15K klassen

    f.x. skal min nuværende suzuki synes .. kommer til at koste omkring 1500-2000 (Bremser og en bærekugle) og ofret for et halvt år siden en ny (brugt renoveret) gearkasse til den og motor er sund .. Altså får den 2 år mere .. Hvis den kan overleve det


  • #7   10. feb 2016 Hej Carsten J og tigger.

    Jeg vi er helt enige om at der er en masse faktorer der spiller ind, som variere så meget at de er svære at sige noget konkret om.

    Dog kan man jo som i beskriver regne på hvilke besparelser (vægtafgift, forsikring, benzin) man direkte opnår ved at skifte til en ny bil. Denne "besparelse" vil jo alene kunne være med til at finansiere en %´vis andel af et billån.
    Det regnestykke jeg har sat op hos mig selv, angiver en gennemsnitlige månedlig besparelse på 770 kr. alene på baggrund af benzin og vægtafgift.

    Men jeg er i tvivl om, hvornår man kan sige "nok er nok, nu ønsker jeg ikke længere at afholde udgifter til vedligeholdelse af min gamle bil og istedet spare udgifterne ved at købe en ny bil"


  • #8   10. feb 2016 Et bud er hvert halve til hele år. Find en nyere bil så den er økonomisk at køre i, nyserviceret, kør i den til den er halvvejs mod næste service, byt dig til en anden som igen er nyserviceret. Hold dig til populære biler så du hele tiden kan lave en lige over med en der lige er en smule mere værd end din egen. er du dygtig og heldig slipper du helt for reperations og service udgifter samt værditab.

  • #10   10. feb 2016 Hvis det drejer sig om nye/nyere biler, er det mindst ligeså relevant at se på værditab, som alle de andre omkostninger. Det årlige værditab kan jo nemt overstige omkostningerne til brændstof, vægtafgift etc.

  • #11   10. feb 2016 Snakker vi fabriksnye biler, så vil jeg sige 3 års tid er det gyldne tidspunkt, her er bilen stadig ny nok til at den ikke har haft nogle reperationer, andet end alm. service, og den har ikke tabt så meget i værdi at man ikke kan få det ind på den man skylder..
    Alt efter bil naturligvis, men hvis vi ser sådan generelt.. og går ud fra at den er finansieret med 20% udbetaling og løbetid på 7 år.

    Det var gerne der kunderne kom med deres biler når de skulle have en ny, når den var 3 år eller deromkring..

    Nogle kom først efter 5 år, så havde de betalt det mere ud, men bilen var så også det mindre værd..

    Vægtafgift og brændstof er småpenge sammenlignet med værditabet på nye biler.. ved almindelig kørsel.. taler vi 35.000km+ årligt er det en anden snak.

    det der bedst kan svare sig økonomisk, og stadig sidde i en nyere bil, er at købe den 3 år gammel, og beholde den i 2 år og så købe en anden som er 3 år gammel.. Værditabet, årligt beregnet, fra den er 3-5 år er ikke nær det samme som fra 0-3 år..


  • #12   10. feb 2016 Jeg synes det bedste kompromis er at købe biler der er 5 år gamle, de er LANGT fra færdige, og hvis man køber det rette mærke skal der bruges minialt i driftsomkostninger, men samtidig taber de heller ikke ret mange penge i afskrivning.. Jeg køber bilerne kontant når de når koster 1/3 af nyprisen og det er typisk efter 5-7år...

    Det er vigtigt for mig ikke at låne penge til bil, vil hellere spare op end at betale renter, og er bilen for ny så kan jeg ikke få mig selv til at betale 300-400k kontant...


  • #13   10. feb 2016 Dit spørgsmål går på hvad der er mest økonomisk, alle aspekter taget i betragtning.
    Har man bare lidt forstand på biler, og kan lave lidt selv, så må det mest økonomiske klart være at købe ældre biler, som stadig har 2 - 6 år at leve i.
    Jeg kører på 3. år i en Toyota Avensis fra 98, og den har ind til videre kostet mig et hjulleje og et syn. Og bilen kostede 15000kr
    Så kører den måske ikke lige så langt på literen som en ny bil, og den koster sikkert også mere i vægtafgift, men jeg er sikker på det stadig er det mest økonomisk fornuftige valg.
    Kan man overhovedet ikke lave noget som helst selv ved biler, så skal man nok overveje en nyere bil.


  • #14   10. feb 2016 Helldriver ... Præcis sådan ... Og netop de ældre biler går sjældent istykker og når de gør er det til at fixe selv .. Om ikke andet så en lokal mekker og ikke et dyrt mærkeværksted

    Så slipper man også for banklån .. eller kan bruge det til noget sjovere f.x. MC


  • #15   10. feb 2016 I udgangspunktet er den største omkostning ved at skifte til en nyere bil, at den har et større værditab pr. km. Alt andet lige må det derfor kunne stilles sådan op, at du skal skifte, når de forventede reparationer overstiger det forventede værditab.

    Når jeg skriver "alt andet lige" er det jo fordi der også kan være forskel på brændstoføkonomi, grøn ejerafgift, forsikring osv., som også skal tages med i regnestykket.

    Konklusionen bliver, at regnestykket ALTID vil være baseret på forventninger, tro, statistik og held. Det vil aldrig kunne stilles præcist op, da det også varierer bilmærker imellem.

    Det mest TOSSEDE, man kan gøre rent økonomisk, er at købe fabriksny biler og skifte efter 3 år. Stik modsat hvad en anden ellers skriver herinde smiley En bil vil ALTID tabe størst værdi i starten.


  • #16   10. feb 2016 Bay - Ja, det har du sku nok ret i.. smiley Det kan os godt være at de bare ville have den nye model egentlig.. Værdien for dem var nok mere at have en ny bil, end det økonomiske aspekt..

  • #17   11. feb 2016 Hverd 2-4. År hvis det en ny bil.
    Så har man kørt garantien af bilen men den er stadig attraktiv.. købte jeg en helt ny bil ville jeg skifte den ud ved 150.000km (lige omkring 4år for mit vedkommende)


  • #18   11. feb 2016 ... Til gengæld har den så bare smidt halvdelen af prisen.

    Det vil gennemsnitligt set være klart billigere at beholde en 4 år gammel bil - det er ikke til diskussion smiley


  • #20   11. feb 2016 Havde 2 stk 406'ere inden Rio'en.
    Vægtafgift varebil 3.000
    Grøn afgift personbil 5.000
    Benzinforbrug i kr ved. 20.000 km: 20.000
    + rep - de begyndte at fejle lidt hist og her.

    Grøn afgift Rio: 900
    Benzinforbrug v. 20.000: 10.000

    Ved det her sparer vi 18.000 kroner ved at skifte til en spritny bil.
    Og det passer meget godt med de lidt over 1500 vi giver i afdrag hver måned.

    Nu snakker folk så om rep - uforudsete udgifter - men vi har serviceaftale (nogen siger det er for dyrt) på hver måned, og lur mig lige om det ikke er NOGET billigere end at skulle ud at ofre både materialer OG timeløn på sådan 2 gamle løver vi havde før.

    Så fra Gammelt til nyt, så er det klart at foretrække et bilskift.


  • #21   11. feb 2016 Reelt set har du jo kun byttet den ene af bilerne ud med Rio'en, så det er vel lidt som at sammenligne pærer og bananer smiley

  • #22   11. feb 2016 Nej, vi har byttet begge. For planen var at beholde de 2 eller købe en ny. Det var kun ren luksus at have 2 for den ene holdt snart hele tiden hjemme når den anden var ude.

  • #23   11. feb 2016 Ja tak, men det giver jo ingen mening at sammenligne to gamle biler med én ny. I har reelt byttet den ene og solgt den anden smiley

    Ellers kan man jo altid få det til at fremstå som en super idé at købe ny bil. Det er det IKKE rent økonomisk smiley

    Hvad er højest - Rundetårn eller tordenskrald?


  • #24   11. feb 2016 Må give Bay ret..

    I kan sammenligne udgifterne ved den ene og den nye, ikke med begge..

    i er gået en bil ned..

    At det var sådan jeres behov er, og det var hvad i havde brug for, det er en anden sag.. men ud fra det regnestykke du bruger, kan man ikke forsvare at det er billigere med en ny bil end en gammel..


  • #25   12. feb 2016 flere af dem jeg snakker med, har den holdning at de første 5 år, der er bilen billigst at eje - ny bil..

    det variere jo self efter hvor mange kilometer du køre, men som udgangspunkt siger jeg 20000 om året..


  • #26   12. feb 2016 Det er i så fald fordi de foretager en forkert og/eller forsimplet beregning af afskrivninger smiley

    Det kan aldrig være det billigste valg at købe en helt ny bil, gennemsnitligt set.


  • #27   12. feb 2016 det kommer så igen også an på hvor mange reperationer der er på en brugt bil..

    og sådan kan vi jo blive ved...


  • #28   12. feb 2016 Nej, det gør det faktisk ikke engang, når vi snakker gennemsnitligt set smiley Gennemsnitligt set vil det - alt andet lige - aldrig kunne svare sig at købe helt ny bil, hvis man har fokus på økonomien.

    Man kan komme ud for enkelte tænkte situationer, hvor man bliver reddet af en garantireparation, men det er trods alt kun i et fåtal af tilfælde.


  • #29   12. feb 2016 Eller som min gamle bil, der kostede 80.000 i reperationer og service på 1 år...
    det kunne faktisk svare sig at købe nyt..


  • #30   12. feb 2016 Nej, det kunne det ikke - i forhold til at have købt en "ny" brugt smiley

  • #31   12. feb 2016 det kommer da an på hvor meget de falder i værdi.. F.eks ford ja, de falder lidt for hurtigt efter min mening (jeg er selv Ford man)
    og så kommer det da så sandelig også an på hvad Forhandleren vil give for din brugte bil..

    den skal du altså lige huske at have med i beregningen også..


  • #32   12. feb 2016 En ny Ford vil altid tabe mere i værdi end en 1-2 år gammel Ford. Det er der ikke mange, der er uenige i.

    Bytteprisen vil - alt andet lige - være den samme, uanset hvilken af dem, der købes. Ultimativt set handler det udelukkende om, at man kommer til at give for meget for sin nye bil i stedet, hvis man føler, man får en bedre pris for den gamle.


  • #33   12. feb 2016 Bay. Hvis økonomien er sat rigtigt op og mM.vægter glæden ved en ny bil højt sø der en idé i det..
    Min ven startede med en up da den kom frem. Efter 4 år var den betalt ud. Så røg den i en byttehandel til en Polo samme afdrag og løbe periode. Og han skiftet til en Golf næste gang under samme. Vilkår. Det hans måde at gøre det på. Han ved at det koster 4000-4500kr om måneden at havde Bilen alt inklusivt
    Jeg holder selv bil billigere men forstå hans metode. Og menes jeg tøffer rundt i en gammel spand så køre han helt ny passat om 7-8år


  • #34   12. feb 2016 Vi snakker om økonomi, Sø-Propel. Hvis det var det eneste, der talte, havde jeg heller ikke kørt rundt i min Audi, da det klart ikke er noget billigt valg. Men nu er det jo altså dét, trådstarter har spurgt om smiley

  • #35   12. feb 2016 Jesper N.
    Som du nok kan se er der lige så mange forskellige meninger som der er biler.

    men hvis det er en af de 3 biler som er i din profil, så ville jeg skifte nu...


  • #36   12. feb 2016 Det jeg klar over.
    Men tænker at det også er fedt for nogle at de ved at værd 4. År er der ny bil og det har en fast pris om måneden. Så skal man ikke frygte diverse regninger. Det kan også være fornuftigt


  • #37   12. feb 2016 Der kan principielt heller ikke være flere meninger om det, for det kan - økonomisk set - kun udregnes på én måde. Man kan så have en holdning til udviklingen i de forskellige input i "formlen" for det, men metoden til at undersøge det er givet smiley

  • #38   12. feb 2016 men jeg kan da fortælle at den nye Mazda jeg har købt, de har et værdi tab på 1-1.5 kr/kilometeren fra ny, hvis man holder bare lidt øje med market..
    Så jeg forbeholder mig retten til at syntes Bay Vrøvler smiley
    (går ud fra du kan tage lidt gas Bay)


  • #39   12. feb 2016 Sø-Propel
    Det er jeg ikke uenig i. Jeg svarer i tråden blot udelukkende ud fra økonomien, fordi det nærmest er det eneste, der kan gives svar på udelukkende ud fra fakta uden at blande præferencer ind i det.

    Emil P
    Det kommer an på den årrække, du ser det på. Tabet vil jo ikke både være 1-1,50 kr. det første år og det tredje år. Måske i gennemsnit over 4 år, men hvor det så vil være størst i starten - og dermed økonomisk set mere fornuftigt at købe en bil med et par år på bagen smiley


Kommentér på:
Hvornår bør vil udskiftes.

Annonce