1.551 visninger
|
Oprettet:
Hvornår bør vil udskiftes. {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg har i et stykke tid funderet over, hvilke faktorer, der ud fra et økonomisk perspektiv er afgørende for, hvornår man bør udskifte sin gamle bil til en ny.
I sagens natur kan man ikke spå om fremtiden og spå om, hvilke reparationer samt udgifter der vil komme på ens gamle bil.
Har i nogle holdninger til, hvor grænsen går hos jer? Kan man evt regne dette matematisk?
Mhv
Jesper
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 157 Biler: 5 Emner: 194 Svar: 4.632
mar 2006
Følger: 67 Følgere: 80 Biler: 6 Emner: 298 Svar: 6.609
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
Nogle biler holder længere end andre. Der er forskel på service mønstre og priser. Der er forskel på reservedelspriser. Der er forskel på bilers værditab. Der er forskel på hvordan biler bliver kørt og behandlet. Der kan være forskel på brændstoføkonomi ved gammel kontra ny bil. Der er sikkert 100 andre faktorer...
Jeg har tidligere skiftet biler ud når en del sliddele begyndte at skulle skiftes, og det varierer jo fra bil til bil hvornår det er.
Nu skifter jeg mere når jeg har lyst til at prøve noget nyt, eller ændrer behov. Det er nok ikke specielt økonomisk.
maj 2005
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 77 Svar: 2.790
årgang og km er i min verden ret ligegyldigt hvis ens bil er passet,plejet og vedligeholdt og ellers i en rimelig god stand.
selvfølgelig er det altid fedt med en ny/nyere bil, men ikke for enhver pris.
jeg har en ret ny bil til dagligdagen og en klassisk kaner gryde(ikke på dk plader) til hyggekørsel
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.914
Jeg vil helst ikke over 15Kkr for en bil med 1½-2 år til syn .. .
Køre dem til de dør eller skal synes .. Når de skal synes vurdere jeg om den kan 1-2 år mere og hvad syn koster kontra en anden bil i 10-15K klassen
f.x. skal min nuværende suzuki synes .. kommer til at koste omkring 1500-2000 (Bremser og en bærekugle) og ofret for et halvt år siden en ny (brugt renoveret) gearkasse til den og motor er sund .. Altså får den 2 år mere .. Hvis den kan overleve det
aug 2006
Følger: 2 Følgere: 1 Biler: 3 Emner: 36 Svar: 7
Jeg vi er helt enige om at der er en masse faktorer der spiller ind, som variere så meget at de er svære at sige noget konkret om.
Dog kan man jo som i beskriver regne på hvilke besparelser (vægtafgift, forsikring, benzin) man direkte opnår ved at skifte til en ny bil. Denne "besparelse" vil jo alene kunne være med til at finansiere en %´vis andel af et billån.
Det regnestykke jeg har sat op hos mig selv, angiver en gennemsnitlige månedlig besparelse på 770 kr. alene på baggrund af benzin og vægtafgift.
Men jeg er i tvivl om, hvornår man kan sige "nok er nok, nu ønsker jeg ikke længere at afholde udgifter til vedligeholdelse af min gamle bil og istedet spare udgifterne ved at købe en ny bil"
mar 2003
Følger: 29 Følgere: 30 Biler: 4 Emner: 2 Svar: 1.067
Blogger
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 38 Følgere: 4404 Biler: 6 Emner: 27 Svar: 3.085
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.074
Alt efter bil naturligvis, men hvis vi ser sådan generelt.. og går ud fra at den er finansieret med 20% udbetaling og løbetid på 7 år.
Det var gerne der kunderne kom med deres biler når de skulle have en ny, når den var 3 år eller deromkring..
Nogle kom først efter 5 år, så havde de betalt det mere ud, men bilen var så også det mindre værd..
Vægtafgift og brændstof er småpenge sammenlignet med værditabet på nye biler.. ved almindelig kørsel.. taler vi 35.000km+ årligt er det en anden snak.
det der bedst kan svare sig økonomisk, og stadig sidde i en nyere bil, er at købe den 3 år gammel, og beholde den i 2 år og så købe en anden som er 3 år gammel.. Værditabet, årligt beregnet, fra den er 3-5 år er ikke nær det samme som fra 0-3 år..
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.620
Det er vigtigt for mig ikke at låne penge til bil, vil hellere spare op end at betale renter, og er bilen for ny så kan jeg ikke få mig selv til at betale 300-400k kontant...
mar 2006
Følger: 9 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 39 Svar: 1.968
Har man bare lidt forstand på biler, og kan lave lidt selv, så må det mest økonomiske klart være at købe ældre biler, som stadig har 2 - 6 år at leve i.
Jeg kører på 3. år i en Toyota Avensis fra 98, og den har ind til videre kostet mig et hjulleje og et syn. Og bilen kostede 15000kr
Så kører den måske ikke lige så langt på literen som en ny bil, og den koster sikkert også mere i vægtafgift, men jeg er sikker på det stadig er det mest økonomisk fornuftige valg.
Kan man overhovedet ikke lave noget som helst selv ved biler, så skal man nok overveje en nyere bil.
feb 2007
Følger: 23 Følgere: 33 Biler: 4 Emner: 436 Svar: 5.914
Så slipper man også for banklån .. eller kan bruge det til noget sjovere f.x. MC
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Når jeg skriver "alt andet lige" er det jo fordi der også kan være forskel på brændstoføkonomi, grøn ejerafgift, forsikring osv., som også skal tages med i regnestykket.
Konklusionen bliver, at regnestykket ALTID vil være baseret på forventninger, tro, statistik og held. Det vil aldrig kunne stilles præcist op, da det også varierer bilmærker imellem.
Det mest TOSSEDE, man kan gøre rent økonomisk, er at købe fabriksny biler og skifte efter 3 år. Stik modsat hvad en anden ellers skriver herinde En bil vil ALTID tabe størst værdi i starten.
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.074
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Så har man kørt garantien af bilen men den er stadig attraktiv.. købte jeg en helt ny bil ville jeg skifte den ud ved 150.000km (lige omkring 4år for mit vedkommende)
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Det vil gennemsnitligt set være klart billigere at beholde en 4 år gammel bil - det er ikke til diskussion
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.331
Vægtafgift varebil 3.000
Grøn afgift personbil 5.000
Benzinforbrug i kr ved. 20.000 km: 20.000
+ rep - de begyndte at fejle lidt hist og her.
Grøn afgift Rio: 900
Benzinforbrug v. 20.000: 10.000
Ved det her sparer vi 18.000 kroner ved at skifte til en spritny bil.
Og det passer meget godt med de lidt over 1500 vi giver i afdrag hver måned.
Nu snakker folk så om rep - uforudsete udgifter - men vi har serviceaftale (nogen siger det er for dyrt) på hver måned, og lur mig lige om det ikke er NOGET billigere end at skulle ud at ofre både materialer OG timeløn på sådan 2 gamle løver vi havde før.
Så fra Gammelt til nyt, så er det klart at foretrække et bilskift.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.331
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Ellers kan man jo altid få det til at fremstå som en super idé at købe ny bil. Det er det IKKE rent økonomisk
Hvad er højest - Rundetårn eller tordenskrald?
apr 2006
Følger: 61 Følgere: 75 Biler: 4 Emner: 98 Svar: 4.074
I kan sammenligne udgifterne ved den ene og den nye, ikke med begge..
i er gået en bil ned..
At det var sådan jeres behov er, og det var hvad i havde brug for, det er en anden sag.. men ud fra det regnestykke du bruger, kan man ikke forsvare at det er billigere med en ny bil end en gammel..
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 21 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 264
det variere jo self efter hvor mange kilometer du køre, men som udgangspunkt siger jeg 20000 om året..
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Det kan aldrig være det billigste valg at købe en helt ny bil, gennemsnitligt set.
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 21 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 264
og sådan kan vi jo blive ved...
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Man kan komme ud for enkelte tænkte situationer, hvor man bliver reddet af en garantireparation, men det er trods alt kun i et fåtal af tilfælde.
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 21 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 264
det kunne faktisk svare sig at købe nyt..
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 21 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 264
og så kommer det da så sandelig også an på hvad Forhandleren vil give for din brugte bil..
den skal du altså lige huske at have med i beregningen også..
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Bytteprisen vil - alt andet lige - være den samme, uanset hvilken af dem, der købes. Ultimativt set handler det udelukkende om, at man kommer til at give for meget for sin nye bil i stedet, hvis man føler, man får en bedre pris for den gamle.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Min ven startede med en up da den kom frem. Efter 4 år var den betalt ud. Så røg den i en byttehandel til en Polo samme afdrag og løbe periode. Og han skiftet til en Golf næste gang under samme. Vilkår. Det hans måde at gøre det på. Han ved at det koster 4000-4500kr om måneden at havde Bilen alt inklusivt
Jeg holder selv bil billigere men forstå hans metode. Og menes jeg tøffer rundt i en gammel spand så køre han helt ny passat om 7-8år
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 21 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 264
Som du nok kan se er der lige så mange forskellige meninger som der er biler.
men hvis det er en af de 3 biler som er i din profil, så ville jeg skifte nu...
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
Men tænker at det også er fedt for nogle at de ved at værd 4. År er der ny bil og det har en fast pris om måneden. Så skal man ikke frygte diverse regninger. Det kan også være fornuftigt
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
apr 2008
Følger: 15 Følgere: 21 Biler: 8 Emner: 22 Svar: 264
Så jeg forbeholder mig retten til at syntes Bay Vrøvler
(går ud fra du kan tage lidt gas Bay)
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.273
Det er jeg ikke uenig i. Jeg svarer i tråden blot udelukkende ud fra økonomien, fordi det nærmest er det eneste, der kan gives svar på udelukkende ud fra fakta uden at blande præferencer ind i det.
Emil P
Det kommer an på den årrække, du ser det på. Tabet vil jo ikke både være 1-1,50 kr. det første år og det tredje år. Måske i gennemsnit over 4 år, men hvor det så vil være størst i starten - og dermed økonomisk set mere fornuftigt at købe en bil med et par år på bagen
Hvornår bør vil udskiftes.