{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
795 visninger | Oprettet:

køre med påhængskøretøj over 750 kg {{forumTopicSubject}}

hej bg

nu har der efterhånden været et par tråde og jeg bliver mere og mere forvirret hver gang det diskuteres, så jeg synes det skulle manes til jorden en gang for alle

jeg fik ide´en til tråden da jeg diskuterede det med en kollega i dag som har kørekortet til hænger som ikke mente jeg måtte trække min campingvogn på 850 kg total, men jeg mente at jeg gerne må så var ved at undersøge det lidt

politiet skriver følgende

Kørsel med almindelig bil og påhængskøretøj efter den 19. januar 2013

Kørsel med vogntog (bil og påhængskøretøj), hvis samlede totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.
Fra den 19. januar 2013 må du med et kørekort til almindelig bil (kategori b) køre med et vogntog,
hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt ikke overstiger 750 kg. Du må ligeledes køre med et
vogntog, hvor påhængskøretøjets tilladte totalvægt overstiger 750 kg, hvis vogntogets samlede
tilladte totalvægt ikke overstiger 3.500 kg.

det giver ingen mening i mit hovede, man må ikke køre med en anhænger over 750 kg, men man må gerne køre med en tungere anhænger så længe man ikke overstiger 3500

men hvad fanden er reglerne så fra før 2013, jeg fik mit kørekort i 2010

jeg har prøvet fdm´s beregner og hænger.dk og fælles for dem er at de ikke spørger hvad årgang jeg fik mit kørekort, men siger at jeg gerne må køre med det

kan vi ikke få nogle facts på bordet for er ved at blive sindssyg af at tænke på om jeg må smide campingvogn, motorcykel og grej på en rasteplads hvis jeg bliver stoppet

mvh

Kommentarer på:  køre med påhængskøretøj over 750 kg
  • #1   14. jul Hvad er det for en bil og hvad må den trække ?

• #2   14. jul det er min polo variant, den må trække 1000 kg med bremser og har en totalvægt på ca 18-1900 kg

campingvognen må veje 850 kg total, så jeg er langt fra de 3500 kg

• #3   14. jul Så kan du roligt køre afsted med det, det er helt lovligt! Du overholder både de 3500 kg total og det bilen må trække med bremse

• #4   14. jul Ja du kører efter de gammele regler, så det må du godt

• #5   14. jul fantastisk

bukker og takker for hjælpen

men deres 750 kgs regl fatter jeg stadig ikke for den modsiger sig selv

• #6   14. jul Tog fejl, det var i 2009 de lavet det om, så du må MAX køre med 750kg

Kørekort før 1. maj 2009 Har du taget kørekort før 1. maj 2009, må du dog vælge at lade den størst tilladte påhængsvægt for bilen, der er anført på bilens registreringsattest, gælde i stedet for den største tilladte totalvægt, som findes på anhængerens registreringsattest, men uden dog at overstige 3500 kg. Eksempel: Du har en bil med en tilladt totalvægt på 2000 kg. Din anhængers tilladte totalvægt er 1600 kg. Den størst tilladte påhængsvægt for bilen er 1500 kg. Da kombinationen af bilens tilladte totalvægt og den størst tilladte påhængsvægt for bilen maksimalt er 3500 kg må du i dette tilfælde køre med vogntoget, men du må kun laste påhængskøretøjet så det max. vejer 1500 kg. Bemærk dog, at denne kombination kun er lovlig i Danmark.

FDMs tekster er underlagt ophavsret og må ikke kopieres helt eller delvist til kommercielt brug uden tilladelse fra FDM. Læs evt mere på

http://www.fdm.dk/ophavsret/ophavsret-paa-wwwfdmdk

• #7   14. jul Reglerne er lidt indviklet. Men så længe du holder dig på maks 3500 kg total for både trailer og bil så må du køre med det, også selvom du smider en trailer med en totalvægt på 1400 kg efter bilen, du må bare kun laste traileren så den reelt vejer 1000 kg som er det bilen må trække.

Hvis vi nu siger at bilen har en totalvægt på 1900 kg og du så sætter en trailer på der har en totalvægt på 1700 kg, så må du ikke køre med den uden og have trailerkort be eller b+ da du overskrider 3500 kg. Havde du taget kørekort før mener det er maj 2009 så måtte du godt, og så bare ikke måtte læsse mere end at traileren vejede 1000 kg total som bilen må trække. Sindsyg indviklet!

• #8   14. jul Kage det passer ikke, det er kun hvis det overskrider 3500 kg at den regel med 2009 gælder!

• #9   14. jul Skal trådstarter kun køre i dk med den eller til udlandet ? For det har en del og sige! Skal han til udlandet må han ikke køre med den, da alt over 750 kg i udlandet kræver trailerkort!

• #10   15. jul Nej, som jeg har forstået det, er det vægt tavlenen der gælder, (det er den politiet går ud fra), så må han ikke køre med noget efter på mere en 750kg på reg att

• #11   15. jul køre kun i dk, jeg har dog muligvis planer om sverige og tyskland i fremtiden en enkelt gang eller 2

• #12   15. jul Kage har lige haft det tastet ind i fdms beregner og den siger han godt må, han skal over 3500 kg total for at han ikke må gå efter den faktiske vægt og skal have trailerkort, og kommer man over 3500 kg, så må man godt stadigvæk gå efter faktisk vægt hvis man har taget kørekort før maj 2009. Har selv trailerkort så har ret styr på reglerne!

• #13   15. jul Thomas K Sverige og Tyskland er no go uden trailerkort og bliver du stoppet får du lov til at efterlade campingvognen. Der må du kun køre med 750 kg maks

• #14   15. jul Men i dk er det lovligt og køre med det så længe du ikke kommer over de 1000 kg som bilen må trække og ikke kommer over 3500 kg total for begge dele.

• #15   15. jul Den faktiske vægt, gælder kun for det gammle kort, ellers er det total vægt på reg att der gælder, har jeg fået afvide ved politi og kørelære, og om det så er rigtigt

• #16   15. jul men den der regl med at lade vær med at læsse til det passer til de 3500 kg gælder da ikke mig bekendt til dem som har erhvervet efter 1 maj 2009, så er det at man skal regne totalvægt ligegyldig om man kun læsser til 3000 kg feks

• #17   15. jul Jeg stod og snakkede med en kammerat forleden, Hans udlægning var, at du må ALTID hægte en 750 kg tilladt total vægt på, så hvis du har en bil, med en tilladt totalvægt på 3500 kg, så må du sætte en 750 kg trailer på, så dit vogntog har en tilladt totalvægt på 4250kg. Hvis du derimod smider en 751kg tilladt totalvægt bag på, så må bilen ttv MAX være 2749 kg ellers overskrider du vogntogets ttv på alm B kørekort.

Derfor modsiger den i øvrigt dårligt formulerede melding dig selv.

• #18   15. jul Det er ganske nemt, tast det ind i fdms beregner, og siger den at du må køre med det, så er det lovligt.
    Politiet har heller ikke styr på reglerne fordi de er så indviklet.
    Beregneren på fdm spørger om man har taget kort før 2009 hvis man kommer over 3500 total, og så må du ikke, under det må du.

• #19   15. jul Jacob R Man må kun sætte 750 kg efter en 3500 kg bil hvis man har taget kørekort før maj 2009, har man taget derefter kræver det b+ hvis man vil have maks 750 kg efter en 3500 kg total bil, og har man be må man have 3500 kg trailer efter en 3500 kg bil hvis den altså må trække det.

• #20   15. jul Oki, det er sgu nok fordi, at vi begge har taget kortet før da, at det endte med den udlægning så

• #21   15. jul De regler der kom i 2013 er fælles EU regler, hvor man før så hva bilens trækvægt med bremser i forhold til egenvægt.
    I dag kigger man på totalvægten på bil og trailer/campingsvogn.

I denne sag, vejer campingsvogn 850kg total bil godkendt til 1000kr, bilen vejer 1900kg, det giver rundt regnet 2750kg, han kan kører i sverige og tyskland uden problemer da overholder de fælles EU regler på området.

Lad os tage et eks. En touran van nedvejet til 2t, med en tilladt totalvægt på 1500kg med bremser. må man kører med trailer der vejer 1500kg. For man holder sig under de 3500kg.

• #23   15. jul Michael B du har ret, de har sku ændret reglerne for eu igen siden jeg tog trailerkort. For da jeg tog det var det alt over 750 kg i udlandet der krævede be kort. Men det har de så ændret igen.

• #24   15. jul takker michael det var sgu rart lige at få styr på reglerne

så kan jeg jo roligt komme til sverige og tyskland og køre lidt

og god ferie til jer

• #25   15. jul Rigtig mange faldt i fælden inden de nye regler kom, da mange kørerlærer spredte mange falske rygter om de nye regler. så mange skyndte sig ud og tog be kørekort. Mange kunne ha nøjes med og få trailer/campingsvogn eller bil vejet
    ned, det koster kun en synsgebyr. Det er meget billigere end et be kørekort

• #26   15. jul Ja synes aldrig at hverken kørelærer eller politi kan de regler ordentlig. Jeg skulle så bruge trailerkort da jeg kommer over 3500 total, så det var ikke spildt for mig, men de fleste på holdet var nogen der skulle sydpå med campingvogn

• #27   15. jul Ja, de nye regler ellers meget nemme og forstå, kig på bilens totalvægt og tilladte totalvægt med bremser og trailers totalvægt, så ved du om du må kører i udlandet med den.

De gamle regler var meget sværer og forstå, vis man ikke helt forstod egenvægt + 50kg reglen. Som var, var bilens tilladte med bremser over de 50kg, så skulle man ha BE kørekort og under skulle man også lige tjekke om man overholdte 3500kg.

Har vundet en del diskussioner med kollegaer ang. de gamle regler.

• #28   15. jul Nu skal jeg lige have det her på det rene, hvis det et Oki at jeg bruger tråden.

Jeg har kørekort fra før 2009

bilens TTV 1760
    Den må trække 750 med bremse

så teoretisk må jeg spænde en trailer efter, som har TTV 1740 (vogntogets TTV 3500) MEN, jeg må kun fulde traileren, så trailerens egenvægt og gods ikke overstiger de 750 kg. Er det sådan det er?

I DK

• #29   15. jul Ja, indenfor vores grænse må du gerne, med i udlandet kræves der enten b+ eller BE. De må faktisk tage en 2t trailer, men du må stadig kun læsse den op til 750kg.

Er glad for at reglen forblev i dk, da min astra kun må trække 1200kg med bremser og selv har en 1500kg boogie trailer.

• #30   15. jul #29
    Hvis jeg tager en 2T trailer, så overstiger jeg jo de 3500

• #31   15. jul arghhh nu faldt 5-øren. 1760 + 750- altså vogntogsvægten for bilen, så så længe jeg ikke overstiger den, så er jeg home free, uanset hvor stor TTV er på traileren.

• #32   15. jul Nej, for du læser den kun 750kg, du bruger bilens tilladte totalvægt med bremser som forsætning med din trailer.

Min astra har en totalvægt på 2245kg og må trække 1200kg, så længe min trailer kun er læset til 1200kg, så må jeg gerne køre med den. Da jeg ikke overskrider de 3500kg total, at jeg så har ansvaret for at bevise at jeg ikke vejer for meget

• #33   15. jul Jacob R må du også godt i dk når du har taget kort før 2009, så må du stadigvæk gå efter faktisk vægt

• #34   15. jul så hvis jeg en dag skal flytte en TTV 3500 som har en egenvægt på 750kg, så må jeg faktisk gerne, med min lille prutkasse, Så længde at der ikke ligger så meget som er brugt kondom på ladet.

• #35   15. jul Nu begynder vi at komme ud i det sjove, er det en ren stål eller finertrailer der har stået ude hele sin levetid, så er ved vi faktisk ikke om den vejer mere end de 750kg, at så de førte 7% overvægt altid er gratis vis man bliver stoppet, så er der da en chance at man slipper fri.

• #36   15. jul Jeg har ikke set mange 3,5T trailere med finér i bunden XD

• #37   15. jul glæder de 7% alt overvægt?

• #38   15. jul Jeg skal snart til Tyskland XD uden trailer

• #39   15. jul Først blive trailervejet også finder man ud af hvor mange procent også trækker de så 7% fra også bliver din bøde beregnet for det.

• #40   15. jul For bil alene kender ikke de eksakte regler

• #41   15. jul Oki

• #43   15. jul I skal ikke forvente at noget er forståeligt, det er jo politikerne der har forsøgt at lave de klare regler, så normale mennesker kan forstå dem

• #44   15. jul Det er simpelthen SÅ dejligt med EU , som virkelig kan harmonisere forskellige regler på tværs af grænserne. ........ nu har det eksisteret siden 1972, og stort set ingenting på trafik og køretøjer er blevet harmoniseret.
    Hverken afgifter , hastigheder eller kørekort , ............ og for den sags skyld dåsepant, som ikke lige hører ind her

• #45   15. jul EU, er det ikke bare verdens største kartel

• #46   15. jul De et jo bare at få taget det trailerkørekort, så skal man aldrig spekulere på det igen resten af livet - det kan da ikke være lettere

• Simon S
    Simon S Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 17 Svar: 220
    #47   15. jul #46
    Det er da i hvert fald de fleste kørelærers argument, læg 4200 kr. ved mig, det er så dejlig nemt

I praksis, har man kun en mellem størrelse bil, er det sjældent at man nogensinde har behov for kortet.

• DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 47 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 36 Svar: 4.958
    #49   15. jul Man skal ikke ringe til en kørerlærer eller politiet for at få råd, for det eneste de siger er BE kort, så er du på den sikre side.

B+ er også som at pisse i bukserne for at holde varmen. Så det giver ingen mening i min optik. "Jamen hvad hvis man ikke har brug for mere end B+?" Pris og undervisning er ens, hvor jeg kommer fra, så kan man lige så godt tage BE fra starten, andet er jo dumt. Jeg er glad for at jeg har kørekort før 2009 og har senere taget BE kort.

Min gamle bil (inden jeg tog BE kort) havde en TTV på 2200 kg og måtte trække 1900 kg med bremser og 750 kg uden bremser. Men det jeg måtte trække var 2200-3500 altså 1300 kg totalvægt med bremser, så er det ligegyldigt om man vælger at bruge en 3,5 tons maskintrailer, man har bare mindre nyttelast pga en højere egenvægt på traileren, men traileren måtte kun læsses op til 1300 kg total.

• #50   16. jul Da jeg tog mit trailer kørekort hed det i hvert fald at man måtte trække en trailer op til 750 kg uden bremser og op til 1250 kg med bremser såfremt bilen var godkendt til at trække så meget og den samlede totalvægt ikke oversteg 3500 kg

• DisConFlubberated
    VIP
    Online Tilmeldt:
    maj 2007

#51   16. jul Hvor kommer de 1250 kg fra? De 750 kg må man kun trække hvis bilen er godkendt til det.

• #52   16. jul Den her beregner er super fin
    http://www.hænger.dk/

reglerne kan godt være lidt forvirrende og er de fleste steder skrevet så de bliver helt umulige at forstå

men kort sagt, så længe trailerens faktiske totalvægt ikke overstiger bilens tilladte koblingsvægt:

hvis trailerens tilladte totalvægt er højst 750 kg må du køre med almindeligt B kørekort uanset hvornår det er taget, uanset bilens tilladte totalvægt

hvis bilens tilladte totalvægt og trailerens tilladte totalvægt tilsammen er højst 3500 kg må du køre med almindeligt B kørekort uanset hvornår det er taget

med B kørekort fra før 1. maj 2009
    må du hvis, bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte koblingsvægt tilsammen er højst 3500 kg, køre med hvilken som helst trailer, uanset tilladt totalvægt - dog kun i DK
    MEN hvis bilens tilladte totalvægt og bilens tilladte koblingsvægt tilsammen er over 3500 kg, må du kun køre med trailer med tilladt totalvægt på højst (3500kg-bilens tilladte totalvægt)

• DisConFlubberated
    VIP
    Online Tilmeldt:
    maj 2007

#53   16. jul Husk lige at de 750 kg kun må trækkes hvis bilen tillader det. Det står der stort set aldrig noget om på nogle af de beregnings sider.

• #54   16. jul som jeg starter med at skrive "så længe trailerens faktiske totalvægt ikke overstiger bilens tilladte koblingsvægt"
    synes ellers alle de forskellige sider er rigtig gode til at rode godt og grundigt rundt i hvad "bilen må" og hvad "dit kørekort må" men den beregner jeg linker til tager også højde for hvad bilen må trække og den skriver hvor meget du må læsse i traileren

• #55   16. jul Det et faktisk en rigtig god beregner Henrik

• DisConFlubberated
    VIP
    Online Tilmeldt:
    maj 2007

#56   16. jul Problemet ligger i at nogle mennesker ikke fatter alle de underlige benævnelser, som fx koblingsvægt. Jeg har aldrig brugt de beregnere, af samme årsag, fordi nogle af dem er forvirrende og siger at man ikke må, selv om man godt må. Så er beregneren jo ikke ret meget værd.

Som sagt, jeg har BE kort og jeg ved udmærket hvad jeg må og ikke må.

• #57   16. jul ja det har jeg også, så ingen problem for mig heller

Kommentér på:
køre med påhængskøretøj over 750 kg